Fornægter du Radiohead?

Besvar

Jeg fornægter Radiohead

Som ind i helvede!/Har aldrig kunnet lide dem.
26
19%
Jeg har ikke kunnet lide dem siden Viskarne kom ind i min verden
10
7%
Nej!
75
55%
Olrik!?!
25
18%

Afgivne stemmer: 136

besked
Forfatter
Brugeravatar
Ali Pilfinger

#61 Indlæg af Ali Pilfinger » 05 jun 2007 14:13

Hvordan kan man i øvrigt fornægte Radiohead? Gælder det deres eksistens, deres kvaliteter eller deres ligheder med The Verve, Oasis og Saybia?

Brugeravatar
Denner

#62 Indlæg af Denner » 05 jun 2007 14:28

ekkovoid skrev: det er kun nysgerrighed fordi jeg ikke mindes at have læst dig anbefale bands der var synderligt mere interessante end dem du hænger ud.
Hænger ud ? Jeg hænger da ikke nogen ud. Jeg prøver bare at give den begrundelse for hvad jeg ikke kan lide ved Radiohead som ham med skægavataren efterlyste tidligere i tråden. jeg forklarede bare hvad lige netop jeg ikke bryder mig om ved Radiohead, som tråden her handler om. Det var en meget subjektiv udlægning af smag. Og det kommer jo tilbage til bare at være en smagsdiskussion. Se, jeg havde heller ikke tænkt mig at deltage, men når der nu bliver efterlyst grunde til ikke at bryde sig om gruppen, så skal manden da også have en begrundelse. Jeg ved da godt at mange vil være uenige, men jeg er gennemgående ikke enig med ret mange mennesker i ret mange ting.

Jeg ved ikke hvilke navne du mener jeg anbefaler som du hæfter dig ved. Det kan jeg egentlig også være ligeglad med, fordi det netop kun er din subjektive smag. Hele vejen gennem mit indlæg betonede jeg at det kun var min meget personligt farvede opfattelse. En opfattelse der også er farvet af nogle oplevelser med at bo i England i 1995/96 hvor den feber stadig rasede.
Jeg har ingen erindring af dig og dine musikalske præferencer, men hvis jeg havde ville jeg da anerkende at sådan er din smag. Jeg prøvede at komme med en anden begrundelse for ikke at bryde mig om Radiohead, end at "jeg var vokset fra dem", eller at de "ikke holdt længere" (jeg har aldrig forstået det udtryk).

Af en eller anden grund er der mange der har voldsomt travlt med at gøre sig kloge på mine personlige præferencer. det forstår jeg nu ikke.
Jeg kan ikke forhindre folk i at have den opfattelse, men det er nu alligevel lidt ærgeligt at jeg hele tiden skal have skudt i skoene at jeg kun hører gammel rock eller ser gamle amerikanske film. Af den simple grund at det ikke er rigtigt. Jeg må åbenbart have den effekt på visse af brugerne at de skal reagere når jeg skriver noget. Det er ikke min hensigt at støde nogen, men det gør jeg åbenbart alligevel.

Det kan da godt være vi bare skal genoplive hvad en redaktør kaldte "fløjkrigen".
Senest rettet af Denner 05 jun 2007 14:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
alrunen
Geografisk sted: Frederiksberg, København

#63 Indlæg af alrunen » 05 jun 2007 14:55

For nu at skrive lidt om Radiohead, i stedet for opfindesomme bandeord, så synes jeg at Radiohead har lavet en del god musik.

Selvfølgelig kan vi ikke komme udenom, at noget af det er noget tuderock, men jeg synes at størstedelen af Kid A og EP'en My Iron Lung holder ret godt.
"Det flyvende tæppe går klokken otte, Bob dylan har ringet og sagt vi kan nå det" - Eik Skaløe

Brugeravatar
ekkovoid
Kontakt:

#64 Indlæg af ekkovoid » 05 jun 2007 15:24

Denner skrev:...
jeg hæftede mig blot ved at du kraftigt beklagede dig over ting du mener mangler sjæl, melodi og nosser, og så gad jeg blot godt høre eksempler på artister du så modsat mener lever op til dine kriterier.
beklager hvis "hænge ud" var et forkert udtryk at bruge. men du trækker da andre bands med ind i dit indlæg og stiller dem i et dårligt lys. hvordan kan et band i øvrigt være dårligt fordi man ikke kan lide forsangerens stemme? kan en træls lilletrommelyd også gøre et band dårligt?
er det muligt at kunne se/høre og anerkende talent på trods af personlig smag og præference? jeg tror det. og det har ikke med de i tråden her nævnte bands at gøre!
det er muligt at din hensigt var at betone det subjektive, men på en eller anden måde kommer det dog - i mine øjne - til at fremstå meget kategorisk.
jeg ved ikke om der er mange der forsøger at gøre sig kloge på dine musikalske præferencer som du skriver, men jeg forstår måske godt hvis man kan føle trangen. for mit vedkommende ville det i så fald have at gøre med en følelse af at opleve at læse en bruger der har meget kraftige (fastlåste?) holdninger om/mod bestemte ting, men som modsat ikke udstråler nogen synderlig form for nysgerrighed over for særligt meget der kan udvide/udfordre ens musikalske horisont. det tror jeg godt kan provokere nogen.
det er muligt at jeg gør dig vildt uret, men jeg har kun skrevne ytringer herinde at forholde mig til. jeg kan dog sagtens læse forkert. og i så fald undskyld for det.

