Ny uge, ny plade: I 2018 hører vi Motorpsycho

besked
Forfatter
Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Ny uge, ny plade: I 2018 hører vi Motorpsycho

#11 Indlæg af PeterEllermann » 03 jan 2018 15:20

No, no, you're insane!
Den er da fed nok!
TFC er da en cool afslutter.
Og nu strider det også rimelig meget mod trådens princip med at vægte det enkelte #værk for sig, hvis du bare fiser rundt og råber "Artistisk Æuvre og Kontekst" hele tiden. Mister!
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Geografisk sted: Nbro

#12 Indlæg af Jimmi Jazz » 04 jan 2018 13:39

Ro på Vanvidsmann...

Nu har jeg eftehånden fået hørt Lobotomizer i gennem nogle gange. Det er ikke en dårlig plade, men den er altså heller ikke egentlig god: To cool sange (Hogwash og Frances), som ikke lyder superfedt (pga. sløj vokal + ditto produktion) og så en masse gode og knap så gode idéer blandet sammen.

- Og så får jeg simpelthen bare for stærk en vibe af sådan noget hér, når jeg hører den:

Billede

Samlet dom: Den tidstypiske-lovende-men-også-lidt-anstrengende-3/6'er-debut.

I næste uge springer vi 8 Soothing Songs for Rut over (den er jo ikke et rigtigt studiealbum), og går i stedet direkte til Jon A favoritten Demon Box - dét skal nok blive spændende!
kenk skrev:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#13 Indlæg af Jon A » 04 jan 2018 14:10

:shock: Er det så lemfældigt, du har tænkt dig at gå igennem hele diskografien? "Nah, det der er ikke en rigtig plade, synes jeg, og den der er ikke på Spotify, så den springer vi over." Jeg troede, vi skulle gøre det her ordentligt. Kan du så komme igang med at høre '8 Soothing Songs for Rut' nu!

Billede
(coveret til compen er simpelthen for grimt med sin tribaltatovering, der perfekt matcher den der efterskolejakke, du postede)

Det er meget tydeligt, at Motorpsycho allerede er vokset betragteligt som band på 'Soothe'. 'Have Fun' og 'Sister Confusion' lyder meget som tidlig Screaming Trees, og på 'Loaded' går der Gary Lee Connor i Snahs solo. Håkan Gebhardt er et kæmpe step up som ny trommeslager, og han løfter mange af numrene over i psych med sit cirkus, mens han tamper solidt igennem på en sang som 'Lighthouse Girl'.

Snah begynder også at lægge en lille smule vokal ind, men ellers er den største anke mod pladen stadig, at Bent Sæther ikke har fundet sin stemme rigtigt endnu.

Motorpsycho er fortsat først og fremmest lovende på 'Soothe'. Man kan argumentere for, at det først for alvor er på 'Timothy's Monster', at de finder den lyd, der bliver deres, men det er en væsentligt mere charmerende plade end 'Lobotomizer'.

På '3 Songs for Rut' mærker man for alvor overgangen til noget større, som jeg også skrev igår. Det er der ikke så meget at tilføje til, andet end at 'California Dreamin'' perfekt demonstrerer, at Motorpsycho stadig er lidt et efterskoleband på det her tidspunkt.

Alt i alt er '8 Soothing Songs for Rut' heller ikke en plade, jeg hører, bortset fra når Tommy er nostalgisk. Den er vel stadig 3/6, men det er et væsentligt større tretal end 'Lobotomizer's tretal.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
Jimmi Jazz

#14 Indlæg af Jimmi Jazz » 04 jan 2018 14:37

Her har jeg tænkt mig pligskyldigt at høre sådan cirka 20(!) studieplader igennem, men det er altså ikke nok? :o
Du er sgu en hård mand at gøre tilfreds, Jon A :cry:

It's my party and I'll springe EP'er osv. over if I want to
Springe EP'er osv. over if I want to
Springe EP'er osv. over if I want to
You would springe EP'er osv. over too, if it happened to you

