Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

Post Reply
Hansen

Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#1 Post by Hansen » 18.12.2017 23:27:18

Phisteria lavede et kæmpe arbejde med at poste en top 50 over postpunk udgivelser. Jeg er slet ikke bygget til at lave lister, men jeg kan godt lide at snakke om. Så helt uden at have tjekket om det er okay med Phisteria, så gengiver jeg den her, som oplæg til en bredere snak om genren.

Phisteria skrev:
Lige et par ord om dogmerne ; Jeg har kun listet værker frem til og med 1981. Fra 1982 begynder genre betegnelser at splitte postpunk så meget op, at det virker omsonst at tale om én egentlig scene - ligesom der må og skal være en udløbsdato for hvor længe man kan gå rundt og være 'post'.

1// Joy Division - Unknown Pleasures
2// Simple Minds - Empires & Dance
3// PIL - Metal Box
4// The Cure - Seventeen Seconds
5// Wire - Chairs Missing
6// Wire - 154
7// Birthday Party - Prayers On Fire
8// Cabaret Voltaire - Red Mecca
9// Joy Division - Closer
10// Psychedelic Furs - Psychedelic Furs
11// Cabaret Voltaire - The Voice Of America
12// Simple Minds - Real To Real Cacophony
13// Killing Joke - Killing Joke
14// The Fall – Live At The Witch Trials
15// Echo & The Bunnymen - Crocodiles
16// Suicide - Suicide
17// Pere Ubu - The Modern Dance
18// Swell Maps – Jane From Occupied Europe
19// The Boys Next Door - The Birthday Party
20// Siouxsie And The Banshees - The Scream
21// Psychedelic Furs - Talk Talk Talk
22// Cabaret Voltaire - Mix- Up
23// Gang Of Four - Entertainment
24// Echo & The Bunnymen - Heaven Up Here
25// Tubeway Army - Tubeway Army
26// Killing Joke - What’s This For
27// New Order - Movement
28// Ultravox - Systems Of Romance
29// Magazine - Real Life
30// Fad Gadget - Fireside Favourites
31// Pop Group - Y
32// Human League - Reproduction
33// PIL - Flowers Of Romance
34// Mass - Labour Of Love
35// Sods - Under En Sort Sol
36// Pop Group - For How Much Longer Do We Tolerate Mass Murder?
37// A Certain Ratio - To Each
38// Clock DVA - Thirst
39// Pere Ubu - Dub Housing
40// Ballet M - For
41// Adam & The Ants - Dirk Wears White Socks
42// Suicide - Alan Vega and Martin Rev
43// This Heat - Deceit
44// Throbbing Gristle - 20 Jazz Funk Greats
45// The Fall - Dragnet
46// Swell Maps - A Trip To Marineville
47// The Comsat Angels – Waiting For A Miracle
48// Mission Of Burma – Signals, Calls, And Marches
49// Modern Eon - Fiction Tales
50// Throbbing Gristle - Heathen Earth

Hansen

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#2 Post by Hansen » 18.12.2017 23:34:27

Jeg havde nok ikke selv valgt at putte industrial på listen. Synes at TG, Cabs og sådan nogle er et andet sted, men det giver okay mening i forhold til hvordan listen ellers er sat sammen. Primært er jeg dog glad for at se kærlighed til Fad Gadget. Han kunne noget helt særligt, og står som et ekstraordinært eksempel på the tortured artist. Selv når han prøver at lyde allermest ovenpå og cool, er der en akavet smerte og et boblende had. Allertydeligst i "Life on the Line", som der ikke findes en youtube af, bortset fra live-udgaver der kan noget andet.
Jeg snakkede engang i Baden Baden, med en der havde arbejdet sammen med Frank Tovey, i et almindeligt 8-16 arbejde. På et kontor/lager i England, i den periode hvor han ikke lavede plader. Jeg kan ikke huske hele historien, men er der nogen der ved hvem jeg taler om og kan flere detaljer?

phisteria

#3 Post by phisteria » 19.12.2017 07:32:45

Wow - fed ide Hansen.

