Ny uge, ny plade: I 2018 hører vi Motorpsycho

secondtoughestintheinfant

Re: Ny uge, ny plade: I 2018 hører vi Motorpsycho

#31 Post by secondtoughestintheinfant » 16.01.2018 09:12:49

Nu vil jeg ikke foregribe tingene alt for meget, men den her fine, fine tråd (som virkelig er på sin plads og en stor hjælp til folk som mig, der kløjs i tanken om "Motorpsychos diskografi") har fået mig til at genhøre de to eneste albums med bandet, som jeg virkelig har dyrket hårdt: Trust Us og Angels and Daemons at Play. Det er jo fuldkommen absurd, så gode de plader er og så meget de stadig holder.

Men jeg skal da give Demon Box en åbenhjertig chance, kan jeg se. Elsker den slags 90'er-hybris.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

J Spaceman

#32 Post by J Spaceman » 16.01.2018 13:45:53

Jon A wrote:
PeterEllermann wrote:Everything is Pain
:?:

Det er en seriøs start på tråden først at proklamere sin uforbeholdne kærlighed til 'Lobotomizer' og derefter disse 'Demon Box'. Så er vi lissom igang, må man sige.
Mener Peterellermann måske All Is Loneliness? Jeg gætter på, at den manglende Soundgarden-faktor på Demon Box trækker ned på vurderingen? :)

Demon Box vil jo alt på én gang! Det er sjældent en særlig god idé. Jeg veksler imellem "sgu fedt nok, det her!" og "wtf?" flere gange i løbet af Demon Box.

En samlet vurdering er svær, men den må ligge et sted midt imellem.

3.5/6
Jon A wrote:Bidrag med noget.

Jon A

#33 Post by Jon A » 22.01.2018 15:15:19

Blissard

Image

Det er altså ikke let lige nu. Jeg har lige hørt 'Blissard' to gange i træk, mens jeg sad og lavede selskabsnyt til det næste erhvervstillæg med lister over ændringer i bestyrelser, tvangsopløsninger og nye firmaer, der vil handle med aktier. Det var i lange stræk 1:1 kedeligt, skal jeg hilse at sige.

Vi er stadigvæk helt ufattelig meget i midten af 90'erne, og det kammer over i røvsyg legesyghed flere steder. Værst er det i den indie-generisk 'The Nerve Tattoo', hvor man er ved at give helt op på Motorpsycho. Men så sker der alligevel noget, og i 'True Middle' går de ren Slint igen. Det har de gjort bedre før, men det er bare meget rart, at de overhovedet gør det, fordi det, der ellers har været, var så skidt.

Anden halvdel af pladen er i det hele taget langt bedre end første, men det virker stadigvæk, som om Motorpsycho er i en overgangsperiode, hvor de synes, at det er lidt pinligt, at de engang godt kunne lide heavy metal.
kulsoen wrote:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Jimmi Jazz

#34 Post by Jimmi Jazz » 22.01.2018 16:23:51

Jon A wrote:[...]Og så plejer jeg langsomt at phaze ud og først vågne igen, når 'Grindstone' går i gang. Det er jo lidt crazy, at den sang bliver et umiddelbart højdepunkt på pladen, men det er så primært, fordi resten er så enslydende.
Man skal altså være lidt af en stimulationshungrende progger eller actionkrævende metaller for at mene, at Timothy's Monster fraset Grindstone er "enslydende" (jeg er sikker på, at Jon A bærer begge betegnelser som adelsmærker). Men asså, ASSÅ, jeg kan da godt høre, hvad han mener, ihvertfald hvis vi snakker første halvdel af det laaaange album: Det er meget samme bittersøde skrammelrock (ja, undskyld, men sådan talte man i '90erne), som går igen og igen i forskellige variationer. Det er imidlertid udført med charme og ikke mindst et meget sikrere håndelag end på de tidligere plader. Og i løbet af anden halvdel sker der da ting og sager, 17 minutter lange The Wheel kan vist ikke kaldes standard indievare.
Timothy's Monster er den sikre og alligevel ambitiøse 4/6'er

Well, nu vil jeg høre Blissard for første gang!
kenk wrote:Jaja, den er god med jer og Bathory.

