yndlings fotografer;

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -
Geografisk sted: 2300 århus c

#41 Indlæg af Mons Kolahoj » 14 jun 2004 23:01

det du snakker om er vel det der også kaldes for poesi. jeg har nok snakket over mig, for poesi er jo poesi. men der hvor det startede, var et sted med opstilling, eller øjeblik og øeh, ja. øjeblik fører jo ikke nødvendigvis til noget poetisk og altså det andet heller ikke omvendt.
jeg har en pik i min hånd som en brændende tiger.

Brugeravatar
ventolina
Geografisk sted: 2100

#42 Indlæg af ventolina » 14 jun 2004 23:02

Mons Kolahoj skrev:det du snakker om er vel det der også kaldes for poesi. jeg har nok snakket over mig, for poesi er jo poesi. men der hvor det startede, var et sted med opstilling, eller øjeblik og øeh, ja. øjeblik fører jo ikke nødvendigvis til noget poetisk og altså det andet heller ikke omvendt.
say what? den fangede jeg altså ikke lige, mons.
Mon enfant, ma soeur
Songe à la douceur
D'aller là-bas vivre ensemble!
Aimer à loisir
Aimer et mourir
Au pays qui te ressemble!

Brugeravatar
Casper
Geografisk sted: IRL
Kontakt:

#43 Indlæg af Casper » 14 jun 2004 23:08

verboten skrev:
Casper skrev:Hvorfor skulle man være mere til øjebliksbilleder end opsatte? Øjebliksbilleder er da interessante, men jeg bliver klart mere udfordret af opsatte billeder. Jeg vil hellere gå at stirre på et nøje overvejet billede, jeg kan gå og dirke op efterhånden som jeg får kigget på det end at få disse wow-engangsoplevelser, som World Press Photo-hjemmesiden tilbyder i stor stil. Det er junkfood. Det er skam okay, men så slår man en bøvs og kommer over det.
Junkfood? Der er da mere substans i ting der faktisk er sket end ting som er forestillede
Hvis du med substans mener virkelighed har du jo ret. Jeg nyder skam også den slags, men finder det blot ikke nær så udfordrende rent mentalt at se på lemlæstede mænd eller bodybuildere smurt ind i olie. Dermed ikke sagt, at de ikke kan være rørende. Jeg har også fældet en tåre ved synet af det grædende barn, der står i afmagt ved sine forældres lig foran deres nedbrændte hus. Men fotografiet åbner også for en mere abstrakt tilgang, og denne opsatte måde synes jeg ikke man skal bagatellisere. Sammenligningen med junkfood var ment som en provokation, men på etellerandet plan mener jeg det. Der er billeder, der er in-your-face og som rører mig her og nu, og der er dem, man arbejder sig ind på. Og så er der alt muligt midt imellem, selvfølgelig. Jeg ville egentlig blot sætte spørgsmålstegn ved at foretrække øjebliksbillederne frem for de opsatte, for der er masser at hente ved sidstnævnte.

Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -

#44 Indlæg af Mons Kolahoj » 14 jun 2004 23:12

ventolina skrev:
Mons Kolahoj skrev:det du snakker om er vel det der også kaldes for poesi. jeg har nok snakket over mig, for poesi er jo poesi. men der hvor det startede, var et sted med opstilling, eller øjeblik og øeh, ja. øjeblik fører jo ikke nødvendigvis til noget poetisk og altså det andet heller ikke omvendt.
hmm..er det uklart?

har du læst et digt? og så sker der det, at du ikke rigtig ved hvad det er, men det er da noget. jeg tænker at det er det du mener, ingen historie på historiemåden, det bliver dog til et eller andet, poesi.

det var vel egentig det.

undskyld, jeg bør gøre mig klarere ventolina.

Brugeravatar
ventolina

#45 Indlæg af ventolina » 14 jun 2004 23:18

Mons Kolahoj skrev:
ventolina skrev:
hmm..er det uklart?

har du læst et digt? og så sker der det, at du ikke rigtig ved hvad det er, men det er da noget. jeg tænker at det er det du mener, ingen historie på historiemåden, det bliver dog til et eller andet, poesi.

det var vel egentig det.

undskyld, jeg bør gøre mig klarere ventolina.
det var ikke ment som en provokation. jeg vil gerne forstå hvad du skriver, fordi jeg synes at billedperception generelt er interessant.

jeg ved ikke, om jeg ville kalde det poesi. nærmere uigenkendelige former med genkendelige referencer. eller, hvis jeg skal følge din tankegang, så er det i hvert fald kun en del af poesien, der falder ind under denne kategori. jeg er aldrig i tvivl om hvad en oehlenschläger eller en baudelaire skriver. men står jeg overfor et haiku-digt eller noget nymodens knækprosa (ja, undskyld, men poesi generelt er ikke min stærke side), kan jeg godt gruble alvorligt og længe over hvordan jeg læser det. selvom netop dét ofte ikke er meningen, velsagtens.
Mon enfant, ma soeur
Songe à la douceur
Aimer à loisir
Aimer et mourir

Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -

#46 Indlæg af Mons Kolahoj » 14 jun 2004 23:33

åhh ja, haiku. puha.

jeg tog det ikke som nogen provokation. der var vel ikke noget provokerende i det skrevne.

ok. poesi er en svær snak. jeg mener det ikke er skriften, som jo er digtets skønhed, men det der kommer frem mellem billedsproget. det der som til tider er lysende klart, men andre gange bla bla...

jeg tænkte, som sagt, det var det du mente.

Brugeravatar
ventolina

#47 Indlæg af ventolina » 14 jun 2004 23:44

så får du den her:

Billede
Mon enfant, ma soeur
Songe à la douceur
Aimer à loisir
Aimer et mourir

Brugeravatar
Mons Kolahoj
- inaktiv -

#48 Indlæg af Mons Kolahoj » 14 jun 2004 23:46

ventolina skrev:så får du den her:

Billede
se se, det er poesi.

kæk.

Brugeravatar
ventolina

#49 Indlæg af ventolina » 14 jun 2004 23:54

det er anders foghs amerikanske lillebror Dwight, sammen med kvinden i hans liv, LaTeeeeesha, også kendt som 'den smilende næse', uvist af visse årsager. onde tunger siger at hun er lavet af kalk. værs'go!
Mon enfant, ma soeur
Songe à la douceur
Aimer à loisir
Aimer et mourir

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#50 Indlæg af Utah » 15 jun 2004 07:54

ventolina skrev:
Indiehead skrev:Ved ikke så meget om billeder,
Hvis man er mere til øjebliksbilleder end opsatte hvor skal man så kigge?
www.worldpressphoto.com
Og du tror ikke at halvdelen af de billeder er opsatte??! Fup og svindel, siger jeg dig.
stilhed skrev: læste mark helfrichs "pictures of my ex-girlfriends" for nyligt. den er snurrig på en meget rar vis.
Yep *Naked* pictures of my ex'girlfriends burde alle eje

Suzanne 74 - "You won't believe how many times I've jerked off looking at that picture"

Besvar