LN 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
mbj

Re: LN 2021

#151 Indlæg af mbj » 27 mar 2021 21:53

Langley skrev:
26 mar 2021 23:01
mbj skrev:
26 mar 2021 22:17
Min datter fylder 6 år i April. Vil gerne lidt mere væk fra de mange børnebillede bøger, og gerne et "step op" til noget lidt mere.. Hvad kan man begynde og læse for hende? Har hørt om nogle læser Harry Potter for deres børn på 6-7 år (virker lidt voldsomt, eller hvad?). Har fået læst ronja røverdatter som hun syntes var ok. Tror egentlig hun vil egne sig godt til noget fantasy af en art, da hun elsker Pokemon, superhelte og andet i den dur. Kom endelig med anbefalinger, tak.

Harry Potter ALLE i min familie elsker. Jeg bliver tvunget til at læse dem højt og jeg hader det lort. Jeg kan kun virkelig læse godt op hvis det er godt skrevet og det låååårt.

Så her er min testede top 10 over højtlæsningsbøger . Jeg har ikke haft mulighed for teste Tove Janson i realtime og det er jeg lidt led som forældre

1:
'Huckleberry Finn'/ Mark Twain.
Damn han kunne skrive og den bedste amerikanske bog jeg har læst

2:
'Den Hemmelighedsfuld Ø' /Jules Verne.
Den bipolære franske franskmandshadende, angelofile damp futurists store hymne til ingeniørkunsten. Opskrift på
nitroglycerin lavet på en dygong

3:
Ronja /'Brødrene Løvehjerte´/ Astrid Lindgren
Hendes bedste bog og efter min mening bedre end både CS Lewis og Tolkien. Også ved genlæsning.

4:
'Junglebogen'' / Kipling
Højtlæseren kan læse højt med fede dyrestemmer der debattere naturens, herredømmets og lovens orden.

5:
'Momo' / Michael Ende
Den Uendelige Historie er simpelthen for lang, og Momo er både meget bedre komponeret og nok den bog der kommer bedst afsted med at spinde ende om tid, kapitalisme og modernitet uden at det bliver alt for kvalmt.

6:
'Heksene´ /Roald Dahl
Dahl er næsten ligeså god til dialog som Kipling, og han er ihvertfald en større ordgøgler uden det hele bliver for pudseløjerligt. Tillige nok den mest sardoniske forfatter nogensinde med et ekstremt kuldslået menneskesyn hvor kun det komiske og den rene hjertes naivitet gør verden nogenlunde til at bære.
ADVARSEL: Han var også frådende antisemit

7
'Hvem skal trøste Knytten'/ Tove Jansson
Ideen om Mumidalen er ofte bedre end selve Mumidalen men hendes sørgmodige billedbog om Knyttens flugt fra ensomheden kondensere alt hendes charme, vid og vision ned på 20 sider pragtfuldt oversat af Marianne Iben Hansen - kendt fra 3års hittet ‘Axel Elsker Biler’

8:
'Troldmanden fra Jordhavet' /Urslua La Guin
Måske burde hun stå over Michael Ende? Ihvertfald igen meget hellere hende end Tolkien og Lewis. Det er en super øknomisk prosa - imodsætning til Tolkien - og med en meget mere spænende hedensk naturfilosofi end Lewis kristendom. Den taber lidt pusten men første bind om hvordan Gæt blev til en stor kogler er en fantasyverden som er interesant at være i at andre grunde end de rent eskapistiske.

9:
Pinocchio/ 'Carlo Collodi.'
Ikke alle børn er nok med på den er den mest moralske bog på listen ved at være hjernevridende amoralsk. Skrevet så en 5årige forstår det men også så 50årige stadig ikke helt fatter hvad der står

