Joanna Newsom - Have One on Me

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Cantona
Geografisk sted: Old Trafford
Kontakt:

Re: Joanna Newsom - Have One on Me

#41 Indlæg af Cantona » 09 mar 2010 12:47

CD
We'll keep the Red flag flying high,
Because Man United will never die.

Love United Hate Glazer

Brugeravatar
Half_Noise
Geografisk sted: Nordjylland

#42 Indlæg af Half_Noise » 09 mar 2010 12:49

Cantona skrev:CD
Jeg ser lige på finanserne.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

sørent
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

#43 Indlæg af sørent » 11 mar 2010 08:11

muzzle skrev:Har så vidt rukket å dykke ned i platen, men jeg merker at den nok trenger noen gjennomspillinger før jeg får et grep om verket som helhet. Det virker i alle fall fryktelig lovende sålangt. Og den lettbente, morsomme og allikevel litt melankolske Good Intentions Paving Company er kanskje årets beste låt sålangt.
Enig, er faktisk ikke engang nået til vejs ende endnu i den gigantiske og flotte vinyl box, men er allerede overbevist om at det er en af årets bedste investeringer. Og så er de lettere pin-up agtigt billeder af Joanna inde i coveret da heller ikke værst :P

Brugeravatar
envythezen
Geografisk sted: Aalborg (Suburbia)

#44 Indlæg af envythezen » 11 mar 2010 08:33

Jeg er meget tæt på at købe vinyludgaven også, selvom jeg ikke har nogen pladespiller. :roll:
Comic Sans er skrifttypernes Natasja Crone

Brugeravatar
kostas

#45 Indlæg af kostas » 12 mar 2010 01:42

Er jeg den eneste der synes, den er for lang? Det ville ikke være mærkeligt, for jeg er kronisk længdefobisk hvad angår plader, men det virker som en ikke helt ualmindelig anke i anmeldelserne. Altså, den er god, og nok også bedre end Ys (jeg blev aldrig rigtig venner med Van Dyke Parks' arrangementer), men den virker næsten som en total omvending i forhold til Milk Eyed Mender og de tidlige EPer, hvor teksterne var sirlige og skarpe og indspilningerne nogle gang lidt sløsede (hvilket var en stor del af charmen); nu er en del af teksterne lige så sløsede som arrangementerne er overkontrollerede. Det virker for mig uheldigt, for Ys fik i hvert fald for mig sat på plads, at hendes kunst står og falder med hendes tekstskrivning, og ikke den særprægede stemme og instrumentering, som stjal opmærksomheden på The Milk Eyed Mender.

Det virker som om hun denne gang for alvor har lavet en decideret tekstsamling, en konceptplade om man vil. Tidligere stod sangene alene og de lejlighedsvist komplekse referenceforhold blev holdt indenfor den enkelte sangs struktur. På Have One On Me refererer næsten alle sange til to-tre andre og de samme temaer og motiver (det brudte parforhold, home vs. roam, fødsel og død, navngivning m.m.) bliver gennemspillet på kryds og tværs i et omfang så flere af teksterne er stort set meningsløse i sig selv, men kun kan virke som en del af helheden, som eksposition, kontekst eller reiteration. Sangskrivningen er blevet rhizomatisk, til ukrudt, og det virker ikke som om Joanna Newsom formår at være sin egen gartner. Der er et absurd overforbrug af parenteser og throw-away-ordspil, som kombineret med det meget mangelfulde billed- og symbolsprog virkelig hæmmer pladen. Hendes præference for ordspil og tekstens lydlige kvaliteter fremfor et stærkt billedsprog har også været der tidligere, men dér var hun i højere grad tvunget til at begænse sig til en selvstændig historie i hver sang, mens denne plades struktur muliggør en række sange hvis eneste (tekstlige) kvalitet er at de gentager eller foregriber tematikker i andre sange. Hvor en klassisk konceptplade består af en række punktnedslag, der belyser en større historie, men godt kan stå alene, får temaerne og motiver på Have One For Me forrang fremfor den enkelte sangs integritet. Det viser sig bl.a. ved sammenblandingen af vidt forskellige tekster i én sang, f.eks. på titelsangen og Soft As Chalk, men som sagt også i centrumløse sange som No Provenance og Autumn. Et andet eksempel på sangenes manglende integritet er tendensen til at synge imod teksten, at tvinge teksten ind i en fremmed melodistruktur, noget der også var et problem på Ys. Efterhånden som Newsom er blevet dygtigere og mere modig som sanger og arrangør lader hun til at lade disse roller overstråle sangskriverrollen, i en grad så det virker som om hun prioriterer ekvilibrisme og overflod fremfor enkelhed (med en række meget fremragende undtagelser).

