Anbefal r'n'b

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Anbefal r'n'b

#1 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 10 dec 2008 09:43

På det seneste er jeg for alvor blevet glad ved en genre, jeg ellers har haft det utrolig svært med, nemlig r'n'b. Altså r'n'b som i moderne midt-90'erne-og-frem velproduceret flødesunget amerikansk r'n'b. Noget af det kammer selvsagt meget let over, hvilket der egentlig også er sære kvaliteter i, og det er virkelig en genre, hvor lidt er mesterligt, noget er rigtig godt, en del er bland og størstedelen er noget lort.
Først og fremmest er der selvfølgelig D'Angelo. Han er vel genrens eneste egentligt fuldbårne geni, og det er et ret stort tab, at han ikke har lavet noget i otte år. Brown Sugar (95) er en fortræffelig plade, som stadig holder i dag, selvom produktionen er lidt uddateret, men genrens helt store lysende mesterværk er Voodoo (2000). Den er ekstremt lang og kompleks og flyder ligesom Exile on Main Street, og man bliver aldrig færdig med dens detaljer. Og så er det en af de plader, hvor der hele tiden er en ny sang der åbenbarer sig som "verdens bedste nummer lige nu". Voodoo er vel det tætteste vi i moderne musikhistorie kommer på genialiteter a la 80'ernes Prince. Udover de to har D'Angelo også udgivet Live at the Jazz Café (download den, den er kun udgivet i Japan, sidenhen udgået, og koster en formue), og den er fantastisk. Brown Sugar numre i bedre versioner end på pladen. Rygtet på gaden siger, at der kommer en ny D'Angelo plade næste år, og det bliver i så fald meget spændende. Han har virkelig et uplettet musikalsk cv ind til nu.
En anden r'n'b sanger jeg også er faldet for er Bilal. Han har desværre kun lave en enkelt plade, 1st Born Second, for efterhånden en del år siden, men den holder virkelig et højt niveau. Og så kører han med sådan en ultrasmooth Dirty Mind-agtig falset.
Jeg synes også rigtig godt om Babyface's Face 2 Face. Det er åbenbart en sindssygt undervurderet plade, for den fik så vidt jeg kan se forfærdelig kritik, da den udkom. Jeg købte den i sin tid, fordi jeg besluttede mig for rent faktisk at høre en af de utallige plader, Sohail Hassan gav 6 stjerner i Gaffa (det var vist omkring samme periode han følte det var på sin plads at tildele Michael Jackson's Invincible fuld score), og jeg synes der er helt fabelagtige numre på. Vildt velproduceret og så en masse tacky-men-bomben tekster om negerrelationships osv. Klart anbefalelsesværdig.
En der er helt udenfor nummer er R. Kelly. Han har vel aldrig lavet en decideret god plade (omend jeg voldhørte dobbelt-cd'en R., da den udkom), men for fanden han har lavet nogle kongesingler.

Noget jeg lidt savner er kvindelige modstykker til ovenstående. Årene har være overraskende hårde mod Erykah Badu pladerne, og jeg synes ikke de holder i dag. Der er rigtig gode ting på The Writings on the Wall med Destiny's Child, men det er ikke en god plade som sådan. Angie Stone synes jeg heller ikke holdt i længden. Hvis man kan kalde The Diary of Alicia Keys for r'n'b er det til gengæld en vildt god plade.

Er der nogen der har anbefalinger/dementeringer at tilføje til overnstående? Er der eksempelvis nogen der har hørt Raphael Saadiq? Han lyder ret spænende.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: Anbefal r'n'b

#2 Indlæg af leapfrog » 10 dec 2008 09:49

hey lass, min søs er alicia keys fan. jeg rammer altid skævt når jeg giver hende musik. mest fordi jeg har det ubegribeligt svært med r'n'b. men hvad skal hun have i julegave, hvis det er med den på?

Brugeravatar

#3 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 10 dec 2008 10:15

Jeg er ikke så meget inde i det, det er derfor jeg spørger. Men giv hende Brown Sugar med D'Angelo (Voodoo er nok lidt for next level til hende), den kan hun også spille, når hun har jungs på besøg.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Onkel Tuca
Geografisk sted: kåbehå ve

#4 Indlæg af Onkel Tuca » 10 dec 2008 11:35

PM Dawn

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#5 Indlæg af Utah » 10 dec 2008 11:52

OMFG. R'n'b? Heh. Pwned!

Brugeravatar

#6 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 10 dec 2008 12:23

Onkel Tuca skrev:PM Dawn
Det må du kunne gøre bedre, det der.

Brugeravatar
Professoren
Geografisk sted: abernes planet

#7 Indlæg af Professoren » 10 dec 2008 13:03

Jeg er også glad fo D´Angelo, men er godt nok ked af, at du skøjter så hurtigt henover R.Kelly. Han er kongen for mig.

