Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

Tråden om FIRE

#1 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 11:47

Jeg er blevet optaget af FIRE (Financial Independence, Retire Early). Jeg kom via et indlæg om elcykler på en bilblog ind på Mr. Money Mustache for en måneds tid siden, og så gik det egentlig derud af derfra.
Jeg er blevet fuldstændig revet med af tankerne bag, selvom jeg ikke ser mig selv gå på pension lige foreløbig eller nødvendigvis har det som et mål at gøre det så hurtigt som overhovedet muligt.
Men tanken om at opbygge en frihedspulje bygget af investeringer tiltaler mig meget, samt i allerhøjeste grad det med at forbruge mindre og forholde sig til penge som et konkret udtryk for tid.

Hvem er mere på (Jeg forestiller mig, Jonas kunne have snuset til det ihf.)? Hvad tænker I? Kan I anbefale blogs og bøger? Og vigtigere tips og tricks?

Jeg er endnu ikke stødt på en blog, der ikke er enten millennialsk, åbenlys eller begge dele. Det samme gælder penge-podcasts.

Jeg kan på det kraftigste anbefale bøgerne:
Billede
J.L. Collins: The Simple Path to Wealth
- Collins elsker investeringer og bogen her er en videreudvikling af nogle breve skrevet til hans datter omkring penge. Han er tilhænger af indeksfonde og fortæller i detaljer om, hvordan de fungerer, og hvorfor de er den eneste vej til sikker passiv indkomst fra aktieinvesteringer. Han er også FIRE-mand, så han forholder sig meget til, hvordan man ikke træffer dumme beslutninger helt generelt.

Billede
Vicki Robin og Joe Dominguez: Your Money or Your Life
- Robin og Dominguez skal måske være den første, man læser. De beder læseren i detaljer forholde sig til alle udgifter og udregne sin reelle nettoløn for derefter at kunne bruge det tal til at omregne priser og udgifter til tid, altså hvor meget af min frihed koster denne ting? Og er den så vigtig nok?
Hvis du f.eks. får 20000kr. netto om måneden for 37 timers arbejde/uge, så er din umiddelbare timeløn med 200 arbejdsdage/år ((20000 kr/måned * 12 måneder) / 200 dage) 1200 kr/dag. Dividér med 7,4 timer/dag og nettotimelønnen er 162 kr/time.
Men så skal du, siger Robin og Dominguez, også fratrække alt det, du ikke ville gøre, hvis du ikke arbejdede. Tilbringer du 30 minutter hver vej til og fra arbejde? Så er din arbejdsdag 8,4 timer og timelønnen 143 kr/time.
Skal du hver dag bruge en halv time på at falde ned, fordi der er pres på på jobbet? Så skal du dividere med 8,9: 135 kr/time
Så køber du måske en kop kaffe på vej til arbejde og drikker en god øl om aftenen for hhv. at peppe dig op og få dig til at falde ned. Lad os bare sige, der er 40 kr/dag, så skal de trækkes fra de 1200: 130 kr/time.
Så får du måske rengøringshjælp, fordi du ikke har tid til at gøre rent. Måske er det 200 kr/uge (aner det ikke). Det havde du ikke gjort, hvis du havde fri. Så skal du have 960 kr i tælleren: 107 kr/time osv. osv.
Og så fremdeles. Så kan du begynde at gøre op, hvor gerne du vil købe en ting: Er en ny iPhone til 7000 kr (7000 kr / 107 kr/time) 65 timer af min tid værd?
Eller hvis man kombinerer det med Collins' investeringsråd ovenfor og investerer de 7000 kr i en bred indeksfond og bare lader den vokse over ti år til en konservativ rente på 8 % uden at geninvestere: Vil du helst bruge de 7000 nu eller have 15112 kr om ti år? Eller hvis man lader den vokse i 20 år: 32626 kr i lommen eller en iPhone nu?

Billede
Jacob Lund Fisker: Early Retirement Extreme
Jeg er i gang med denne, og den er klart den fedeste. Fisker er dansker, men flyttede til USA for nogle år siden. Han er ret ekstrem og lever for næsten ingenting. Han er fysiker og dermed har han ifølge Spaceman en IQ på mindst 150. Han trak sig tilbage som 30-årig og har pt. penge nok til at leve 121 år endnu, og investeringerne vokser bare. Han forholder sig til hele samfundet, når han udlægger sin filosofi. Bogen er altså både noget, man kan implementere i sit eget liv og en samfundskritik.

Jeg kan i en eller anden grad anbefale:
Billede
Thomas J. Stanley og William D. Danko: The Millionaire Next Door
Denne er en undersøgelse publiceret i halvfemserne, hvor forfatterne nøje har undersøgt, hvem USA's millionærer er. De viser sig at være utroligt fornuftige mennesker, som selv har bygget deres formue. Den giver et spændende indblik i, hvilke træk, der gør folk bliver rige - det har nemlig næsten intet at gøre med, hvor mange penge de tjener. Den anbefales tit i FIRE-sammenhænge, men den er ikke en guide til noget - den er blot meget sjov og et stykke grundigt research-arbejde.

Jeg kan ikke anbefale:
Robert Kiyosaki: Rich Dad, Poor Dad
Anbefales tit. Den handler om Kiyosaki selv, der voksede op med to mandlige forbilleder: Sin egen far (poor dad) og sin vens far (rich dad). De to giver så forskellige råd til, hvordan man skal gøre ift. sit liv og sin økonomi. Store dele virker til at være fri fantasi, og i øvrigt fremstår bogen mest af alt som et forsvar på en meget højreorienteret fordelingspolitik. Ikke rigtig brugbar til nogetsomhelst.

Scott Rieckens: Playing with Fire
Ham Scott og hans kone Taylor opsummerer ret godt, hvad jeg hader ved #millennials. De beslutter sig for at skære ned på deres forbrug og prøve at blive finansielt uafhængige. So far, so good. De første ofre, der bringes, er Taylors leasede BMW og Scotts bådklubmedlemskab. Så siger de deres job op (arbejder sådan lidt freelance) og rejser undt i USA for at finde en billig drømmeby at bo i. Undervejs er deres plan så at bo gratis hos familie og venner i et år. I deres forkælede hoveder bliver "nas på alt og alle" til en hård rejse mod finansiel uafhængighed. Da de fortæller nogle sparsommelige venner, de har om deres planer, forventer Scott og Taylor ros, men vennerne spørger, om de ikke netop gør sig afhængige af andre, og ikke uafhængige, hvis de bare skal bo gratis hos folk. Det tager Scott og Taylor så ilde op, at de bliver enige om, det nok er bedre bare at tale med folk, der er enige. I det hele taget forholder bogen sig allermest til scotts tanker om, hvad folk vil synes om hans beslutninger - syg higen efter anerkendelse. Meget, meget irriterende bog. Der er en dokumentar på vej af samme navn. Den vil jeg nok også styre udenom.

Del, like og kommentér
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: Tråden om FIRE

#2 Indlæg af Jallan » 06 maj 2019 12:50

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg selvfølgelig er stor fan af at gøre sig uafhængig og investere sine penge fornuftigt og sådan noget.

MEN jeg synes da måske lige man skal overveje at se den DR dokumentar om FIRE, hvor blandt andet Jacob Fisker med som en af hovedpersonerne, for at vurdere om det er sådan man synes det er fedt at leve sit liv. Mit indtryk hele vejen rundt var at de her mennesker er stoppet med at arbejde, men nu i stedet, i højere grad end nogen jeg har set før, er slaver af penge. Jacob Fisker sidder dagen lang og indfører alle sine udgifter i et sindssygt minutiøst excel ark, og efter alt at dømme går hele hans dag med at spare penge. Så laver han sine egne vaskemidler eller snitter sine egne hylder. Det virker som minimum et fuldstidsjob. Der var også antropologen, der havde sagt op for at få mere tid til sin familie, men i de klip man så, sad hun ved morgenbordet begravet i aktiekurser på sin iPad. Så var hun ude og shoppe, men hun kunne ikke købe en jakke, fordi den kostede 1500kr og hvad hvis man gangede det op med 12, og så gangede det med 20 + renter og renters rente. Så var det jo nærmest en million den jakke kostede (det var sgu hendes egne ord).

Jeg forstår godt den romantiske idé om at gøre sig uafhængig, men det virker ærlig talt røvsygt at sidde der i sit hus og lave sæbe som en eller anden eneboer. Ingen kollegaer, ingen fast interaktion med mennesker, ingen professionel udvikling. Måske handler det om i hvor høj grad man kan lide at gå på arbejde. Jacob Fisker arbejdede på Wall Street, så vidt jeg husker, og det kan man måske godt forstå kan gøre hvem som helst totalt desillusioneret.

