Fri, aleatorisk, konkret osv.

besked
Forfatter
Brugeravatar
00Void

Re: Fri musik

#11 Indlæg af 00Void » 09 aug 2016 23:12

Anyways. Den her kom ud på Phoenix for nogle år siden, og står i mangt en pladebutik til omkring de 100kr, og er en herlig ny opdagelse for mig.
Billede
Jeg kan desværre ikke finde noget lyd fra pladen online (man kan vist google sig til noget semi-illegalt download hejs.

Det er det mindst elektroniske jeg har hørt fra Ichiyanagi's hænder (hans orkester ting har aldrig sagt mig noget) og desuden var det noget af en wtf-oplevelse at se Michael Ranta's navn på en plade fra 1975, når jeg kun kender ham fra hans split med Hartmut Geerken som kom på Qbico omkring 2010 (også anbefalelsesværdig hvis man er til moduleret digeridoo(?) og klokker). Jeg troede han var meget yngre..

Ham den tredje, Kosugi, har haft noget med Taj Mahal Travellers at gøre, som er en gruppe jeg kun er bekendt ved af navn. Er det værd at kaste sig ud i?
fire hang out with me

Brugeravatar
00Void

#12 Indlæg af 00Void » 09 aug 2016 23:26

Ellers er Vampire Belt ikke et navn jeg er stødt på herinde særligt ofte. Bill Nace/Chris Corsano, og så behøver man vist ikke skrive så meget mere.

Generelt kan man jo bare tage på vandring i Corsano's kæmpe bagkatalog og forskellige collaborations. Den mand er garant for holy shit.
fire hang out with me

Brugeravatar
miegas

#13 Indlæg af miegas » 10 aug 2016 08:46

Ja, lad os ikke opstille en masse regler for, hvad der hører hjemme i tråden eller ej. Når jeg frabad mig jazz, var det netop for at komme til ting såsom Okkyung Lee og Takehisa Kosugi i stedet for de free jazzmusikere, der allerede bliver talt om herinde.
Med hensyn til afgrænsningsspørgsmålet, hvornår noget er frit eller ej, er det ikke noget, jeg vil gøre mig klog på. Der er nogle ekstremer, men hvor skellet skal ligge mellem yderpunkterne, er ikke noget, jeg finder specielt spændende. Det kan akademikerne få lov til at diskutere.

À propos Kosugi, er der også en dansk Fluxus-musiker, Henning Christiansen, som er interessant. Prøv at lytte til det her herlige stykke fra 1988:
Til de interesserede

Brugeravatar
Half_Noise
Geografisk sted: Nordjylland

#14 Indlæg af Half_Noise » 10 aug 2016 09:08

Alt ovenfor er anbefalelsesværdigt, men syr rammer helt rigtigt med Okkyung Lee. Det er selvfølgelig ligemeget om man er til fri musik, Taylor Swift eller Parappa The Rapper så skal man høre Okkyung Lee. Ghil er solomesterværket og af nyere ting er hendes duo med Jon Wesseltoft virkeligt god. Hun har også lavet en plade med Vampire Belt i 2015, som jeg desværre ikke har hørt, men som void pointerer, så går man sjældent galt i byen når Corsano er involveret. Derudover er Wake Up Awesome med C. Spencer Yeh og Lasse Marhaug også glimrende, men ikke helt på niveau med den koncert trioen spillede til All Ears 2015.

Simon James Phillips er jeg ikke bekendt med, så ham vil jeg lige tjekke ud.

Jeg endte med at bruge togturen fra Surabaya til Yogyakarta på at høre Derek Baileys soloimprovisationer på Lot 74, men det er måske lidt for tæt på jazzen?

Hvad SKAL man høre med Henning Christiansen? Jeg har stort set ikke brugt tid på de danske Fluxus-folk, eller Fluxus overhovedet, for den sags skyld.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
miegas

#15 Indlæg af miegas » 10 aug 2016 09:46

Half_Noise skrev:Hvad SKAL man høre med Henning Christiansen? Jeg har stort set ikke brugt tid på de danske Fluxus-folk, eller Fluxus overhovedet, for den sags skyld.
Sympony Natura, Kreuzmusik og Abschiedssymphonie bliver vist betragtet som hovedværkerne.

Derek Bailey er mit smertensbarn. Jeg har lyttet til ham on/off (mest off) i en 15 års tid, og jeg har stadig svært ved at sætte pris på hans soloting. Hans samarbejder med folk som Bennink, Oxley, Mengelberg, Lovens og Evan Parker er vilde, men sologuitaren bliver mig hurtigt kedelig.
Til de interesserede

Brugeravatar
miegas

#16 Indlæg af miegas » 10 aug 2016 09:58

David Rosenboom, en tidlig figur inden for elektroakustisk musik, som også har lavet en del lækker elektropop(!), har lavet et par plader med Anthony Braxton. Nu kunne jeg ikke finde noget af det online, men så får I bare noget af hans elektropop i stedet:

Dejligt.
Til de interesserede

Brugeravatar
00Void

#17 Indlæg af 00Void » 10 aug 2016 12:08

Jeg har startet min dag med Clüster Duo fra finland

Her er vi ovre i den kategori hvor jeg er usikker på om det falder indenfor free-jazz kategorien men fuck det.

Keyboard/trommer, og lige præcis som jeg kan lide min frihedsrock. Dårligt optaget på den fede facon, helt knækket og mere punk end kunst. Gad godt se live.

edit: Ok, shit, der tegner sig et mønster i mine anbefalinger. Nu starter jeg på en Qbico liste. Holy sommerferie.
fire hang out with me

Brugeravatar
miegas

#18 Indlæg af miegas » 10 aug 2016 12:34

Qbico var et yderst sympatisk selskab. Emanuele Pinotti, som kørte showet, åbnede forresten Sagittarius A-Star (https://www.discogs.com/label/212193-Sagittarius-A-Star) efter Qbico lukkede, hvilket jeg ikke var klar over. Samme stil, burde være interessant.
Til de interesserede

Brugeravatar
00Void

#19 Indlæg af 00Void » 10 aug 2016 12:54

Nej det er også gået mig forbi. Jeg kan dog genkende nogle af pladerne, men jeg vidste ikke der var en forbindelse. Tak for tippet!
fire hang out with me

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#20 Indlæg af andreassyr » 10 aug 2016 14:37

Half_Noise skrev:Det er selvfølgelig ligemeget om man er til fri musik, Taylor Swift eller Parappa The Rapper så skal man høre Okkyung Lee.
Sandt.
Half_Noise skrev:Simon James Phillips er jeg ikke bekendt med, så ham vil jeg lige tjekke ud.
Ved ikke om det er noget for dig, han er et stykke fra de andre ting der bliver nævnt i tråden her. Vi er mere i retningen af Charlemagne Palestine og den slags minimalisme, men improvisationsbaseret. Temmelig skønhedssøgende, hvilket jo må siges at være i næsten direkte modstrid med den gængse free improv ideologi (hvis der kan siges at være sådan én længere (det kan der sagtens siges)).

Apropos Takehisa Kosugi, så skal man lige tjekke Marginal Consort ud:

Founded in 1997, Marginal Consort is a Japanese free improvisation group who play one concert annually. The current members of the group are Kazuo Imai, Kei Shii, Masami Tada and Tomonao Koshikawa. Marginal Consort was formed by members of the disbanded East Bionic Symphonia, a group of improvisers and artists who studied together under Takehisa Kosugi at the Bigakko art school in Tokyo in the mid 1970s. Their extended sets "explore forms of sound and ways of playing that never coalesce into music, but create a group dynamic of ebb and flow, of exploration and fluidity."

Den 4-dobbelte plade der kom på PAN er virkelig stærk. Det er i hvert fald en fri musik der ligger meget langt fra jazz.
Spot On

Besvar