Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#181 Indlæg af kenk » 07 apr 2020 12:40

Den kartoffeldyrkningsmetode, den med tang altså, kan man også se lidt mere om i det her afsnit af Søren Ryge, hvor han er i Hvidovre for at besøge en ung familie, som bruger netop den metode: Link
:crown:

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#182 Indlæg af andreassyr » 07 apr 2020 13:12

Søren Ryges klummer er oprigtigt det eneste der fra tid til anden får mig til at ærgre mig over at rende på Politikens betalingsmur.
Spot On

Brugeravatar
andreassyr

#183 Indlæg af andreassyr » 10 apr 2020 21:34

Sille... mener muligvis at havearbejde er som oprydning - men køkkenhaven minder nu mere om et freelancejob med stramme, kontinuerlige deadlines. Hvis man ikke får forspiret tidligt nok bliver dette og hint ikke til noget, hvis man ikke får pottet om bliver det ikke til noget, hvis man ikke får gravet ud, lagt fliser og opført sit genbrugte drivhus inden planterne bliver for store, bliver de ikke til noget, hvis man ikke får renset bede og skaffet kompost, bliver det ikke til noget. Det er fedt, men det er satme stressende. Gudsketakoglov for karantænen, eller var man jo brændt helt sammen.
Spot On

Brugeravatar
eini

#184 Indlæg af eini » 12 apr 2020 10:28

Ja, det er til at blive forpustet af. Jeg fik først sat mine tomater og agurker til forspiring for en uge siden, så det kommer nok til at knibe lidt med dem.

Til gengæld er de første små asparges begyndt at stikke glansen frem i vores nedarvede aspargesbed.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
andreassyr

#185 Indlæg af andreassyr » 12 apr 2020 15:32

Man kan altid tage i havecenter og købe en masser planter, det er der ingen skam i (har jeg indset).

Jeg er til gengæld lidt bekymret for mine asparges. Intet tilløb til at de er på vej op endnu.
Spot On

Brugeravatar
andreassyr

#186 Indlæg af andreassyr » 27 maj 2020 10:41

Opdatering fra vestegnens store haveshow. Drivhuset blev bygget, hvilket jeg i al beskedenhed er forholdsvis stolt af. Det står nogenlunde i vater, der er flisebelægning og det har aktiveret en forhave som vi ellers bare har ladet passe sig selv. Der er noget over drivhuse og rhododendroner som passer urørligt godt sammen, ready-made stemning af gamle parker, botaniske haver og overklassegartneri. #Europa. Ville ønske det var et gigantisk 1800-tals støbejernsorangeri så vi for alvor kunne transcendere småborgerligheden, men i første omgang kan mindre også gøre det. Det er som planen var fyldt med omtrent 50 chiliplanter i krukker af varierende størrelse, 14 forskellige sorter, der gerne skulle give fra lige om lidt (de tidlige Jalapenoer er cm-store allerede) til langt ud på efteråret. Det er en farlig strategi med sådan noget monokultur, dog, da ét godt insekt- eller sygdomsangreb potentielt kan udradere hele lortet. Jeg er derfor, foruden den hvide vin i det ene hjørne, begyndt at smide et par andre småting derind, en tomat, et par jordbær, et par tallerkensmækkere, den slags. Jeg gad for øvrigt på ingen måde gå og flytte samtlige 50 planter frem og tilbage nogle timer om dagen i halvanden uge for at afhærde dem, så de blev bare omplantet og smidt derud direkte en dag uden for hård sol. Der er blade hist og pist der bærer præg af det, men ingen større massedød. De dage planterne potentielt er blevet sat tilbage har jeg så til gengæld selv sparet ved at være doven.

Ude i haven er forårsstressen også så småt ved at være afløst af sommerneuroserne. Dvs. at det meste efterhånden er sået/plantet/kommet i jorden. Gulerødder, persillerødder, skorzonerødder, kartofler, flower sprouts, sprouting broccoli, choy sum, stribede og gule beder, radiser, rucola, løg og ærter. Det har været et koldt forår så ærterne er indtil videre en bragende fiasko, men man kan heldigvis sagtens nå at sætte nye. Det gør jeg nok når jeg sår bønner om en uges tid eller sådan noget. Squash bliver plantet ud samtidig, regner jeg med. Gulerødderne og løgene er flyvende (begge dele kiksede totalt sidste år, så jeg holder vejret) kartoflerne ser konge ud, de fleste andre ting er sat for nylig så er ikke kommet endnu. Sneglene er som altid et stort problem i vores fugtige have med skoven for enden af grunden, og selvom det er kedeligt at bruge en times tid hver aften på at gå haven flere gange rundt og samle dem ind, så er det vist den eneste reelle mulighed, hvis ikke man vil have løbeænder. Det er om at gøre det nu, inden de overvælder en fuldstændig. Anlæggelsen af drivhuset i forhaven (mod syd) har også givet anledning til at sætte en figen, nogle blåbær, en masse lavendel og yderligere krydderurter derud. Det er lige før jeg har nået det punkt hvor jeg kunne finde på at sætte blomster. Den narkoagtige polytunnel er ikke sendt på pension endnu, så den ene side er fyldt med 15 tomatplanter, brandywine (den bedste grund til selv at dyrke tomater), en stribet lilla cherry, en almindelig rød af en slags + en lille gul sag der vokser i store, tætte klaser, men som jeg ikke kan huske hvad hedder. Der skal fyldes ud mellem planterne med basilikum, koriander og dild. På den anden side af tunellen skal der være en fem-seks græskar. Det er aldrig lykkedes mig at få andet end en enkelt butternut på de mange planter jeg efterhånden har haft, men nu får de fandme en m2 næsten ren hestelort hver i et drivhus at stå i. Hvis ikke det giver noget, så kan det godt være jeg opgiver ævred.

Jeg har også udvidet på frugtfronten med to ekstra stikkelsbærbuske (det bedste bær foruden hindbær) og et pæretræ. Træet satte jeg glad idet jeg havde glemt at man skal have to for at være sikker på bestøvning. På den igen, med andre ord. Planen er at begge træer skal i fritstående espalier, da der ikke er plads på grunden til at de kan få lov at sætte almindelig krone (ikke uden at skygge for bedene, i hvert fald), så de står ret tæt på hække. Ved dog ikke rigtig noget om hvordan man gør med sådan en kostruktion, men regner da med at man mere eller mindre hamrer et par bundsolide 3 meter høje pæle i jorden på hver side, binder snore af en art imellem, og vælger nogle gode grene at binde fast på snorene så de vokser horisontalt. Er der mon nogen der har erfaring med den slags? Og som kan fortælle mig om jeg er hysterisk når jeg værgrer mig imod at bruge imprægnerede pæle i jorden tæt på rødderne af et træ jeg har tænkt mig at skulle spise frugt fra? Mand, hvis jeg havde pladsen ville jeg anlægge en gigantisk frugthave.

Og så kan jeg vist også godt udløse spændingen og afsløre at mine asparges har det rigtig godt - de var bare et par uger længere om at komme igang end i folks fynske bede. Satme en lettelse og hvor er der bare ikke noget mere sindssygt end smagen af sådan en rå grøn asparges. Det er ufatteligt at det er samme plante som dem man køber i bundter i supermarkedet.
Spot On

Brugeravatar
eini

#187 Indlæg af eini » 29 jul 2020 18:33

Foreløbig status på afgrøderne:

Toppen:

Jordbær. Jeg har længe syntes at jordbær var overvurderede, men det er jo fordi jeg ikke har fået dem friske. Kongebærret uden tvivl. I år var et prøvebed. Til næste år tidobler vi Plantemængden og sætter bedet i system.

Gulerødder. Ekstremt meningsfuld afgrøde. Har seriøst ikke smagt en gulerod der smagte sådan siden jeg var barn. Tåler ingen sammenligning med supermarkedsgulerødder.

Asparges var også et kæmpe hit, sådan som syr passende har redegjort for. Vi har været så heldige at arve et gammelt aspargesbed som leverer i kilovis.

Også godt:

Rabarber. Vi anlagde bedet i år, så det var begrænset hvor meget vi kunne høste af det, men elsker godt nok rabarber. Skal have anlagt et bed mere til næste år.

Kartofler også et hit. Især de tidlige. Dog skal jeg blive bedre til at hyppe dem, over halvdelen af høsten er gået til i grønne kartofler fordi jeg var uopmærksom i en periode med meget regn. Sjusk fra min side. Kan man egentlig bruge de grønne til noget som helst?

Ærter. Har bare stukket ærter i jorden overalt hvor der var plads. Både almindelige ærter og nogle sukkerærter. Sukkerærterne kan jeg næsten bedst lide fordi man bare kan snakke hele bælgen. Men har også fået nok af ærter nu.

Agurker. De leverer bare. Mange taler om agurken som en meningsløs afgrøde, men jeg kan altså godt smage forskel på dem jeg dyrker og den jeg køber. Det er gået bedst med dem i drivhus, dem på friland er ikke blevet til noget.

Skuffelser:

Kål. Al min udendørs grønkål og broccoli er blevet gennemhullet af et eller andet, muligvis jordlopper. Det gider jeg ikke prøve igen.

Bønner. Fik kun sået fire hvilket ikke rigtigt har givet noget måltidsnyttigt udbytte. Til næste år skal jeg gå mere dedikeret til værks. Men synes egentlig også det er lidt irriterende med de afgrøder der ikke kan stå selv.

Hindbær, stikkelsbær, ribs og solbær. Havde ikke forventet så meget det første år, men der er næsten ingen frugt. Fem hindbær, syv ribs. Heldigvis har jeg fået lov til at plyndre naboens buske. Værst står det til med mine stikkelsbærbuske. Den ene satte enormt mange bær og tabte alle sine blade, og bærrene blev aldrig rigtig gode. Den anden satte fire til gengæld udsøgte bær. Håber det er bedre til næste år.

Tomaterne ser lovende ud. Det samme gør chili og peberfrugt. Og spidskålen i drivhuset er også mægtig. Vi har også et figentræ med utrolig mange frugter på, spændende om de kan modnes i den kølige sommer.
Remember, the algorithm only learns from you. Do not thank the algorithm. You are here because you are you.

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#188 Indlæg af kenk » 29 jul 2020 19:44

Lyder jo alt for konge, Eini. :rockout:
:crown:

Brugeravatar
eini

#189 Indlæg af eini » 29 jul 2020 20:07

Ja, det ER bare konge med sådan en have, det må jeg sige.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#190 Indlæg af Pete Rock » 29 jul 2020 20:18

gulerødder, mand. når de er gode, så er de super gode.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar