Nurse With Wound listen - Franco Battiato

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Nurse With Wound listen - Ash Ra Tempel

#101 Indlæg af andreassyr » 09 aug 2013 17:52

Yes, gang i denne tråd igen!
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: Nurse With Wound listen - Association PC

#102 Indlæg af Jallan » 15 aug 2013 09:50

Billede
[Start lige med at hylde coveret for Amiga 500-faktoren]

Association P.C. udgav fem albums. Jeg har lyttet til det første der blev udgivet, Sun Rotation. De bliver tit beskrevet som en blanding mellem avant-garde og jazz. Jeg synes egentlig at de, i hvert fald på Sun Rotation, mest lyder som en blanding mellem prog og jazz. På nogle numre lyder de som et prog band med jazzelementer og på andre numre som en jazzgruppe med progelementer. Det svinger sådan mellem ret dårligt på åbningsnummeret, til nogle ret stærke ting på Neuteboom, Scorcussion og Totemism (hvis man var i tvivl om prog-facetten kan man jo nøjes med at kigge på deres fucking titler, lol. Totemism).

De mest dominerende elementer er nogle rhodes, der når de tager overhånd trækker pladen ret langt ned og så guitaren, der føres af Toto Blanke (lol igen), som til gengæld er sindssygt stærk i perioder. Virkelig dissonant og voldsom, og det skaber nogle ret sjove ting, når nogle elementer i musikken trækker i en ret progget retning, og Toto så bare river og slider i strengene.

Overordnet en fin plade. Jeg havde nok ikke givet den voldsomt mange lyt, hvis jeg ikke havde lyttet til den i denne sammenhæng. Den er ikke synderligt mærkværdig eller bemærkelsesværdig, men det er om ikke andet værd at give den et spin for dens lidt skæve blanding mellem prog og free.

BilledeBilledeBilledeBillede/7

BilledeBilledeBillede/7
:shock: :shock: :shock: /6
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Nurse With Wound listen - Association P.C.

#103 Indlæg af Ungfugl » 15 aug 2013 10:03

Det eneste Ash Ra Tempel-album, jeg rigtig har dyrket, er 'Starring Rosi'. Det er fremragende. Åbningsnummeret 'Laughter Loving' er fremragende og lægger stilen for resten af pladen. Fed tråd. Fedt karaktersystem.

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#104 Indlæg af kenk » 15 aug 2013 10:16

Ungfugl skrev:Det eneste Ash Ra Tempel-album, jeg rigtig har dyrket, er 'Starring Rosi'.
Så har du stadig de klart bedste til gode, 'Ash Ra Tempel' og 'Schwingungen'.
:crown:

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#105 Indlæg af andreassyr » 15 aug 2013 10:35

Og Manuel Göttsching: Inventions For Electric Guitar (Ash Ra Tempel VI)
Spot On

Brugeravatar
Jallan

#106 Indlæg af Jallan » 18 aug 2013 12:00

Billede

Il Balletto Di Bronzo startede som et slags heavy band med psykedeliske elementer, så vidt jeg har kunnet læse mig til. Jeg har imidlertid lyttet til, hvad der lader til at være hovedværket, nemlig Ys, hvor de har skiftet heavy ud med decideret rock opera.

Det er nærliggende at sammenligne dem med Area (som tidligere er diskuteret her i tråden), ikke kun fordi de er italienske, men fordi de på samme måde er helt og aldeles over the top. Det er simpelthen KÆMPESTORT symfonisk prog, vel nærmest noget af det vildeste jeg overhovedet har hørt. Selvfølgelig en konceptplade, der handler om en mand, der er alene tilbage på jorden. Jeg forstår af gode grunde ikke et ord af, hvad den i detajler handler om, da teksterne (selvfølgelig) er italienske. Jeg forestiller mig alligevel at der er lidt Magma over det.

Ys er faktisk virkelig fed. Jeg kan godt lide min prog totalt ude på overdrevet, og den her er totalt sindssyg. Man skal lige ind til lyden, men så er det altså ret fedt. Stor anbefaling til dem, der kan lide den overdrevne prog.

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede/7

BilledeBilledeBilledeBilledeBillede/6
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: /6
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Oxymoron

Re: Nurse With Wound listen - Il Balletto Di Bronzo

#107 Indlæg af Oxymoron » 18 aug 2013 13:29

Man skal heller ikke snyde sig selv for deres debut, Sirio 2222, der er lidt mere rocket end Ys, men også vildt fed!

Lyt lige til det her:

Det holder!

Brugeravatar
Jallan

Re: Nurse With Wound listen - Il Balletto Di Bronzo

#108 Indlæg af Jallan » 09 sep 2013 19:36

Billede

Franco Battiato - Fetus

Først - det der cover. lol.

Dernæst, så kan det vel ikke overraske helt vildt meget, at Franco Battiato er endnu mere fucking italiensk prog. Nurse With Wound har åbenbart ikke lyttet til andet. Vi er dog ovre i en noget anden del af proggen end Il Balletto Di Bronzo. Fetus er selvfølgelig også rimeligt prætentiøs og indledes med lyden af et dunkende hjerte, men særligt den sidste halvdel af pladen er faktisk rimeligt afdæmpet, og til tider nærmest ambient. Det er også de stykker der fungerer med længder bedst. Desuden er den temmelig atypisk i og med, at den er sindssygt kort. Jeg tror den er ca. en halv time lang. Måske endda lidt kortere. Det er temmelig befriende.

Alt i alt er det ikke noget voldsomt interessant bekendtskab. Fint nok osv. Manden har en kæmpe diskografi er vist stadig aktiv, så det er jo umuligt at sige om der er mesterværker iblandt, men noget siger mig, at det nok ikke bliver vildt mindblowing fra 80'erne og frem.

BilledeBillede/6.7

Billede/10

:? 8) / :shock:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH

Re: Nurse With Wound listen - Franco Battiato

#109 Indlæg af oles » 18 jul 2019 18:34

https://thequietus.com/articles/26823-n ... rs-keepers
Compilation reissue projekt på vej.