Spændende om der kommer kul på sådan en tråd - burde den måske være lagt under 'Diverse Musik'?.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

J Spaceman

#4 Post by J Spaceman » 19.12.2017 13:34:52

phisteria wrote:Wow - fed ide Hansen.

Spændende om der kommer kul på sådan en tråd - burde den måske være lagt under 'Diverse Musik'?.
Ja, super fedt! Jeg skal nok også snart få lavet min egen post-punk top 50.
Jon A wrote:Bidrag med noget.

Hansen

#5 Post by Hansen » 19.12.2017 14:02:45

Min tanke er selvfølgelig ikke at knocke Phisteria for hans liste. Jeg synes den er solid, selvom jeg nok havde foretaget nogle andre valg. Til gengæld kommer jeg ikke til at lave en liste, så den fungerer godt som basis for holdninger.
Min personlige definition af postpunk lyder noget i retning af: Alt det der udkom op til 1982 der sonisk eller ideologisk kan spores tilbage til enten den første P.I.L. eller det tidlige Factory.
Jeg har aldrig rigtig fattet Simple Minds, men det passer mig fint med PIL og Joy Division i toppen. Og hvis jeg kaldte Cabs for postpunk, lå de også det rigtige sted, bare med en anden plade ;)

phisteria

#6 Post by phisteria » 19.12.2017 14:21:10

Et ydmygt ønske :

Ku' vi ikke fokusere på først og fremmest at diskutere musik - fremfor blot at tæppebombe tråden med lister (som det oftest munder udi).

Ikke at jeg ikke synes der er fedt at se lister, men det er alt andet lige langt mere spændende at debattere dem end blot at få et væld af nye.

Og -Hansen ; jeg skal nok komme med en brandtale om det fantastiske ved Simple Minds.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Pete Rock

#7 Post by Pete Rock » 19.12.2017 14:55:10

Phisteria, Hansen og Spaceman laver lister. De er alligevel de eneste der rigtig gider. Så skal vi andre nok diskutere.

Jeg var superglad for at se favorit-gruppen Pere Ubu på listen, selvom jeg nok hører Rocket From The Tombs pladen oftere nu om dage. Når jeg kigger ned af Phlisten, tænker jeg virkelig at det er en kæmpe skandale at jeg aldrig har hørt PIL. Det skal jeg til snart.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

dreambydream

#8 Post by dreambydream » 19.12.2017 20:41:59

Virker demonstrativt at udelade både Raincoats, Slits, Young Marble Giants og Pylon. Jeg ved ikke rigtig om sådan nogle lister kommer til at bringe noget som helst nyt til bordet, hvis det kun er frem til og med 81 i hvert fald, men jeg vil da gerne opfordre alle til at høre Gordons og MX-80 Sound, skal jeg følge definitionen meget løst.

J Spaceman

#9 Post by J Spaceman » 19.12.2017 20:57:18

dreambydream wrote:Virker demonstrativt at udelade både Raincoats, Slits, Young Marble Giants og Pylon.
Demonstrativt? :o

Igennem Phisterias liste får man en ret klar idé om, hvad Phisteria kan lide, og ingen af de bands minder ret meget om det, der er på listen. Det virker ret demonstrativt at påstå, at det er demonstrativt at undlade disse fire bands.

Jeg ville nok give Young Marble Giants en plads på min liste, men jeg tror virkelig ikke, det er noget for Phisteria. Raincoats har ikke fanget mig, men jeg har heller ikke forsøgt så meget. The Slits er jeg bestemt ikke pjattet med, og Pylon kendte jeg ikke før nu. De lyder dog ret fede.
Jon A wrote:Bidrag med noget.

phisteria

#10 Post by phisteria » 20.12.2017 17:45:00

Demonstrativt?

Nåmen whatever - Hansen, prøv lige at få lyttet Empires & Dance albummet, lad høre hvad du synes. Og ang. Cabaret Voltaire ; hvilket andet album?

Så får jeg lige samlet mig til et indlæg om hvorfor Simple Minds muligvis er det vildeste band i verden.

Post Reply