Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

Re: Roskilde Festival 2020 (50-års jubilæum)

#321 Indlæg af J Spaceman » 02 mar 2020 17:02

Dronekræmmeren skrev:
02 mar 2020 16:14
J Spaceman skrev:
02 mar 2020 16:07
Min pointe er, at årets lineup tiltrækker færre mennesker over en vis alder end den plejer at gøre
I 2018 var gennemsnitsalderen for betalende 24 år. Har du et friskt bud på, hvor langt vi kommer ned i år?
Sikkert ikke meget længere, da gennemsnitsalderen ikke kan forventes at rykke sig specielt meget.

Hvis man vil lave en ordentlig analyse af aldersforskellen, mener jeg, at man skal gøre følgende:

1. Sammenligne aldersfordelingerne for forskellige år.

Vidt forskellige fordelinger kan sagtens have ca. det samme gennemsnit. Hvis der f.eks. er langt flere gæster, som er sidst i tyverne, fordi de elsker Taylor Swift og hiphop, mens de helt unge synes, det er boomer musik, men der samtidig er et markant fald for folk over 35, så kunne aldersgennemsnittet i princippet stige, selvom der kommer langt færre ældre.

2. Tidslinjer for forskellige alders-segmenter.

Man bør se på antallet af solgte billetter for forskellige aldersgrupper for hvert år og smide dem op på en tidslinje. Man kunne f.eks. opdele folk i 10 års intervaller og se, hvor mange (procent) af de solgte billetter er til folk i disse aldersgrupper.

3. Tidslinjer for andre segmenter baseret på f.eks. hvor trofaste gæster, de er.

Her bliver vi lidt mere kreative, hvilket også giver mulighed for en mere biased fortolkning. Men hvis man f.eks. mener, at der findes folk, som tager af sted uanset hvad, mens andres valg i højere grad afhænger af programmet, så kunne man splitte ældre brugere op efter, hvor mange gange de har været af sted, og se specifikt på dem, som må forventes at være mere påvirkelige af programmet.

4. Churn rate/lapsed gæster tidslinje

Med en eller anden definition af folk, der plejer at tage af sted (har været der mindst fire ud af de sidste fem år, eller de sidste tre år i træk, eller mindst syv af de sidste 10 år eller noget?), kan man se på hvor mange af de ældre vante Roskilde-gængere har fravalgt festivalen år for år.

5. Tilfredshedsundersøgelser over programmet for hvert år

Hvis man er humanist/statskundskaber, så er man måske interesseret i at høre folks mening og sammenligne dem for hvert år?
Senest rettet af J Spaceman 02 mar 2020 18:55, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Dronekræmmeren

#322 Indlæg af Dronekræmmeren » 02 mar 2020 17:09

Der kan man da tale om at bidrage med noget. :worship:
Fatter dog ikke helt, hvad 3, 4 og 5 skal bidrage med i forsøget på at belyse, om færre mennesker med vigende hårgrænse kommer. Men vi kan jo vende tilbage til sagen om et års tid, eller hvornår 2020-dataene nu bliver tilgængelige.
Den største Sorg i Verden her
Er dog at miste Drone, Man har kær

Brugeravatar
J Spaceman

#323 Indlæg af J Spaceman » 02 mar 2020 17:48

Nu har jeg som udgangspunkt ikke andre mål med den analyse end at få mest mulig information om aldersudviklingen, hvilket jeg er oprigtigt nysgerrig omkring. Hvis det viser sig, at programmet ikke rigtig har haft nogen indflydelse på aldersfordelingen, så vil jeg bare acceptere, at min hypotese ikke holder.

Derudover kan det i princippet også være helt ok udelukkende at satse på de unge, men hvis målet er at være en festival for et diverse publikum, men at data viser, at den har været klart mindre aldermæssigt diverse end normalt, så kan det være værdifuld information.

Mht de tre sidste punkter.

3. Mit udgangspunkt er, at de fleste enten tager på Roskilde eller ikke gør, og at programmet ikke nødvendigvis har den store indflydelse på det valg. Hvis vi skal zoome nærmere ind på sving-gæsterne, så skal vi segmentere gæster efter deres normale opførsel og se på det rigtige segment.