Men ok, som en bonus feature smider 8 Soothing Songs for Rut i denne uges pulje (til gengæld slipper du ikke for coveret):

UGE 1 - ekstra
Billede

Brugeravatar
Jimmi Jazz

#15 Indlæg af Jimmi Jazz » 07 jan 2018 14:43

I guder, hvor er 8 Soothing Songs for Rut en drøj omgang at komme igennem: Alle de gode elementer fra Lobotomizer er skyllet ud, til gengæld er svaghederne bibeholdt, og der er ingen Hogwash eller Frances til at få det til at glide lettere ned.
Samlet dom: Den svære to'er er en svag 2/6'er.

Well, i næste uge går det løs med næste plade i diskografien. Dén må meget gerne være god! * håber *

UGE 2:

Billede
Demon Box (1993)

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#16 Indlæg af PeterEllermann » 07 jan 2018 21:47

Telefonen blev ved med at ringe og folk blev ved med at snakke mens jeg prøvede at høre Songs for Ruth.
Have Fun er god, men jeg frygter at jeg hurtigt bliver træt af det Soundgarden ripoff.
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#17 Indlæg af Jon A » 08 jan 2018 12:02

I er mærkelige. Kan I slet ikke høre, hvor meget trommerne løfter det væk fra 'Lobotomizer's Soundgarden-dyrkelse? Igen: Det er overhovedet ikke et færdigformet band endnu, men de kommer et stort skridt nærmere på at være det. Det er en overgangsplade.

Og overgangen er til 'Demon Box'. Inspireret af Ellermanns opråb på min FB-væg satte en af mine venner den på igår for at genopleve sin gymnasietid, og hans 11-årige datter kommenterede, at det lød som "musik for ensomme mennesker." Det er selvfølgelig fuldstændig forkert, selvom det også er lidt sjovt, for hvis der er noget, der samlende, så er det eddermame Motorpsycho og i særdeleshed 'Demon Box'. Det er pladen, som både heavyrockere, indietyper, stonere, psychere og alle nordmænd nogensinde kan samles om at kunne lide.

Fordi den er det hele på en gang.

'Demon Box' er helt vildt ambitiøs for så ungt et band, og det betyder, at der også er vildskud på den. Det kommer sådan set allerede med 'Feed Time', der har et virkelig øffet groove metal-riff og først bliver godt i "The thorough rape"-codaet. Også 'Sheer Profoundity' øffer igennem, og så er der ellers lidt straight grungerocken i 'Sunchild' og 'Babylon', som ikke er rigtigt spændende, bortset fra at de to numre spejler hinanden.

Men det er vel heller ikke så overraskende, at der er lidt fyld på en lang plade fra 90'erne.

Pladens absolutte clou er selvfølgelig suiten med 'Come On In', 'Step Inside Again' og titelsangen. Det er den fede doom. Det var den sang, Tommy brugte til at introducere mig for Motorpsycho en dag i gymnasiet. Inde i hans klasselokale havde højtaleren båndoptager, så vi kunne blaste 'Demon Box' ud over hele klassen i spisefrikvarteret. Der var der delte meningen blandt hans klassekammerater om det betimelige i, men det gjorde ikke noget, for vi havde lige så meget brug for dem som for koldbrand.

Suiten 'Demon Box' er indbegrebet af sin plade. Det er metallisk og tungt som Helmet, det er doomet som Paradise Lost, og Bent Sæthers stemme går fra at være forceret til at være strukket langt ud over sine grænser. Det er eddersejt.

Pladens andet højdepunkt er selvfølgelig Moondog-coveret 'All Is Loneliness', som der gik et sted mellem 10-15 år, før jeg fandt ud af var et Moondog-cover. Her begynder Motorpsycho for alvor at gøre det i de vokalharmonier, der skulle blive et kendetegn på de senere plader. I forhold til originalen kan man så sige, at det er lidt tungt at hive den over i 4/4, men nu var det dog et rockband. Motorpsycho havde endnu ikke realiseret sig selv som progrockere.

