jandek

Besvar
besked
Forfatter
verboten

jandek

#1 Indlæg af verboten » 28 aug 2004 17:40

kunne en eller anden komme med et bud på hvor jeg skal starte med jandek...jeg har hørt enkelte numre, men kan ikke huske hvad jeg syntes om det.

har forresten også set, at der snart kommer en dokumentar om hans musik. jandek on corwood hedder den.

hele myten er meget interessant. er musikken også det?
nu mener jeg forretning!

Brugeravatar
shhh

#2 Indlæg af shhh » 28 aug 2004 19:44

dokumentaren er lavet, men kan selvfølgelig ikke ses i danmark....tror jeg ihvertfald

ehmmm.....men ja jeg ved ikke hvor du skal starte og ende for jeg ved heller ikke selv hvor jeg skal ende.

ehmm....men jeg har "the living end".....den er ret god, men også deprimerende, (men det er alle hans ting vel?).....men der er forskellige perioder, en peride hvor han er sammen med Nancy og en hvor han ikke er........hmmm...mange andre ting, det er sjovt at læse alle fortolkningerne af hvad han foretager sig.

hi hi...

men det var ikke et helt konkret bud, måske mere en kommentar.

men hvad kan jeg sige.....føl dig frem....tag en svømmetur i jandek land!

Brugeravatar
Fuzz Daddy
Geografisk sted: Mavabase Alpha
Kontakt:

#3 Indlæg af Fuzz Daddy » 28 aug 2004 21:03

Så kører vi igen...
Well, I used to be a woman, you know
I took you for a ride,
I let you fly my airplane
It looked good for your pride.
'Cause you're the kind of man you know
Who likes what he says.
I wonder what's it's like
To be so far over my head.

verboten

#4 Indlæg af verboten » 29 aug 2004 03:45

Fuzz Daddy skrev:Så kører vi igen...
igen? jeg søgte på jandek her på svingninger og det gav kun 4 hits. en anbefaling til god lo-fi, et post i en now-playing tråd og så står hans navn også nævnt i en tråd om singer-songwritere. :arrow: :?: :wink:
shhh skrev: dokumentaren er lavet, men kan selvfølgelig ikke ses i danmark....tror jeg ihvertfald
nej, men den kommer vist på dvd om et par måneder, så så burde den være til at få fat i...
shhh skrev: ehmmm.....men ja jeg ved ikke hvor du skal starte og ende for jeg ved heller ikke selv hvor jeg skal ende.
præcist det jeg tænkte. måske starter jeg med at købe pladerne fra hans første akustiske periode og så tager jeg den derfra.
shhh skrev: ehmm....men jeg har "the living end".....den er ret god, men også deprimerende, (men det er alle hans ting vel?).....men der er forskellige perioder, en peride hvor han er sammen med Nancy og en hvor han ikke er........hmmm...mange andre ting, det er sjovt at læse alle fortolkningerne af hvad han foretager sig.

hi hi...
ja, jeg har aldrig hørt om så vilde analyser af en kunstners gøren og laden (eller mangel på samme), som det jeg har læst om jandek.
shhh skrev: men det var ikke et helt konkret bud, måske mere en kommentar.
men tak alligevel :)
shhh skrev: men hvad kan jeg sige.....føl dig frem....tag en svømmetur i jandek land!

det vil jeg gøre. der er jo også råd til at eksperimentere, når man kan købe næsten tre plader for een plades pris, hvis vi regner dollars om til dansk guld.
nu mener jeg forretning!

Brugeravatar
shhh

#5 Indlæg af shhh » 29 aug 2004 07:37

ja det er røv billigt

Brugeravatar
Fuzz Daddy
Geografisk sted: Mavabase Alpha
Kontakt:

#6 Indlæg af Fuzz Daddy » 30 aug 2004 11:42

Jandek Smandek!! :wink:
Well, I used to be a woman, you know
I took you for a ride,
I let you fly my airplane
It looked good for your pride.
'Cause you're the kind of man you know
Who likes what he says.
I wonder what's it's like
To be so far over my head.

verboten

#7 Indlæg af verboten » 02 sep 2004 13:34

jandek, live...klik: - :shock: -
nu mener jeg forretning!

Brugeravatar
reckoner

#8 Indlæg af reckoner » 26 aug 2006 12:06

jeg synes egentlig ikke, myten om jandek er særligt interessant (selvom teksterne og omslagenes karakter af dokumentation/dagbog er en fuldstændig integreret del af det kunstneriske udtryk, og således vildt interessant), og jeg synes det er lidt ærgerligt, at så meget af diskussionen om jandek handler om hans person, og så lidt handler om musikken. den er klart svært tilgængelig, men i mine øren er han en af rockmusikkens største sangskrivere, sangere og guitarister. hans spændvidde er enorm, og det tager et stykke tid at få et overblik over hans produktion. for at afhjælpe begyndervanskeligheder hermed en guide til jandeks tidlige og midterste periode. den sene periode, der begynder med twelfth apostle ('93) vil jeg forhåbentlig behandle inden for kort tid.

1978-1983 - tidlig periode; akustisk lonerfolk, solo

jandeks første plade, ready for the house udgives i '78 under bandnavnet the units, som ikke bruges igen senere. stadig min favorit-jandek, men også en af de mest kompromisløse. coverets pastelfarver og småborgerlige orden er klaustrofobisk og skræmmende, og indholdet er en sær blanding af exhibitionisme og voyeurisme. der er en 'creepiness' ved pladen, der fascinerer på samme måde som en seriemorders dagbog. åbningsnummeret 'naked in the afternoon' forekommer inspireret af filmen midnight cowboy ("Well I got a letter / You are a cowboy / Big time in the city / Time to go naked in the afternoon / Take off your hat, take off your coat / Big time in the city") og introducerer jandeks karakteristiske lyriske metode med at blande de samme linjer i en ny orden. 'first you think your fortune's lovely' og 'they told me about you' er depressive klassikere, der er så nøgne, at det næsten gør ondt at lytte til dem. kun på den sidste sang, 'european jewel', som han har genindspillet i en række versioner, åbnes der lidt op - sangens rygrad er et catchy riff på en elektrisk guitar, og tekstuniverset peger i retning af de mest snerrende velvet underground-sange (fx 'heroin' eller 'sister ray'): "You sure are cool - a European jewel". ellers er guitarspillet teknisk set meget primitivt - han fingerpicker skiftevis høje og lave toner på en ustemt guitar. det kendetegner de fleste af de tidlige plader.
først i '81 kommer den første plade under jandek-navnet: six and six, som allerede er lidt mere konventionel - 'point judith' skifter halvvejs inde til en næsten konventionel sang, og det er meget, meget smukt: "settle back easy / make up your mind to stay / i've earned a fortune and / there's not much more to say". 'i knew you would leave' er en ti minutter lang sang om altings forgængelighed - ekscemplificeret ved stenen, der smuldrer til sand.
chair beside a window ('82) er bemærkelsesværdig for 'nancy's første optræden - hun synger 'nancy sings' som senere er indspillet under titlerne 'john plays drums' og 'birthday'. hun er med på en række plader indtil '87 og den vigtigste af hans samarbejdspartnere. 'european jewel' genindspilles med en anden melodi og tekst - og med bas og trommer! der er et vist no-wave-element ved jandeks elektriske sange, og man skal ikke forvente poleret spil eller konventionelle evner fra nogen af musikerne. pladen har mange højdepunkter (udover de nævnte også 'down in a mirror'), men er måske lidt for spraglet i forhold til de allerførste plader.
de andre fire plader i den tidlige periode er kendetegnet ved mange, korte sange med mere eller mindre samme æstetik - alle gode, men ikke umiddelbart bemærkelsesværdige. værd at bemærke er omtalte 'john plays drums' på your turn to fall, 'your condition' med ond mundharmonika på later on og 'michael' fra staring at the cellophane, som red house painters citerer på den eponyme sang fra down colorful hill.

1983-1987 - tidlig mellemperiode - elektrisk rockband; 'nancy'

the rocks crumble ('83) åbner den elektriske periode med genindspilninger af 'nancy sings' ('birthday'), tre versioner af 'european jewel' og to versioner af 'message to the clerk', hvis tekst minder lidt om elektrisk dylan ("First I came to see the doctor, told him I was unemployed / Asked me what I did for money, told him I was overjoyed / Take a message to the clerk, tell him not to work / (...) / Then I came to see the priest, said I knew God was alive / He looked at me quite solemn, said “Son don’t give me that jive”").
interstellar discussion ('84) er endnu mere rockende, eksempelvis på 'i ain't got none', som er mere larmende besværgelse end sang. i det hele taget er der her tale om larm, snarere end støj - de forskellige musikere afstemmer ikke deres spil efter hinanden og musikken virker lettere tilfældig. der er dog stadig akustiske sange på pladerne, fx 'kick' om en junkie, hvis begyndelse citerer velvet undergrounds heroin, og som er bemærkelsesværdig ved at være spillet på én streng.
nine-thirty ('85) er i den tidlige periodes akustiske stil.
foreign keys ('85) er den første af fire plader i træk, hvor 'nancy' er stærkt repræsenteret - hun synger det meste af b-siden og en afsluttende duet med jandek, 'river to madrid' (som har samme tekst som første nummer, 'spanish in me'). der er stadig trommer på det meste af pladen, men ikke lige så larmende som på the rocks crumble og interstellar discussion.
teksterne i denne periode er mindre depressive og angsty, og der er en del fjollesange med tilsyneladende improviserede tekster - især de sange, jandek synger med 'nancy'. telegraph melts ('86) er ekstatisk: 'governor rhodes' er en lovprisning af liv og kærlighed ("We are here in earth, in life, in sky, in magic, in rain, in love, in fire, in celebration") og 'don't paint your teeth' er mildest talt manisk ("I got my knife / If you want to breathe, baby / Don’t paint your teeth / (...) / Your teeth are white / And they’ll stay that way / If you don’t paint ’em / (...) / You painted your teeth / And you think you’re fine / But you gotta die"). det er desuden den første plade med en anden, unavngivet mandlig sanger. første nummer på modern dances ('87) 'i painted my teeth' er en slags fortsættelse, hvor jandek nu opfordrer til tandmaling, mens 'nancy' fraråder det.
personligt er jeg ikke helt overbevist om æstetikken i den elektriske periode - ubehjælpsomheden og larmen er mere forstyrrende end interessant, 'nancy' er ikke en nær så interessant sanger som jandek, og fjolleteksterne er sjove, men mangler de tidlige teksters alvor og intensitet.

