Nurse With Wound listen - Franco Battiato

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Nurse With Wound listen - Franco Battiato

#1 Indlæg af Jallan » 22 jan 2008 00:35

Jeg ved ikke om dette vil fungere i praksis, da de fleste af navnene på denne liste selvsagt ikke er nogen man har hørt i forvejen. Derfor har jeg nu alligevel tænkt mig at forsøge. Det skal foregå på den måde at vi diskuterer et band ad gangen, og når der ikke rigtig er nogen, der har mere at sige om det band, så går vi videre. Der er ikke nogen regel om hvem der bestemmer, hvornår vi går videre. Til gengæld er der en regel, der siger at vi tager bandsene i alfabetisk orden. Som Dayan også nævnte for nogle dage siden er det en liste, hvor man kan finde utrolig meget interessant musik. Der vil nok også blive grobund for en del pb'er undervejs, så har man noget med næste band på listen er det sejt, hvis man lige skriver det i tråden.

Vi starter med Agitation Free. Jeg vil ikke lade som om jeg ved mere end der står om dem i den wikipedia artikel jeg linker til, men jeg skal gerne fortælle hvad jeg synes om det jeg har hørt.

Billede

Malesch er en ganske fremragende kraut-plade. Som man også vil kunne læse sig til er den meget inspireret af afrikansk/mellemøstlig lyd, hvilket giver deres proggede lyd et spændende pust. Afslutningsnummeret Rücksturz er to die for. Generelt lyder den som Ash Ra Tempel, der har røget opium, og bosat sig i Islamabad. Anbefalet.

Billede

2nd sidder jeg faktisk og hører for første gang nu. Selvom den holder noget af stilen fra debuten er den langt mere eksperimenterende, på en freaket måde. Dialogue & Random lyder som Else-Marie Pade, AFX og en Amiga 500. Det er egentlig meget fedt, og står i stærk kontrast til efterfølgerne Laila Pt. 1 & 2. 1'eren er nærmest stereotypen på woodstock sluttresser/starthalvfjerdser rock. Det er et crossover mellem Hendrix og The Index, og formår på trods af min generelle aversion mod guitarlir at charmere sig ind. 2'eren er nærmest jazz, med det tætteste man kommer et guitarhook hos Agitation Free.

Umiddelbart er Malesch den bedste plade, men jeg har som sagt kun netop afsluttet lyttet på 2nd, så det kan være jeg ændrer mening en dag.

PB'er er selvfølgelig velkomne.

(Jeg vil i øvrigt fremover rette titlen, så man kan se hvilket band, der diskuteres. Så får tråden nok lidt mere aktivitet, når bands som Amon Düül kommer op).

Index:

Side 2:
Sperm
Pekka Airaksinen
Airway

side 3:
Alcatraz
Älgarnas Trädgård
Alan Sondheim
Alternative TV

side 4:
Alvaro Peña-Rojas
The 101ers
AMM

Side 5:
Amon Düül
Anal Magic & Rev. Dwight Frizzell
Ame Son

Side6:
Annexus Quam

Side7:
Aksak Maboul
Arbete Och Fritid
Arcane V

Side 8:
Archaïa (samt omtale af Soleil Zeuhl)
Archimes Badkar
Area

Side 9
Anima Sound/Anima
Urban Sax

Side 10
Art Bears
Art Zoyd
Arzachel
Robert Ashley
Ash Ra Tempel

Side 11
Association P.C.
Il Balletto Di Bronzo
Franco Battiato
Senest rettet af Jallan 09 sep 2013 19:37, rettet i alt 34 gange.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Desperate Straight
Geografisk sted: 2200

#2 Indlæg af Desperate Straight » 22 jan 2008 01:37

Sejt! Det er godt nok en vild liste med mange fede ting - og endnu flere man slet ikke kender... Hvad er det nu historien er med den? (for os der ikke støvsuger svingninger for alt hvad Dayan siger)