Resten af pladen er godt opbygget med en fin balance mellem den Slint-inspirerede slo-core i 'Plan # 1' (et halvt år senere kom Tommy begejstret og havde opdaget Slint), resterne af tung grunge i sange som 'Nothing to Say' (med den eminente linje "I just can't relate to your world, man") og sågar Van Morrison i 'Tuesday Morning'. Og så er det hele bundet sammen af 'Waiting for the One'/'The One Who Went Away', som er den samme sang spillet indledningsvist som folkemusik med feler, vokalharmonier og hele udtrækket og afslutningsvist som heavy rock.

I rigtig mange år har jeg stædigt holdt på, at 'Demon Box' var Motorpsychos bedste plade. Det er af rent nostalgiske årsager, og det passer nok ikke rigtig. Men det er en fantastisk og temmelig visionær plade.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: Vesterbro

#18 Indlæg af J Spaceman » 10 jan 2018 16:18

Jeg havde virkelig glædet mig til at få en ordentlig introduktion til Motorpsycho, men I reklamerer sgu ikke særlig godt for dem indtil videre. :o

Første album: Lobotomizer
Jon A skrev:I forhold til resten af diskografien er det også en ret svag plade
Jimmi Jazz skrev:Noget af det lyder som en Therapy? b side. Jeg kan godt lide Therapy?.
PeterEllermann skrev:Soundgarden
Jimmi Jazz skrev:Billede
Nå. Videre til næste album: 8 Soothing Songs for Rut
Jon A skrev:3/6
Jimmi Jazz skrev:I guder, hvor er 8 Soothing Songs for Rut en drøj omgang at komme igennem
...
Samlet dom: Den svære to'er er en svag 2/6'er.
PeterEllermann skrev:Soundgarden ripoff.
NU skal vi så til deres tredje album og helt store mesterværk: Demon Box
Jon A skrev:genopleve sin gymnasietid
Jon A skrev:Det er pladen, som både heavyrockere, indietyper, stonere, psychere og alle nordmænd nogensinde kan samles om at kunne lide.
:o
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
Jimmi Jazz

#19 Indlæg af Jimmi Jazz » 10 jan 2018 18:51

- show some compassion: jeg har forpligtet mig på at høre hele lortet igennem det næste halve års tid! :o :sad:

Uredigerede, umiddelbare førsteindtryk af Demon Box.

"Smuk og rørende folk(hvor kom det fra?)... Irriterende Cruzential-fjolleri... hmm, det dér minder da lidt om dEUS, havde glemt alt om dEUS, gad vide om jeg stadig kan lide dEUS?... hold da fest NU bliver det mørkt... mørkt og u hygge ligt... ej, det er sgu faktisk en skummel stemining, de skaber... RIFFET, manner, RIFFET... Nøøøj... ok det bliver så ved og ved.... ambient industri skrammel?... nå tilbage til røvballe... solid 90'er rock... hey! det er sgu da samme sang som åbneren nu bare som rock"

Det er en voldsomt uens plade, både hvad angår kvalitet og genrer, den kommer til at kræve en del flere lyt.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: Vesterbro

#20 Indlæg af J Spaceman » 10 jan 2018 19:01

Jimmi Jazz skrev:"Smuk og rørende folk(hvor kom det fra?)... Irriterende Cruzential-fjolleri... hmm, det dér minder da lidt om dEUS, havde glemt alt om dEUS, gad vide om jeg stadig kan lide dEUS?... hold da fest NU bliver det mørkt... mørkt og u hygge ligt... ej, det er sgu faktisk en skummel stemining, de skaber... RIFFET, manner, RIFFET... Nøøøj... ok det bliver så ved og ved.... ambient industri skrammel?... nå tilbage til røvballe... solid 90'er rock... hey! det er sgu da samme sang som åbneren nu bare som rock"
Det var langt bedre! Jeg skal helt klart høre det album! Og genhøre dEUS! :o
Senest rettet af J Spaceman 11 jan 2018 12:17, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Besvar