Coronatråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: Coronatråden

#171 Indlæg af leapfrog » 25 mar 2020 08:45

stilhed skrev:
24 mar 2020 23:21
leapfrog skrev:
24 mar 2020 19:52
I stedet skal vi svælge i den her sentimentale (min indre svinehund siger massepsykotiske) omsorg for Danmarks i forvejen mere eller mindre terminale patientgruppe.
ja, fuck da dem.
Sundhedssystemet har i forvejen nogle langt mere usolidariske prioriteter for terminale patienter end et mere pragmatisk lockdown ville være. Forsøg at se det her i et lidt bredere perspektiv end Gudruns og Bent Aages rigtig nok traurige indlæggelse på Roskilde Sygehus' coronaafsnit.

Brugeravatar
leapfrog

#172 Indlæg af leapfrog » 25 mar 2020 08:49

Jonas skrev:
25 mar 2020 08:44
Måske skulle leapfrog gå ud og købe reb, strips og de største fryseposer på hylden, inden han rejser rundt i landet og dræber de svageste medborgere, han kan finde. Derefter er skaden sket, og landet kan lægge kursen om. Dét ville være 'modigt', og chancen for at få en skinnende martyrmedalje er større end ved at snakke bukkake på et internetforum.
Hvornår er du blevet så blødsøden? Aylward og mange andre peger jo på de selvsamme ting. Vi (ned)prioriterer menneskeliv hver eneste dag i Danmark, men når fortællingen går på pandemi og vira, så bliver det enkelte menneskeliv lige pludselig meget mere værd.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#173 Indlæg af Langley » 25 mar 2020 08:51

Det er nu ikke bare alligevel "termninale patienter" det går udover. Vi er ganske afhængige af sundhedsystemet for tiden og det ikke så sjovt at sidde med et meget dårligt barn på en helt tom gang uden lægetilsyn. Gad godt nok ikke komme med ind en banal blindtarm eller en divertikel infektion hvis det går rigtigt løs. Det er jo ikke "de store perspektiv". Det er jo at ingen kan få helt banal behandling og det vedører vel os alle?

Brugeravatar
leapfrog

#174 Indlæg af leapfrog » 25 mar 2020 08:57

Langley skrev:
25 mar 2020 08:51
Det er nu ikke bare alligevel "termninale patienter" det går udover. Vi er ganske afhængige af sundhedsystemet for tiden og det ikke så sjovt at sidde med et meget dårligt barn på en helt tom gang uden lægetilsyn. Gad godt nok ikke komme med ind en banal blind tarm eller en divertikel infektion hvis det går rigtigt løs. Det er jo ikke "de store perspektiv". Det er jo at ingen kan få helt banal behandling og det vedører vel os alle?
Hvor finder du en tom gang uden lægetilsyn? Vi har 15000 frivillige med sundhedsfaglig uddannelse i beredskab og alle lægepraksisser har nærmest ingen konsultationer, fordi folk ikke vil møde op med fodvorter og funktionelle lidelser længere. Det kan min kone berette om. Hun starter på infektionsmedicinsk afdeling i Odense i maj. Måske ændrer mit syn sig til den tid, hvis pandemien har lagt mange tusinde i graven og hun bliver udsat for smitteånde en masse til daglig.

Brugeravatar
Langley

#175 Indlæg af Langley » 25 mar 2020 09:03

Se PB. Håber du har ret men det er ikke min oplevelse som bruger pt.

Iøvrigt er det svært at forstå din whataboutism. Du har ikke gamle forældre som du er bekymret for? Dine børn har ikke bedsteforældre?

Brugeravatar
Amos
Geografisk sted: Konstitueret mellemleder på Samos

#176 Indlæg af Amos » 25 mar 2020 09:06

Despite Official Figures, Wuhan Continues to Find New Asymptomatic Covid-19 Cases Daily. According to a member of the infectious disease prevention and control team in Wuhan, every day the city continues to record “several or more than a dozen asymptomatic infected individuals,” which are people that have tested positive for Covid-19, but do not feel ill and are excluded from published numbers.“It’s not possible at the moment to tell if transmission has stopped,” the person said.
Kan vi stole på tallene fra Kina om få eller ingen nye smittede. Åbenbart ikke jf. Caixing Global. 50% af smittede har slet ikke været egentlig syge, men kan smitte andre.
#forstårogstøtter

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#177 Indlæg af Fisker Thomas » 25 mar 2020 09:09

Nå, men det, jeg egentlig er bekymret for i det store billede (ikke i det nære med sygdomme osv.), det er vel, hvad der sker bagefter.

Man kan håbe på gammeldags socialdemokratisk og keynesiansk politik, men mon ikke vi i stedet får en række skattelettelser til de rige, en forkortelse af dagpengeperioden, nedskæringer i indkomst for arbejdsløse og lidt mere drakonisk overvågning på den anden side? Plus selvfølgelig rundbarbering af kultur- og mediestøtte til fordel for en eller anden rigmand, der shorter sine aktier?

Måske også slut med miljøtiltag, for der skal gang i hjulene igen?
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Langley

#178 Indlæg af Langley » 25 mar 2020 09:11

Adam Tooze mener iøvrigt Leapfrog tager fejl når noget med, at det bizniz as useal

Det smukke ved coronakrisen: »Vi lukker økonomien ned for at redde millioner af mennesker, som stort set er økonomisk uproduktive«
Coronapandemien kan ikke sammenlignes med andre historiske kriser, mener historiker Adam Tooze. For tænk, at vi med vilje ofrer vores job, frihed og økonomi for at redde vores ældre. Det er nyt, og det er fantastisk

https://www.information.dk/udland/2020/ ... produktive
Senest rettet af Langley 25 mar 2020 09:13, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
leapfrog

#179 Indlæg af leapfrog » 25 mar 2020 09:13

Langley skrev:
25 mar 2020 09:03
Se PB. Håber du har ret men det er ikke min oplevelse som bruger pt.

Iøvrigt er det svært at forstå din whataboutism. Du har ikke gamle forældre som du er bekymret for? Dine børn har ikke bedsteforældre?
Min gamle farmor i Broager hoster blod og har nedsat lungefunktion med kol. Jeg har en telefonaftale med hende i morgen, når mine piger sover til middag, hvor jeg vil optage hendes livshistorie. Regner med at fortsætte de kommende uger. Hun er bestemt udsat og det gør mig sentimental på et personligt plan. Men samfundsmæssigt er jeg langt mere bekymret for konsekvenserne for både menneskeliv, politik og konflikter, hvis den her ekstreme lockdown fortsætter. At min farmor skulle forlade denne verden pga. af denne virus ændrer ikke på min opfattelse. Men hvis min kone står i en situation, hvor hun får så meget smittepåvirkning at hun bliver alvorligt syg, så kommer jeg nok på andre tanker. Jeg tillader mig at være en potentiel vendekåbe.

Brugeravatar
Langley

#180 Indlæg af Langley » 25 mar 2020 09:15

Selv på samfundsniveau forstår jeg ikke din analyse. At vi lukker ned for økonomien for at redde de sårbare er noget nyt og noget stort som fortæller noget om vi er villig til at ofre noget for andre menneskers skyld, som jeg ikke kan se hvordan man som ven af mennesket kan være imod. Jo hvis man sætter økonomi over mennesket, men så vil jeg tillade mig at tvivle på om man er en ven af mennesket, sådan om jeg forstå det.
Senest rettet af Langley 25 mar 2020 09:17, rettet i alt 1 gang.

Besvar