Brugeravatar
Denner

#65 Indlæg af Denner » 05 jun 2007 15:57

ekkovoid skrev: jeg hæftede mig blot ved at du kraftigt beklagede dig over ting du mener mangler sjæl, melodi og nosser, og så gad jeg blot godt høre eksempler på artister du så modsat mener lever op til dine kriterier.
beklager hvis "hænge ud" var et forkert udtryk at bruge. men du trækker da andre bands med ind i dit indlæg og stiller dem i et dårligt lys. hvordan kan et band i øvrigt være dårligt fordi man ikke kan lide forsangerens stemme? kan en træls lilletrommelyd også gøre et band dårligt?
er det muligt at kunne se/høre og anerkende talent på trods af personlig smag og præference? jeg tror det. og det har ikke med de i tråden her nævnte bands at gøre!
Ja, jeg mener godt man kan anerkende talent selvom man ikke er til det. Nu har jeg slet ikke brugt ordet talent, men det vil jeg der er en del der har, uanset om man er til det eller ej. Jeg har dog meget svært ved at se noget jeg skulle anerkende hos Radiohead. De kan givetvis udtrykke det de vil. Jeg er så bare ikke modtagelig. En forsangers stemme har - for mig ihvertfald - en kæmpe indflydelse på hvordan musikken opfattes. Der er nogle sangere der kan få meget lidt til at virke som en en million, uden at der egentlig er så meget andet i det end netop stemmen. Jeg vil endda mene at en god sanger kan hæve et middelmådigt band, mens en dårlig sanger (efter smag og behag) kan trække et ellers sublimt sammenspil ned. Det er så bare min personlige opfattlelse.

Du efterlyser et par eksempler på noget jeg ville kunne se noget i, men jeg ved ikke hvordan skulle gribe det an. Det bliver meget let bare en kedelig opremsning. Mængden af musik jeg virkelig ikke kan udstå er overraskende lille i modsætning til den musik jeg virkeligt holder af. For det meste vil jeg bare ignorere musik jeg ikke kan lide. Derfor har jeg ikke det helt store problem med Jim Steinman, Meatloaf og Bonnie Tyler (eksempelvis), som jeg, på trods af at jeg finder det skrækkeligt, har nemt ved at ignorere. Det er sværere at ignorere ting som bliver massivt eksponeret - hvad eksemplevis Radiohead, Oasis, og Pumpkins er blevet.
Det har været svære at undgå at forholde sig til gennem de sidste 12-13 år. Det er kølnet af, men eftervirkningerne er der stadig. Muligvis har de navne ikke meget med hinanden at gøre hvis man sammenligner grundigt - det er jeg udmærket klar over at de ikke har - men de var altså gennemgående bestandele af den rock/pop-diæt der er blevet sat til livs i førnævnte tidsrum.

Hvorvidt jeg er lukket og indskrænket er du i din gode ret til at mene, og den scene som svingninger vel opstod omkring er da også næsten lukket land for mig. Det der undrer mig er igen at du udtaler dig omkring min nysgerrighed omkring musik. Jeg har brugt meget tid på at søge i musikkens rødder, og på få et bare basalt kendskab til de fleste hovedgenrer. Omkring Rock, Blues/ Rhythm 'n' Blues har jeg brugt oceaner af tid, og musik har været en meget stor del af mit liv (større end film). Jeg har ikke været så god til at følge med i nyere musik, hvilket mest har skyldtes at jeg har været meget frastødt af mange af de musikalske strømninger og toneangivende "bevægelser" som vi netop har set i de sidste ca. 12 år.
Jeg kan måske godt vedkende mig kritikken af at være bagstræberisk til en vis grad, men indskrænket ? Jeg har en samling der omfatter klassisk/symfonisk, rag time, Jazz, Film/show-scores, underholdning, blues, Rhythm 'n' blues, soul, country, bluegrass, folk, viser, hip hop, hard core og punk, rock 'n' roll, pop, elektronisk musik (ikke meget, men trods alt). Musik fra starten af det tyvende århundre til nu.
Er det indskrænket ? Det pudsige er så at jeg ofte fornemmer en vis sammenspisthed, og en meget lukket lille verden i alt det "alternative" halløj. Muligvis tager jeg fejl, men et kig gennem HN-trådene giver da også mig en fornemmelse af hvem der har en alsidig smag jeg kunne lære noget musik at kende af.
Jeg følger ikke meget med i undergrunden, det er rigtigt, men får engang imellem bevæget mig til koncerter alligevel. Men jeg indrømmer at jeg ikke synes det er særligt spændende at dyrke det nyeste smalle navn der kommer i begrænset oplag, osv, osv. Eller at tjekke my space bands ud fra tid til anden. Jeg kan ikke rigtig se nogen grund til det.
Senest rettet af Denner 05 jun 2007 16:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
ekkovoid
Kontakt:

#66 Indlæg af ekkovoid » 05 jun 2007 16:10

tak for det.

Brugeravatar
dayan
- inaktiv -
Geografisk sted: Frederiksberg

#67 Indlæg af dayan » 05 jun 2007 16:12

Denner skrev:Jeg følger ikke meget med i undergrunden, det er rigtigt, men får engang imellem bevæget mig til koncerter alligevel. Men jeg indrømmer at jeg ikke synes det er særligt spændende at dyrke det nyeste smalle navn der kommer i begrænset oplag, osv, osv. Eller at tjekke my space bands ud fra tid til anden. Jeg kan ikke rigtig se nogen grund til det.
det er fordi ikke har sådan nogle her:
Billede
Jeg slår dig ihjel.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#68 Indlæg af Langley » 05 jun 2007 16:57

Denner skrev:
ekkovoid skrev: det er kun nysgerrighed fordi jeg ikke mindes at have læst dig anbefale bands der var synderligt mere interessante end dem du hænger ud.
Hænger ud ? Jeg hænger da ikke nogen ud. Jeg prøver bare at give den begrundelse for hvad jeg ikke kan lide ved Radiohead som ham med skægavataren efterlyste tidligere i tråden. jeg forklarede bare hvad lige netop jeg ikke bryder mig om ved Radiohead, som tråden her handler om. Det var en meget subjektiv udlægning af smag. Og det kommer jo tilbage til bare at være en smagsdiskussion. Se, jeg havde heller ikke tænkt mig at deltage, men når der nu bliver efterlyst grunde til ikke at bryde sig om gruppen, så skal manden da også have en begrundelse. Jeg ved da godt at mange vil være uenige, men jeg er gennemgående ikke enig med ret mange mennesker i ret mange ting.

Jeg ved ikke hvilke navne du mener jeg anbefaler som du hæfter dig ved. Det kan jeg egentlig også være ligeglad med, fordi det netop kun er din subjektive smag. Hele vejen gennem mit indlæg betonede jeg at det kun var min meget personligt farvede opfattelse. En opfattelse der også er farvet af nogle oplevelser med at bo i England i 1995/96 hvor den feber stadig rasede.
Jeg har ingen erindring af dig og dine musikalske præferencer, men hvis jeg havde ville jeg da anerkende at sådan er din smag. Jeg prøvede at komme med en anden begrundelse for ikke at bryde mig om Radiohead, end at "jeg var vokset fra dem", eller at de "ikke holdt længere" (jeg har aldrig forstået det udtryk).

Af en eller anden grund er der mange der har voldsomt travlt med at gøre sig kloge på mine personlige præferencer. det forstår jeg nu ikke.
Jeg kan ikke forhindre folk i at have den opfattelse, men det er nu alligevel lidt ærgeligt at jeg hele tiden skal have skudt i skoene at jeg kun hører gammel rock eller ser gamle amerikanske film. Af den simple grund at det ikke er rigtigt. Jeg må åbenbart have den effekt på visse af brugerne at de skal reagere når jeg skriver noget. Det er ikke min hensigt at støde nogen, men det gør jeg åbenbart alligevel.

Det kan da godt være vi bare skal genoplive hvad en redaktør kaldte "fløjkrigen".
Jeg kan godt lide din smag Denner selvom jeg er dybt uenig. Den er virkelig ren 1900tals agtig helt renset for modernistisk eksperimenteren, opløsning af subjektet, fremmede lande, designerdrugs og andre forvirrende opløsningstendenser.
Og det nutttede er, det hele lader til at være en stor længsel og kærlighedserklæring til den gang hvor arbejderlklassen var hæderlig, rock var rull og en god film var noget man kunne se sammen med sin far søndag eftermiddag til 4 forestillingen. Så jeg er med dig på samme måde som jeg elsker Dan Turrel. .. det sjove er bare, at Denner version 2040 sikkert ville synes at Radiohead er den eneste ægte musik, at ingen laver film som Lars Von trier længere hvilket er en stor skam og at det var meget bedre den gang middelklasssen stemte Ny Alliance

Brugeravatar
palesaint

#69 Indlæg af palesaint » 05 jun 2007 16:59

dayan skrev:Billede
Jeg har altid elsket det udtryk.

Tak til ekkovoid og Denner for klar argumentation.
Nuanceret had og den venlige læsning.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#70 Indlæg af stilhed » 05 jun 2007 17:22

fornærmelser :arrow:
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Besvar