Kunst

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
shaken

Re: Kunst

#1051 Indlæg af shaken » 14 aug 2020 15:39

Enola Gay skrev:
03 aug 2019 22:05
Er der en flink pol-abonnent, som vil sakse den her artikel om baron Arild Rosenkrantz til tråden?

https://politiken.dk/kultur/kunst/art72 ... e-malerier

Var du på Rosenholm for at se denne udstilling? Kan oplyse dig om, at baronen udstiller på Arken til efteråret.

Ellers vil jeg opfordre godtfolket i Aalborg til at tage på et af de bedste kunstmuseer landet har at byde på efter min mening, nemlig Kunsten og se udstillingen med værker af Louise Nevelson. Hun er badass.

Billede

Enola Gay
- inaktiv -
Geografisk sted: Smeerenburg

#1052 Indlæg af Enola Gay » 20 aug 2020 15:50

shaken skrev:
14 aug 2020 15:39
Enola Gay skrev:
03 aug 2019 22:05
Er der en flink pol-abonnent, som vil sakse den her artikel om baron Arild Rosenkrantz til tråden?

https://politiken.dk/kultur/kunst/art72 ... e-malerier

Var du på Rosenholm for at se denne udstilling? Kan oplyse dig om, at baronen udstiller på Arken til efteråret.
Jeg var faktisk på Rosenholm for en tre uger siden og se Rosenkrantz-udstillingen. De havde lige fået en stak af hans værker -- de symboltunge, Rudolf Steiner-inspirerede malerier fra sidste del af hans karriere -- tilbage fra konservatoren i forbindelse med udstillingen på Arken til efteråret. De er utroligt smukke. Man har følelsen af at blive ramt lige i masken af et overjordisk lys, når man står foran dem.

Jeg skal helt sikkert også på Arken, men jeg vil virkelig anbefale alle at tage på Rosenholm og se værkerne der. Foreningen har fået tildelt dele af slottets første sal til udstilling, og de nedslidte lokaler med tre meter høje lofter er en perfekt kontrast til og tilpas storladen ramme om Rosenkratz' farveeksplosioner.

Tag også den almindelige rundtur af østfløjen med. Voldsomt imponerende samling af kunstgenstande, især de ypperlige renæssancetræsnit og billedskærerarbejder.

Brugeravatar
shaken

#1053 Indlæg af shaken » 23 aug 2020 23:51

Tak for tip! Jeg var med på rundvisning på Rosenholm for et par år siden, men mindes ikke at have hørt om Rosenkrantz i den forbindelse. Jeg vil gerne tro, at det må være en ret vild oplevelse at stå badet i det lys, han er i stand til at frembringe i sine kunstværker.

Enola Gay
- inaktiv -

#1054 Indlæg af Enola Gay » 24 aug 2020 07:24

shaken skrev:
23 aug 2020 23:51
Tak for tip! Jeg var med på rundvisning på Rosenholm for et par år siden, men mindes ikke at have hørt om Rosenkrantz i den forbindelse. Jeg vil gerne tro, at det må være en ret vild oplevelse at stå badet i det lys, han er i stand til at frembringe i sine kunstværker.
Nej, det var heller ikke en del af den sædvanlige omvisning. Vi kom mest for at se Rosenkrantz-værkerne, så jeg spurgte guiden efter omvisningen, om det var muligt. Der var heldigvis også et par kunstinteresserede politiken plus-boomer til stede til at lægge yderligere pres på. Så blev der ringet til Annelise Ehlers, som jeg tror leder Rosenkrantz-foreningen, og hun var sød at troppe op og tage os med op på førstesalen, hvor dele af samlingen er permanent udstillet. Det er nok noget med at prøve at sætte en aftale op på forhånd, hvis man vil være helt sikker.

Men gør det! Det er fandeme en vild udstilling. De har også en fire fem indrammede forstudier til Rosenkrantz' glasmalerier i prærafaelitisk stil. De er i fuld størrelse og helt fantastiske. Hvis verdenen er her, når jeg når pensionsalderen, vil jeg på pilgrimstogt i England og New Zealand og se kirkerne, de pryder.

Brugeravatar
shaken

#1055 Indlæg af shaken » 24 aug 2020 21:01

Sikke et kunsteventyr! Det vil jeg også prøve.

Jeg håber, din pilgrimsfærd bliver til virkelighed. (Kan læse mig til, at en enkelt mosaikrude er at finde i Juelsminde Kirke btw)

Enola Gay
- inaktiv -

#1056 Indlæg af Enola Gay » 24 aug 2020 22:41

shaken skrev:
24 aug 2020 21:01
Jeg håber, din pilgrimsfærd bliver til virkelighed. (Kan læse mig til, at en enkelt mosaikrude er at finde i Juelsminde Kirke btw)
Ja, det er rigtigt! Oplagt til et mere beskedent weekend-pilgrimstogt.

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Geografisk sted: Rygerstuen

#1057 Indlæg af Hr. Oberheim » 01 nov 2020 19:49

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg mest er til den borgerlige skønhed når det kommer til billeder - samt at det primært er rene naturbilleder uden kultur i billedet jeg gider have hængende. Ja, giv mig fx bare noget guldalder, de store skønne natur-malerier der udtoner sig perfekt i horisonten osv. Omend jeg selvfølgelig godt kunne forestille mig et af Krøyers smukke billeder med smukke vandrende vitalister og datids-hipstere i vandkanten.

Når det er sagt, så synes jeg en del Skagensbilleder er vildt overvurderede, i hvert fald prismæssigt. Michael Anchers fiskerbilleder fx - måske er man for påvirket af sømanden med pibe i korssting på plejehjemmene til at kunne se dem for hvad de er, men de virker ofte bare lidt klodsede og kitschede, synes jeg.

Og her er så et billede af en 'ung italienderinde' af Krøyer (omend hun ser mere slidt end ung ud..), vurderet af Lauritz' 'eksperter' (host..) til 60k. Men ærligt talt, det ligner et genremaleri til 75,- nede i genbrug (hvor jeg henter de fleste af mine billeder..):
https://www.lauritz.com/da/auktion/p-s- ... /i5808205/

48k er budt indtil videre. Er vi enige om, at det er autografen der trækker, det kan da umuligt være motivet?

Nogen der ville byde på det billede dér, hvis ikke der stod Krøyer?

PS: Jeg har ikke gået til kunst og er ligeglad med coolness, hvis du er for trendy til ovenstående slags billeder har du ikke vundet en guldmedalje, det er ikke det indlægget handler om...

Brugeravatar
Hr. Oberheim

#1058 Indlæg af Hr. Oberheim » 01 nov 2020 20:04

.. ok, fik lige en anden tanke: Malede Krøyer billedet netop i protest mod typiske guldalder-italienerinder, der altid så skønne og unge og frodige ud, versus denne mere realistiske hverdagsagtige, lidt mandhaftige model? Skagensmalerne kom jo umiddelbart efter guldalderen.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#1059 Indlæg af andreassyr » 01 nov 2020 20:05

Ancher er fandme ikke særlig god, Krøyer er konge (og hans kone ligeså) men Laurits Tuxen er måske den fedeste af Skagens-typerne. Anna Ancher er for hattedamer som elsker Herman Bang.
Spot On

Brugeravatar
Hr. Oberheim

#1060 Indlæg af Hr. Oberheim » 01 nov 2020 20:35

andreassyr skrev:
01 nov 2020 20:05
Ancher er fandme ikke særlig god, Krøyer er konge (og hans kone ligeså) men Laurits Tuxen er måske den fedeste af Skagens-typerne. Anna Ancher er for hattedamer som elsker Herman Bang.
Tak for din vurdering - ja, Tuxens figurer synes også for mig at være langt, langt mere interessante og veludførte end fx Anchers fiskere. Fx. denne unge fiskerpige, wow:
Billede

PS: Men han koster vist også noget mere end Ancher!

Besvar