Det nye Mew

Her placeres tråde, som vi har i sinde at gemme. Arkivet vil derfor blive opdateret løbende
Låst
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ernesto
Geografisk sted: Beyond
Kontakt:

Re: Det nye Mew

#271 Indlæg af Ernesto » 08 sep 2009 17:07

perler for svin skrev:Det er noise/drone og det er der tusindvis der har lavet før dem. Intet nyt under solen, overhovedet!!!
Er der så noget der har været nyskabende siden '75, overhovedet?
Alt er naturen Livet og døden Alt.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#272 Indlæg af Jallan » 08 sep 2009 17:37

secondtoughestintheinfant skrev:Hvis vi holder den her on a serious note, synes jeg, det er en virkelig interessant diskussion[...]
Rigtig godt indlæg - beklager at jeg ikke har fået svaret før.

Kontekst betyder også meget for mig - selvfølgelig gør det dét. Som jeg læser det, er det for dig et samspil imellem forskellige virkemidler, der betinger din opfattelse af musikken. I modsætning er mit fokus, når jeg lytter på musikken, altid på selve musikken, og ikke i så høj grad, hvorfor musikken er lavet, hvordan den er lavet osv (jeg er helt med på, at du også lytter til musikken). Til gengæld er der naturligvis ingen tvivl om at konteksten kan være en øjenåbner i forskellige sammenhænge. Jeg har også oplevet plader, som jeg har fundet uinteressante, som har åbnet sig efter at jeg har læst et eller andet bestemt om dem. For mig er konteksten dog som oftest blot et middel til at finde mere god musik. Jazz er jo det perfekte eksempel på, hvordan man kan blive ved med at finde gode plader, hvis man bare kigger på de musikere, der spiller med på hver enkelt plade, og følger deres karriere og samarbejdspartnere og så fremdeles.
Jeg vil så på anden vis påstå, at nogle klassiske og avant-garde kompositioner kræver et kendskab til konteksten for overhovedet at være lytteværdige (det er jeg jo langt fra den eneste der mener). Et fint eksempel kan være George Antheil's Ballét Mecanique:

'

Eller snart sagt enhver 12-tone komposition osv osv. Meget af den slags musik, der ikke har harmoni (det kunne ligesåvel være en Alan Silva eller en Merzbow plade), som førsteprioritet kræver vel en forståelse for konteksten.

Når det så er sagt, så finder jeg konteksten for den nye Mew plade, noget af det mest uinteressante ved netop den udgivelse. Det er en moderne populærrock, og man fristes til at sige at man selv er konteksten. Jeg synes helt klart din anskuelse vedrørende de mange 6-stjernede anmeldelser er rigtig, selvom jeg også synes du tager en smule for meget fra pladen. Der er ingen tvivl om at pladen ikke havde fået tilnærmelsesvis så mange stjerner, hvis det havde været et tilfældigt amerikansk band - men den diskussion er vist overstået.

Generelt synes jeg sjældent at konteksten for "mainstream" udgivelser er synderlig interessant, når man skal lytte til pladen (dermed ikke sagt at den ikke kan have en interessant historie). Grundlæggende tror jeg at den forskel der er, er at musik, kontekst osv. fungerer i et samspil som værk for dig, hvor konteksten og historien for mig er en 'bonus feature', og noget der er interessant at bruge tid på, men ikke i populærmusik skal være med til at forklare et værk. Mao. mener jeg at et værk/(et album, whatever) skal kunne stå på egne ben, og ikke hjælpes på vej af at det fx er skrevet i Rusland i 70'erne. Hvis det er en dårlig rockplade kan den være nok så interessant at lytte til, på kontekstens præmisser, men ikke på musikkens.

Jeg ved ikke om indlægget giver mening. Måske fordi jeg ikke er helt sikker på, hvad jeg selv mener.
'I for unge til ironi' :lol:

Brugeravatar
perler for svin
Geografisk sted: Shit-town
Kontakt:

#273 Indlæg af perler for svin » 08 sep 2009 17:43

Ernesto skrev:
perler for svin skrev:Det er noise/drone og det er der tusindvis der har lavet før dem. Intet nyt under solen, overhovedet!!!
Er der så noget der har været nyskabende siden '75, overhovedet?

