Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

Post Reply
Message
Author
User avatar
phisteria
Posts: 2615
Joined: 26.01.2009 20:31:30

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#31 Post by phisteria » 08.01.2018 06:53:52

Hansen wrote:Godt nok er Mark Stewart repræsenteret på Listen, men ikke med hans senere solo-ting. Jeg ved godt at de så falder uden for tidsrammen som listemager har udskikket, men jeg synes han peaker i 1985 med As the Veneer of Democracy Starts To fade. Et album der i sin klaustrofobiske og kaotiske industrial på en måde er en direkte fortsættelse af P.I.L. første album. Der er både de punkede paroler, dubben, det fragmenterede lydbillede og et helt unikt lydbillede. Begge albums slåt mig også som nogen man ikke kunne have tænkt sig frem til. De er opstået i situationen/studiet, og er så hamrende ulogiske og skærer derfor et lille stykke parallelvirkelighed ud til os.
Jeg elsker den plade! Jeg går ud fra at de fleste kendr den, og hvis I ikke gør, så vil dette ene enkelt track ikke overbevise. Hør albummet.
Det er et fedt album, ingen tvivl om det. Jeg hælder dog meget mere til det han lavede et par år før med Maffia - Learning To Cope With Cowardice - . Jeg synes det totalt udknaldede freeform dub-kaos maxer helt ud der, As The Veneer...har lidt midtfirser bodymusic over sig, og det trækker alligevel lidt ned i min bog. Jeg har heller aldrig været solgt til Tackhead & Gary Clail tingene, de var ret hypede dengang i 86-87. Når jeg ser tilbage nu, er det også helt tydeligt at hele den førnævnte bodymusic scene, med gyselige bands som Front 242 og andre padder der diggede kamphelikoptere og fjollet militærgøgl, åndede dem lige i nakken.



Nu vi er ved den dubbede del af postpunken, så er den her værd at tjekke. Et af Bill Laswell's (utallige) projekter - Material. Jeg er desværre ikke så vild med 98% af det, eller også har jeg hørt forbi noget (anbefalinger modtages med kyshånd).
Men DENNE her perle, 'Discourse' , udgivet som 7" i 1980, den kan noget.

Last edited by phisteria on 09.01.2018 17:45:40, edited 5 times in total.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

User avatar
Jimmi Jazz
Posts: 4270
Joined: 27.08.2009 13:30:24
Location: Nbro

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#32 Post by Jimmi Jazz » 08.01.2018 09:28:50

Seeej liste, som Phisteria, der har lavet. Stram, kold og stilsikker.
Helt i genrens ånd.

Og spændende tråd, med anbefalinger der stikker af i mange retninger (White Zombie :o )

Jeg ved ikke, om jeg selv har så meget kvalificeret at byde ind (#forstårogstøtter Phisterias opfordring til at tråden ikke udvikler sig til det rene listebombardement), men vil ihvertfald følge interesseret med fra sidelinjen.
kenk wrote:Jaja, den er god med jer og Bathory.

User avatar
krea
Posts: 8165
Joined: 16.10.2003 09:59:35
Location: Kødbyen, 1978

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#33 Post by krea » 08.01.2018 10:20:50

Non-metal dude wrote:
krea wrote:det er jo sjovt at Sonic Youth, også fra NY, også havde den der tidlige postpunk-lyd på deres selvbetitlede første ep.
De sagde angiveligt til deres lydtekniker at de ville lyde ligesom PiL. (Girl in a band p. 123)
Ha! Det giver god mening.

phisteria wrote:Scratch Acid var fine, meeeen meget Birthday Party alligevel 'ing?
Jeg synes der er mange ret gode ting på Greatest Gift, men Scratch Acid var nok vigtigere som et første skridt til 90'ernes noiserock. Sims og Yow fandt jo også deres langt bedre form i The Jesus Lizard, hvor det vel kun er på den første plade hvor man stadig kan høre lidt inspiration fra postpunken.

dreambydream wrote:
krea wrote:Er der andre NY-noiserock-bands der lød som engelsk, hul depri-postpunk i deres tidlige år?
Minus hul og depri og langt væk fra tidlig White Zombie (som i øvrigt er sygt fedt ja) og altså udelukkende i forhold til forbindelsen: Som Raincoats-fan bør du høre UT.
Enig, dem kender jeg faktisk godt, både In Gut's House og efterfølgeren Griller. Det er et ok fedt band. Men har aldrig hørt hvordan de lød i start-80'erne. Der kunne de måske godt have været mere postpunk?
... så det' go'nok ...

