Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

#311 Indlæg af Ungfugl » 02 mar 2020 13:38

Jeg tror også, størstedelen af de rappere, der er booket i år, er langt mere stabile og ikke aflyser - på nær netop Young Thug. Han er dog "dukket op", de to gange jeg har set ham, og det var rigtig nok virkelig dårligt begge gange. Skulle dog have været godt på Voxhall, har min lillebror fortalt.
J Spaceman skrev:
02 mar 2020 12:16
De unge elsker vel programmet.
Sandsynligvis, og det er vel også dem, de skal ramme. (er dog(gammel) med dig og savner noget feh rock eller nogle gamle gubber som fx Depeche Mode eller noget i den dur).

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#312 Indlæg af J Spaceman » 02 mar 2020 14:03

Ungfugl skrev:
02 mar 2020 13:38
J Spaceman skrev:
Sandsynligvis, og det er vel også dem, de skal ramme. (er dog(gammel) med dig og savner noget feh rock eller nogle gamle gubber som fx Depeche Mode eller noget i den dur).
Ungfugl er heller ikke længere så ung? :)

Roskildes styrke har i mange år været, at den i en eller anden grad rammer noget godt for enhver smag, mens andre festivaler satser mere på at ramme dybere og bedre indenfor færre genrer, men jeg synes, de har mistet noget af det i år, fordi de har lavet programmet til et mindre diverse publikum.

For mig personligt er det selvfølgelig uheldigt, at de lige vælger Faith No More og Thom Yorke til folk på min alder i år, og jeg har det enormt anstrengt med dem begge. Men jeg synes stadig, de musikalsk set har meldt ud, at de ikke længere satser på aldersdiversitet på Roskilde, hvilket er ærgerligt. Specielt for mig, fordi jeg elsker den festival så meget.

Det er blevet et ganske morsomt fast ritual, at en masse ældre mennesker brokker sig over Roskilde-programmet og længes efter de gode gamle dage, men netop i år har de mistet nogle af dem, som ellers trofast har bakket op om festivalen i mange år, fordi der simpelthen er alt for lidt til os på programmet.
Senest rettet af J Spaceman 02 mar 2020 17:49, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#313 Indlæg af Ungfugl » 02 mar 2020 14:21

Er passeret de tredive, så nej, er ikke fuldstændig sprød længere :D
Jeg er egentlig enig med dig langt hen ad vejen, især at Faith No More og Thom Yorke er fesne bookinger, men igen: Det kan ikke sætte mit pis i kog, at de går efter at please de unge mest. Gennemsnitsalderen er jo i begyndelsen af tyverne. Og der er jo altid nogle fede ting på plakaten, især hvis man begynder at grave lidt i programmet.

Brugeravatar
Mr. Bungle
Geografisk sted: Fanget i en dykkerklokke på havets bund.

#314 Indlæg af Mr. Bungle » 02 mar 2020 14:30

Min Aarhus-bosiddende, musikinteresserede lillebror på 24 og hans jævnaldrende venner gider heller ikke på Roskilde i år pga. programmet. Får mig sammen med al brokken til at tænke på, hvem der egentlig køber alle de festivalbilletter, men det er ikke et spørgsmål, jeg sådan for alvor har brug for et svar på.
Men så igen. Ja jeg ved s'gu' snart heller ikke. Fint nok. Skrid.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#315 Indlæg af Jallan » 02 mar 2020 14:59

Er The Strokes ikke efterhånden så uaktuelle og ligegyldige at de kan klassificeres som rockdinosaurer? Jeg får svært ved at forestille mig en mere uambitiøs booking. Det der undrer mig mest ved line-uppet er, hvor absurd uambitiøst hovednavnene virker. Og så for deres jubilæum? Havde da være fedt, hvis var nogle kæmpe rockdinosaurer side om side med poppen og hip-hoppen for for alvor at omfavne festivalens historie. Der er vel stadig super meget fedt mellemlagsmusik? Det ved jeg ikke.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Svingdoeren
Geografisk sted: Landevejen

#316 Indlæg af Svingdoeren » 02 mar 2020 15:16

J Spaceman skrev:
02 mar 2020 14:03
Ungfugl skrev:
02 mar 2020 13:38
J Spaceman skrev:
Ungfugl er heller ikke længere så ung? :)

Roskildes styrke har i mange år været, at den i en eller anden grad rammer noget godt for enhver smag, mens andre festivaler satser mere på at ramme dybere og bedre indenfor færre genrer, men jeg synes, de har mistet noget af det i år, fordi de har lavet programmet til et mindre divers publikum.

For mig personligt er det selvfølgelig uheldigt, at de lige vælger Faith No More og Thom Yorke til folk på min alder i år, og jeg har det enormt anstrengt med dem begge. Men jeg synes stadig, de musikalsk set har meldt ud, at de ikke længere satser på aldersdiversitet på Roskilde, hvilket er ærgerligt. Specielt for mig, fordi jeg elsker den festival så meget.

Det er blevet et ganske morsomt fast ritual, at en masse ældre mennesker brokker sig over Roskilde-programmet og længes efter de gode gamle dage, men netop i år har de mistet nogle af dem, som ellers trofast har bakket op om festivalen i mange år, fordi der simpelthen er alt for lidt til os på programmet.

Roskilde satser musikalsk set ikke på aldersdiversitet? :D

Der er da en del ting på årets program, som ville tale til den ældre generation, hvis de da gad at lede efter det, og ikke bare fnyste over, at de ikke kunne få øje på gamle, velkendte navne.
Senest rettet af Svingdoeren 02 mar 2020 15:32, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
J Spaceman

#317 Indlæg af J Spaceman » 02 mar 2020 15:30

Svingdoeren skrev:
02 mar 2020 15:16
Roskilde satser ikke på aldersdiversitet? :D

Der er da en del ting på årets program, som ville tale til den ældre generation, hvis de da gad at lede efter det, og ikke bare fnyste over, at de ikke kunne få øje på gamle, velkendte navne.
Det er muligvis rigtigt, men det er tilsyneladende er et krav, som stilles til ældre, men som ikke stilles til yngre.