Så må det være elektronisk musik og hiphop. Og jeg ved godt at der blev lavet elektronisk musik før 1975, men jeg vil alligevel mene at sådan noget som techno og eurodance var noget radikalt nyt, da det kom frem.

Med hensyn til rock, så er der masser af bands der sammensætter gamle ting på nye og usete måder.

Men det forbliver dog blot en ny sammensætning af gamle genrer fremfor noget radikalt nyt.

Lad os tage mew for eksempel. En sammensætning af pjevset indie pop og 70er prog rock.

Nogen der er uenige?
When longtime age unemployment men boiling carbitch cofe this morning, same time her talk not mother language.

Brugeravatar
phisteria

#274 Indlæg af phisteria » 08 sep 2009 19:21

Jallan skrev:.....
Kan det ikke koges ned til at nogle hører musik og tænker 'fuck hvor er det fedt, sådan noget vil jeg lave' ,
mens andre hører musik og tænker 'fuck hvor det fedt, sådan noget vil jeg skrive om'.

Find selv jeres plads.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Brugeravatar
O' R'lyeh

#275 Indlæg af O' R'lyeh » 08 sep 2009 20:25

Det jeg mente, da jeg sagde, at Wäldchengarten var mere radikale end Mew, var at deres udtryk er mere radikalt musikalsk set. Altså, de tager det længere end Mew nogensinde kunne gøre, fordi Mew er et popband med en traditionel rock-instrumentering, hvor Wäldchengarten arbejder med lyd på et langt mere fundamentalt plan. Jeg nævnte intet om, at de skulle være mere innovative eller nyskabende. Men hvis Wäldchengarten eller nogen rockbands (åbenbart?) ikke må eller ikke kan være nyskabende, så må det vel følge, i yderste konsekvens, at ingenting nogensinde er nyskabende, fordi alt står på skuldrene af noget andet. I den optik er techno sgu da bare recycled Kraftwerk, og eurodance sukret hardcore rave. Der bliver begreber som 'nyskabende' og 'innovativ' vel et eller andet sted meningsløse.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#276 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 sep 2009 22:08

Jallan skrev:
secondtoughestintheinfant skrev:Hvis vi holder den her on a serious note, synes jeg, det er en virkelig interessant diskussion[...]

Jeg ved ikke om indlægget giver mening. Måske fordi jeg ikke er helt sikker på, hvad jeg selv mener.
Konteksten for mig er ikke noget, jeg putter ned over værket, men noget der udgår fra værket. Det skal ikke bare ses som biografisk bonusinfo. R. Kelly er et af de bedste eksempler (selvom det er et eksempel, du står af på), for det er virkelig et helt univers for sig og et helt unikt take på nogle meget velkendte r&b-formler.
Dvs., da jeg aldrig før havde hørt R. Kelly og en eller anden spillede Ignition Remix for mig, tænkte jeg ikke synderligt over den, og selvom jeg godt kunne lide den, kunne jeg ikke strække den til mere end "fedt beat, sjove ting af sige i omkvædet, nice feel-good stemning". Men da jeg så virkelig havde sat mig ind i mandens musik og derved fået et indtryk af hans meget specielle univers og sprog og ikke mindst hans helt særlige persona og dens grader af sammenfald med 'virkelighedens' R. Kelly, dvs. da jeg virkelig havde dyrket plader som 12 Play, R. Kelly, Chocolate Factory, Double Up, Happy People/U Saved Me og selvfølgelig ikke mindst hans Trapped in the Closet-cyklus - og ikke mindst da jeg (derved) havde fattet hans humor - så kunne jeg høre Ignition Remix på ny og opdage den som kulminationen på hele hans virke og alle hans "talenter". Det var for altid en helt anden sang på grund af den kontekst, den nu var sat ind i. Jeg kan godt forstå, at man ikke umiddelbart løfter et øjenbryn, hvis man bare lige hører en tilfældig R. Kelly-sang.
For et videre indtryk af ovenstående, kan jeg igen anbefale at læse det, John Darnielle skriver om Ignition Remix, det fanger ret godt noget af det specielle der er ved R. Kelly, men som kan være vanskeligt at formulere:
http://www.ilxor.com/ILX/ThreadSelected ... adid=18110

