Mise-en-scène: Film 2017

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Post Reply
Message
Author
User avatar
La Mouche
Posts: 11957
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#701 Post by La Mouche » 06.12.2017 21:57:34

Jeg ser i hvert fald frem til On The Beach At The Night Alone, HAR set trailer.


User avatar
foxtrot
Posts: 6886
Joined: 23.10.2003 21:48:33
Location: Grosse Pointe

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#702 Post by foxtrot » 07.12.2017 10:20:15

secondtoughestintheinfant wrote:Årets film ifølge mig:
1. The Day After (Hong Sang-soo)
2. Zama (Lucrecia Martel)
3. Western (Valeska Grisebach)
4. El Mar La Mar (J.P. Sniadecki & Joshua Bonnetta)
5. On the Beach at Night Alone (Hong Sang-soo)
6. Lover for a Day (Philippe Garrel)
7. Good Time (Josh & Ben Safdie)
8. Let the Sunshine in (Claire Denis)
9. The Florida Project (Sean Baker)
10. A Gentle Creature (Sergei Loznitsa)
Hvad kan du anbefale til mig på listen? Kunne godt tænke mig at udvide min über-anglificerede smag, men ved aldrig hvor jeg skal starte. Har virkelig få timer om måneden afsat til filmkiggeri efterhånden, så den skal helst sidde lige i skabet.

Edit: Det behøver sådan set ikke være begrænset til film fra i år.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10572
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#703 Post by secondtoughestintheinfant » 07.12.2017 11:00:49

Det er nok ikke så sjovt med lige den her liste, da størsteparten af filmene ikke er tilgængelige uden for festivaller endnu.
Men et par gode bud fra de seneste år, der måske kan groome folk som dig til mere #diversitet i filmsmagen:

- Toni Erdmann (Maren Ade). Den mest fejrede ikke-engelsksprogede film fra det her årti. Tre timer lang tysk komedie om en datters forhold til sin far.
- Phoenix (Christian Petzold). Sindssygt intelligent og bevægende Holocaust-melodrama. Dog slet ikke svælgende, vammel eller tårepersende eller hvad du ellers ville forbinde med Holocaust-melodrama.
- The Kindergarten Teacher (Nadav Lapid). Den bedste israelske spillefilm nogensinde (ikke at det siger alverden i sig selv, dog). Handler om en børnehavepædagog, der bliver besat af et af børnehavebørnene, som af og til går i en slags trance og begynder at fremsige digte. Derefter forsøger hun at få omverdenen til at se lyset i drengens poetiske talent med #dramatiske begivenheder til følge.
- Stranger by the Lake (Alain Guiraudie). Mystisk fransk bøssefilm, der udvikler sig til en form for lowkey kriminaldrama. Foregår udelukkende ved et cruising spot ved en sø. Sindssygt spændende, noia og fascinerende.
- The Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas). Måske semi-snyd, da den er på engelsk, men ikke desto mindre en fuldkommen fantastisk film om forholdet mellem en midaldrende skuespillerinde (Juliette Binoche) og hendes assistent (en fuldkommen mindblowing Kristen Stewart).
- L'avenir (Mia Hansen-Løve). Tror vist den fik titlen "Dagen i morgen", da den kørte i de danske biografer. Subtilt drama om en gymnasielærerinde, der bliver skilt fra sin mand og skal finde sig selv og sit liv igen.
- My Golden Days (Arnaud Desplechin). Hed vist "De gyldne år" i de danske biografer. Vild, sprudlende, barok og indtagende fransk film om en mands forhold til sin ungdoms store kærlighed. Går lige i såvel hjertet som pikken.

Jeg ved ikke, hvordan ikke-cinefile mennesker får fat på de film, de ser, og jeg har ingen erfaring med streamingtjenester etc., men samtlige ovenstående film har haft DK-premiere (udover The Kindergarten Teacher og Stranger by the Lake (sidstnævnte var dog vist månedens film i Cinemateket på et tidspunk)), så jeg forestiller mig, de er til at komme i nærheden af.

Desuden. Hvis nogen falder over Arnaud Desplechins A Christmas Tale (dansk, Et juleeventyr), så er det også en fremragende film, der passer perfekt til årstiden.

Sig endelig til, hvis du ser en af dem, jeg vil gerne høre, hvad du synes.
Hvis ikke det er for musikkens skyld, så vend tilbage med noget der er, eller lav en fin lyd-installation og lad musikere om musikken.

User avatar
foxtrot
Posts: 6886
Joined: 23.10.2003 21:48:33
Location: Grosse Pointe

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#704 Post by foxtrot » 07.12.2017 11:30:22

Cool! Tak :-)

Jeg så Erdmann i biffen. Den kunne jeg rigtig godt li'. Meget varm og realistisk, men uden at være for realistisk.

Jeg vil lige se, hvilke af de andre det muligt at tjekke ud.

For mange år siden så jeg den rumænske film "Police, Adjectiv", men jeg tror ikke rigtig jeg var klar til den slags film på det tidspunkt. Har dog tit tænkt over siden, om den egentlig ikke var ret fed.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

User avatar
secondtoughestintheinfant
Posts: 10572
Joined: 15.11.2003 13:19:25
Location: Jerusalem

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#705 Post by secondtoughestintheinfant » 07.12.2017 11:42:47

Police, Adjective er sindssygt fed. Meget typisk for den rumænske bølge, som har produceret nogle af de bedste film i det nye årtusinde. For et par år siden lavede Corneliu Porumboiu, instruktøren af Police, Adjective, en film, der hedder The Treasure, som er lige så god, men lidt mere tilgængelig, den kan du også se, hvis du falder over den.

Hvis du var nede med Toni Erdmann, så er Maren Ades foregående film, Alle andre, efter min mening endnu bedre. Hardcore parforholdsdrama om en ferie til Sardinien, der stikker helt af.
Hvis ikke det er for musikkens skyld, så vend tilbage med noget der er, eller lav en fin lyd-installation og lad musikere om musikken.

Piverenseren
Posts: 238
Joined: 24.05.2017 07:33:22
Location: Ved siden af mig selv

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#706 Post by Piverenseren » 07.12.2017 11:51:54

secondtoughestintheinfant wrote:- Toni Erdmann (Maren Ade). Den mest fejrede ikke-engelsksprogede film fra det her årti. Tre timer lang tysk komedie om en datters forhold til sin far.
Hvis du kan filmstribe, så: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9 ... ni-erdmann

Jeg må også tilstå en vis grad af anglofili inden for de levende billeders verden og keder mig (alt for tit for) hurtigt, når jeg afsøger film i den gode smags tjeneste. Men man er i virkelig godt selskab med Toni Erdmann og hans datter. Der er en stærk bittersød humor til stede, der driver det hele. Og nogle steder helt Frank Hvam-pinlig. Hende datteren der skuespiller den helt vildt med stor virtuositet. For satan hun er god. Det overrasker mig helt #cray at læse, at den er tre timer lang.

Jeg har også nydt Frantz i biffen i år på trods af den bevægede sig faretruende tæt på kvalmegrænsen i mange, mange sekvenser og et (lettere) søgt skift mellem farve og sort-hvid. Stadig mad til tænketanken dog og meget, meget fin de fleste steder.

Edit: Og så har jeg set Dunkirk. Som jeg vist ikke forstod. Hele filmen føltes som en dårlig WW2-udgave af Independence Day.

