Kevin Richard Martin, Alice 11/3 2020

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hansen

Kevin Richard Martin, Alice 11/3 2020

#1 Indlæg af Hansen » 11 dec 2019 08:36

Til marts kommer Kevin Richard Martin og spiller. DET er jeg rimelig stoked over, så henne på Clubdark har jeg postet en lille introduktion til ham. Det behøver I sikkert ikke, men nu får I den alligevel, for så havde jeg en undskyldning for at lave en separat tråd om koncerten, så den ikke drukner i Alice's egen tråd om de mange andre fede shows de har.

Her til foråret kommer Kevin Martin og giver koncert i Danmark. Det har han gjort før, med blandet success, men jeg insisterer på at glæde mig alligevel. For Kevin Martin er en af de producere jeg har fulgt tæt i mange år. Igennem de fleste af hans navne -og genreskift har jeg elsket hans udtryk. Hans greb om skiftevis industrial, ambient og dub i forskellige mix og vægtning er altid værd at høre på, og ofte helt fantastisk.
En del af Martins styrke, er hans talent for at finde de rette samarbejdspartnere. Projekterne er vidt forskellige, og derfor kræver det nogen gange noget modspil, som Martin ikke selv har, og der er han i sjælden grad i stand til at finde de folk der skal til at fuldende lyden. På den måde har han meget til fælles med Justin Broadrick, og de har da også lavet ret mange ting sammen igennem årene. Lige fra de tidlige turnéer med Napalm Death, til de nye industrielle dub-ting, der rammer både grime, dubstep og industrialpublikummet.
Men hvor i alverden begynder man henne, med en mand der har lavet så mange - og så forskellige - plader? Jeg vil her prøve at præsentere 10 af hans bedste plader. Jeg er ikke gået efter de obskure 7”, men i høj grad udgivelser der burde være til at finde, og så har jeg kun valgt én udgivelse under hvert navn. Så se det mere som introduktion til mandens univers, end som en egentlig hitliste.

10. Miss Red: K.O., 2019
Miss Red har sunget på flere af The Bugs udgivelser, men her får hun frontlinjen for sig selv. Musikken er grimey dancehall med den ekstra mængde bass man forbinder med live dancehall. De luftige mix af vokalen og de flydende flader får beats’ne til at virke endnu hårdere end de egentlig er. Det er en kold plade som kan høres meget højt, og fungerer perfekt med høretelefoner på gåturen igennem den mørke by.

9. Ice: Bad Blood, 1998
Her har vi Martin og Justin Broadrick i fuld effekt. Sammen udforsker de hvad man kan med hiphop, når man leger Adrian Sherwood på knapperne imens Blixa Bargeld, El-P og de andre gæster får lov til at fyre den af. Det er en vildt rodet plade, og selvom dele af den ikke er ældet med ynde, så er der noget meget livsbekræftende over hvor lidt fucks de giver. Breakbeats, industrielle flader, samples og delay slås om pladsen i et smalt mix. Nok ikke det bedste sted at starte, men absolut et “værk”, som man sjældent ser dem efterhånden.

8. The Bug Vs. Earth: Concrete Dessert 2017
Det siger noget om hvor højt et niveau Kevin Martin holder sig, når denne plade kun ligger nr 8. Et rent samarbejde imellem Martins dystre maskiner og sitrende flader, og så Earths rockede riffs i majestætisk slowmotion. Der er ingen der har travlt på den her plade, og jeg har virkelig tit lyst til at høre den. En helt vidunderlig kombination jeg slet ikke havde set for mig, og den virker overlegent godt.

7. Zonal: Wrecked 2019
Igen er det Broadrick og Martin, men denne gang har de teamet op med Moor Mother, til en farlig og indadvendt hiphop-plade. Det meste overstyrer en smule, og der er ikke nogen rare ting ved denne udgivelse, der har lige dele heroin og storby i mixet. Det er en ny vinkel på minimal hiphop, hvor der nærmest kun er bassrumlen, beats og vokal. Ingen hooks, men maser af storby og eksistentiel angst. En temmelig uvenlig plade, med masser af luft imellem bassen og vokalen, hvor der er fint plads til din angst og dårlige stemning. Super stærk plade, men den gør det ikke nemt at lytte på.

6. Various Artists: Killing Sound (Razor X productions)
I starten af årtusindet havde Martin et 7”-selskab der udgav smadret og aggressiv dancehall, produceret af ham selv med forskellige MC’s på. Ofte Rootsman, men andre har også været inde over og brøle igennem. Det er en voldsom, festlig og vidunderlig dobbelæt-Cd der opsamler dem, med instrumentalerne på den ene CD. Langt væk fra den indadvendte og forstyrrede susen på mange af de andre plader, så er det her lige i fjæset og fuldt blæs på. Man kan til hver en tid starte en slåskamp til hits som WWW eller Killer.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rjkzRBavA5Y [/youtube]

5. Experimental Audio Research: Mesmerised, 1994
Her er Martin kun “gæst”, men han får rigeligt med plads og er med til at gøre en forskel, så jeg tager den med alligevel. Sonic Boom gik psykedelisk guitar-ambient efter bruddet med Spacemen 3, og samlede et sejt hold omkring sig. Jeg synes nok at de peakede i den her tidlige opstilling, hvor de også spillede en hæsblæsende koncert i Torpedohallerne (måske husker jeg stedet forkert?) i København. En helt forrygende koncert hvor jeg dansede fra først til sidst uden der var et eneste trommeslag på noget tidspunkt. Kun guitar i effekter og analoge synths. Tremolo, phaser og delays galore. Måske er den for trippy til nye lyttere, men jeg kan stadig blive helt høj af den, og hører den kun i sin fulde udstrækning.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z-RN4vJITjg [/youtube]