yossarian
Spotify: 113344089

#35 Post by yossarian » 22.01.2018 22:45:07

Blissard var den plade hvor jeg stod på Motorpsycho, der var en norsk jente på kollegiet som pushede dem, åbenbart kunne alle nordmænd lide dem på det tidspunkt. Blissard er (sammen med et par af de andre plader) ude som expanded 4CD-box, og i noterne til den skriver de at de i denne periode opdagede og var meget begejstrede for Sonic Youth. Det kan man godt høre, både på produktionen og på deres brug af alternativt stemte guitarer.
Det er måske den største svaghed ved bandet på de tidlige plader, det er ofte enormt tydeligt, hvad det er for et band og en lyd de sigter efter, for ofte bliver det imitation, og for sjældent transcenderer de forbillederne.
Når det er sagt så er Blissard da med lethed deres bedste plade i forhold til de tidligere? Det er langt den mest konsistente, det er kun True Middle som falder komplet igennem? og Sinful Wind-Borne, Numbness, Greener og STG har høj klasse?

fun fact: der er et hemmeligt nummer 0 på (nogle?) CDer
foxtrot wrote:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Jimmi Jazz

#36 Post by Jimmi Jazz » 23.01.2018 08:58:20

Jon A wrote:Værst er det i den indie-generisk 'The Nerve Tattoo', hvor man er ved at give helt op på Motorpsycho. Men så sker der alligevel noget, og i 'True Middle' går de ren Slint igen. Det har de gjort bedre før, men det er bare meget rart, at de overhovedet gør det, fordi det, der ellers har været, var så skidt.
Lol. Gårsdagens jomfruelig gennemlyt var noget ufokuseret, og jeg skal ærligt indrømme, at Blissard umiddelbart ikke gjorde det store indtryk.
To gange måtte jeg imidlertid lige tjekke tracklisten, fordi noget gjorde indtryk:
Første gang fordi, "NU er der endelig en god sang"- The Nerve Tattoo.
Anden gang fordi, "FUCK noget irriterende, prætentiøs shit" - True Middle.

Jon A, for pokker...
kenk wrote:Jaja, den er god med jer og Bathory.

Jon A

#37 Post by Jon A » 01.02.2018 11:07:30

Bevares, men kan vi så i det mindste enes om, at 'Angels and Demons at Play' er (endnu) et gevaldigt step up, og at Motorpsycho nu for alvor begynder at konsolidere deres lyd ved også at trække tråde tilbage til der, hvor de kom fra og forbinde det med alt det, de har opdaget i mellemtiden, i stedet for at halse lidt efter det, der lige er oppe i tiden?

I denne uge burde vi for længst være i gang med at høre 'Angels and Demons at Play':

Image

Det er ikke, fordi Motorpsycho er færdige med at eksperimentere, men det er, som om de har fået fastlagt de rammer, de vil eksperimentere indenfor. Som det giver mening at holde sig nogenlunde indenfor. De genopdager, hvor fedt det er at spille metalrock, og vokalharmonierne bliver mere afstemte. Plus vi kommer under en times spilletid igen, det klæder dem.

'Angels and Demons at Play' er en mere umiddelbar og råtlydende plade. Det er fedt.
Briller af stål

PeterEllermann
Spotify: 114022072

#38 Post by PeterEllermann » 01.02.2018 12:45:55

Image
Frugtprovokatøren - - Svingninger 3.0

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Rock Action

#39 Post by Rock Action » 05.02.2018 13:51:31

Tænker umiddelbart 'Trust Us', men nu vil jeg da også genhøre!
andersthode wrote: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Jon A

#40 Post by Jon A » 06.02.2018 09:48:35

Jamen altså, ja da, ja da! 'Trust Us' er i særklasse.

Image

Lange jams, god balancering af det harmoniske og det udknaldede, det tunge og det melodiske. Hvis man ud fra beskrivelserne indtil videre har været lidt tilbageholdende overfor at give sig i kast med Motorpsycho, så er det her, man står på. Pete Rock, jeg taler til dig. Hvis man hører det her og ikke kan lide det, så fortjener man ikke at gå i striktrøje nogensinde igen i sit liv.

Øjeblikke på Motorpsycho-plader, hvor Jon vågner med et sæt i sofaen, # 2:
Der, hvor riffet sætter ind første og anden gang i 'Radiance Freq.'

Storslåede Motorpsycho-ballader, # 1:
'577'
Briller af stål

Post Reply