Rockismen

Post Reply
secondtoughestintheinfant

Re: Rockismen

#991 Post by secondtoughestintheinfant » 16.05.2017 20:01:54

Der er fuld smadder på rockismen i den her anmeldelse af Per Reinholdt Nielsens bog om Den Australske Mørkemand: http://www.litteratursiden.dk/anmeldels ... dt-nielsen
litteratursiden wrote:Mørkemanden. Knokkelmanden. Nick Cave. Den karismatiske gunslinger fra Warracknabeal i Australien har altid været en unik ener i rockhistorien. Musikalsk har han søgt at gå planken ud og er aldrig gået på kompromis med sin kunstneriske integritet. Ambitionerne har under hele karrieren været skyhøje, og Cave har med sine godt 250 sange formået at styre langt uden om rockens klichéer og sat et stærkt, solidt og originalt aftryk på musikhistorien. Med et vildt arbejdsraseri, et mangeårigt stofmisbrug og en helt særlig litterær tilgang til sangskrivningen, har Cave leveret et evigt foranderligt musikalsk udtryk fyldt med knaster og kontraster. Altid en smule skævt og altid på kanten. Og det er præcis den fornemmelse, der gløder på samtlige sider af Per Reinholdt Nielsens velskrevne biografi om ”The Prince of Darkness”, og bryder ud i lys lue efter endt læsning.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

Kinky Robot

#992 Post by Kinky Robot » 17.05.2017 12:46:29

secondtoughestintheinfant wrote:Der er fuld smadder på rockismen i den her anmeldelse af Per Reinholdt Nielsens bog om Den Australske Mørkemand: http://www.litteratursiden.dk/anmeldels ... dt-nielsen
litteratursiden wrote:Mørkemanden. Knokkelmanden. Nick Cave. Den karismatiske gunslinger fra Warracknabeal i Australien har altid været en unik ener i rockhistorien. Musikalsk har han søgt at gå planken ud og er aldrig gået på kompromis med sin kunstneriske integritet. Ambitionerne har under hele karrieren været skyhøje, og Cave har med sine godt 250 sange formået at styre langt uden om rockens klichéer og sat et stærkt, solidt og originalt aftryk på musikhistorien. Med et vildt arbejdsraseri, et mangeårigt stofmisbrug og en helt særlig litterær tilgang til sangskrivningen, har Cave leveret et evigt foranderligt musikalsk udtryk fyldt med knaster og kontraster. Altid en smule skævt og altid på kanten. Og det er præcis den fornemmelse, der gløder på samtlige sider af Per Reinholdt Nielsens velskrevne biografi om ”The Prince of Darkness”, og bryder ud i lys lue efter endt læsning.
:D. Hold nu fast hvor der bliver vrøvlet. "helt særlig litterær tilgang til sangskrivningen" hvad hulen menes der med det? Og fanme frækt at han lige nakker Ozzys titel og køre den over på Cave
¯\(ツ)/¯

Lang

#993 Post by Lang » 17.05.2017 15:40:32

Er det ikke sådan noget med at han har personer, historier og små moraler i sine tekster? LIdt ligesom Porter Wagoner eller Peter Belli. Bare i mørkemandsstil.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Hr. Oberheim

#994 Post by Hr. Oberheim » 19.05.2017 14:44:17

Kong Louie wrote:Små 15 minutters vidunderlig, gammel, grim og mumlende guitar-rockisme

Og hvis en violinist sidder og ævler om sine fine instrumenter, og hvordan han har brugt dem, så er det klassicisme, eller hvad?
Kong Louie wrote:Albummet "Dire Straits" er så rockistisk, at wiki-artiklen nævner serienumrene på de røde stratocastere Knopfler indspillede med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dire_Stra ... #Recording
Alle former for idoldyrkelse er jo dybest set latterlig (i hvert fald set udefra), men jeg kan nævne at Fenders guitarer lyder (lidt!) forskelligt afhængigt af perioden hvor de er produceret, bla. pga af kvaliteten af det træ der blev brugt. Du kan slå serienumrene op hvis du har lyst til det, og få lidt mere indblik.

De fleste guitarister udvikler en meget anal sans for tone, men hvis du bebrejder en musiker kærlighed til instrumenterne og tonen (klangen), så burde du måske bruge din tid på noget mere fornuftigt.

Nu starter du godt nok med at skrive 'vidunderlig', så det er måske bare mig der ikke fanger at du i virkligheden synes det er vildt fedt, men ironi er påkrævet fordi der er for pinligt at sige det?

Hr. Oberheim

#995 Post by Hr. Oberheim » 19.05.2017 15:08:50

Kinky Robot wrote:..
:D. Hold nu fast hvor der bliver vrøvlet. "helt særlig litterær tilgang til sangskrivningen" hvad hulen menes der med det? ..
Er det ikke netop det det handler om? Når litterater og mytomaner kaster sig over Cave (eller andre digter/musikere), så vil det ofte være grufuldt at læse. Fordi udgangspunktet er en tekstanalyse, det handler ikke om musikken. Af samme årsag er Leonard Cohen og lign. singer/writere ofte guder for literaterne, mens en mere rent musikorienteret lytter vil være pænt ligeglad med lyrikken, og begynde at gabe inden for kort tid.

