Jazzhouse: ALICE COLTRANE / THE NECKS

Post Reply
Message
Author


User avatar
zzzzhouse
Posts: 232
Joined: 21.01.2013 19:21:03

Re: Jazzhouse: TERRY RILEY / ACTRESS / COLIN STETSON / M. NA

#573 Post by zzzzhouse » 29.05.2017 12:52:14

Endnu en pionér på minimalismehouse til efteråret: Jon Gibson's Visitations

Skønt amerikanske Jon Gibson ikke hører til de mest berømte navne inden for den amerikanske minimalisme-strømning, skal man ikke grave mange spadestik, før det viser sig at han har været med til at lægge nogle af de helt centrale grundsten for genren. Gibson, der er født i 1940, var således med til at grundlægge et af minimalismens absolutte mesterensembler, Philip Glass Ensemble, som han har optrådt med i 45 år. Han medvirkede ligeledes på premieren af Jazzhouse-aktuelle Terry Rileys banebrydende hovedværk, ‘In C’. Han har også medvirket på flere af Steve Reichs skelsættende kompositioner samt på flere af Arthur Russells plader, ligesom han har samarbejdet med navne som La Monte Young, Harold Budd og Ravi Shankar.

‘Visitations’ er genstand for det ensemble, som Gibson nu har samlet, og som gæster Jazzhouse til september. Ensemblet genfortolker ‘Visitations’ omarrangeret for modular synths. Med sig har Gibson bl.a. John Also Bennett og George Bennett fra Kranky-projektet Forma. Som noget særligt opføres musikken til en screening af Gibsons egen 16 mm-eksperimentalfilm ‘One Way’, der også stammer fra 70’erne og som præsenteres som et rituelt road trip gennem hypnotiske amerikanske ørkenlandskaber. Der bliver altså tale om en aften, som i både billede og lyd fører én dybt ind i den amerikanske minimalismes hjerte.



User avatar
zzzzhouse
Posts: 232
Joined: 21.01.2013 19:21:03

Re: Jazzhouse:TERRY RILEY / ACTRESS / COLIN STETSON / JON GI

#574 Post by zzzzhouse » 30.05.2017 09:31:17

YES!

HORSE LORDS // 18.10.2017

Tjek lige den her session. Det er noget sygt shit!


User avatar
zzzzhouse
Posts: 232
Joined: 21.01.2013 19:21:03

Re: Jazzhouse:TERRY RILEY / ACTRESS / COLIN STETSON / JON GI

#575 Post by zzzzhouse » 31.05.2017 10:41:07

Sote presents Sacred Horror in Design with Tarik Barri (IR)// 09.09.2017

I den bølge af spændende elektroniske kunstnere, der udspringer af Iran, er Sote, alias Ata Ebtekar, uden tvivl en af de mest produktive og interessante. Hans evne til at kombinere komplekse elektroakustiske strukturer og mikrotonale forløb med hypnotiske polyrytmer og folkemusikalske elementer gør ham til en unik stemme på den internationale scene for elektronisk musik og lydkunst. Han er da også bredt anerkendt og har udgivet musik på toneangivende selskaber som Warp, Sub Rosa, Opal Tapes m.fl., ligesom han har optrådt på bl.a. Berghain, Unsound Festival og Cafe Oto. Han har desuden selv været med til at grundlægge festivalen SET i Teheran.

I starten af 2017 inviterede Berlins CTM Festival ham til at sammensætte et særligt audiovisuelt værk til festivalen. Det resulterede i værket ‘Sacred Horror in Design’, der af Sote selv beskrives som en ‘Persian techno apocalypse’. Tanken har været at tage udgangspunkt i traditionelle persiske instrumenter og musiktraditioner og fremvise deres skønhed, samtidig med at de traditionelle elementer vrides og drejes i dystre og futuristiske former – en persisk folkemusik til fremtiden?

‘Sacred Horror in Design’ vakte stor opsigt på CTM, og det er da også et imponerende værk, som man nu får mulighed for at opleve i København, når Jazzhouse sammen med PROTON og filmfestivalen CPH PIX præsenterer det.

Med sig har Sote de to iranske musikere Arash Bolouri og Behrouz Pashaei. Begge er dybt engagerede på Teherans musikscene. Pashaei spiller i flere bands, ligesom han fungerer som producer. Desuden optræder han hyppigt med billedkunstnere og komponerer musik til film. I ‘Sacred Horror in Design’ spiller han på det traditionelle persiske instrument setar – et strengeinstrument i lut-familien. Bolouri har fordybet sig i både filosofi og i den traditionelle iranske musik og er en ekspert på santoor – et traditionelt dulcimer-lignende instrument med 72 strenge, som han også spiller på i denne sammenhæng.