R. Kelly er selvfølgelig bare et eksempel på en bestemt type kontekst, men det illustrerer, at det ikke (nødvendigvis) er noget, man udefra trækker ned over musikken, men noget der opstår i og med selve musikken, når man (uvægerligt) inddrager alle mulige former for perspektiver.
Jeg bryder mig slet ikke stort om biografiske detaljer og sådan noget som musikbiografier har aldrig sagt mig noget som helst. Faktisk tror jeg Bound Together og Our Band Could Be Your Life er de eneste bøger, jeg ejer af den art, så for det meste er det en anden type kontekstualisering, der gør sig gældende for mig. Men ret ofte er det anmeldelser og den måde andre mennesker (det kan også være folk, jeg kender) lytter til musikken eller de specifikke ting, de drager frem, som jeg ikke selv havde lagt mærke til.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
phisteria

#277 Indlæg af phisteria » 08 sep 2009 22:15

secondtoughestintheinfant skrev:Jeg tænder max på at skrive om musik, lad bare de andre om at lave det
Jeg er iøvrigt helt enig med O' R'lyeh's sidste indlæg

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#278 Indlæg af Jallan » 08 sep 2009 22:35

phisteria skrev:
Kan det ikke koges ned til at nogle hører musik og tænker 'fuck hvor er det fedt, sådan noget vil jeg lave' ,
mens andre hører musik og tænker 'fuck hvor det fedt, sådan noget vil jeg skrive om'.

Find selv jeres plads.
Det tror jeg egentlig er en meget fin anskuelse. Interessant diskussion under alle omstændigheder.

Og er det i øvrigt ikke ved at være på tide at genetablere TPFKAB i stedet for den her TPFKABTPFKAB Phisteria er ved at blive?
'I for unge til ironi' :lol:

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#279 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 sep 2009 22:46

phisteria skrev:
secondtoughestintheinfant skrev:Jeg tænder max på at skrive om musik, lad bare de andre om at lave det
Jeg er iøvrigt helt enig med O' R'lyeh's sidste indlæg
Du har på sin vis ret i det, du skrev i indlægget før. Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om selv at lave musik. Det falder mig ganske enkelt slet ikke ind, når jeg lytter til det, og jeg ved også, at jeg aldrig nogensinde ville kunne eller gide lave noget, jeg selv kunne finde på at lytte til. Jeg har simpelthen ingen drift overhovedet mod selv at lave musik, men jeg har heller ikke nogen speciel drift mod at skrive om det. Jeg kan godt lide at præcisere, hvorfor ting tiltaler mig, og hvorfor de ikke gør, det er en del af at undre sig over verden, men jeg tror, du går langt mere op i at lave musik, end jeg gør i at skrive om det.

Med film har jeg det stik modsat, der får jeg lyst til at lave film, hver eneste gang, jeg ser noget, der tiltaler mig. Og det gør jeg så.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
phisteria

#280 Indlæg af phisteria » 08 sep 2009 23:08

Jallan skrev:
phisteria skrev:

Find selv jeres plads.
Det tror jeg egentlig er en meget fin anskuelse. Interessant diskussion under alle omstændigheder.

Og er det i øvrigt ikke ved at være på tide at genetablere TPFKAB i stedet for den her TPFKABTPFKAB Phisteria er ved at blive?
Nej :) , Phisteria handler kun om at promovere samme - tråden her var bare for spændende.
TPFKAB er helt og aldeles færdig på svingninger.
secondtoughestintheinfant skrev:Jeg kan godt lide at præcisere, hvorfor ting tiltaler mig, og hvorfor de ikke gør...
...Jeg hører dig der. Musik (DEN musik) for mig er så lige præcis det der giver mig lyst til intet at sige, intet at præcisere. Fordi det er så langt større end nogetsomhelst jeg med ord eller skrift kunne komme op med, lige bortset fra 'nej det er godt', eller 'hør lige det her' , eller ultimativt 'jeg ville dø for det her'.
(nåja - eller udgive det selvsagt).

Det er så rart med andre der kan - anmeldere o.l.

Du laver film?

Låst