Igen: Jeg #forstårogstøtter idéen om at bruge sine penge fornuftigt, og virkelig overveje om man har brug for alt det lort man køber. Personligt har jeg egentlig et relativt lille forbrug, og sparrer en ret væsentlig del af min løn op. Men hvis man bruger 8000kr om måneden på jeans og café latte, så giver det vel nok anledning til refleksion.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#3 Indlæg af kenk » 06 maj 2019 13:32

gigantic skrev:
06 maj 2019 11:47
like og kommentér
Oplægget får lige et like herfra, og listen over bøger jeg lige skal have købt får en titel eller to mere skrevet på sig.

Men inden jeg kan nå lige at få købt de bøger, så...
Jallan skrev:
06 maj 2019 12:50
se den DR dokumentar om FIRE
... kan jeg jo passende lige se den her dokumentar, Jallan nævner, men mine Google-evner rækker åbenbart ikke til at finde ud af, hvad det er for en dokumentar, så: Hvad hedder den?

For altså, er der noget, som kan give mig endnu mere lyst til at arbejde mindre, end jeg gør, så er det flere fucking regneark. Og dem er ham Jacob jo så åbenbart meget vild med, så per automatik er jeg ikke ret vild med ham eller hans metode. Hvis altså den baserer sig på at se hele livet igennem et regneark.
:crown:

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#4 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 13:34

Jallan skrev:
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg selvfølgelig er stor fan af at gøre sig uafhængig og investere sine penge fornuftigt og sådan noget.

MEN jeg synes da måske lige man skal overveje at se den DR dokumentar om FIRE, hvor blandt andet Jacob Fisker med som en af hovedpersonerne, for at vurdere om det er sådan man synes det er fedt at leve sit liv. Mit indtryk hele vejen rundt var at de her mennesker er stoppet med at arbejde, men nu i stedet, i højere grad end nogen jeg har set før, er slaver af penge. Jacob Fisker sidder dagen lang og indfører alle sine udgifter i et sindssygt minutiøst excel ark, og efter alt at dømme går hele hans dag med at spare penge. Så laver han sine egne vaskemidler eller snitter sine egne hylder. Det virker som minimum et fuldstidsjob. Der var også antropologen, der havde sagt op for at få mere tid til sin familie, men i de klip man så, sad hun ved morgenbordet begravet i aktiekurser på sin iPad. Så var hun ude og shoppe, men hun kunne ikke købe en jakke, fordi den kostede 1500kr og hvad hvis man gangede det op med 12, og så gangede det med 20 + renter og renters rente. Så var det jo nærmest en million den jakke kostede (det var sgu hendes egne ord).

Jeg forstår godt den romantiske idé om at gøre sig uafhængig, men det virker ærlig talt røvsygt at sidde der i sit hus og lave sæbe som en eller anden eneboer. Ingen kollegaer, ingen fast interaktion med mennesker, ingen professionel udvikling. Måske handler det om i hvor høj grad man kan lide at gå på arbejde. Jacob Fisker arbejdede på Wall Street, så vidt jeg husker, og det kan man måske godt forstå kan gøre hvem som helst totalt desillusioneret.

Igen: Jeg #forstårogstøtter idéen om at bruge sine penge fornuftigt, og virkelig overveje om man har brug for alt det lort man køber. Personligt har jeg egentlig et relativt lille forbrug, og sparrer en ret væsentlig del af min løn op. Men hvis man bruger 8000kr om måneden på jeans og café latte, så giver det vel nok anledning til refleksion.
Ja, han er meget ekstrem, ham Jacob. Han gør det ret klart i bogen, at han ser det som et mål at være selvforsynende i enhver forstand. For ham er det et mål i livet at tilegne sig de egenskaber, der kræves for at leve som man sætter sig for. Det vil sige, at hvis han vil vaske tøj, sætter han sig ind i, hvad vaskemiddel indeholder, så han kan lave det selv. Det bliver afgjort også for ekstremt til mig. Tror kun fysikere, matematikere og Antimatter for alvor kan forstå trangen til at leve sådan. Men det, der også var klart i den dokumentar var, at han gjorde alt op i tid. Han regner på, hvor lang tid, det vil tage ham at gå ned til supermarkedet, og hvor lang tid det vil tage ham at tjene penge til at købe vaskemiddel. Så sammenligner han med den tid, det tager at lave det selv og konkluderer, at det er hurtigst at lave det selv. Den tanke med at konvertere penge til tid, tiltaler mig meget og giver mening på et umiddelbart plan. Det gælder for etnologen, Fisker og alle andre, jeg har læst om, at de ikke ønsker ikke at lave noget, men at de ikke ønsker at være slaver af ting og job.
Man taler om, at hvis man kan leve af fire procent af sine investeringer hver år, så er man økonomisk uafhængig. Hvis man lever for 15000 om måneden, så skal man have 4.500.000 stående i aktier. Det er jo en sjat sådan lige at akkumulere, men hvis man nu akkumulerer en del af det, så har man lettere ved at tage et år eller to uden indtægt f.eks. Eller gå ned i tid eller andet. Det er friheden, der tiltaler mig. Jeg er glad for mit job og kan ikke se mig selv undvære det, men det kunne være rart at kunne vælge det fra.

