Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

#211 Indlæg af Jallan » 09 okt 2019 14:47

Tvivler simpelthen på, at det er et problem for "de små spillesteder", at de ikke kan booke Thom Yorke, Whitest Boy Alive, Nephew eller hvem det ellers skulle være. Der bliver jo ikke lavet en eksklusiv aftale med et eller andet tilfældigt middelstort europæisk metalband.

Selvfølgelig er det en del af en festivals forretningsmodel at lave eksklusive koncerter. Alternativet er, at alle de kunstnere de skal bruge penge på at flyve ind også lige napper et par koncerter i området, når nu de alligevel er i landet. Det er da slet ikke attraktivt.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
eini

#212 Indlæg af eini » 09 okt 2019 15:14

kenk skrev:
08 okt 2019 10:36
I tilfældet af de nye offentliggørelser her fra Roskilde Festival har man kunne læse, at Thom Yorkes projekt og The Whitest Boy Alive spiller Roskilde Festival ekslusivt i hele fucking Skandinavien i 2020. Men man kunne måske også godt forestille sig, at der var andre og mindre navne i den pakke, som nu er blokeret for at spille klubshows i Danmark i foråret 2020, fordi de skal spille Roskilde Festival -- i de tilfælde er historien om eksklusiviteten dog kun sjældent offentlig, men stadig til stede, og den har været til stede i efterhånden mange år.
All in.

Brugeravatar
Mr. Bungle
Geografisk sted: Fanget i en dykkerklokke på havets bund.

#213 Indlæg af Mr. Bungle » 09 okt 2019 16:27

Jallan skrev:
09 okt 2019 14:47
Alternativet er, at alle de kunstnere de skal bruge penge på at flyve ind også lige napper et par koncerter i området, når nu de alligevel er i landet. Det er da slet ikke attraktivt.
...og det er så faktisk ikke usædvanlig praksis, at man går flere spillesteder/festivaler/kulturaktører sammen om at sætte en lille tour op på tværs af landsdele, hvis man har udenlandske kunstnere på besøg uden for ellers planlagte turnéer. Det sætter den slags eksklusivaftaler jo en meget tydelig stopper for, og jeg tror (og i enkelte tilfælde: ved), at de også kan gælde mindre navne end dem, du remser op. I sidste ende går det (potentielt) ud over publikum. Jeg synes egentlig, kenk indleder en interessant diskussion, men den er måske lidt svær at forholde sig til fra en praktisk vinkel, hvis man ikke direkte arbejder med skidtet.
Men så igen. Ja jeg ved s'gu' snart heller ikke. Fint nok. Skrid.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#214 Indlæg af Jallan » 09 okt 2019 17:29

Jeg har virkelig svært ved at forstå problemet. "Man kunne forestille sig at der var mindre bands"... Da vi spillede til Roadburn i år var det da også en del af vores kontrakt at vi ikke måtte spille i en vis radius af festivalen i X måneder rundt om. Det er jo helt fair. Med mindre der er konkrete eksempler på kunstnere, som ville have været sindssygt oplagte til en DK turné på mindre spillesteder, fordi de var på turné, så kan jeg ikke engang overbevises til at tro at det er problematisk for de små spillesteder. Og selvom det så var tilfældet, så synes det er total legitim praksis.

Altså, hvis Roskilde skal gøre sig gældende som en festival, der har et interessant og unikt musikudbud er det da fuldstændig forståeligt at de laver eksklusive aftaler med nogle kunstner. Er det unfair for dem der ikke har råd til at tage på Roskilde festival? Eller de små spillesteder, fordi lige præcis de 2-3 navne, de forhindres i at booke ville være dem der fik budgettet til at gå op eller publikum til at komme?

Hvis det er kunstnerne man mener det går ud over, så står det jo altså frit for at tage på en klubturné i stedet for på Roskilde festival.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Mr. Bungle
Geografisk sted: Fanget i en dykkerklokke på havets bund.

#215 Indlæg af Mr. Bungle » 09 okt 2019 17:43

Nu kan jeg ikke huske den præcise radius, men det lykkedes os da at lande et job andetsteds i Holland, så helt striks kan den ikke have været. Jeg har ikke så meget mere at tilføje, vi er nok bare uenige. Gad godt vide, hvad kenk har gjort sig af tanker, dog.
Men så igen. Ja jeg ved s'gu' snart heller ikke. Fint nok. Skrid.

Besvar