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#3 Indlæg af Jallan » 22 jan 2008 01:43

Man behøver nu heller ikke læse alt hvad Dayan siger for at kende listen. Jeg kendte den i hvert fald inden, og det er jeg vis på at mange andre også gjorde/gør.
wikipedia skrev:The Nurse with Wound list is a list of musicians and bands that accompanied Chance Meeting on a Dissecting Table of a Sewing Machine and an Umbrella (1979), the first album by Nurse With Wound. The list was expanded with Nurse With Wound's second album, To the Quiet Men from a Tiny Girl.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
çsïyyón

#4 Indlæg af çsïyyón » 22 jan 2008 01:53

det er den liste over inspirationskilder, som fothergill og stapleton havde. så vidt jeg husker, fulgte den med chance meeting... og blev sidenhen revideret, eller noget ad den sti. nu fungerer den velsagtens som nørdernes bibel og som de dovnes "at være underlig for dummies".

edit: ok, jallan er wiki wiki (wikipedia jokes redder min dag).

Brugeravatar
Desperate Straight
Geografisk sted: 2200

#5 Indlæg af Desperate Straight » 22 jan 2008 01:56

ganz sicher...
Wikipede læste jeg også, men tænkte nu på lidt uddybende. Er det en liste af referencer som NWW sendte med pladen? eller hur?

edith: Ah, tak çsïyyón!
Senest rettet af Desperate Straight 22 jan 2008 02:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
çsïyyón

#6 Indlæg af çsïyyón » 22 jan 2008 01:58

Desperate Straight skrev:ganz sicher...
Wikipede læste jeg også, men tænkte nu på lidt uddybende. Er det en liste af referencer som NWW sendte med pladen? eller hur?
ja, noget med et ark af referencer og generel dokumentation af 'underlig musik', der fulgte med som booklet på udgivelserne.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#7 Indlæg af Morten » 22 jan 2008 09:10

Så vidt jeg husker har de skrevet lidt om en masse af kunstnerne gennem tiden på denne blog:
http://mutant-sounds.blogspot.com/

- jeg har ikke hørt Agitation Free - kender kun nogle af navnene på NWW-listen, og for de flestes vedkommende endda ret overfladisk, men glæder mig til at blive oplyst!
Simplify

Brugeravatar
Hansen

#8 Indlæg af Hansen » 22 jan 2008 10:33

Det er vildt at en så distræt mand, kan huske så meget om plader :shock:
Det er en kamp at snakke med ham! Hans opmærksomhed er mildt sagt flakkende, og når man mødes igen har han ingen erindring overhovedet om at man har mødtes før. Men når snakken falder på musik, er der ingen tøven eller huller i hukommelsen.
Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om sandheden i hans udtalelse om at han kun har prøvet syre én gang :?
Jeg kan godt huske at jeg så listen i det gamle cover, men beskrivelsen af hvad det var, er så forvirrende og upræcis at jeg ikke gad kigge nærmere på det. Først langt senere gik det op for mig at det var bands de synes man skulle kende. Og et langt stykke hen ad vejen har de ret.

Brugeravatar
Jess Franco
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

Re: Nurse With Wound listen - Et band, et par dages kritik

#9 Indlæg af Jess Franco » 22 jan 2008 12:33

Jallan skrev:Agitation Free.
Malesch er en ganske fremragende kraut-plade. Som man også vil kunne læse sig til er den meget inspireret af afrikansk/mellemøstlig lyd, hvilket giver deres proggede lyd et spændende pust. Afslutningsnummeret Rücksturz er to die for. Generelt lyder den som Ash Ra Tempel, der har røget opium, og bosat sig i Islamabad. Anbefalet.
Cool. Den Agitation Free skive må jeg få hørt.

Golden Hour

#10 Indlæg af Golden Hour » 23 jan 2008 01:37

næste

Besvar