Jagged Edge kunne være noget for dig. TLC synes jeg personlig er pissefedt. Den første Kelis er et mesterværk, men den kender du vel? Jaheim og Saadiq har også lavet fine ting. Men det er bare lidt brainstorm, så nu er det vist mig der skøjter kedt hurtig henad. :)
"Wherever you go there is always something that hurts more or less"

Onkel Tuca
Geografisk sted: kåbehå ve

#8 Indlæg af Onkel Tuca » 10 dec 2008 13:06

secondtoughestintheinfant skrev:
Onkel Tuca skrev:PM Dawn
Det må du kunne gøre bedre, det der.
Hvad ved jeg? OK så...Tony Braxton?

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#9 Indlæg af Pete Rock » 10 dec 2008 13:17

Okay, mand - jeg vaelger at tage denne traad alvorligt, saa...

En plade som du ikke naevner, men som jeg alligevel foeler er det du efterlyser, er John Legend's debutplade "Get Lifted". Jeg hoerte den meget en overgang, og den er (selvfoelgelig) ekstremt velproduceret, og han synger da ogsaa ganske godt. Pladens virkelige traekplaster er imidlertid at stort set alle teksterne handler om at bolle, og af dem handler mange om at bolle udenom. Det kan godt vaere at John vil have os til at tro at det handler om kaerlighed, eller (endnu vaerre) at der er en eller anden spirituel mening, men no siree, det handler om sex, hvilket kommer klarest til udtryk paa sange som "She Don't Have to Know". Denne uforbeholdne hengivelse til egne lyster og egne (legendariske) evner mellem lagnerne, er ret underholdende, og er i virkeligheden temmeligt bizar naar man taenker paa hvor mainstream den gode John er. Singlerne fra hans nye plade loed lidt for ferske til mig, og paa den anden side tror jeg heller ikke konceptet holder til mere end en plade, med mindre der sker noget helt radikalt.

Jeg vil lige proeve at hype Angie Stone's, "Stone Love" - selvom du skriver du ikke er saa imponeret over hende. Jeg hoerte den satme meget en overgang, og synes det er en ret afvekslende plade, hvor den eneste roede traad ofte synes at vaere hendes fede stemme. Teksterne er lige som de skal vaere, og saa er Snoop Dogg med paa et nummer. Det er for laenge siden jeg har hoert den, til at jeg kan fremhaeve enkelte numre, men jeg er til gengaeld ret sikker paa at der heller ikke der er nogen daarlige. Hvis du har hoert denne plade, og synes den er ringe, vil jeg gerne vide hvorfor?

Endelig skal man jo naevne Lucy Pearl, der jo som alle ved havde Raphael Saadiq som et af de tre medlemmer. Jaja, grin I bare (det goer I jo sikkert allerede), men dette er igen en ret afvekslende, og til tider naermest trippet plade, der virkelig HAR mere at tilbyde udover de mange singler. Dawn Robinson synger pissefraekt, og naar jeg sidder her og kigger ned over tracklisten, begynder hvert enkelt nummer at koere inde i mit hoved helt automatisk. Q-Tip og Snoop gaester paa nummeret, "You" der er et pladens (mange) hoejdepunkter. Jeg er sikker paa at du allerede kender den her plade, for det goer de fleste, men maaske er det bare en opfordring til dig (og mig selv) om at faa den hoert igen, fordi den er saa pissehamrende fucking fed. Raphael Saadiq har lavet et par soloplader, og Ali Shaheed Muhammad, det tredje medlem, har ogsaa lavet en enkelt plade, udover hans uundvaerlige udgivelser med A Tribe Called Quest, selvfoelgelig. Dem vil jeg med det samme gaa igang med at tjekke ud, og det samme burde du.

Jaja, intet nyt under solen i dette indlaeg, men det var det jeg havde at byde ind med. Om ikke andet gav du mig lyst til at hoere de tre plader igen, isaer Lucy Pearl "I Can't Stand Your Mother" (hvordan laver man den der node??). Jeg melder tilbage naar jeg har faaet hoert dem, eller hvis jeg kommer i tanke om noget andet. Naaja, hvad med Mariah Carey - er hun for hvid? Emancipation of Mimi var sgu ret fed - men igen, intet nyt under solen.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#10 Indlæg af gigantic » 10 dec 2008 15:08

Jeg har altid troet, at Lucy Pearl var en person. Shows what I know. Nu bliver jeg nysgerrig, når Ali Shaheed Muhammad og Q-Tip åbenbart er med på pladen. Jeg kender kun "Don't Mess With My Man", som jeg altid har syntes var catchy as fuck.
Jeg kender praktisk talt intet til R'n'B, bortset fra en All Saints cd og en Toni Braxton cd, der har sneget sig ind i samlingen. Nå ja, og Ciara: Goodies bor da også ovre i reolen. Den må høre til i den svingende kategori. Jeg elsker "Oh". "Goodies" og "1, 2 Step" er også rigtig gode. Resten af pladen er so-so.
secondtoughestintheinfant: Du er en af mine yndlingssvingere. Jeg kan godt lide, at du giver alt en chance og er 100% ærlig og uprætentiøs i alt, hvad du skriver. Og så skriver du meget. Løftet tommelfinger herfra.

Jeg elsker forresten også "Soldier" med Destiny's Child, selvom teksten naturligvis er blandt de mest kiksede ever.

Besvar