Jeg skulle personligt nok kunne finde en masse navne, jeg gerne vil høre, og få en god festival med udmærkede musikalske oplevelser, men mens der er helt åbenlyst store navne for de yngre generationer, mangler disse for lidt ældre generationer, hvilket jeg ellers ikke mener har været tilfældet før i år. Der er virkelig mange af mine venner, som har fravalgt festivalen i år, så manglen på de mere oplagt gode navne for min generation ødelægger dele af den sociale oplevelse, uanset om jeg kunne finde god musik i programmet eller ej.
Mr. Bungle skrev:
02 mar 2020 14:30
Min Aarhus-bosiddende, musikinteresserede lillebror på 24 og hans jævnaldrende venner gider heller ikke på Roskilde i år pga. programmet. Får mig sammen med al brokken til at tænke på, hvem der egentlig køber alle de festivalbilletter, men det er ikke et spørgsmål, jeg sådan for alvor har brug for et svar på.
Jeg tror bare, det er konsekvensen af, at Roskilde har bevæget sig i en mere mainstream retning. Det er selvfølgelig en kliché, men festivalen er vel blevet mere for folk, som måske ikke normalt går til så mange koncerter, og mindre for dem, som har musik som en stor interesse? Det giver derfor også masser af mening, at folk som dig og mig kender færre, der skal af sted i år.
Jallan skrev:
02 mar 2020 14:59
Er The Strokes ikke efterhånden så uaktuelle og ligegyldige at de kan klassificeres som rockdinosaurer? Jeg får svært ved at forestille mig en mere uambitiøs booking. Det der undrer mig mest ved line-uppet er, hvor absurd uambitiøst hovednavnene virker. Og så for deres jubilæum? Havde da være fedt, hvis var nogle kæmpe rockdinosaurer side om side med poppen og hip-hoppen for for alvor at omfavne festivalens historie. Der er vel stadig super meget fedt mellemlagsmusik? Det ved jeg ikke.
Jeg er fuldstændig enig i alt, hvad du skriver her. Det var faktisk også det, jeg forventede ville ske.
Senest rettet af J Spaceman 02 mar 2020 15:46, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Svingdoeren
Geografisk sted: Landevejen

#318 Indlæg af Svingdoeren » 02 mar 2020 15:46

J Spaceman skrev:
02 mar 2020 15:30
Svingdoeren skrev:
02 mar 2020 15:16
Roskilde satser ikke på aldersdiversitet? :D

Det er muligvis rigtigt, men det er tilsyneladende er et krav, som stilles til ældre, men som ikke stilles til yngre.

Jeg skulle personligt nok kunne finde en masse navne, jeg gerne vil høre, og få en god festival med udmærkede musikalske oplevelser, men mens der er helt åbenlyst store navne for de yngre generationer, mangler disse for lidt ældre generationer, hvilket jeg ellers ikke mener har været tilfældet før i år. Der er virkelig mange af mine venner, som har fravalgt festivalen i år, så manglen på de mere oplagt gode navne for min generation ødelægger dele af den sociale oplevelse, uanset om jeg kunne finde god musik i programmet eller ej.
Det er vel et "krav", der stilles til alle uanset om man er ung eller gammel: Gå på opdagelse i programmet og find noget musik, du kan lide.

Så uanset om du kunne finde god musik i programmet, eller opleve gode koncerter på Roskilde, så ville du fortsat fravælge det, fordi der mangler store og/eller gode navne fra din egen generation og ældre generationer? Det er virkelig sort for mig, det der.

Brugeravatar
J Spaceman

#319 Indlæg af J Spaceman » 02 mar 2020 16:07

Svingdoeren skrev:
02 mar 2020 15:46
Så uanset om du kunne finde god musik i programmet, eller opleve gode koncerter på Roskilde, så ville du fortsat fravælge det, fordi der mangler store og/eller gode navne fra din egen generation og ældre generationer? Det er virkelig sort for mig, det der.
Jeg tror, vi taler langt forbi hinanden. :D

Min pointe er, at årets lineup tiltrækker færre mennesker over en vis alder end den plejer at gøre, og ikke om jeg personligt ville kunne lide festivalen, hvis jeg (som sædvanligt i øvrigt) satte mig ind i en masse af musikken på forhånd.

Men for at give min mening om det, du snakker om, så betvivler jeg da også, at jeg rent faktisk ville få den store musikalske oplevelse af at være der i år. En god festival for mig skal helst bestå af en blanding af nyopdagelser og koncerter, hvor nogle af mine yndlingsbands står og spiller nogle af mine yndlingssange, og de mangler simpelthen i år. Jeg tager ikke på festival for at blive klogere men for at have det fedt.

Jeg tror i øvrigt, du overvurderer, hvor meget af musikken den gennemsnitlige Roskilde-gænger har sat sig ind i. Vi er bare ikke helt normale herinde.

Brugeravatar
Dronekræmmeren

#320 Indlæg af Dronekræmmeren » 02 mar 2020 16:14

J Spaceman skrev:
02 mar 2020 16:07
Min pointe er, at årets lineup tiltrækker færre mennesker over en vis alder end den plejer at gøre
I 2018 var gennemsnitsalderen for betalende 24 år. Har du et friskt bud på, hvor langt vi kommer ned i år?
Den største Sorg i Verden her
Er dog at miste Drone, Man har kær

Besvar