10:
'De forbandede dukkers land'/ Kim Fupz Aakeson
Vores bedste børnebogsforfatter nu hvor det viser sig, at Bjarne Reuter ikke ligefrem er ældet med ynde. Som voksen repliksnedker finde jeg ham rimelig træks selvom man naturligvis må beundre hans sprogøre. Men som børnebogsforfatter kommer han virkelig til sin ret. En helt syg amokløbende legesyg fantasi der kaster rundt med grimme børn, Gud, arbejdsløse nisser, alkoholisme, familier, vanvid og angst, velfærdsstat og en mand der hed Carsten. Han får også det absolut bedste ud af vores mange dytige illustratorer og han må siges at være en slags børnebogens David Bowie der altid er parat med et nyt vanvittigt koncept skabt samme med et nyt godt band.
Feeeeedt, tak.
michael Ende lyder rigtig interessant, men skal helt klart tjekke flere af dem ud. Tænker også vi skal vente med Harry Potter, men hun er vild med fantasy verden, så tænker ikke den kan undgås inden for de næste par år.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#152 Indlæg af Langley » 27 mar 2021 22:53

Fantasy:Lene Kaaberbøl er ret godt. Josefine Ottesen helt til hest.
Er det stadigvæk mennesker, spørger man så sig selv, eller måske blot tænke-, skrive- og talemaskiner?

Brugeravatar
Dialingleft
Geografisk sted: Middlebro(w)

#153 Indlæg af Dialingleft » 28 mar 2021 10:00

secondtoughestintheinfant skrev:
27 mar 2021 19:35
Må jeg have lov at foreslå Manden uden egenskaber til den fremmelige seksårige.
:lol: :worship:
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#154 Indlæg af Hagemann » 28 mar 2021 12:15

Jeg kender en rigtig god dreng, hvis forældre begyndte at læse Harry Potter for ham, da han var seks år gammel. De har læst de tre første for ham, og er så stoppet der, fordi de efterfølgende bøger bliver for voldsomme. Når han er på besøg her i hytten, ser vi altid filmene. Elsker bøgerne. Elsker filmene. Mit eget afkom skal helt sikkert have det læst højt, når hun bliver gammel nok til at fatte noget
lolmao.

Brugeravatar
Kong Louie

#155 Indlæg af Kong Louie » 28 mar 2021 12:17

Fornuftigt. 4eren er elendig.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#156 Indlæg af Hagemann » 28 mar 2021 17:10

Glemte at skrive, at han er otte år i dag. Så.. ja. 4'eren er også fed ja
lolmao.

Brugeravatar
Kong Louie

#157 Indlæg af Kong Louie » 28 mar 2021 17:28

Nej. De tre første bøger er faktisk ret gode. Gode børnebøger. Men 4eren sejler heeeelt af sporet, den aner jo slet ikke hvad den vil. Og så gad jeg ikke læse flere.
Senest rettet af Kong Louie 28 mar 2021 18:44, rettet i alt 1 gang.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Dialingleft
Geografisk sted: Middlebro(w)

#158 Indlæg af Dialingleft » 28 mar 2021 18:23

Den er vel ret meget en bro mellem børnebøgerne og så YA sluttrilogien. Men klart, den sejler lidt i handlingen.
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#159 Indlæg af Pete Rock » 29 mar 2021 20:31

mbj skrev:
26 mar 2021 22:17
Min datter fylder 6 år i April. Vil gerne lidt mere væk fra de mange børnebillede bøger, og gerne et "step op" til noget lidt mere.. Hvad kan man begynde og læse for hende? Har hørt om nogle læser Harry Potter for deres børn på 6-7 år (virker lidt voldsomt, eller hvad?). Har fået læst ronja røverdatter som hun syntes var ok. Tror egentlig hun vil egne sig godt til noget fantasy af en art, da hun elsker Pokemon, superhelte og andet i den dur. Kom endelig med anbefalinger, tak.
jeg vil gerne slå et slag for Louis Jensens fire bøger om Krystalmanden. Jeg fik dem læst højt og siden læste jeg dem selv. Det er en form for apokalypse, meget surrealistisk, og så spiller det danske landskab en rolle, hvilket jeg finder ret charmerende og opbyggeligt, den starter oppe ved Livfjorden. Hvad med Niels Holgersens Vidunderlige Rejse? Den har jeg ikke læst siden jeg fik den læst højt, men den har jo også det nordiske kørende for sig.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#160 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 mar 2021 20:36

Er det egentlig gået af mode at læse Dennis Jürgensen? Var det kun noget, børn gjorde i 90'erne. Nogle af de dejligste læseminder for mit vedkommende, i hvert fald, og der er jo både fantasy og god, god lol.
BUT the Future is only dark from outside.
Leap into it—and it EXPLODES with Light.

Besvar