1987-1992 - sen mellemperiode; 'konventionel' blues

blue corpse ('87) er 'nancy' pludselig forsvundet. teksterne omhandler et forlist kærlighedsforhold, og de fleste antager at jandek og 'nancy' har opløst et antaget forhold. en anden mandlig sanger synger de tre første og den sidste sang, mest bemærkelsesværdigt den enestående smukke 'i passed by the building' ("that you live in / And I wanted to die / I just stood there and cried"). på de resterende sange synger jandek, akkompagneret af (formodentlig) den anden sanger - i hvert fald er guitarstilen relativt konventionel med akkorder osv. 'your other man' er en smuk kærlighedssang, 'harmonica' består stort set kun af en enormt intens mundharmonika-solo, og 'house of the rising sun' er en slags cover af klassikeren. højdepunktet er dog den ti minutter lange 'only lover', der muligvis er jandeks allerbedste sang. teksten er et enestående stærkt portræt af et forlist forhold i en slags stream of consciousness:
"You never smoke a cigarette when you are doing something / Only when you are half doing it / (...) / You took my success / Will you take my failure / After Arnie took a pill from the bottom / He wasn’t ne’er the same / You ought to be gone floatin’ down a river to Madrid / I hear you bought a new dress / A red the color of your kiss / (...) / First you made me promise that I wouldn’t leave / Then I found my freedom / Gone floatin’ down a river to Madrid / Lost some lovely people on the way / You gave them back I heard you say / You’re my only lover."
you walk alone ('88) er måske endnu lettere tilgængelig. jandek får hjælp af en ekstra guitarist, der spiller i en konventionel bluesstil. 'when the telephone melts' (" / And it’s still ringing your name / (...) / Then you can think about your mother / Yes, and you can think about your friends / But you can’t blame me for not being around") er endnu en af jandeks store klassikere, og på sin vis et sidestykke til 'only lover'.
on the way ('88) viser problemerne ved bluesperioden meget tydeligt: a-siden er utålelig boogie-blues; b-siden er smuk akustisk folk i stil med tim buckleys 'anonymous proposition'. 'i'll sit alone and think a lot about you' på ni minutter er næsten ubærlig i sin intimitet, og 'i'm ready' er en helt perfekt kærlighedssang: "If you want to know why you’re a woman / It’s ’cause you don’t want to be a man / Yeah, just wanna have one / You know I have fantasies about you / Laying down, saying / Just come on / (...) / You know I’m captured in your theater / And I still don’t know what goes on below / But if you got to be with him / I’ll say goodbye / You wonder why I’m a man / Oh, ’cause I don’t want to be a woman / I just wanna have one"
de næste tre plader er mere blandede stilmæssigt, men byder stadig på en del gæster, blandt andet en ny kvindelig sanger. min favorit er one foot in the north ('91), der er afdæmpet og indeholder klassikerne 'yellow pages' og 'upon the grandeur'.
b-siden på lost cause ('92) består af den 19 minutter lange 'the electric end', der markerer afslutningen på mellemperioden med den mest støjende gruppeimprovisation i jandeks karriere (muligvis med undtagelse af livepladen glasgow sunday ('05)). fra næste plade og frem er jandek igen helt alene (med undtagelse af en gæstesanger på i woke up ('97) og rytmegruppen bestående af richard youngs og alex neilson på live-pladerne).
Senest rettet af reckoner 26 aug 2006 12:26, rettet i alt 1 gang.
Brandon skrev:[Reckoner] bliver sikkert begejstret over at se at et nyt kuld analyserobotter har taget magten herinde. :|
Brandon skrev:Shit, mand. Reckoner den skøre rad. Kunne man virkelig slippe afsted med at skrive sådan noget på Svingninger engang?

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#9 Indlæg af Morten » 26 aug 2006 12:23

Fin gennemgang - jeg fik lige lyst til at finde mine Jandek-albums frem igen.

Så mangler vi bare Stilheds SHoTM guide :wink:
Simplify

Brugeravatar
Søren
Spotify: 116195305
Geografisk sted: Langt ude

#10 Indlæg af Søren » 26 aug 2006 15:23

Han er ekstremt produktiv lige for tiden, ikke? Sidst jeg var inde og kigge på Guide To Jandek-siden havde han vist lavet fire albums på et år. Det var da også lidt interessant at han sådan begynder at spille live... Men ellers vil jeg nok sige, at myten er mere spændende end musikken. Genren "gal mand med ustemt guitar" er bare ikke mig...

Besvar