Sidste medlem af opsætningen i Jazzhouse er den storslåede audiovisuelle kunstner Tarik Barri. Han har gennem mange år høstet stor international anerkendelse for sine originale værker, der søger en syntese mellem det visuelle og det auditive. Barri udvikler selv software, der kan forløse hans visioner, og han har udstillet og optrådt på bl.a. DEMF, Sonic Acts, Ars Electronica, CTM Festival, TodaysArt, Berlin Atonal, MIT Media Lab og EMPAC. Han er en eftertragtet kunstner, der er blevet inviteret til at samarbejde med navne som Thom Yorke, Nicolas Jaar og Monolake, og nu altså også Sote.


User avatar
zzzzhouse
Posts: 232
Joined: 21.01.2013 19:21:03

Re: Jazzhouse:TERRY RILEY / ACTRESS / COLIN STETSON / JON GI

#576 Post by zzzzhouse » 26.06.2017 14:09:45

Last edited by zzzzhouse on 26.06.2017 16:38:27, edited 1 time in total.

User avatar
PeterEllermann
Posts: 5724
Joined: 26.05.2010 16:17:43
Spotify: 114022072
Location: Working class hero.

Re: Jazzhouse: MELVINS/ ACTRESS / COLIN STETSON / JON GIBSON

#577 Post by PeterEllermann » 26.06.2017 15:53:07

Hello hello.
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

User avatar
zzzzhouse
Posts: 232
Joined: 21.01.2013 19:21:03

Re: Jazzhouse: MELVINS/ ACTRESS / COLIN STETSON / JON GIBSON

#578 Post by zzzzhouse » 27.06.2017 10:14:24

Mount Eerie// 07.11.2017



At musik kan bruges i en sorgproces er ikke nyt, og der kan nævnes mange eksempler på stærke musikalske udsagn, der tager udgangspunkt i sorg, tab og død. I nyere tid kan man tænke på bl.a. Nick Caves seneste album, ‘Skeleton Tree’. Alligevel er der noget i sandhed kompromisløst og radikalt over den måde, sorgen og døden behandles på albummet ‘A Crow Looked at Me’. For sjældent har man oplevet en musiker gå så tæt på og gøre døden så fysisk håndgribelig, som den amerikanske sangskriver Phil Elverum gør det under sit alias Mount Eerie.

Albummet, der udkom i starten af 2017 og fuldt fortjent allerede er blevet hyldet som et mesterværk, skildrer på overrumplende og dog tyst og underspillet vis kærestens kræftsygdom, hendes død og den efterfølgende sorgproces, hvor Elverum trods håbløsheden må fortsætte med at leve og sørge for parrets datters opvækst. Hvor mange af Mount Eeries nyere plader har været båret af en storslået lyd og et lyrisk univers, der kredser omkring det sublime i naturen, så zoomer ‘A Crow Looked at Me’ helt ind på skrøbeligheden og sorgen. Pladen er indspillet i det værelse, hvor kæresten døde, og med hendes instrumenter. Og samtidig borer teksterne sig helt ned i konkrete detaljer, som at rydde op og smide hendes tandbørste og andre personlige ejendele ud efter hun er gået bort. Det kan lyde overdrevet privat, men alligevel formår Elverum som den kunstner han er at skabe en smuk kreds af sange, som i disse små detaljer alligevel formidler noget alment menneskeligt.

Det er sange, der på nærmest radikal vis insisterer på dødens virkelighed, ligesom de afviser tidens selvudviklingstrang og forestillingen om sorg som en åbning til ny selverkendelse eller spirituel indsigt. »There is nothing to learn / Her absence is a scream«, synger han et sted. Og dog rummer pladen et håb – i erindringsglimt fulde af ømhed, i livet med datteren og i naturen, der som altid hos Elverum er ladet med en nærmest animistisk mystik, som også anes i titlen, hvor kragen virker som budbringer fra den anden side af døden.

‘A Crow Looked at Me’ er en uafrystelig oplevelse, og det samme kan man forvente, når Mount Eerie giver koncert i Jazzhouse med sangene fra pladen. Der bliver tale om en siddende koncert med mulighed for at synke ind i det tyste univers. Et intimt møde med en af vor tids mest personlige sangskrivere og en intens meditation over døden og sorgen.

User avatar
oles
Posts: 4413
Joined: 14.07.2005 22:59:57
Location: KBH
Contact:

Re: Jazzhouse: MELVINS / ACTRESS / COLIN STETSON / MT EERIE

#579 Post by oles » 27.06.2017 11:17:43

Nu Jazzhouse lukker/flytter, må det være rimeligt at man kan ønske koncerter.
Jeg lægger ud; Binker & Moses på den lille scene, gerne en torsdag.

User avatar
andreassyr
Posts: 6242
Joined: 19.04.2007 23:18:33
Location: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Jazzhouse: MELVINS / ACTRESS / COLIN STETSON / MT EERIE

#580 Post by andreassyr » 11.07.2017 15:10:14

SÅ kom den, koncerten med Richard Dawson som alle havde ventet på. Mon ikke dem der var der sidst kan anbefale det på varmeste? For mit vedkommende var det én af de bedste koncerter jeg så det år - ja, hvis ikke nogensinde. Det virkede til at det var den generelle holdning.

Spot On

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest