2019 Film. I movieboxen sidder

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: 2019 Film. I movieboxen sidder

#681 Indlæg af foxtrot » 19 jun 2019 16:49

Overordnet set tænker jeg bare, at film enten bliver finansieret af nogle der ser det som en forretning eller nogle der ser det som et offentligt gode. Eller en blanding. Hvis det er en forretning bør der være er sted, hvor man kan betale for at se filmen. Hvis det er et offentligt gode, bør alle have mulighed for at se den.

Edit: Men altså i praksis kan jeg godt se, at jeg er en fucking long way away fra at nyde godt af KG.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#682 Indlæg af Pete Rock » 19 jun 2019 17:07

secondtoughestintheinfant skrev:
19 jun 2019 16:43
da Oliveira fyldte 100 (han blev 106 og lavede sin sidste film, da han var 104) viste portugisisk TV en række nyrestaurerede udgaver af flere af hans hovedværker. Dem var der så en eller anden portugiser, der rippede, hvorefter nogle gik sammen om at lave undertekster til dem. Selve filmene blev finansieret, dengang de nu engang blev produceret, og restaureringen tænker jeg, at det portugisiske kulturministerium eller noget i den stil har bekostet.
Det er jo helt absurd, nærmest ufatteligt, at sådan en nyrestauration ikke på nogen måde kan blive gjort offentligt tilgængelig, i det mindste uden undertekster.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#683 Indlæg af Amos » 19 jun 2019 17:55

Fordi en film blev finansieret dengang den blev lavet og kulturmidler senere har betalt for restaurering, er der vel stadig nogen der ejer rettighederne? Kunne forestille mig at filmrettigheder og distribution på forskellige markeder er rimelig kompliceret business? Men det kan vel ikke retfærdiggøre selvtægt i form af pirateri?
#forstårogstøtter

Brugeravatar
Russell

#684 Indlæg af Russell » 19 jun 2019 18:20

Det er godt, vi har Amos til at stille spørgsmål. Masser af spørgsmål.
One of the painful things about our time is that those who feel certainty are stupid, and those with any imagination and understanding are filled with doubt and indecision.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#685 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 19 jun 2019 18:27

Amos skrev:
19 jun 2019 17:55
Fordi en film blev finansieret dengang den blev lavet og kulturmidler senere har betalt for restaurering, er der vel stadig nogen der ejer rettighederne? Kunne forestille mig at filmrettigheder og distribution på forskellige markeder er rimelig kompliceret business? Men det kan vel ikke retfærdiggøre selvtægt i form af pirateri?
Altså, det må du jo virkelig selv ligge og rode med. I praksis er det et spørgsmål om, hvorvidt man gerne vil se den pågældende film eller ej. Hvis din samvittighed ikke kan holde til det, så må du jo lade være, det står dig helt frit for. Men altså, selvfølgelig er det pirateri og i praksis ulovligt. Og det er så der, jeg spørger: og hvad så?
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#686 Indlæg af Morten » 19 jun 2019 20:14

Simplify

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#687 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 23 jun 2019 14:10

Så fik vi da også et flot punktum.

Nå, men jeg har set Fassbinders Frihedens knytnæve. Og selvom jeg så den på bluray og lærred – og ikke et næsten lovligt sublimt 1080p-rip fra KG på 32" fladskærm – så havde jeg en stærk oplevelse. Det er uden sidestykke er den mest gay film, jeg nogensinde har set. Hans søster er vist den eneste i filmen, der ikke er bøsse. Det må fandeme have været vildt at se sådan en film i midten af 70'erne, det er råt og dialogen er skarp og det hele er freestyle på den fede måde. Det sagt, når man piller al homofernis af, så er det egentlig bare et ret karikeret og kedeligt melodrama, og det var lidt forstyrrende, at al dialog var post-dubbet og at foley-effekterne var så ringe, som de var. Det var svært at abstrahere fra. Men altså, eddermame en punk film, der får det mest nye gay cinema til virke superhetero. Når jeg tænker over det, så var Fassbinder vel egentlig Tysklands Cassavetes, bare gange med 100 i produktivitet.

Billede
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Brugeravatar
burdette
Geografisk sted: Århus

#688 Indlæg af burdette » 26 jun 2019 09:20

Findes der en måde at se Frederick Wisemans film i DK? La Danse ligger på Filmstriben, men gad virkelig godt at se Monrovia, Indiana efter jeg så traileren.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#689 Indlæg af Pete Rock » 07 jul 2019 04:54

Midsommar er et fucking mesterværk. Meget bedre end Hereditary. Flotte og originale billeder, genialt soundtrack og lyd-design, fed klam stemning og samtidig meget morsom. En af de bedste psykedeliske film. Ikke så uhyggelig, dog, men det gør ikke noget. 2 og en halv time flyver afsted. Humoren i filmen gør nærmest at jeg må revurdere noget af den ufrivillige komik jeg troede jeg så i Hereditary, måske var det et bevidst valg. Skynd jer ind og se den!
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Geografisk sted: Din mor

#690 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 07 jul 2019 07:49

Ud fra plotbeskrivelsen lyder det mere eller mindre som et remake af The Wicker Man? Med et dash Bergman. Lyder sløjt. Det ville være oplagt, eftersom Hereditary jo var et sløjt remake af de største horrorklassikere fra 70erne.
secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Besvar