Tråden om FIRE

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

Re: Tråden om FIRE

#21 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 22:22

godt svar, jensth, og tak fordi du tager dig tid til at svare sagligt og grundigt. Ja, rejse ville jo nok netop være en af de ting man kunne bruge de ekstra skejser på, og det er ikke fedt længere. Bare lov mig du ikke bliver en gammel nar, og husk at dragen smaug aldrig fik skrevet den roman han havde tænkt sig, da han trak sig tilbage.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#22 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 22:31

Du er tydeligvis ironisk og jeg er allerede en kæmpe nar. :lol:

Kampen for mig handler om at blive bedre med alderen. Jeg ville til enhver tid bytte alt for en karriere med succes og mening.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
Pete Rock

#23 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 22:52

jeg er ikke ironisk.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#24 Indlæg af gigantic » 06 maj 2019 23:02

Pete Rock skrev:
06 maj 2019 22:22
godt svar, jensth, og tak fordi du tager dig tid til at svare sagligt og grundigt. Ja, rejse ville jo nok netop være en af de ting man kunne bruge de ekstra skejser på, og det er ikke fedt længere. Bare lov mig du ikke bliver en gammel nar, og husk at dragen smaug aldrig fik skrevet den roman han havde tænkt sig, da han trak sig tilbage.
Nu tænker jeg, du måske ikke syntes, jeg svarede sagligt og grundigt, siden du nævner det eksplicit her. I så fald beklager jeg. Jeg opfattede dit spørgsmål som et hurtigt fra hoften og svarede ligeledes hurtigt. For det er egentlig ret enkelt at følge den strategi, mange følger - at investere i indeksfonde. Hvis du vælger den strategi, behøver du ikke følge markedet og dermed interessere dig for aktier. Jensth har en anden opfattelse, som jeg vil prøve at finde tid til at svare mere kvalificeret på, men tanken bag indeksfonde (altså eksemplvis C25-indekset) er, at du investerer i en hel bunke firmaer på én gang og på den måde spreder du risikoen, og et indeks bestående af de 25 mest handlede aktier vil til enhver tid indeholde netop det - uanset hvem de er. Så hvis Pandora pludselig styrtdykker og folk løber skrigende væk, vil deres plads i indekset overtages af en anden en virksomhed. Jeg anbefalede Collins, fordi det er en bog, der forklarer en hel masse på en meget overskuelig måde.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Pete Rock

#25 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 23:03

nejnej, slet ikke.

Brugeravatar
Pete Rock

#26 Indlæg af Pete Rock » 06 maj 2019 23:06

det var bare jensths venlige svar på min (eller måske snarere green books) måske lidt flabede kommentar der varmede.

Green Book

#27 Indlæg af Green Book » 06 maj 2019 23:24

kenk skrev:
06 maj 2019 13:44
gigantic skrev: Nu skal vi i øvrigt holde det sagligt. Alle ved, at Excel-ark er en af de mest fundamentale forudsætninger for at opnå lykke.
:cry: RIP
gigantic skrev: Den hedder noget med "Stå af hamsterhjulet" eller sådan noget.
Så må det jo være den her. Tak!

Synes ikke der er en eneste person i det program der der ser ud til at have en særlig spændende tilværelse, men hvis de kan lide det så more power to them. De ender alligevel med at lave ting der læner sig kraftigt op af et almindeligt arbejde alligevel.
Ironi kan forekomme :wink:

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#28 Indlæg af Jensth » 06 maj 2019 23:34

@Gigantic: Det er ikke fordi jeg er uenig i dit synspunkt angående Indeksfonde. Det ER den klart sikreste vej til stabilt afkast år efter år, og historisk er det kun held der gør at nogle evner at score større gevinster ved at udvælge aktier (det går typisk godt i en periode, men hvis de ikke spreder risikoen, ender de med at tabe i den sidste ende).

Jeg siger bare, at selv ikke indeksfonde kan gardere sig mod et marked hvor alt styrtdykker. I Danmark har vi jo fantastisk gode pensionskasser, der udnytter styrken i præcis det samme princip som indeksfonde, hvor altså en kæmpe pose penge pooles og investeres vidt og bredt, og derved næsten altid giver positivt afkast. Men privat er det faktisk meget få danskere som investerer af deres frie midler.

Jeg bliver en anelse paranoid når regeringen laver en særlig opsparingskonto, hvor man slipper lavere i skat af sine investeringer. Koblet med, synes jeg, en stigende mængde materiale på nettet og nyhedsmedier, som lokker folk til at investere. Det er jo fint nok, hvis det er et ædelt motiv der ligger bag. Kommer bare til at tænke på fænomenet "pump-and-dump", som typisk finder sted med små aktieselskaber, hvor man pumper aktieværdien kunstigt op ved at lække rygter om fantastisk omsætning eller udvikling af nye produkter. Snart sagt alt muligt som skal få folk til at smide penge i foretagendet. Prisen presses op i et urealistisk leje, og så pludselig sælger hovedaktionærerne deres andele, aktien styrdykker og små-aktionærerne sidder med lorten. Forestil jer det scenarie på en global scala. Vi har en enorm velstandskoncentration hos en superrig elite. Når de først ikke tror på vækst længere, så kan det gå meget hurtigt nedad.
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#29 Indlæg af gigantic » 07 maj 2019 08:51

For det første undrer det mig, at folk, der taler megameget om kllimaet er lidt utrygge ved at sætte sig nærmere ind i en tankegang, der går på at skære forbruget ned, men det er så en anden sag.

Ift. det med at rejse, så er der jo ingen - ingen - der siger, man ikke må eller bør rejse som ung. Det, der gør dette spændende for mig, er det med at gøre det op i konkrete tal (altså timer - ikke kroner), hvad ting koster. Som nævnt oppe under Robin og Dominguez-bogen på side 1, så kan man ved at regne ens reelle løn ud regne ud, hvor mange timer ting koster. Altså: hvor meget frihed vil du bytte for denne ting? Det er for mig (og jeg er muligvis retard i den forbindelse - jeg har historisk set haft et ret fucked forhold til økonomi) en helt ny måde at se det på. Fisker er en vild type og selvsagt ikke noget, ret mange kan eller vil modellere deres liv efter. Derfor kan han jo godt have en pointe. Man ønsker jo heller ikke at leve som George Jones, men "He Stopped Loving Her Today" er jo stadig verdens bedste sang.
Disse folk føler jo ikke, de lever sygt sparsommeligt. De føler, de lever rigt, fordi de selv bygger deres huse og dyrker deres afgrøder eller hvad fuck. De minimerer mængden af meningsløshed samt deres CO2-aftryk samtidig med, at de kan arbejde, hvis de vil og lade være, hvis de vil, og det giver intuitiv mening for dem.

Når man får styr på sin kroner-til-timers-frihed-konverteringsformel, kan man begynde at opbygge en frihedspulje. Jeg forventer ikke, min bliver stor nok til, at jeg kan leve af den anytime soon, men det er heller ikke målet. Jeg har ikke trangen til at leve af min investering, men det gør mig da glad, at jeg selv totalrenoverer vores toilet nu i stedet for at skulle konvertere flere ugers arbejde til et par dages håndværkertimer. Jeg kunne godt tænke mig en pulje, som bare stod, og hvis man så syntes, at man ville rejse med familien i et år, så kunne man bare gøre det. Sådan en pulje er nogenlunde indenfor rækkevidde, hvis man har et normalt lønarbejde og er forholdsvis fornuftig med pengene.

Og så til jensth:
Jeg siger ikke - og det gør bøgerne heller ikke - at et krak ikke er på vej. Det tror jeg bestemt også. Det, bøgerne siger, er, at et krak er relativt kortvarigt og det behøver ikke påvirke dine investeringer vildt meget, hvis du slår koldt vand i blodet. Hvis du kan leve af de 4% af din investering, vil du kun æde af din opsparing i et år som 2008 eller 1987. Alle andre år (okay 1929) vil du kun æde af dit afkast. Det er det, der er pointen. Se nedenfor, hvor hurtigt DW S&P 500 er oppe igen efter crashes (den dækker fra 1900 til 2012). Og derunder det årlige afkast på VTSAX den seneste årrække. Hver gang det dykker, er det hurtigt oppe igen. Og næste gang det dykker, er det længere oppe end nogensinde tidligere. Hvis du tabte de der 37% af din formue i 2008 ville du allerede være over 2007 niveau igen i 2010. Og det er jo stadig vigtigst, hvis du har købt hele din portefølje i 2007. Det, du har købt i 2003, vil stadig være mere værd under krakket i 2008 end du gav for det i 2003.
Så altså helt kort, så siger jeg ikke, det er risk free at investere i aktier, men det afhænger af, hvad forventningen er. Hvis du vil opbygge en frihedspulje (mit udtryk) over en årrække, så er det mindre risikabelt, end hvis du skal skynde dig at blive rig.
Billede
Billede
Senest rettet af gigantic 07 maj 2019 14:17, rettet i alt 1 gang.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#30 Indlæg af Jallan » 07 maj 2019 09:11

gigantic skrev:
07 maj 2019 08:51
For det første undrer det mig, at folk, der taler megameget om kllimaet er lidt utrygge ved at sætte sig nærmere ind i en tankegang, der går på at skære forbruget ned, men det er så en anden sag.
Man kan vel godt have et arbejde og have et lavt forbrug? Snarere er det vel lidt paradoksalt at gå op i klimaet og så være 100% afhængig af sådan noget som C25. Så sidder man der og laver sit eget vaskemiddel, mens man tjener penge på multinationale virksomheder der skider på skatteregler og klima. Det der med at værdisætte sin tid højt er ikke noget de har fundet på, men noget som eksempelvis de fleste topledere også gør, og som jo i øvrigt bare er sund fornuft. Som jeg også skrev tidligere, så ville jeg ikke finde personlig glæde i at leve som nogen af dem der var med i den dokumentar, herunder Jacob Fisker. De er så opmærksomme på at sparre tid at alt deres tid går med at sparre tid. Spar penge op, brug dem fornuftigt, hav det lidt chill og hav en god dag til alle.
Med intens hilsen

Jallan

Besvar