Rockismen

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas

Re: Rockismen

#1111 Indlæg af Jonas » 19 feb 2019 10:58

Kunne sandheden ikke bare være, at du grundlæggende ikke bryder dig om kulturkritik?
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#1112 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 11:00

Det tror jeg bestemt ikke, nej.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#1113 Indlæg af Jonas » 19 feb 2019 11:05

Okay, jeg beklager utålmodigheden, men kan du så ikke lige linke til noget, der er mastereret, som du kan lide det? Jeg er sproglig, så det dér procentregning kan jeg ikke helt finde rundt i.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar

#1114 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 11:21

Jeg skal nok linke, hvis jeg finde noget specifikt, og jeg har bestemt tænkt mig at tjekke dine Jacobite-anbefalinger ud. Det er umiddelbart et projekt, jeg er meget positivt indstillet over for.

Et godt eksempel på et ideal for min del skal nok ikke findes på internettet, men i stedet i en bog som Anarchy, State and Utopia af Robert Nozick. Den kan jeg desværre ikke linke til.

Fra den modsatte fløj kunne et ideal være Contrapoints, særligt når hun beskæftiger sig med mere generelle og knap så transkøns- og internetkulturrelaterede emner. Den her video er et godt eksempel (selvom den faktisk handler om transkønnethed og internetkultur, men whatever).

Touché.

Brugeravatar

#1115 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 12:19

Jeg er halvvejs gennem Macron-artiklen, og selvom den er sjusket redigeret og skrevet på lidt shaky engelsk, er den virkelig god.
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#1116 Indlæg af Jonas » 19 feb 2019 13:37

Cool, den her er også god. Lødig og overhovedet ikke meme-y take på sexrobot-hysteria. Uncanny Vulvas

Jeg har ikke mine hovedtelefoner ved hånden, så jeg kan ikke lige få set den video dér, men jeg har kigget på bogen. Det virker lidt vanskeligt at sammenligne en halvtreds år gammel bog skrevet i forlængelse af et semesterkursus på Harvard med moderne webmagasiner.

I det hele taget synes jeg, det er et interessant eksempel på, hvordan verden bare går hurtigere i dag. Man kan samle noget gammelt lort op, som stadig føles rimelig frisk, mens man dårligt kan finde samtidig akademisk litteratur, som ikke er til at lukke op og skide i. Jeg så på Thomas Hoffmanns FB-væg, at en eller anden havde skrevet en bog om 'det nye højre'. Bogens sidste kapitel handlede om Moldbug. I 2019. Så kommer man jo bare længere og længere bagud.

Er du på nogen måde bekymret for, at dine forbehold med tiden bliver et problem for dit intellektuelle virke? Jeg tænker bare, at hvis man ikke gider det nymodens og ofte irriterende internet-agtige klovneri, er der så ikke nogle risici forbundet med det? Vi kender allesammen den gamle lektor fra de højere læreanstalter, som overhovedet ikke har fulgt med og stadig hænger fast i forældede intellektuelle formationer, apropos rockisme. Akademia er måske ikke totalt irrelevant, men er det ikke svært at benægte, at akademiet bliver mere og mere irrelevant?
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar

#1117 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 14:04

Det er jo en diskussion med ekstremt mange grene, den der. Det hele kommer jo an på, hvad man er ude efter. Klart, akademia bliver mere og mere irrelevant for sådan nogen som os, men samtidig har visse dele af humaniora jo en indflydelse i samtiden, der er ekstremt ude af proportioner med, hvor mange mennesker, der egentlig dyrker dens forfattere og foreskrifter. Her taler jeg selvfølgelig om den kritiske teori og dens mange afkom. Så hvis man gerne vil have magt på samme måde som debattører og "meningsdannere" har magt, så er humaniora ikke irrelevant. Hvis man derimod er ude efter æstetisk værdi, sandhedssøgen og andre før-poststrukturalistiske klassikere fra dengang den hvide mands overherredømme var uncontested, så er der ikke meget at komme efter. Et eksempel fra den modsatte fløj kunne være Jordan Peterson, der jo også er rædderlig (særligt) som akademia betragtet. Noget af det her er jo bare modefænomener, men andet af det er mere end det. I den sammenhæng synes jeg, det er værd at bemærke Foucault-arvens enorme stamina og fortsatte evne til proselytisme på tværs af generationer og radikale kulturelle og teknologiske opbrud. Det siger alt andet lige et eller andet. Men altså, hvis man frem for alt ønsker at undgå bullshit, så er moderne akademia en lost cause, det er der ingen tvivl om.