Jeg vil i øvrigt lige nævne, at mangen et ligegyldigt indie-band er blevet ophøjet og beskrevet i de mest himmelråbende pretentiøse gloser i Pitchfork og lign. publikationer uden at det pågældende band har flyttet hverken musikhistorien eller fortællekunsten så meget som en millimeter. Igen, idoldyrkelse (ikke mindst iblandet en livtstilsdoktrin som i tilfældet Pitchfork) bliver meget hurtigt meget latterligt at se på, når man ser det udefra..

Endelig, igen ang. Dire Straits: Bandet stoppede selv, givetvis fordi Knopfler hellere ville til Nashville og spille gammelmands-musik på sin dobro. Han er sådan ca. det modsatte af en ligegyldig teknik-guitarist. Skidt eksempel på noget som helst..

Hr. Oberheim

#996 Post by Hr. Oberheim » 19.05.2017 15:26:07

Lang wrote:Awsome kendgerning om Dire Straits, Kong Louie.

Når rockisme bliver straight up racisme. 'I dont like any discobands around' . You said it!

Ham David Allan Coe, er han ikke sådan lidt en tegning? Er der mon gran af selvironi i Son Of The South?

Hvis ikke, så er det heldigvis sådan, at der er mange andre 'rockere' end Coe. Rocken kan og tør tage stilling. Tror fx. at Neil Youngs stærkt kritiske Southern Man har været en kende mere succesfuld. Spørgsmålet er igen, om begrebet rockisme giver mening når det IKKE kan dække alt det folk gerne vil have det til at dække? Hvad er ligheden mellem Coe og Young udover at de spiller rock?

Eller hvad med sydstats-bluesmanden Stevie Ray Vaughan? En stor del af hans tekster handler om anti-rascisme. Hør fx. Change It.

Og hvad med racismen i den tidlige engelske new wave/punk? Hvad med Morriseys Bengali In Platforms? Er det et udtryk for rascisme, der skal knyttes til hele genren og scenen, og dens fans?

Som gammel rockfan må jeg sige, at rocken for mig altid har repræsenteret det frie og det uden fordomme. Rock/blues, en fælles historie. Til gengæld ser jeg systematisk musikalsk segregering i indie-genren, hvor hvide bands systematisk undgår blues. Så køber man så en plade med noget ghettorap i stedet, så er der ligesom styr på rollefordelingen mellem befolkningsgrupperne, ikke? Fx Wu Tang Clan-bookningen til den yderst pæne hipsterfestival Northside.

Kong Louie

#997 Post by Kong Louie » 19.05.2017 16:07:46

Hr. Oberheim wrote:
Kong Louie wrote:Små 15 minutters vidunderlig, gammel, grim og mumlende guitar-rockisme

Og hvis en violinist sidder og ævler om sine fine instrumenter, og hvordan han har brugt dem, så er det klassicisme, eller hvad?
Kong Louie wrote:Albummet "Dire Straits" er så rockistisk, at wiki-artiklen nævner serienumrene på de røde stratocastere Knopfler indspillede med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dire_Stra ... #Recording
Alle former for idoldyrkelse er jo dybest set latterlig (i hvert fald set udefra), men jeg kan nævne at Fenders guitarer lyder (lidt!) forskelligt afhængigt af perioden hvor de er produceret, bla. pga af kvaliteten af det træ der blev brugt. Du kan slå serienumrene op hvis du har lyst til det, og få lidt mere indblik.

De fleste guitarister udvikler en meget anal sans for tone, men hvis du bebrejder en musiker kærlighed til instrumenterne og tonen (klangen), så burde du måske bruge din tid på noget mere fornuftigt.

Nu starter du godt nok med at skrive 'vidunderlig', så det er måske bare mig der ikke fanger at du i virkligheden synes det er vildt fedt, men ironi er påkrævet fordi der er for pinligt at sige det?
Det er dig, der ikke fanger det. Jeg kan vildt gode lide det. Elsker Dire Straits. Jeg synes ikke engang, jeg var ironisk.
Now I'm the king of the swingers

Hr. Oberheim

#998 Post by Hr. Oberheim » 19.05.2017 16:25:38

Kong Louie wrote:..
Det er dig, der ikke fanger det. Jeg kan vildt gode lide det. Elsker Dire Straits. Jeg synes ikke engang, jeg var ironisk.
Ok, nej det fangede jeg ikke, jeg synes hele dit indlæg lød ret sarkastisk.

La Mouche
Spotify: 113192036

#999 Post by La Mouche » 19.05.2017 16:27:54

Er der ikke en del Dire Straits fans her på boardet?

Jeg lyttede ikke til ret meget andet end Dire Straits, Mike Oldfield, Pink Floyd og Tangerine Dream tilbage i 1980erne... og af alt det musik de fire navne lavede, er det første Dire Straits album stadig det der holder bedst.

haile lassie
Spotify: 113262106

#1000 Post by haile lassie » 19.05.2017 16:46:29

alle kan lide Dire Straits
MASTER OF THREADS

Post Reply