Det nye Mew

Her placeres tråde, som vi har i sinde at gemme. Arkivet vil derfor blive opdateret løbende
Låst
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ali Pilfinger

Re: Det nye Mew

#281 Indlæg af Ali Pilfinger » 08 sep 2009 23:44

Hey, I kontekstryttere, det undrer mig, at I falder så hårdt på halen over, at Mew får særligt gode anmeldelser i Danmark. Kan det ikke netop være udtryk for, at pladen bliver anmeldt i en kontekst, som er dansk? Er det fuldstændig urimeligt, at den ifølge mange anmeldere tilsyneladende bedste plade fra Danmarks bedste band bliver særligt begunstiget i Danmark, når globaliseringen trods alt ikke er mere fremskreden, end tilfældet er, og når det formodentlig har en eller anden kontekstuel betydning i forhold til lytteoplevelsen, at bandet er dansk?

I øvrigt synes jeg, det er noget fis at udtale sig så skråsikkert om forskellige bands ambitionsniveau og at vurdere en plade ud fra en sådan formodning. Jeg er i hvert fald ret sikker på, at hverken Mew, Le Fiasko, Pete Doherty usw. går til stålet med en anden ambition end at lave verdens bedste plade på ny hver gang. Det er et lamt parameter at bedømme musik ud fra. Lyt i stedet.

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#282 Indlæg af Gregor XIII » 08 sep 2009 23:53

phisteria skrev:Kan det ikke koges ned til at nogle hører musik og tænker 'fuck hvor er det fedt, sådan noget vil jeg lave' ,
mens andre hører musik og tænker 'fuck hvor det fedt, sådan noget vil jeg skrive om'.

Find selv jeres plads.
Men bare lige for at forvirre det her lidt, så har jeg altid sunget og når jeg hører et godt nummer så vil jeg også gerne synge med. Derfor blive teksten vigtig, den bliver altså andet end kontekst. Og det er altså nemmere at huske en tekst hvis der er en eller anden intern logik i teksten, og hvis den på en eller anden måde handler om noget. Når jeg klager over at Mews tekster nogen gange virker som en blanding banale metaforer og ligegyldigheder så er det altså ikke 'bare' fordi jeg er skrivertypen.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Brugeravatar
phisteria

#283 Indlæg af phisteria » 09 sep 2009 00:03

Gregor XIII skrev:
phisteria skrev:Kan det ikke koges ned til at nogle hører musik og tænker 'fuck hvor er det fedt, sådan noget vil jeg lave' ,
mens andre hører musik og tænker 'fuck hvor det fedt, sådan noget vil jeg skrive om'.

Find selv jeres plads.
Men bare lige for at forvirre det her lidt, så har jeg altid sunget og når jeg hører et godt nummer så vil jeg også gerne synge med. Derfor blive teksten vigtig, den bliver altså andet end kontekst. Og det er altså nemmere at huske en tekst hvis der er en eller anden intern logik i teksten, og hvis den på en eller anden måde handler om noget. Når jeg klager over at Mews tekster nogen gange virker som en blanding banale metaforer og ligegyldigheder så er det altså ikke 'bare' fordi jeg er skrivertypen.
Ok, indsaet gerne musik OG tekst. Spille med eller synge med er to sider af samme sag. Ioevrigt er der ikke noget 'bare' fordi i det her...begge sider har sin plads i spillet.

Det her handler vist ikke saa meget om Mew laengere forresten.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#284 Indlæg af Gregor XIII » 09 sep 2009 00:10

S'føli. Det var mest fordi det tidligere i tråden virkede som om at teksten blot var kontekst til musikken i stedet for en fundamental del af det. Det kunne jeg netop argumentere for med din opdeling. Og med 'bare' mener jeg at jeg er begge dele. Jeg er ikke en del af musikermiljøet, jeg har ikke tænkt mig selv at skubbe ting fremad, jeg synes det er utroligt essentielt at tale om de uheldige konsekvenser Mew-lytning har haft for Danmarks ungdom, men sådan set kan jeg stadig godt lide at deltage. Bare sådan lidt for mig selv.

Kronoper!

Brugeravatar
phisteria

#285 Indlæg af phisteria » 09 sep 2009 00:25

Gregor XIII skrev:, jeg synes det er utroligt essentielt at tale om de uheldige konsekvenser Mew-lytning har haft for Danmarks ungdom
Hvilke er det da...

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#286 Indlæg af Gregor XIII » 09 sep 2009 01:22

Jeg har vist antydet dem tidligere i tråden... et par gange...

Kronoper!

Brugeravatar
phisteria

#287 Indlæg af phisteria » 09 sep 2009 03:41

Gregor XIII skrev:Jeg har vist antydet dem tidligere i tråden... et par gange...
- hvor da? kom igen så

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#288 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 09 sep 2009 09:35

Ja, jeg forstår heller ikke lige helt, hvornår det var, Mew blev til Danmarks Ice Cube. Men måske man skulle opfinde en slags Hellerup-udgave af Parental Advisory-stickers?

@Ali Pilfinger: Når man anmelder, mener jeg, der er visse kontekster, man bør se ud over, fordi megen kontekstualisering er enormt subjektiv. Jeg har et meget nært forhold til Pete Doherty, og hans soloplade fra i år står mig nærmere end de fleste andre 2009-udgivelser, men derfor gav jeg den stadig kun 3, da jeg anmeldte den, for objektivt set er det ikke en særlig god plade, og meget af det der gør, den står mig nær er min egen personlige kontekstualisering. Jeg ville sgu altid købe en Barat/Doherty-udgivelse, lige meget om det så var det argeste lort, og jeg ville holde af udgivelserne lige meget hvad.
Som anmelder skal man altid forsøge at lægge en dæmper på de områder, hvor det er tydeligt man selv har et specielt affinitets-forhold. Ligesom Pitchfork også skal lægge en dæmper på sig selv, når de anmelder ting der kommer fra Brooklyn eller Göteborg.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Josti
Geografisk sted: På tønden
Kontakt:

#289 Indlæg af Josti » 09 sep 2009 10:39

Jeg er helt enig med Ali P. For mig er det afgørende om pladen lyder godt, og så er det da inderligt ligegyldigt om ambitionsniveauet er højt eller lavt.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

Brugeravatar
palesaint

#290 Indlæg af palesaint » 09 sep 2009 11:16

Jeg synes nu, at kæden for en gang skyld hopper af for Ali Pilfinger, for et givent ambitionsniveau er vel ikke et mindre interessant aspekt end så meget andet. Hvis man ønsker at anskueliggøre, hvorfor en plade netop er god, kunne ligningen vedrørende ambitionsniveauet og om dette bliver indfriet vel en blandt mange muligheder kritikpunkter. Man kan jo for fanden ikke bedrive kritik uden at tænke (via assertion såvel som negation). Anmelderi er en anden sag.
J Spaceman skrev:
08 maj 2018 16:22
ekkokamre som svingninger

Låst