Og selvfølgelig er jeg bekymret for at blive sat totalt af. Det tænker jeg, at de fleste i vores generation er, den sidste generation, der for alvor (og for better og for worse) kan huske verden før internettet. Alle de ting, jeg beskæftiger mig med - film, litteratur, opera - bliver mere og mere marginaliserede, og det er jo slet ikke urealistisk, at der ikke går mange år, før vi ser hele generationer, der ikke er i stand til (og for de flestes vedkommende heller ikke interesserede i) at læse en bog. Hvis man interesserer sig for kunst, så har jeg en teori om, at internettet udraderer de eksisterende kunstformer uden at tilbyde et alternativ. Altså: Hvis man i starten af 1900-tallet stejlede over filmen som en underlødig kunstform, så var man jo bare en reaktionær stodder, der var ude af stand til at se potentialet i filmkunsten. Det samme hvis man som fan af jazz og klassisk musik stejlede over rock- og popmusik i 1950'erne og 1960'erne. Ja, selv hvis man stejlede over tegneseriernes indtog eller TV-seriernes indtog. Der kan man bare finde de (muligvis få) tegneserier eller TV-serier, man føler har kunstnerisk værdi, og hvis man virkelig ikke føler, de findes, så er der i hvert fald potentiale for, at de kan skabes. Med den udvikling, internettet har sat i gang - en udvikling, der jo stadig er på et ekstremt tidligt stadie - marginaliseres og trivialiseres de "gamle" kunstarter, men internettet tilbyder ikke nogen nye kunstarter som alternativ.

Dog har jeg altid interesseret mig for, hvad der var nyt i tiden så som pop, realityshows og - i et vist omfang - internetkultur. Det er jo ikke fordi, jeg ikke følger med i alt, hvad internettet fører med sig, jeg er bare i mindre og mindre grad i stand til at se noget af egentlig værdi i det, og meget af det forekommer mig at være et grotesk spild af tid. Jeg ved ikke, hvad det så kommer til at have af konsekvenser, hvis jeg virkelig ikke gider det i sidste ende. Så ender jeg sikkert med bare at sidde og svælge i værker fra verden af i går som en gammel lektor, der hænger fast i forældede intellektuelle formationer. Det er vel også fint nok, hvis man virkelig ikke kan (modsat ikke gider) identificere sig med den moderne verden.

Hvad er dine egne bevæggrunde i grunden for at følge med i det nymodens og ofte irriterende internet-agtige klovneri i stedet for at få tilfredsstillet dine intellektuelle behov på, hvad skal vi sige, mere traditionel vis?
Touché.

Brugeravatar
Jonas

#1118 Indlæg af Jonas » 19 feb 2019 15:26

Jamen, jeg er rystende enig i det hele. Jeg kan jo kun tale for mig selv, men mit fundamentale drive er en barnlig, grænseløs nysgerrighed ‒ altså epistemologi i bredest tænkelige forstand.

Det er muligvis derfor, det diagnostiske tænder mig. Efter ti år med [indsæt vilkårligt udpluk af den vestlige idéhistories kanon her] gik jeg rundt med en ubekvem fornemmelse af det paradoks, at universiteterne består af en høj koncentration af hyperintelligente mennesker, som ikke fatter en skid af, hvordan verden fungerer. Hvorfor gør de ikke det? Og hvor går man hen, hvis man er interesseret i dét?

Personligt kom mine "intellektuelt" formative år først, da jeg ryddede mit kontor på Cirkus AU. Jeg har efterfølgende haft mulighed for (og en tilbagekommen lyst til) at læse alt muligt, og internetklovneriet korrelerer bedst med mine egne observationer. Min empiriske virkelighed ligger mere i forlængelse af Moldbug og Scott Alexander end af en eller anden statsautoriseret flinkeskole-ideolog, der er vind og skæv på en speedball af Foucault, Habermas og egen tarmgas.

Jeg er heller ikke alene. Der er efterhånden mange, der er vendt tilbage med en (har jeg indtryk af) helt oprigtig oplevelse af at være blevet rusket og rykket. Det synes jeg på en måde er ret fedt og et særsyn med pensum-litteratur. Sådan havde jeg det også, første gang jeg læste Moldbug. Altså, det er ikke bare pis, hans diagnoser er rystende ofte knivskarpe.

Jeg ved ikke, om det giver mening, men altså tl;dr fordi det virker, agtigt.
HIL BOOMERPOX

Brugeravatar

#1119 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 18:38

Jo, det giver altsammen mening. Jeg er dog en del mere kanontro, end du er, og så er jeg, fornemmer jeg, mere draget af æstetik end diagnostik.

Kan du ikke lige smide nogle links til det bedste, du har læst (inkl. de bedste Scott Alexander-indlæg, som du allerede har nævnt andre steder), så der er noget at gå på opdagelse ud fra? (Uanset hvilket forhold, vi hver især har til den her type intellektuelle, så går jeg ud fra, vi er enige om, at det smager grimt, når man kommer for skade at gå galt i byen med dem). Hvor starter man eksempelvis med Moldbug?
Touché.

Brugeravatar

#1120 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 feb 2019 20:20

Jonas skrev:
19 feb 2019 13:37
Cool, den her er også god. Lødig og overhovedet ikke meme-y take på sexrobot-hysteria. Uncanny Vulvas
Den er god!
Underpinning feminist anxiety is the specter of female replaceability. Having long been concerned with governing male desire, the feminist project now faces the possibility of being routed around. Men can build alternatives to a sexual market that has been made less navigable because of ideology. Substitutes are built and bargaining power dissipates. Sex robots are to gender politics as scabs are to labor relations.
Touché.

Besvar