Bruce Springsteen-tråden

Besvar

Hvilken Springsteen-plade er den bedste?

Greetings from Asbury Park, N.J.
4
3%
The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle
3
2%
Born to Run
21
16%
Darkness on the Edge of Town
24
19%
The River
10
8%
Nebraska
38
30%
Born in the U.S.A.
11
9%
Live 1975-85
2
2%
Tunnel of Love
3
2%
En af de unævnelige fra 1992 (reelt kun en teoretisk mulighed)
2
2%
MTV Plugged
0
Ingen stemmer
The Ghost of Tom Joad
6
5%
Tracks
0
Ingen stemmer
18 Tracks
0
Ingen stemmer
Live in New York City
0
Ingen stemmer
The Rising
1
1%
Devils & Dust
1
1%
Hammersmith Odeon, London, '75
0
Ingen stemmer
We Shall Overcome: The Seeger Sessions
1
1%
Live in Dublin
1
1%
Magic
0
Ingen stemmer
Working on a Dream
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 128

besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

Bruce Springsteen-tråden

#1 Indlæg af gigantic » 13 feb 2009 15:25

Så vidt jeg lige kunne se, har vi ikke en Springsteen-tråd. Det skal der laves om på.

Min personlige top 5 er for øjeblikket:
1. Born to Run
2. Nebraska
3. Ghost of Tom Joad
4. The Rising
5. We Shall Overcome: The Seeger Sessions

De tre øverste er som regel de tre øverste, men bytter lidt rundt. Nummer fire og fem deles af en længere række udgivelser.

For fanden, der er mange gode. Darkness og The River er i hvert fald også værker, der ville være hovedværker for de fleste kunstnere.

The Rising ryger lidt af og på listen. Men jeg tror, jeg er nået til det punkt, hvor jeg endelig har besluttet mig for, det er en fantastisk plade. Det er som bekendt Springsteens 9/11-plade. Som ventet bliver det ikke tacky, for Springsteen kan den slags, uden det på noget tidspunkt virker påtaget. Hvad synes I om The Rising? Jeg har en idé om, der er delte meninger.
Senest rettet af gigantic 28 feb 2011 12:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Bruce Springsteen-tråden

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 feb 2009 15:50

The Rising er en forfærdelig plade ligesom Magic og den nye. Produktionen er ekstremt bastant og ufleksibel og der er ikke plads til noget som helst. Det der dog i højeste grad kendetegner den er forudsigelighed over hele linjen. Forudsigelige melodier, tekster og sangstrukturer. Den er oplagt at sammenligne med Born in the USA, for det er to virkelig amerikanske plader. Born in the USA er vildt gennemført i sin USA-hed, og den rendyrker det i en grad så det bliver rørende, anderledes, interessant og medrivende. The Rising er bare gennemamerikansk på den kedelige kollektivt bearbejdende måde. Born in the USA er Springsteens vision, The Rising er alle amerikanernes sindsstemning efter 9/11 og den kollektive amerikanske sindsstemning er som bekendt aldrig grobund for god kunst, hvis den formidles på den gennemsnitlige amerikaners præmisser. Der er ikke noget mere overfladisk. Det gør den på The Rising, hvor den på Born in the USA formidles af Springsteen selv og tildeles hans egen vinkling.
I det hele taget kan jeg ikke tage måden han synger på på de tre plader. Der er intet udtryk i den stemme overhovedet. Den helt store nuanceudviskende fællesnævner hedder E Street Band der lyder skematisk bovlamme over hele linien. Og sjovt nok er solopladen Devils and Dust pishamrende god og meget undervurderet.

1. Born to Run
2. Nebraska
3. Tunnel of Love
4. The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle
5. The River

Forleden genså jeg den live dvd der følger med boxset-udgaven af Born to Run, og den er en fucking åbenbaring. Utroligt han var sådan engang. Den indledende Thunder Road er konstante chills, og alt fungerer i det hele taget i den periode. Det størst er hans stemme, der er lige så udtryksfuld som den er udtryksløs i dag.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Breavman

#3 Indlæg af Breavman » 13 feb 2009 15:52

Born in the USA, for satan da, der er nærmest ikke et dårligt nummer på den plade. This is your hometown eller hvad den hedder, gets me every time, og historien om Bobby Jean. My Lucky Day fra den nye er også et virkelig fedt nummer, og pay me my money down fra Seeger-pladen.

Brugeravatar
dayan
- inaktiv -
Geografisk sted: Frederiksberg

#4 Indlæg af dayan » 13 feb 2009 17:39

teh river
Jeg slår dig ihjel.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#5 Indlæg af stilhed » 13 feb 2009 19:45

hej, jeg hedder yossarian, og jeg kan bedst li' the wild, the innocent and the e street shuffle. dem, der ikke også bedst ka' li' den, fatter nada.

stilhed kan bedst li' darkness on the edge of town (selvom der er andre boss-plader, der, strengt taget, er bedre), men han fatter også nada.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
Fabbe

#6 Indlæg af Fabbe » 13 feb 2009 22:10

Bruce er egentlig bedst stille. Nebraska vinder med et mulehår foran Tom Joad.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#7 Indlæg af gigantic » 14 feb 2009 01:32

secondtoughestintheinfant skrev:...
Siger du, at Born in the USA er bedre end The Rising? Det fatter jeg i så fald ikke noget af. Men du bekræfter mig i, at den er kontroversiel, The Rising.

Da jeg hørte Devils and Dust i sin tid, syntes jeg ikke den bidrog med noget nyt i forhold til Ghost of Tom Joad og Nebraska, så jeg fik aldrig rigtig dyrket den. Jeg sætter den på nu så...
Blev de tre egentlig ikke udgivet i sådan en 3-cd samling? Det passer meget godt. De er i hvert fald åndsbeslægtede.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#8 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 14 feb 2009 03:30

Du må være den eneste på Jorden, der mener at The Rising er bedre end Born in the USA. Normalt er det sådan, at man enten hader dem begge eller bedst kan lide Born in the USA. Og så er der lige den håndfuld tosser, der elsker begge to.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#9 Indlæg af yossarian » 14 feb 2009 09:48

stilhed skrev:hej, jeg hedder yossarian, og jeg kan bedst li' the wild, the innocent and the e street shuffle. dem, der ikke også bedst ka' li' den, fatter nada.
:D

The E Street band toppede, mens Zuki Lahav var med på violin. Lyt til live-optagelsen fra "The Main Point" i begyndelsen af 1975.

Hvad er det øvrigt lige Springsteen vil med Brendan O'Brien? Den lyd han står for, er sådan ca. det modsatte af, hvad bandet er i stand til at levere.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#10 Indlæg af Utah » 14 feb 2009 09:52

På Svingninger 0.1 sagde Stilhed engang, at 'Born In The USA' var den bedste Springsteen-plade. Så sagde jeg, at han ikke skulle lytte til sådan noget reaktionært patriot-lort, og så kørte den eller deru'af.

Anyway, min hjerne siger 'Nebraska', men mit hjerne siger 'Ghost Of Tom Joad'...

Besvar