User avatar
Josti
Posts: 2500
Joined: 27.03.2004 17:16:03
Location: På tønden
Contact:

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#34 Post by Josti » 11.01.2018 11:30:46

Det er en super fed liste phissen har lavet. Jeg har altid fået mere ud af PIL live end på plade, men jeg får lyst til at give dem en chance. Jeg har også forsøgt mig med Cabaret Voltaire, men industrial-tingen bider ikke helt på mig. Dog var showet på Primavera i 2016 åndssvagt fedt.

På min personlige liste ville jeg også have sådan noget som Feelies - Crazy Rhythms med højt oppe, men jeg kan godt forstå, at man kan argumentere for, at det ikke helt er post punk.
"Hvorfor sidder vi to og taler om sex?"
"Fordi, vi godt kan lide at lege med ilden."

User avatar
phisteria
Posts: 2615
Joined: 26.01.2009 20:31:30

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#35 Post by phisteria » 11.01.2018 12:47:56

:) Tak Josti.

Jeg ser slet ikke Cabaret Voltaire som industrial, altså jeg er klar over forbindelsen til Industrial Records og TG.
Der hvor jeg elsker CV allermest er i Rough Trade årene 78-81, og der er ingen tvivl overhovedet om at mange af de strategier og meget af den sound, blev samlet op af den industrial scene (som jeg virkelig ikke kan lide), som voksede frem op gennem firserne.
Cabaret Voltaire er dub, en dub uden krop ganske vist, men hør Voice of America. CV er også en funk man slet ikke kan danse til, og gennemgående lyden af ekstremt, fremmedgjorthed og amf-paranoia. Noget CV også havde, som den senere industrial scene i den grad manglede, er humor - der står sgu næsten altid en grinende fuckfinger et eller andet sted bagved.

Og TG - industrial? Jeg ved at de vel nærmest opfandt begrebet, men hvis jeg hørte det idag uden at kende til dem, eller historien, så ville jeg ikke tænke 'industrial'.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

User avatar
breidahl
Posts: 193
Joined: 04.02.2012 14:12:38
Location: denmark

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#36 Post by breidahl » 12.01.2018 21:04:52

Cabaret Voltaire startede med at spille 'industrial' i 1973, mens Throbbing Gristle gjorde det i 1976.

User avatar
phisteria
Posts: 2615
Joined: 26.01.2009 20:31:30

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#37 Post by phisteria » 12.01.2018 22:27:30

breidahl wrote:Cabaret Voltaire startede med at spille 'industrial' i 1973, mens Throbbing Gristle gjorde det i 1976.
Nej - men tak for indsparket.

Du er meget velkommen til at uddybe :)
Jeg har ikke valgt transmission fra.

User avatar
breidahl
Posts: 193
Joined: 04.02.2012 14:12:38
Location: denmark

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#38 Post by breidahl » 13.01.2018 16:19:45

phisteria wrote:
breidahl wrote:Cabaret Voltaire startede med at spille 'industrial' i 1973, mens Throbbing Gristle gjorde det i 1976.
Nej - men tak for indsparket.

Du er meget velkommen til at uddybe :)
Jo - og Hansen må vide noget om det.

Man kunne starte med at læse de respektive bands Wikipedia-sider:

https://en.wikipedia.org/wiki/Throbbing_Gristle

https://en.wikipedia.org/wiki/Cabaret_Voltaire_(band)

User avatar
phisteria
Posts: 2615
Joined: 26.01.2009 20:31:30

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#39 Post by phisteria » 13.01.2018 16:32:33

Arj mand, kom igen ; hvad synes du, forklar med dine egne ord.

Bare at smide et par wiki links op er sgu for dødsygt.
Jeg har ikke valgt transmission fra.

User avatar
breidahl
Posts: 193
Joined: 04.02.2012 14:12:38
Location: denmark

Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

#40 Post by breidahl » 13.01.2018 17:14:27

phisteria wrote:Arj mand, kom igen ; hvad synes du, forklar med dine egne ord.

Bare at smide et par wiki links op er sgu for dødsygt.
Det er ikke hvad jeg synes, det er hvad der er rigtigt. Cabaret Voltaire startede i 1973.

Throbbing Gristle har lavet en masse fede plader - som "Second Annual Report", "D.o.A.", "Heathen Earth" og deres liveting - og de og deres medlemmer spiller for fulde huse rundt omkring i verden (som da jeg så Chris & Cosey på Click festivalen og Genesis P-Orridge på Jazzhouse), og der er tydeligvis en kult omkring dem. Men hvor er den gennemsnitlige fan af dem til noisekoncerter, er deres fans i virkeligheden ikke mere til synthpop, er de så undergravende som de selv synes, og har de ikke mere at gøre med genrer som goth, ebm og neofolk end noise? Og hvorfor har alle mulige, der ikke lytter til noise, så en mening om noise (fordi de lytter til Throbbing Gristle)?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest