LN 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: LN 2021

#171 Indlæg af Pete Rock » 30 mar 2021 19:40

Fisker Thomas skrev:
30 mar 2021 18:21
begræder, hvordan man ikke skelner mellem blade og bladre. Førstnævnte er målrettet bladen i en trykt publikation, bladren er tilfældig, ikkemålrettet, retningsløs bladren rundt.
Virkelig umiddelbart som den mest irriterende holdning i en irriterende debat.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

mbj

#172 Indlæg af mbj » 30 mar 2021 21:10

Pete Rock skrev:
29 mar 2021 20:31
mbj skrev:
26 mar 2021 22:17
Min datter fylder 6 år i April. Vil gerne lidt mere væk fra de mange børnebillede bøger, og gerne et "step op" til noget lidt mere.. Hvad kan man begynde og læse for hende? Har hørt om nogle læser Harry Potter for deres børn på 6-7 år (virker lidt voldsomt, eller hvad?). Har fået læst ronja røverdatter som hun syntes var ok. Tror egentlig hun vil egne sig godt til noget fantasy af en art, da hun elsker Pokemon, superhelte og andet i den dur. Kom endelig med anbefalinger, tak.
jeg vil gerne slå et slag for Louis Jensens fire bøger om Krystalmanden. Jeg fik dem læst højt og siden læste jeg dem selv. Det er en form for apokalypse, meget surrealistisk, og så spiller det danske landskab en rolle, hvilket jeg finder ret charmerende og opbyggeligt, den starter oppe ved Livfjorden. Hvad med Niels Holgersens Vidunderlige Rejse? Den har jeg ikke læst siden jeg fik den læst højt, men den har jo også det nordiske kørende for sig.
De er noteret, tak.

mbj

#173 Indlæg af mbj » 30 mar 2021 21:18

helle b skrev:
30 mar 2021 14:29
Jeg er enig med Lang, jeg synes, at Harry Potter er modbydelig at læse højt. Klodset og kluntet og ordene falder over hinanden, når de skal ud. Er virkelig ikke fan. Jeg synes, at det er lige lovligt tidligt at læse at læse Harry Potter for en seksårig – jeg kan godt forstå at forældre ønsker at overføre egne læseoplevelser til deres børn, men vent hellere til de er klar til at blive ramt. Derudover synes jeg, at der bliver taget lidt for let på aldersanbefalingerne lige på den. Og så findes der ret meget god fantasy derude, der er virkelig velskrevet og en helt anden oplevelse at læse højt. F.eks. serien om Morrigan Crow af Jessica Townsend (Nevermoor, Wundersmeden og Tomhedsfeber) fra 9-10 år, der bare bliver bedre og bedre bog for bog. Vi elsker dem herhjemme, og jeg vil til hver en tid anbefale dem over Harry Potter.

Jeg har netop læst ”Amari og nattens brødre”af B.B Alston, og på trods af nogle virkeligt irriterende oversætterfejl og noget der ligner tastefejl (Hvorfor??? Og hvordan kan man konsekvent skrive ”blade”, når det hedder ”bladre”? Suk) er den indtil videre årets børnebogslæseoplevelse for mig. Den er enormt medrivende, og jeg kommer til at anbefale den til alle der er vilde med fantasy og f.eks. Nevermoor-serien, De ualmindelige og Wonderscape (Jennifer Bell). Så har I kids, der er vilde med fantasy og ungefär 11 år, så er der altså readers high på den her.

Til din seksårige pige vil jeg anbefale noget alderssvarende. Eller i hvert fald noget, som hun kan relatere til. Serien om Isadora Moon, der er halvt fe, halvt vampyr f.eks. De tager fat i letgenkendelige emner som skole, fødselsdag, ferie osv. De er lige steppet op fra billedbøger og også bøger, som hun selv kan læse om et-to år.

Pigen som ville redde bøgerne af Klaus Hagerup med fuldkommen fantastiske illustrationer af Lisa Aisato er nok den bog jeg har læst højt flest gange. Den er virkelig fin og sød. Gennemført vidunderlig. Den må du læse for hende på et tidspunkt; hjerte, hjerte, hjerte.

Edward T’s forunderlige rejse af Kate DiCamillo er også en af mine alltime yndlings. Den kan være lidt barsk (jeg bliver altid rørt, når jeg læser den højt), men jeg synes den er uendeligt fin, selvom den er lidt sørgelig og uhyggelig. Den er måske lidt gammeldags bygget op, og en anelse moraliserende, men det gør ikke noget lige der. (Jeg kommer altid til at tænke på TC and Honeybear af John Grant, når jeg har fat i den og omvendt).

Og så er ”Alle vi børn i Bulderby” mine børns absolutte lydbogsfavorit. De har hørt bøgerne med jævne mellemrum de sidste fire år. Den er deres ”helle”, og når vi ikke lige ved, hvad vi skal, eller har læst noget barskt/uhyggeligt/rørende, så snupper vi den igen for lige at vende hjem. Og sådan er det stadig selvom mine børn nu er 8 og 10 år. Det elsker jeg.

Til jul må du a b s o l u t læse "Snesøsteren" af Maja Lunde for hende. Det er verdens bedste julebog. Det siger jeg helt uden tøven. Den er også med illustrationer af Lisa Aisato. Lille tip: Sid tæt, kram og vær forberedt på, at man bliver rørt. Hendes forårsbog "Solvogteren" er lige kommet. Har ikke læst den endnu, men rygtet vil vide, at den også er vidunderlig.
Dejligt indlæg. Jeg vil søge lidt på de forskellige titler, og ender nok med at købe flere af dem.

Til Lang: Har allerede bestilt flere af dine anbefalinger. MOMO (og en anden af Michael Ende), hvem skal trøste Knytten, De forbandede dukkers land. Fik også købt Harry Potter bøgerne, selvom det ikke lige bliver til nu her, fik vi dem til en god pris.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#174 Indlæg af Langley » 30 mar 2021 22:23

Stærkt! Være varsom med Fupz: Man bliver selv forskrækket når man læser det højt. Den store røde samling med Bregnhøj er også forunderlig og stor børnelitteratur IMO. Den har hans næstbedste som er den med julenisserne laver resten af året: De lever som hjemløse i byen og ingen gider dem rigtig og de kan ikke få noget arbejde. En af dem prøver at give den som havenisse men bliver jaget væk af en mand der hedder Carsten. Heldigvis finder nissens fortællerens bedstefar som er blevet dement så sammen kan nissen og bedstefar holde jul sammen hele året. Og det er skidesjovt at læse højt.
Er det stadigvæk mennesker, spørger man så sig selv, eller måske blot tænke-, skrive- og talemaskiner?

TokeZa

#175 Indlæg af TokeZa » 31 mar 2021 20:40

Jeg har aldrig rigtig læst Søren Ulrik Thomsen, så det følte jeg, at jeg burde gøre noget ved og har nu læst hans digtsamlinger i Samlede Thomsen. Jeg må nok indrømme, at jeg er en smule skuffet og håbede på lidt større indsigter fra en så prominent digter, men det falder nok ned i en hverdagspoetik som i og for sig er ret #dansk, og med en lidt fad eftersmag. Jeg tror min favorit digtsamling var Rystet spejl, hvor hverdag og alderdom falder sammen. Især dette digt kunne jeg godt lide:

"Ingen bliver halvtreds
Uden at være vågnet i et nattog
Som uvist af hvilken grund holder stille
Mens tankerne kredser om en person
Der kort passerede ens liv
Og forsvandt
Sidder du under en stråhat et sted
Og læser i ly af et æbletræ?
Eller ligger du fuld i en krøllet seng
Mens en rotte pusler bag panelet?
Her river toget sig løs og standser digtet
Før digteren falder for fristelsen
Til at udsmykket det
Med sentimentalitet og kynisme." (S. 319 I Samlede Thomsen)

Brugeravatar
Peter Metalli

#176 Indlæg af Peter Metalli » 06 apr 2021 10:05

Jeg blev færdig med Ulysses i går. Det har både været en frygtelig kedelig og en fantastisk oplysende oplevelse, lidt ligesom livet i øvrigt.
Jeg har næsten lyst til at genlæse dele af den i Karsten Sand Iversens oversættelse. Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan man bærer sig ad med at oversætte så vanvittig en tekst. Et afsnit som "Oxen of the Sun" fx, hvor Joyce stilistisk opruller hele det engelske sprogs historie fra latiniseret middelalderengelsk over Shakespeare og frem til Dickens. Hvordan arbejder man med sådan et greb? Tager man fat på dansk begyndende med middelalderviser og tidlige bibeloversættelser for så at ende ved fx Jacobsen og Pontoppidan? Og hvad med de kulturelle og historiske pointer, der ligger i det engelske, og som spiller en rolle i forbindelse med bogens centrale tema om koloni- og kulturhistorie?
Jeg vidste god i forvejen, at KSI er en chef, men det her er virkelig :worship:

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#177 Indlæg af Jimmi Jazz » 07 apr 2021 14:17

Pete Rock skrev:
30 mar 2021 19:40
Fisker Thomas skrev:
30 mar 2021 18:21
begræder, hvordan man ikke skelner mellem blade og bladre. Førstnævnte er målrettet bladen i en trykt publikation, bladren er tilfældig, ikkemålrettet, retningsløs bladren rundt.
Virkelig umiddelbart som den mest irriterende holdning i en irriterende debat.
:lol:

Det må alligevel være det mest Pete Rockske indlæg endnu i år.
makrel skrev:
12 feb 2021 12:57
Også selvom vi sprænger rammer gang på gang.

TokeZa

#178 Indlæg af TokeZa » 07 apr 2021 16:12

Jeg burde nok læse faglitteratur, men ovenpå påsken har det været rigtig dejligt at gå i gang med Stefan Zweigs "Verden af i går: en europæers erindringer". Det virker som om, at det er en central klassiker, som jeg burde have stiftet bekendtskab med. Ikke desto mindre, er det en fornøjelse at læse de meget velskrevne sider. Hvis folk har anbefalinger i den her retning, tager jeg meget gerne imod dem.

Brugeravatar
cloveroverdover

#179 Indlæg af cloveroverdover » 07 apr 2021 16:24

Jeg synes, at du skal droppe Verden af i går og bare læse Skaknovelle i stedet. Den har cirka den længde, Zweigs klæge sentimentalitet og namedropping kan få lov at brede sig på, hvis man ikke skal få lyst til at grave ham op og slå ham ihjel igen.
I'm not taking no fucking responsibility for cats I don't know, man.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#180 Indlæg af Tonic Satan » 07 apr 2021 16:30

secondtoughestintheinfant skrev:
29 mar 2021 20:36
Er det egentlig gået af mode at læse Dennis Jürgensen? Var det kun noget, børn gjorde i 90'erne. Nogle af de dejligste læseminder for mit vedkommende, i hvert fald, og der er jo både fantasy og god, god lol.
Det håber jeg sgu heller ikke, det er. Jeg tænker stadig på Eddie, når jeg får min post-fodbold røde sodavand. Og så har Kulsoen, mener jeg, en SLIM-kasket!
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Besvar