4. Kevin Richard Martin: Sirens, 2019
Og det her er så pladen han turnerer med, og kommer for at opføre til marts på Alice. Den første plade under helt eget navn, men også en meget personlig udgivelse. Han sætter her lyd til oplevelse af sin sit første barns fødsel, hvor både mor og barn var ved at dø. Den helt ekstreme situation hvor man står hjælpeløs ved siden af, imens at de to der betyder mest i hele verden, har allermest brug for dig, og du kan ikke gøre noget (Spoiler: Historien endte godt). Lydsporet er mere ambient og mindre beatet end det meste andet Martin har lavet, men det kan han også sagtens. Det er en stærk plade, men jeg kan ikke høre den særlig tit. Historien bagved, står så tydeligt for mig,når jeg lytter, at jeg slet ikke kan slippe den. Og dens følelsesmæssige impact bliver siddende i kroppen lang tid efter. Til koncerten er vi blevet lovet “et omsluttende lysshow”, hvad det så end betyder. Jeg kan næsten garantere at det bliver en koncert der kan huskes, men det bliver ikke rart.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zNuoADVcEV4 [/youtube]

3. King Midas Sound: Waiting for You, 2009
Bassen er varm og lækker, beatet gyngende, hele rummet sitrer af delay og så har vokalen en stram hånd om dit hjerte. Dubstep tilsat lovers rock, og så med Martin’s signaturlyd af voldsom hash. En plade der kryber helt ind under huden og slipper dig ikke igen. Senere lavede de en mere ambient plade sammen med Fennesz, men her står sangskrivningen tydeligst og er lige til at tude over. Man skal være lidt large over for roots reggae for helt at nyde den, men så er den også helt perfekt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7W3xlcNcJ7g [/youtube]

2. Flame 1: Fog/Shrine, 2018
Her er det Kevin Martin og Burial sammen, og det lyder præcis som du håber på med de to i samme studie. Det er i den grad lyden af London i dette årtusinde. Natten falder i tung røg, med blafrende bass og øjnene halvt tillukkede. Alt her er perfekt og der er ingen grund til at prøve at beskrive det.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EzYm2K068zs [/youtube]

1.The Bug: London Zoo, 2008
Ja, dette er Martins hovedværk. Her forener han i fineste grad sin dub, hiphop, industrial, grime, dubstep, dancehall og ikke mindst sangskrivning allerbedst. Ikke bare hans bedste, men også en af årtiets bedste plader. Der er både alvor og pjat, mørke og hits, instrumentaler og sange og raps, og det er helt umuligt at udvælge ét nummer der kan repræsentere dette spraglede og eklektiske værk. En plade der åbnede op for nye måder at producere plader på, og samlede nye lyttere til den London-lyd der før havde haft lidt sværere ved at nå et hvidt publikum.

Men min begejstring for Kevin Martin til trods, har jeg ikke altid været så vild med hans koncerter/performances. Det tror jeg til gengæld, at jeg vil være med hans opførelse af Sirens. Her er der noget helt andet på spil, og der er tænkt et forløb ind i både musik og lys, og han skal ikke ud og forskrække med voldsom bass og breaks. Han skal fortælle en historie, og jeg har brug for at høre den igen. Højt.

Brugeravatar
00Void

Re: Kevin Richard Martin, Alice 11/3 2020

#2 Indlæg af 00Void » 11 dec 2019 09:28

fedt hansen! :worship: Mange tak! Det vil jeg dykke ned i idag!
fire hang out with me

Brugeravatar
eini

#3 Indlæg af eini » 11 dec 2019 13:19

God stil! Tak!
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

TPFKAB

#4 Indlæg af TPFKAB » 12 dec 2019 22:36

Konge indlæg der Hansen, jeg går om bord i det i weekenden. :clap:
#teamspaceman

Brugeravatar
Hansen

#5 Indlæg af Hansen » 10 mar 2020 12:41

Nu har I så haft nogle måneder til at fordybe jer, og så smider Alice lige en ekstra joker i puljen: Support er Lars Lundehave Hansen! Jep, kendt fra Wäldchengarten og sine egne ting. Det er ikke usandsynligt at hans koncert bliver federe end Kevin Martins!

Sååååh, hvem kommer i morgen?

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#6 Indlæg af Jensth » 10 mar 2020 12:46

Øj, det havde jeg da helt glemt. :shock:

Det vil jeg virkelig prøve at nå ud til... FUCK CORONA! 8) :drinkingcheers:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#7 Indlæg af andreassyr » 10 mar 2020 13:11

Der bliver tæpper og sækkestole og sådan noget på gulvet, så man kan holde en god, sundhedsstyrelsesgodkendt afstand til sine medmennesker uden problemer.
Spot On

Brugeravatar
Hansen

#8 Indlæg af Hansen » 10 mar 2020 19:13

andreassyr skrev:
10 mar 2020 13:11
Der bliver tæpper og sækkestole og sådan noget på gulvet, så man kan holde en god, sundhedsstyrelsesgodkendt afstand til sine medmennesker uden problemer.
Fedt! Og Lars Lundehave går på kl 20, ikke?

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#9 Indlæg af andreassyr » 10 mar 2020 19:15

Jo, sådan nogenlunde deromkring.
Spot On

Besvar