CDer

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

Re: CDer

#11 Indlæg af Jonas » 11 sep 2018 19:05

CD er sådan noget, man hører i bilen mellem Radioaviserne. Synes der er en lidt lurvet vibe over folk, der sætter CD'er på, når man er på besøg hos dem.
»Jeg har aldrig krænket nogen«

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#12 Indlæg af Morten » 11 sep 2018 19:13

Jonas skrev:
11 sep 2018 19:05
CD er sådan noget, man hører i bilen mellem Radioaviserne. Synes der er en lidt lurvet vibe over folk, der sætter CD'er på, når man er på besøg hos dem.
Medmindre der lige skal danses til lidt Chris Watson.
Simplify

Brugeravatar
Piverenseren
Geografisk sted: Ved siden af mig selv

#13 Indlæg af Piverenseren » 11 sep 2018 20:02

Når jeg hører ambient og den slags, så foretrækker jeg stadig CD'en som mit go-to-fysiske-medie, for det skal bare flyde.
Faunapassage

Brugeravatar
Jonas

#14 Indlæg af Jonas » 12 sep 2018 13:54

Morten skrev:
11 sep 2018 19:13
Jonas skrev:
11 sep 2018 19:05
Medmindre der lige skal danses til lidt Chris Watson.
Ekstremt lurvet at danse til Chris Watson. Hold øje med din drink, siger jeg bare.

Brugeravatar
krea
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#15 Indlæg af krea » 12 sep 2018 22:15

Jeg elsker også cd'er. Nu har jeg fået bil med cd-afspiller, så hele samlingen kører i rotation. Dog mest 70'er-rock som er det rigtigste at høre når man kører bil. 150 fuld smadder ud af motorvejen, mens ZZ Top sætter ild til panelerne.

Jonas, du kommer bare hjem til mig, så skal jeg nok skabe lurvet stemning med min cd-afspiller. Jeg bor også i Udkantsdanmark og kan købe dansk pilsner eller speed for den helt rette proletar-oplevelse.
... så det' go'nok ...

Brugeravatar
Jonas

#16 Indlæg af Jonas » 13 sep 2018 06:54

Ok. Jeg tager Kleiner Feigling og peanutrejer med.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#17 Indlæg af yossarian » 16 sep 2018 12:20

Jeg tror ikke, CD'en har en fremtid. Den var praktisk i en periode, hvor folk ikke havde adgang til ubegrænsede muligheder for at lagre ting digitalt, men nu er tiden løbet fra den. Egentlig er det også lidt imponererende at den har holdt så længe, der er ikke ret meget andet digital teknologi fra 1979 tilbage i vores samfund. Det viser dog også at CD'en har udfyldt flere formål fornuftigt. Nu er de funktioner bare overtaget af harddisc og streaming.
Jallan skrev:
11 sep 2018 14:09
CD'en udmærkede sig vel først og fremmest ved at være en ucharmerende overgang mellem analoge og digitale medier. På den måde er CD'en, i det store perspektiv, ca. ligeså relevant som minidisc eller laserdisc. Den levede bare en smule længere.
Ikke enig. Når CD'en trods alt har holdt så længe så er det fordi den repræsenterer en fornuftig afvejning af egenskaber, størrelsen var lille nok til at gøre den transportabel men stor nok til at artwork gav en slags mening og stor nok til at den kunne rumme 80 minutter. Lydkvaliteten var objektivt også OK, selvom det ville have været dejligt med en højere sample rate end 44.100 (Jeg er dog usikker på, om det overhovedet giver mening med en højere samplerate når man laver remasters på analoge optagelser?). Det er væsentligt at der findes noget andet end digital streaming, så folk rent faktisk kan eje deres musik og selv disponere over den, og hvis der ikke findes CD'er er den mulighed truet af streaming.

Hvis man vil tage medie-diskussionen LP-8track-CD, så skal man huske (hvilket folk sjældent gør) at både LPer og CD'er er teknologi, som dem som mixer og masterer(?) skal beherske for at det kan lyde godt.
Når folk mener at CD'er lyder dårligt, så kan det være fordi det er svært at sætte fingeren på en periode, hvor CD'er generelt lød godt. Da CD'erne kom fik lydteknikere pludselig et teoretisk noisefloor på 0 og det fik dem til at mixe overdrevet dynamisk. Samtidig var de ikke opmærksomme på, at CD gengiver høje diskanter markant kraftigere end LP, så med mindre man mixer anderledes (og helst osse bruger andre mikrofoner) så bliver musik på CD mere anstrengende at lytte til. De ting var med til at give CD'er et dårligt ry i de første år. Derefter kom så the loudness war som trak i den modsatte retning og fjernede al dynamik fra lydbilledet, en udvikling som ærgerligt nok er fortsat med streaming.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Kong Louie

#18 Indlæg af Kong Louie » 16 sep 2018 12:50

yossarian skrev:
16 sep 2018 12:20
Det er væsentligt at der findes noget andet end digital streaming, så folk rent faktisk kan eje deres musik og selv disponere over den, og hvis der ikke findes CD'er er den mulighed truet af streaming.
Det tror jeg ikke, der er fremtid i. De unge generationer ser slet ikke musik som noget, man kan have og eje. Det er bare noget man tænder for, lidt ligesom fjernsyn faktisk.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
rikke p
Geografisk sted: nation of islam
Kontakt:

#19 Indlæg af rikke p » 16 sep 2018 13:05

tænker du efterspørgelsen på vinyler som samleobjekter bliver mindre som tiden går og de ældre generationer dør?
#flygrl&twrkprncss&rdhd

Brugeravatar
Kong Louie

#20 Indlæg af Kong Louie » 16 sep 2018 13:09

Jeg tænker rikke p skal fise hjem til daddy
Now I'm the king of the swingers

Besvar