4. Det kan være svært for alvor at skelne tendensen fra variansen, hvis man bare ser på antallet af billetter solgt i de forskellige aldersgrupper, men måske kan man se en markant forskel i antallet af sædvanlige brugere, som svigter festivalen i år i forhold til andre år.

5. Det kan være at folk ikke ændrer deres opførsel men er mindre tilfredse med programmet alligevel.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#324 Indlæg af Tonic Satan » 02 mar 2020 18:23

Nå, den billet, jeg troede, jeg havde, var ikke blevet købt alligevel, så nu ligner det sgu også første afbud siden 2003 og dermed første år, jeg håber, det regner, så lorteungernes soundsystems dør (og måske endda nogle af dem :=)))). Det er jeg egentlig lidt ked af. Man ved jo, at det bliver godt, når man først er der, men jeg har nu også nok kunnet spore, at jeg ikke ville have lige så mange at feste med i år, jvf. Spacemans posts. Jeg hader hiphop, mand. Nu bliver det endnu vigtigere, at jeg kommer på Copenhell.
yesoffense skrev:
27 nov 2019 13:41
jeg vasker trods alt ikke hitler.

Brugeravatar
Broder Salsa
Geografisk sted: Dodge City

#325 Indlæg af Broder Salsa » 02 mar 2020 20:38

Det er da alligevel lidt en bummer. Kommer du ikke på en dagsbillet i stedet? Sådan har jeg været af sted de sidste to år, og igen i år, og modsat hvad jeg oprindeligt antog, får man faktisk rimelig meget #orangefeeling ud af en enkelt dag og så hjem i seng.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#326 Indlæg af Tonic Satan » 02 mar 2020 20:56

Måske. Savsmulden i cirkus og sådan. Vi ser.
yesoffense skrev:
27 nov 2019 13:41
jeg vasker trods alt ikke hitler.

Brugeravatar
Broder Salsa
Geografisk sted: Dodge City

#327 Indlæg af Broder Salsa » 02 mar 2020 22:14

Ingen HOF uden satan :sad:

Brugeravatar
00Void

#328 Indlæg af 00Void » 03 mar 2020 09:05

Jeg har klikket mig igennem programmet, læst og hørt snippets. Her er min bruttoliste jeg skal lytte igennem de næste par måneder. Gik fra at være lidt "meh" til at glæde mig ret meget. sådan er det jo som regel.

Onsdag
Chancha Via Circuito - Chilleren elektronisk cumbia
Nkumba System - Afrobeat/Colombia
Old Man Gloom - Dronet sludge (Aaron Turner/ISIS)
Squid - Post-Punk/Dancepunk

Torsdag
Fatoumata Diawara - Tilbagelænet maliblues
Pusha T - Sygt
TLC - Dem med Waterfalls
Bremer/Mccoy - Nordisk jazz. Håber de spiller kl 12.
Barker - Arpeggiator trance. Dopaminmusik
Dreamers Circus - Nordisk Folk. Håber de spiller eftermiddag.
Death by Unge Bunga - Powerpop. Sikkert fedt at være fuld til
Elder - Lidt lam ølrock, men sikkert fed nok hvis man drikker øl
Karenn - Knastør 4 på gulvet
MC Yallah - Nyege Nyege-smadder.
Nils Økland - Dronefolk #jesuishadangerfele
Saba Alizadeh - Iransk mørk ambient. Totalt fedt.
SOTE - Elektroakustisk patosmusik, også fra Iran
Temp Illusion - Iransk industrial. Tænker lidt på Roly Porter
Tropical Fuck Storm - Skraldet garagerock

Fredag
Tyler, The Creator - Pga syg grammyoptræden
Africa Express Presents In C Mali - God malitripper
Tinariwen - Tuaregmusik
Ak Dan Gwang Chil - Koreansk trancemusik
Black Country, New Road - Smadret matematikrock med lidt postpunk
Carmelo Torres - Cumbia med harmonika. Helt smadret.
Claus Hempler - Hvis der ikke er andet vil 16 årige 00void gerne se ham
Conjurer - Blueprint Sludge. Lidt bedre end ingenting, måske.
Guiss Guiss Bou Bess - Elektronisk Mbalax
Gyedu-Blay Ambolley - Afro Funk. James Brown of Ghana.
Lisa Morgenstern - Bare sådan steneren klavermusik, men bliver sikkert fed med kæmpe kor
Minimal Violence - Analog trance/techno
Nyredolk - Raw punk
OOIOO - Japansk trancemusik
Orm - Blackmetal
Scúru Fitchadu - Hvis bitori spillede industrial

Lørdag
Thomas Helmig - Kongen af Jylland
Ride - Fed plade. Skuffer måske live.
The Roots - Vil gerne høre hittet.
Tom Zé - Tropicalia. Hvis jeg røg dope ville jeg ryge dope til det her
Amenra - Verdens bedste metalband
Canzoniere Grecanico Salentino - Tarantella trance
Land of Kush - Sam Shalabi-projekt. Freejazz med mellemøstlig stemning.
Lingua Ignota - Power Electronics/Kammermusik
Nadah El Shazly - Avantgarde pop fra Cairo
Object Blue - Helt knast cut up techno
Rwâyes - Religiøs strengmusik fra Marokko.
Seni Reak Juarta Putra - Rituel Reak-trance fra Indonesien
Tyler Childers - Helt gennemsnitlig country. Sikkert fint.
Ustad Saami - Qawwali. Mikrotonal religiøs musik fra pakistan
Weval - Syret IDM/nonlinær elektronisk
Zenobia - Shamstep/techno. Tænk Acid Arab

Warmup
Assegai - Matematikrock a la horse lords
Athletic Progression - Englandjazz
Blood Child - Venner
Eyes - Hexisrock
Faratuben - Malirock med hvide mænd
Gabestok - Lol-black metal
Himmelrum - Psych-rock med trompet
Korter i Flog - Repetitiv noiserock
Repro - københavnertechno
Rune Bagge - Også københavnertechno men lidt sygere
Shaam Larein - Chelsea Wolfe-rock
Tuhaf - Tyrkisk bryllupsmusik psych
Whistler - Københavnerrock
fire hang out with me

Brugeravatar
Hansen

#329 Indlæg af Hansen » 04 mar 2020 10:38

Jeg har netop postet på min facebookside: "Jeg hører mange der savner en dinosaur til Roskildes jubilæum. Du ved, en af de gamle der kan samle generationer og vise de unge hvor skabet skal stå.
Og ja, man kan da godt sige at dem der står med størst på plakaten henvender sig til en noget yngre generation. Men jeg er glad for at vi slipper for den slags, der gør festivallen til et hovednavn med en masse support-acts. Jeg tror vi i år slipper lidt mere for dem, der KUN kommer for en act. Dem der kan lide hovednavnene i år, kan formegentlig også finde mindst 10 andre ting på plakaten de også gerne vil se. Jeg håber at det gør det til en bedre festival-oplevelse for alle.
Jeg skal nok poste min plan når den er klar, lige nu er den shortlistet til 40 navne."
Jeg husker med rædsel tilbage på Paul Fucking McCartney og den slags, hvor der pludselig var tusinder af mennesker, der tydeligvis ikke havde lyst til at være der.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
All you fucking squares, better say your fucking prayers
Et spørgsmål man tit må stille sig selv: "Er du i Danmark og har sko?"

Brugeravatar
J Spaceman

#330 Indlæg af J Spaceman » 04 mar 2020 12:57

Det ville overraske mig, hvis folk decideret efterspørger "en dinosaur" på årets lineup, da det er et nedladende udtryk for et gammelt band. Personligt har jeg også altid ment, at behovet for at samle hele festivalen på Orange Scene var åndssvagt, men lineuppet mangler godt nok noget historisk dybde i år.

Det er fint, at I har gennemgået hele eller store dele af programmet med ja-hatten på. Det kunne jeg også finde på at gøre, hvis Roskilde var min eneste mulighed, men jeg vælger nok bare at gå efter andre festivaler, hvor lineuppet er mere mig.

Besvar