Edit-final_final_version12_final!: Beklager langsommeligheden i min 12-fingertarms dans på klaviaturet. :oops:
#teamåge

User avatar
rikke p
Posts: 1039
Joined: 31.01.2016 00:36:31
Location: nation of islam
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#707 Post by rikke p » 08.12.2017 11:05:38

en episk fortælling om dunkirk/slaget om england finder du i

eagles over london. selvom vi kender slagets udfald er filmen nervepirrende underholdning fra ende til anden.
6589

User avatar
La Mouche
Posts: 11957
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#708 Post by La Mouche » 09.12.2017 16:12:15

secondtoughestintheinfant wrote: - The Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas). Måske semi-snyd, da den er på engelsk, men ikke desto mindre en fuldkommen fantastisk film om forholdet mellem en midaldrende skuespillerinde (Juliette Binoche) og hendes assistent (en fuldkommen mindblowing Kristen Stewart).

Vises på tv i nat, hvis man har mulighed for at optage... eller sidde oppe til kl. 5. Den er dog vist også på filmstriben.

User avatar
La Mouche
Posts: 11957
Joined: 16.11.2005 17:19:33
Spotify: 113192036
Contact:

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#709 Post by La Mouche » 10.12.2017 23:28:23

simonvt wrote:
La Mouche wrote: Og så kommer både "Wages of Fear" og remaken med det fede Tangerine Dream score, "Sorcerer" ud i England i november:

Image

Image

Jeg hører lidt blandede ting om Friedkin-filmen fra mine facebook-buddies, men jeg FORGUDEDE det soundtrack tilbage i 1980erne, så jeg må hellere få det set sammen med filmen.

Jeg kan sgu godt lide Friedkins version! Jeg så den godt nok også inden jeg så originalen. Men i værste fald er det jo bare en meget lang og dyr musik video til en konge plade - og det er sgu da ikke så dårligt.

Så meget af Tangerine Dreams musik synes jeg heller ikke der bliver brugt, det er meget langt fra at være en musikvideo. Men den er ret fed, næsten en mørk Werner Herzog-agtig junglefilm. Og med lidt action i starten af filmen også, i stedet for Wages of Fears berygtede første time, hvor der (næsten) ikke sker en skid.

User avatar
Lang
Posts: 9663
Joined: 03.02.2004 09:20:34
Location: Kallipolis

Re: Mise-en-scène: Film 2017

#710 Post by Lang » 14.12.2017 10:08:09

Jeg kunne virkelig godt lide 'the Square'. Bevares - i bund og grund er det jo bare en komedie og en lidt plat sædeskildring af velfærdsstaten men jeg synes den vinder ved at Ruben Östlund er en meget stor og ikke-belastende moralist, der både har et ret kuldslået men samtidig et ganske menneske-elskende menneskesyn, som er virkelig godt til at moralisere over et samfund hvor vi jo egentlig har det godt men hvor der er samtidig er gået et eller andet i stykker fordi vi har så travlt med kæfte op om vores fine principper men slet ikke ser mennesket ligeforan os. Egentlig talt ret kristent men uden den der erkendelse/frelse ting som er så belastende ved kristendommen.The Square handler om kunstscenen men det er bare en undskyldning for at beskæftige sig med alt det vrøvl vi skal høre på i vores samfund og samtidig er kunstinstitutionen rigtig god til at tematisere ulighed mellem mennesker, som den meget handler om, og her viser den hvor svært vi har ved at håndtere social ulighed ved at den både gør ret meget grin med krænkelseaktivisterne og samtidig med de åndssvage privilegerede reklamefolk, som ingenting fatter. Den får derved også sagt noget ret skarpt om SOME virkeligheden hvor alle er helt fortabt i et eller andet projekt eller en eller anden ideologi men ingen ser op fra telefonen og tjekker rummet og de nærmeste og siger undskyld eller tjekker om alle er ok.
Claes Bang gør det virkelig godt og den er meget inspireret af Curb og Seinfeld, på sin vis, og jeg kan læse at de har brugt mange af metoderne derfra med at tage scenerne om og om og om og om indtil spilleren har den perfekte forestyrrende balance af pinlighed, komik og tragik.
Tre timer var for mig for en gangs skyld ikke det længste fordi den hermed lykkes med at transformere karaktererne så de går fra klovne til nogen vi faktisk holder af og måske endda forstår.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests