LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

Re: LN 2019: Blomstersex og rastlöshed

#631 Indlæg af Langley » 15 jul 2020 15:34

Jeg har fået fornøjeligt fritids sommerferiejob og jeg kan sagtens lave det uden jeres hjælp (indsæt passiv agressiv emo) så dette er IKKE hvem har en ide til min næste klumme men blot for at afsøge terrænet og lade Minervas ugle flyve frit Derfor er posten mere en udfordring til de Herrer litterater og professionelle vogtere af dansk faget - eller nordisk - om kan lade den korrekte reference falde til HVEM der HVEM der læste amerikansk transcendentalisme i Danmark? Henry David Thoreau, Ralph Waldo Emerson den slags stads?

EGET VILDT VANVIDSGÆT OM HVAD AMATØREN VILLE BEGYNDE AT GOOGLE: Var det Blixen?
Meister Rumelant har dig
https://youtu.be/K8bxR4mvYnU

Brugeravatar
Antimatter
Geografisk sted: μεταξὺ τρηχέης τε και λεπρῆς ἀκτῆς

#632 Indlæg af Antimatter » 15 jul 2020 16:25

Kunne godt forestille mig Hamsun har læst Walden, men jeg har ikke haft held til at dokumentere forbindelsen.
It is in the elevation of all mankind to the rank of princes and princesses in a fairy kingdom, and not in the degradation of all classes to the level of the sordid, that I see the future happiness of the world

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Firmamentet

#633 Indlæg af Langley » 22 jul 2020 12:56

NNo luck. Men hey - det er også det tørreste ved Amerika den der skole. Men vi jo nok mest grebet af tysk romantik på det tidspunkt?

AHer er min længe ventede hyldest. Sorry til Sille.. Sillle for dobbeltpost her og på Face.

Har nu for anden gang i år læst Vandringer med et æsel i Cevennerne af Robert Louis Stevenson

Det her er stille og roligt den bedste skønlitterære bog jeg har læst siden jeg læste "Saturns Ringe" sf W.G Sebald for 10 år siden. De har da også noget til fælles ved at de begge er rejsebøger hvor vi følger en meget selvbevidst og vidende fortæller, der vandrer igennem et landskab og oplever naturen og fortidens spøgelser rejse sig fra Jorden med glemte historier om tidligere tiders krige og katastrofer i det nu stille og ensomme landskab. Men i modsætning til Sebald er Stevenson ikke melankoliker, men nærmere en frisk vitalist som vil opleve eventyret og derved opfinder han soveposen, rejsebogen og rejsekammeraten i form af et æsel.

Stevenson skriver selvfølgelig også fra et helt andet sted og genopdager ikke kun katastrofer på sin vandring. Han filosoferer også en del om sin egen og de lokale katolikkers og protestanters karakter og bliver her helt Tocquevillesk i sin præcision og diagnosticering af den menneskelige tilstand. Stevenson er universelt kendt for at have med-opfundet eventyrgenren og gysergenren med “Skatteøen” og “Doktor Jekyll og Mr Hyde” fordi han skrev til de viktorianske føljeton-magasiner, som er arnestedet for de moderne genrer. Han er her husket fordi han skriver vanvittigt troværdigt om eksotiske miljøer med en fremragende etnologisk sans for den observante detalje, som aldrig kammer over i kedelige beskrivelser, men som altid tjener til at drive den ordknappe fortælling fremad.

Hans sans for myter, eventyr, religion og drømme viser sig ikke kun i ”Vandringer med et æsel i Cevennerne” ved at få os til at gyse og længes. Men også fordi myter og historiens spøgelser er en fantastisk ramme til at sige noget om det høj viktorianske-menneske, som det stod dér med det ene ben i den gamle fortryllede verden og det andet ben i den nye affortryllede verden og havde en bittersød længsel efter begge verdner.

Stevenson kunne dermed være en perfekt figur i Corto Maltesse også men så vidt jeg husker, er det kun Jack London som Corto møder, men som også er skåret lidt over samme vitalistiske læst. Jeg glæder mig til resten af forfatterskabet, som er kort da Stevenson døde af Gul Feber allerde i starten 40erne inden det nittende var omme.

Nænsomt moderniseret og formfuldendt oversat af Niels Bruunse.
Meister Rumelant har dig
https://youtu.be/K8bxR4mvYnU

Brugeravatar
Sille...sille...

#634 Indlæg af Sille...sille... » 22 jul 2020 14:08

Det er ok, Lang. Nu mindede det mig om, at jeg tænkte, jeg ville købe bogen, da jeg læste din facebook-opdatering, men så glemte jeg det, mens jeg surfede på internettet (siger man stadig det?).

Jeg læser desværre ikke rigtigt noget for tiden. Jeg har en Alice Munro-samling liggende og kigge på mig fra sofabordet, hver gang jeg åbner min computer for at se noget kedeligt, og så tænker jeg lidt på, at baberuth-tuffy siger, at alle tv-serier er underlødige, og så skammer jeg mig lidt mere over, at jeg ikke i det mindste ser en film, måske endda endda en godkendt af rabbien i Jerusalem.
whose fool are you?

TokeZa

#635 Indlæg af TokeZa » 22 jul 2020 14:40

Som forberedelse til specialeskrivningen har jeg læst Jean Laves: "Learning and Everyday Life: Access, Participation, and Changing Practice", som hænger sammen med hendes forståelse af situeret læring, legitim perifer deltagelse og praksisfællesskaber. Lidt teoretisk tung, men hendes kritiske social praksis teori giver god mening i socialpædagogiske sammenhænge, som f.eks. værkstedsbaseret undervisning på produktionsskoler, mentorordninger eller pædagogstuderende i praktik på institutioner.

Jeg syntes hendes definition af everyday life er ret fin:
“As the fabric of social existence and the landscape of possibility for changing participation in changing practice” s. 119
Anbefales hvis man er glad for en opdateret Gramsci eller Marx i et socialantropologisk perspektiv.

Den næste jeg skal i gang med er In search of respect, som er et etnografisk studie af crack dealers i El Barrio i East Harlem. Philippe Bourgois flyttede til området og boede der i 5 år, hvor han blev venner med en række pushere i klubben The Game Room, og har løbende optaget timevis af samtaler mellem ham og de bosiddende crack dealers.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#636 Indlæg af Pete Rock » 08 aug 2020 06:18

secondtoughestintheinfant skrev:
10 dec 2019 23:34
Pete Rock skrev:
10 dec 2019 22:48
10 dec 2019 18:26
Den roman, der får mig til at føles mest lust for life, er De vilde detektiver af Roberto Bolaño.
Er der en killer-oversættelse til dansk eller engelsk du vil anbefale? Jeg vil igang med Bolaño.
Den danske oversættelse skulle vist være fin, men jeg læste den på engelsk. Er enig i, at novellerne er konge, men jeg synes, De vilde detektiver stråler over alt andet. En straight up :crown: læseoplevelse. Du kommer til at få lyst til at forlade din kone og dit nyfødte barn for i stedet at blive digterbums.
Endeligt kommet igang, og bogen er jo genial. Ikke for at type-caste mig selv, men virkelig dejligt at så meget af de første 10-20 sider handler om stådrenge og blowjobs.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
mary jane

#637 Indlæg af mary jane » 08 aug 2020 14:08

Vel nærmere de første 100-200 sider. 8)

Gik i stå i Detektiverne for en måneds tid siden i takt med at vejret blev kedeligt, og måske også fordi der gik lidt meget stiv digterpik i den, men nu er det snart tid til at vende tilbage.

I mellemtiden har jeg læst Stjernens time, som altså er fuldstændig forrygende og godt oversat også. Glæder mig allerede til at læse den igen.

Brugeravatar
Pete Rock

#638 Indlæg af Pete Rock » 08 aug 2020 14:38

FOR MEGET?! :shock:
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock

#639 Indlæg af Pete Rock » 21 aug 2020 17:42

Pete Rock skrev:
04 maj 2020 06:06
14 dec 2019 17:34
Dronekræmmeren skrev:
14 dec 2019 15:47
Jimmi Jazz skrev:
14 dec 2019 14:48
Tips til god skønlitteratur om fødsel, forældreskab til spædbørn og sårn?
Overvejer Vinterbørn og måske at genoptage Min Kamp (altså ikke den af den østrigske maler, lol), som jeg kun har læst de første to bind af.
Tuffy har engang anbefalet Rachel Cusks A Life’s Work. Gav den til en vordende mor, som syntes, det var lige rigeligt hård kost
:lol:

Vil dog stadig anbefale den, selvom jeg jo ikke ligefrem er mor.
Er lige gået igang med den og den virker umiddelbart fantastisk!
Jeg kan godt forstå at man som forælder i de første par måneder ikke kan overskue A Life's Work, fordi man stadig er nede i lortet, med angsten og tvivlen og skylden. Men når man lige er kommet ud på den anden side, vil jeg mene at den er et fucking must for alle der har fået børn, og også supergod at læse for alle andre. En af de bedste bøger jeg har læst - glæder mig til at læse mere Cusk.

Besvar