2019 Film. I movieboxen sidder

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: 2019 Film. I movieboxen sidder

#511 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 maj 2019 11:10

jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 10:48
Kan du uddybe? :wtf:
- Manden idoliserer Robert Altman - kæmpe rødt flag hos enhver instruktør :think:

- Manden har: Speed, Almost Famous, Lost in Translation, Baraka, Ted, Meet the Parents, Cabin Fever, I'm Still Here, Sweet and Lowdown, Tarantino og Rodriguez' Grindhousefilm, Beasts of the Southern Wild og Bad Santa på sin all time top 50. Altsammen regulært skrald, som du af en eller anden grund bagatelliserer som
Bortset fra de post-00'erne amerikanske ting
Hver eneste af de film er jo en giga dealbreaker, og samlet set er der altså tale om 1/4 af hans yndlingsfilm :sick:

- Han har kedelige Scorsese-film med, han har ligegyldige klassikere som Giant, East of Eden, The Treasure of Sierra Madre og Dr. Strangelove :cussing:

- Han har gode film med, som ikke desto mindre er røvkedelige valg på en all-time top 50, og de tegner ikke ligefrem et billede af en mand med en egentlig sans for film: The Lady from Shanghai, Out of the Past, White Heat, The Big Lebowski, Bob le flambeur, You Can Count on Me :yawn:

- Så kan det da godt være, at han har et par offbeat film noirs og britiske guldalderfilm med, og at han af ekstremt uransalige årsager inkluderer tre Apichatpong-mesterværker, som står i skærende kontrast til resten af listen, men det gør altså ikke noget for helhedsindtrykket. Snarere tværtimod. Det tegner et billede af en kæmpe sjælløs amerikanerposer :lolno:

- Samlet set er det et godt stykke under halvdelen af hans valg, som jeg vil betegne som
ace film. :rockout:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#512 Indlæg af leapfrog » 29 maj 2019 11:12

Bortset fra de post-00'erne amerikanske ting er der da nærmest kun ace film. :rockout:
Den er jo først og fremmest utilgiveligt etnocentrisk-anglosaksisk. Det er ufatteligt, at man som filminteresseret tyve år efter internettets fremkomst stadig ikke formår at genopdage filmhistorien.

Edit: Ok, 2nd sagde det.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#513 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 29 maj 2019 11:28

secondtoughestintheinfant skrev:
29 maj 2019 11:10
- Manden idoliserer Robert Altman - kæmpe rødt flag hos enhver instruktør :think:

- Manden har: Speed, Almost Famous, Lost in Translation, Baraka, Ted, Meet the Parents, Cabin Fever, I'm Still Here, Sweet and Lowdown, Tarantino og Rodriguez' Grindhousefilm, Beasts of the Southern Wild og Bad Santa på sin all time top 50. Altsammen regulært skrald, som du af en eller anden grund bagatelliserer som
Bortset fra de post-00'erne amerikanske ting
Hver eneste af de film er jo en giga dealbreaker, og samlet set er der altså tale om 1/4 af hans yndlingsfilm :sick:

- Han har kedelige Scorsese-film med, han har ligegyldige klassikere som Giant, East of Eden, The Treasure of Sierra Madre og Dr. Strangelove :cussing:

- Han har gode film med, som ikke desto mindre er røvkedelige valg på en all-time top 50, og de tegner ikke ligefrem et billede af en mand med en egentlig sans for film: The Lady from Shanghai, Out of the Past, White Heat, The Big Lebowski, Bob le flambeur, You Can Count on Me :yawn:

- Så kan det da godt være, at han har et par offbeat film noirs og britiske guldalderfilm med, og at han af ekstremt uransalige årsager inkluderer tre Apichatpong-mesterværker, som står i skærende kontrast til resten af listen, men det gør altså ikke noget for helhedsindtrykket. Snarere tværtimod. Det tegner et billede af en kæmpe sjælløs amerikanerposer :lolno:

- Samlet set er det et godt stykke under halvdelen af hans valg, som jeg vil betegne som
ace film. :rockout:
Touché. Det er selvfølgelig korrekt, at den er ekstremt etnocentrisk. Jeg kiggede kun på kvaliteten til at starte med. Det er egentlig et generelt problem, når amerikanske instruktør lister deres inspirationer. Og så selvfølgelig lige krydre med og/eller Rules of the Game. Eller i Andersons tilfælde Ophüls. Vidner vel om sløj formidling/undervisning på filmskolerne derovre.