Både min kone og jeg er relativt sparsommelige (lige bortset fra at vi har et hus), så det er mere det med at forholde mig mere til forbrug og penge på en anden måde, der tiltaler mig, end noget med at lægge hele livet om.

(Ift. den jakke der, så regnede de det vist ud som, at hvis man tager jakkens pris og investerer den hver måned i 20 år og geninvesterede alt afkast, så var det en million. Det er lidt søgt i den forstand, man jo ikke forpligter sig til at købe en ny jakke hver måned, hver gang man køber en jakke - men den dokumentar var også ret overfladisk)
eini skrev:

Brugeravatar
gigantic

#5 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 13:36

kenk skrev:
06 maj 2019 13:32
gigantic skrev:
06 maj 2019 11:47
like og kommentér
Oplægget får lige et like herfra, og listen over bøger jeg lige skal have købt får en titel eller to mere skrevet på sig.

Men inden jeg kan nå lige at få købt de bøger, så...
Jallan skrev:
se den DR dokumentar om FIRE
... kan jeg jo passende lige se den her dokumentar, Jallan nævner, men mine Google-evner rækker åbenbart ikke til at finde ud af, hvad det er for en dokumentar, så: Hvad hedder den?

For altså, er der noget, som kan give mig endnu mere lyst til at arbejde mindre, end jeg gør, så er det flere fucking regneark. Og dem er ham Jacob jo så åbenbart meget vild med, så per automatik er jeg ikke ret vild med ham eller hans metode. Hvis altså den baserer sig på at se hele livet igennem et regneark.
Den hedder noget med "Stå af hamsterhjulet" eller sådan noget.
Nu skal vi i øvrigt holde det sagligt. Alle ved, at Excel-ark er en af de mest fundamentale forudsætninger for at opnå lykke.
eini skrev:

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#6 Indlæg af kenk » 06 maj 2019 13:44

gigantic skrev: Nu skal vi i øvrigt holde det sagligt. Alle ved, at Excel-ark er en af de mest fundamentale forudsætninger for at opnå lykke.
:cry: RIP
gigantic skrev: Den hedder noget med "Stå af hamsterhjulet" eller sådan noget.
Så må det jo være den her. Tak!
:crown:

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#7 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 18:10

Lol... Men mega fedt emne du tager op! Indeksfonde er helt klart en af de sikreste veje til bygge en sund slat penge op. Men investerings-guruer anbefaler jo ofte at man tager nogle chancer, og investerer aggressivt i sin ungdom, og så mindsker risikoen hvis man har været heldig. Hvis man starter med 100.000, og en indeksfond, så tror jeg man får meget lange løg, inden man fylder 50.

Man skal op i at have min. 5 mil. før man kan være nogenlunde sikker på at kunne leve af sit afkast. En almindelig investor laver 10-25% hvis man vel at mærke kører rimelig høj risiko. Så er der nogle ganske få spekulanter (typisk ved teknisk analyse) som kan lave op i nærheden af 50%, men det er sgu også kun den absolutte elite som formår det.

For en alm. person kan man ikke regne med mere end ca. 10% i afkast i snit, med en balanceret risikospredning. 10% af 5 mil = 500.000 hvoraf skat nupper næsten halvdelen. 250.000 kan man jo leve en ganske fornuftig tilværelse for...

