Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

Post Reply
Josti

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#101 Post by Josti » 31.01.2018 14:42:45

Og så kommer Non-metal dude selvfølgelig rendende med en skide spændende liste med en masse ting, jeg ikke kender. :mrgreen:
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

J Spaceman

#102 Post by J Spaceman » 31.01.2018 15:09:04

Jeg har det ambivalent med at tale om "spændende" lister. Jeg elsker lister, hvor der er noget, jeg ikke kender. Men alle albums, jeg ikke kender, er der i stedet for nogle, jeg elsker.

En god liste over de bedste albums har de bedste albums. En spændende liste har meget, jeg ikke kender, men som jeg ikke nødvendigvis synes er bedre eller endda lige så godt, hvis jeg hører det.

Men vi kunne da overveje at poste anbefalinger til hinanden? Jeg er ikke sikker på, jeg har så mange, udover dem, jeg allerede har nævnt, men jeg vil da gerne høre nogle af jer andres? :)
Jon A wrote:Bidrag med noget.

Non-metal dude

#103 Post by Non-metal dude » 31.01.2018 15:14:45

phisteria wrote:Kan du knytte nogle ord til den?
Tjaa. Mange af dem kender i jo. Jeg har bare kigget hurtigt på de 70'er og 80'er lister vi har lavet. Nr. 1 er jo som det er lige p.t. Nr. 2 er pga. verdens bedste vokalist. Nr. 3 er bare en meget, meget stærk plade - og så kommer der en masse overlap...
Jeg har måske haft lidt særligt fokus på Oslo og Göteborg. Prøv for eksempel at høre De Press:

phisteria wrote:Hvorfor i helved' har jeg dog glemt A Wish Of Life?
Ja, det var ikke så godt. Måske er det en plade man har et lidt ambivalent forhold til, alt efter om man den dag lytter mest til (Fritz') styrker eller svagheder.
Senest rettet af [ Non-metal dude ] 20.11.2011 20:11:20, rettet i alt 117 gange.

Hansen

#104 Post by Hansen » 02.02.2018 00:42:02

phisteria wrote: Men der er jo en overflod af fede ting at tage fat i. Jeg gad f.eks vildt godt at fokusere mere på de proto-elektroniske ting, Sheffield scenen bla., og gerne alle eksperimenterne ude omkring. Håber meget på input fra Hansen f.eks her - eller andre?
Såeh...kom ind i kampen.
Beklager at jeg ikke har været så aktiv siden jeg startede tråden, men der har lige været lidt af det dér liv der kom i vejen.
I forhold til elektronisk postpunk, så er jeg meget hurtigt i tvivl om hvad der kaldes postpunk og hvad der industrial eller bare electro.
Jeg forholder mig til stemningen som definerende, og vil smider et par europæiske tracks i puljen

Og en enkelt canadisk

andreassyr

#105 Post by andreassyr » 02.02.2018 10:18:59

Det er vel lidt mere sådan noget euro-synth/blød EBM, men Spacey burde kunne lide Parade Ground:

Spot On

andreassyr

#106 Post by andreassyr » 02.02.2018 10:25:34

For øvrigt vil jeg lige indskyde at man, hvis man godt kan lide lyden af post-punk og new wave og den slags, men ikke længere helt kan med selvhøjtideligheden, bør grave lidt i den tyske Neue Deutsche Welle-scene i de tidlige 80'ere.

Spot On

satirejohn

#107 Post by satirejohn » 02.02.2018 10:36:13

Okay, her kommer så et "satirejohn og postpunk 2018" statusindlæg. :ugeek:

Det er rigtigt at postpunk i årevis var den genre, jeg interesserede mig mest for, og det er også rigtigt, at den interesse blev markant nedsat på et tidspunkt.

Især det som jeg betragter som "kerne-postpunken", de mere eller mindre eksperimenterende men dog stadig rockbaserede mørkemandsagtige ting som Joy Division, Killing Joke, PiL, Bauhaus, postpunk-æra-Cure, The Fall osv. er ikke rigtig noget jeg beskæftiger mig med længere. Alle de nævnte bands er gode, men deres funktion for mig er nok opbrugt. Alle andenrangs-bandsene indenfor den stil, samt hvad der måtte der komme ud nu, der ligger deropad, er jeg som udgangspunkt totalt uinteresseret i.

Det tætteste på den slags, jeg stadig kan finde på at lytte til er nok noget der lige er tanden længere væk fra traditionel rockmusik, såsom This Heat, Throbbing Gristle (og i endnu højere grad selvfølgelig Coil) etc. Mine gamle favoritter Birthday Party og Einstürzende Neubauten holder også stadig en plads, selvom jeg sjældent lytter til dem.

Postpunk er jo et enormt stort område, som er udmundet i tonsvis af subgenrer, hvoraf jeg skam er helt nede med mange af dem. Et par eksempler:

Jeg er meget betaget af twee, og har dermed masser tilovers for fx Television Personalities, Raincoats, Young Marble Giants og den slags, der vel stadig kan kategoriseres som postpunk.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling til noget musik, der ligger mere indenfor postpunk-kategorien end mange måske tænker på, og som er mega fed, så vil jeg anbefale at man lytter til nogle anarcho-punk bands. Man kan fx tjekke Crass - Penis Envy, Flux of Pink Indians - Strive to Survive Causing the Least Suffering Possible, Rudimentary Peni - Death Church, Conflict - It's Time To See Who's Who og Part 1 - Pictures of Pain.

J Spaceman

#108 Post by J Spaceman » 02.02.2018 13:06:41

Super fede indlæg fra Hansen, Andreassyr og satirejohn! Tak! <3

Jeg kommer med noget respons, når jeg har hørt de ting, I har postet.
Last edited by J Spaceman on 06.02.2018 12:29:23, edited 1 time in total.
Jon A wrote:Bidrag med noget.

dreambydream

#109 Post by dreambydream » 02.02.2018 15:27:13

The Fall har intet at gøre med bands som Killing Joke og Bauhaus, de hører mere sammen med Mekons, Swell Maps, Raincoats, Soft Boys og sådan nogle bands i mit hoved.

Man har allerede tabt lidt, hvis man begynder at tale om 'post-punk'. Men ikke desto mindre her er fire NZ-mesterværker, som man sikkert ville kunne klassificere derunder: Gordons - The Gordons (1981), The Builders - Beatin Hearts (1982), This Kind of Punishment - A Beard of Bees (1984), Terminals - Touch (1992).

phisteria

#110 Post by phisteria » 02.02.2018 16:24:01

dreambydream wrote:The Fall har intet at gøre med bands som Killing Joke og Bauhaus, de hører mere sammen med Mekons, Swell Maps, Raincoats, Soft Boys og sådan nogle bands i mit hoved.

Man har allerede tabt lidt, hvis man begynder at tale om 'post-punk'. Men ikke desto mindre her er fire NZ-mesterværker, som man sikkert ville kunne klassificere derunder: Gordons - The Gordons (1981), The Builders - Beatin Hearts (1982), This Kind of Punishment - A Beard of Bees (1984), Terminals - Touch (1992).
Fedt - kender ingen af de 'post-punk' ting der, det bliver lyttet.

Og NDW :lol: - havde helt glemt hvor fesen og studentikos hele den scene var.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

Post Reply