Det er dog rigeligt sat på spidsen at kalde især The Treasure of Sierra Madre for en ligegyldig klassiker. Urørlig film. Derudover er det vel kun East of Eden og Dr. Strangelove, der for alvor er voldkanoniseret på den konto. Konhol: Giant er en bedre epic end Gone with the Wind. 8)
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#514 Indlæg af Pete Rock » 31 maj 2019 00:05

Jeg var sgu' ret skuffet over Suspiria remaket. Det mest oplagte tillægsord er vel "overlæsset". Utrolig flot, dog, men den ville bare alt for meget. Og så synes jeg Tilda Swintons dobbeltrolle var dybt distraherende, fjollet og irriterende.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock

#515 Indlæg af Pete Rock » 31 maj 2019 00:09

Meet the Parents og Ted er jo helt syge at have på en liste over bedste film. Giver han nogen argumenter for hans valg nogensteder?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#516 Indlæg af Morten » 31 maj 2019 00:20

Pete Rock skrev:
31 maj 2019 00:05
Jeg var sgu' ret skuffet over Suspiria remaket. Det mest oplagte tillægsord er vel "overlæsset". Utrolig flot, dog, men den ville bare alt for meget. Og så synes jeg Tilda Swintons dobbeltrolle var dybt distraherende, fjollet og irriterende.
Meget enig i at filmen var “overworked”. Dog var det en trippelrolle, og vel både et nik til Argentos “three mothers” og til Freuds tredeling med id, jeg og overjeg. Desværre får den ene rolle mig til at tænke på Bad Grandad fra Jackass i en grad så jeg ikke ved om jeg tør forsøge at se filmen igen... Der var ellers flere interessante detaljer og vilde billeder undervejs.
Simplify

Brugeravatar
Pete Rock

#517 Indlæg af Pete Rock » 31 maj 2019 00:36

Trippel, det er rigtigt. Det var bad granddad rollen jeg henviste til, super ærgerligt i min bog.

Brugeravatar
mary jane

#518 Indlæg af mary jane » 01 jun 2019 14:13

Gad vide om Parasite kan overleve palmerne. Den seneste bulletin fra (en troværdig kilde i) Sydkorea er at det et kæmpe mesterværk på linje med Memories of Murder. Hvornår får den slags film premiere i DK?

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#519 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 01 jun 2019 14:24

I dag forsøgte jeg at se Bong Joon-hos Mother, men jeg gav op midtvejs. Den var simpelthen for åndssvag og irriterende og uinteressant. Mærkeligt, da det er en af hans mest velansete film. Memories of Murder er jo pissefed, og jeg kunne også godt lide The Host, da jeg så den for en ti års tid siden. Jeg vil gense den snart. Jeg glæder mig virkelig til Parasite, den lyder :crown: på papiret.

Jeg har ikke set Snowpiercer og Okja, er de noget ved?
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
mary jane

#520 Indlæg af mary jane » 01 jun 2019 15:01

Tror faktisk ikke du vil bryde dig om hverken Okja eller Snowpiercer, to ultrabombastiske film, der godt nok er helt unikke og flot skruet sammen, men samtidig efterlader en med en lidt flad fornemmelse lidt på samme måde som Burning gør det. En film som The Wailing fungerer langt bedre på det plan. På nær Okja har alle førnævnte film det tilfælles at det er den samme gut der står bag billederne, hvilket klart er et kæmpe plus. Ham der har filmet Memories of Murder og The Host er så til gengæld gået hen og blevet kameramand på mange af Sang-soos film.

En hurtig, lidt ligegyldig liste:

1. Memories of Murder
2. The Host
3. Mother
4. Okja
5. Snowpiercer

Besvar