Har ham der Jacob indregnet at der jo regelmæssigt kommer krak, der kan halvere din investering? Har ikke set den doku, men er den fed nok ellers? Det er gået støt op-op-op i 10 år, men det hører til sjældenhederne, og det er kun et spørgsmål om tid. Ikke ret lang tid, efter min mening...
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#8 Indlæg af Rock Action » 06 maj 2019 19:22

Lige en hurtig, inden jeg for alvor sætter mig ind i det: Hvis man har opnået økonomisk uafhængighed, hvorfor gider man så skrive en bog om det?
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#9 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 19:24

skal man ikke sætte sig ind i det der kedelige aktie-lort for at få noget ud af det her? Det lyder som om man erstatter sit kedelige job med et endnu mere kedeligt job.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#10 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 19:34

Rock Action skrev:
06 maj 2019 19:22
Lige en hurtig, inden jeg for alvor sætter mig ind i det: Hvis man har opnået økonomisk uafhængighed, hvorfor gider man så skrive en bog om det?
:mrgreen:
Rigtig godt spørgsmål! Måske findes der barmhjertige samaritanere derude, som sidder nede på Mauritius og skammer sig lidt over hvor fedt de har det. Jeg er selv ret kritisk overfor det. I hvert fald ift. at pine sig selv som ham Jacob duden, for profitmaksimering. Forestiller mig at det for de fleste vil have samme effekt som en ekstrem sparekur for det meste har på en økonomi. Den bliver kvalt!
Pete Rock skrev:
06 maj 2019 19:24
skal man ikke sætte sig ind i det der kedelige aktie-lort for at få noget ud af det her? Det lyder som om man erstatter sit kedelige job med et endnu mere kedeligt job.
Aktiehandel er egentlig ikke kedeligt... Det går faktisk mest ud på at forstå hvordan verden fungerer.

Der er 2 ting du kan gøre som er ret sikre og ikke tager alverdens tid: vælge nogle få sikre investeringer på tværs af sektorer. Det kunne være f.eks

Ørsted (det kan næsten ikke gå galt)

Carlsberg / Unibrew (bob-bob, langsom elefant)

hvis du vil satse lidt; en bank f.eks:

Nordea
pisse uetisk, men de har virkelig fået på puklen over alt det her hvidvask, og de vil sandsynligvis rejse sig igen, medmindre Europa bryder sammen, og så er vi alle fucked alligevel :mrgreen: )

En lufthavn, f.eks Wiens lufthavn.
Den er pisse godt drevet. Bombesikker business case: alle fremskrivninger siger at der vil komme flere flypassagerer (på trods af klimaforskrækkelsen). Kineserne, Inderne bliver rigere. Wien er en klassisk kulturby, med rigtig mange turister. Hvor der er stor konkurrence mellem flyselskaber har en lufthavn ingen. Der er kun een, og skulle der komme planer om en ny, så er det jo et flerårigt projekt. Solid udvikling hvis man kigger på "All" og får kursen siden 2014: https://m.euroinvestor.dk/instrument/fl ... g/31242296

Sæsonudsving:
Hvis man kigger på nogle aktier har de mønstre som gentager sig. Tag en aktie som Marine Harvest (norsk lakseopdræt (Norge's andet guld, næstefter olien, igen måske ikke super etisk, alt efter hvordan man ser på det). I det hele taget en ret god case. Det har været super trendy med fiskeolie for sundheden, og laksen er den fisk flest kan lide. Bestanden af vildlaks er kritisk mange steder: https://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-48030430. Den aktie er steget med 160% i løbet af 5 år, og det helt vilde ridt er måske forbi.... https://m.euroinvestor.dk/instrument/mowi-asa/611781

Men nu til pointen; kursen falder som regel om foråret, og når sit laveste omkring Skt. Hans, hvorefter den stiger indtil okt-nov, inden den ofte dykker i vintermånederne. Det kan man også udnytte, og det kaldes swing-trading. Der er ikke 100% garanti, men måske 65-75, hvilket er ret godt i aktieverdenen. Flere gode grunde til at købe: https://www.libraryforsmartinvestors.co ... 376077.htm

Og så noget medico; høreapparater, Novo og den slags

Desuden er guld blevet interessant igen, især hvis væksten svigter. Du kan investere i guldudvindingsfirmaer. Et af de største og bedste er Barrick Gold corp.

Alt det kan du jo hygge dig med, eller du kan chicken out (ingen skam i det, nej nej) og sætte pengene i en indeksfond/investeringsfond. Klart det sikreste, og faktisk det som de fleste med SERIØST mange penge vælger. Warren buffet vædede engang med en anden investor om at han kunne opnå bedre afkast over 10 år gennem en investeringfond, end ved at udvælge aktier. Det var lige før finanskrisen, og det viste sig at han havde ret. :)
Senest rettet af Jensth 06 maj 2019 22:10, rettet i alt 4 gange.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Besvar