For mig er det kun den anden plade, der ikke får det til at krible i skip-fingeren (og jeg er egentlig ikke engang begejstret for In California (eller hjemme-ude-tematikken i det hele taget, som virker banal og privat)) - hvor den første plade er overambitiøs og ekvilibristisk får sangene meget mere plads og stemmen slapper lidt af og viser personlighed. Pladen ville virkelig have gavn af flere sange som On a Good Day og Jackrabbits, der er fokuserede, afslappede og formår at skabe billeder, man kan hænge sin følelsesmæssige respons op på, i modsætning til store dele af især tredje plade. Ikke at der ikke er fantastiske ting på de andre plader, for mig især Baby Birch (selvom jeg ikke rigtig kan finde ud af, om den skildrede abort kun skal forstås symbolsk) og Does Not Suffice, som må konkurrere med Colleen og Clam, Crab, Cockle, Cowrie om at være hendes bedste sang nogensinde: ren perfektion. Med så mange gode ting er det selvfølgelig svært at være skuffet, men det er på den anden side også svært at hævde, at der ikke er tale om et tilbageskridt i forhold til det helt latterligt høje niveau Ys Street Band EPen holdt.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#46 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 12 mar 2010 06:34

Måske du hæfter dig for meget ved teksterne, dér.

EDIT: Jeg har ikke hørt pladen endnu, men nu lyttede jeg lige til "Does Not Suffice", og det er jo sindssvagt godt. Det er Bob Dylan værdigt.
Jeg synes for øvrigt hendes med længder bedste nummer so far er "Clam, Crab, Cockle, Cowrie" i Ys Street ep-versionen. Men nu har jeg jo også kun hørt en lille håndfuld numre fra den nye, og der er da muligvis endnu bedre numre på den. "Does Not Suffice" er i hvert fald helt deroppe.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
fatcap
Geografisk sted: århusss - 7 maj 1973
Kontakt:

#47 Indlæg af fatcap » 12 mar 2010 09:31

sørent skrev:
muzzle skrev:Har så vidt rukket å dykke ned i platen, men jeg merker at den nok trenger noen gjennomspillinger før jeg får et grep om verket som helhet. Det virker i alle fall fryktelig lovende sålangt. Og den lettbente, morsomme og allikevel litt melankolske Good Intentions Paving Company er kanskje årets beste låt sålangt.
Enig, er faktisk ikke engang nået til vejs ende endnu i den gigantiske og flotte vinyl box, men er allerede overbevist om at det er en af årets bedste investeringer. Og så er de lettere pin-up agtigt billeder af Joanna inde i coveret da heller ikke værst :P
Forstår ikke helt hvad der lækkert ved boksen... Det er måske bare fordi det er en boks, og så er det partout lækkert??

jeg syntes modsat, at boksen er meget skrabet, og prisen hænger da i dette tilfælde sammen med produktet. Hvis du sammenligner den med YS som produkt, så blegner den jo fuldstændig

Kløg

#48 Indlæg af Kløg » 12 mar 2010 09:40

tak for meget omhyggelig gennemgang kostas

Roskomsnusk

#49 Indlæg af Roskomsnusk » 12 mar 2010 11:08

hvad med bare at sætte en dead moon plade på i stedet for?
sim sala bim!

Brugeravatar
The Killer

#50 Indlæg af The Killer » 12 mar 2010 11:09

Lidt skrabet boks og booklet, men derfor kan man jo godt være glad for den...

Billede

Besvar