noget om smag

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
ekkovoid
Kontakt:

noget om smag

#1 Indlæg af ekkovoid » 08 feb 2006 15:56

jeg er på arbejde og har ikke rigtigt noget at lave. derfor denne tråd. i en anden tråd pludrer hr. j. spaceman om noget med selv at have bedst smag på dette forum. det er ikke min hensigt at debattere forskellige folks personlige smag (og alt for mange herinde vil nok alligevel blot mene at netop de er i besiddelse af den bedste smag), men jeg kunne godt tænke mig at debattere om man kan nærme sig nogle generelle betragtninger i forhold til smag. det er en debat jeg i hvert fald støder på igen og igen. både med musiknørder som mange på forummet her, men også med venner og bekendte som måske blot køber fem plader om året. det synes ofte at være en endeløs debat.
for mit vedkommende tror jeg at jeg i en eller anden grad har opgivet at benytte mig af termerne god og dårlig smag. også selv om jeg tror på at det er muligt at komme med holdbare bud på hvornår noget er bedre end noget andet. i stedet er jeg mere fokuseret på om et givent udtryk for smag har tyngde eller ej. for mere end ti år siden læste jeg som en ung knægt i tor nørretranders bog mærk verden. det var en smart bog at læse, havde jeg fået at vide. jeg husker i dag ikke så meget af den, men en enkelt ting satte sig fast. han argumenterede for at værdien af en ytring, en information, afhænger af mængden af information der er blevet kasseret før at den pågældende information ytres. og noget lignende benytter jeg mig af når jeg eksempelvis forholder mig til ytringer om hvad folk synes er god musik.
få indlæg efter at den kære j. spaceman havde proklameret at have bedst smag her på svingninger afslørede han dog at han kun kender cirka 0,2% af den musik som kasper kål henviser til i ”hører nu-trådene”. med et så beskedent musikkendskab, hvordan kan man da tro sig sikker på at man selv har fundet de vises sten? personligt vil jeg gætte på at jeg kender cirka 80% af den musik spacemanden henviser til, og det er min personlige erfaring at størstedelen af det, har jeg vejet og fundet for let i forhold til resten af den samlede mængde musik jeg er bekendt med.
nu er det måske ikke fair at det er j. spaceman der skal være offer, men det var lige det bedste konkrete eksempel jeg kunne komme på. undskyld.
det er en meget simpel pointe jeg har, men jeg synes i høj grad den er brugbar. sandsynligheden for at finde guldet forøges betydeligt jo større en del af den samlede fællesmængde man har undersøgt. naturligvis kan man som den blinde høne være heldig også at finde korn, men det skulle være mærkeligt om den første plade man køber nu også er verdens bedste.
dog tror jeg godt at to personer med kendskab til præcis den samme delmængde vil kunne være uenige om præcist hvor guldet befinder sig. fordi smag og præference har lov til at være forskellig og har ekstra lov når tyngden af ens smag er den samme.
det er helt pinligt at skrive alt dette, for det virker så banalt og åbenlyst. alligevel er det dog mit indtryk at lige præcis når det kommer til musik, ja, så er folk ikke meget for at erkende at deres smag måske balancerer på et tyndt vurderingsgrundlag. havde det drejet sig om eksempelvis vin, tror jeg at det vil være meget nemmere for folk at sige: ”jeg kan godt lide den vin de har på tilbud nede i netto for tiden, men jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke kender nok til det for at kunne vurdere om det er en god eller dårlig vin.”
er musik noget mere personligt? bliver vores personlighed krænket i en særlig grad når folk sætter spørgsmålstegn ved musikalsk præference?
i hvert fald ved jeg at de musikhenvisninger jeg noterer mig herinde, er dem som primært kommer fra profiler der har overbevist mig om at de har indsigt i en stor del af den musikalske fællesmængde og som ikke synes at bevæge sig rundt på et simpelt genreniveau.
og så ikke mere hverdagssprogligt fabulerende sniksnak herfra for nu. mit oplæg er langt fra fyldestgørende, men forhåbentligt vækker det interesse så nogen får lyst til at komme med andre inputs.

Brugeravatar
palesaint

#2 Indlæg af palesaint » 08 feb 2006 16:40

Jeg sad i nat og overvejede kraftigt at starte en sådan tråd (netop pga. J Spacemans proklamation), hvor fundamentet skulle have været et citat af et af dine indlæg og syresødsovs udfald mod denner. Jeg vil snarligst komme med et mere fyldestgørende indlæg, for du har startet en god tråd, ekkovoid.
Senest rettet af palesaint 08 feb 2006 16:44, rettet i alt 1 gang.
Nuanceret had og den venlige læsning.

Brugeravatar
hassefar
Geografisk sted: Aarhus

#3 Indlæg af hassefar » 08 feb 2006 16:43

så essensen i dit indlæg er altså, at man med større ræson kan postulere, at man har god/bedst smag, når man har lyttet til så meget musik som muligt - eller set så meget kunst som muligt etc?

det kan der bestemt være noget om, og det vil de færreste vel være uenige i. og for øvrigt, så ved jeg godt, at du bruger j. spaceman som "a case of argument", men tror nu nok, at hans indlæg netop var et udtryk for netop det ironiske i, at han ikke kender halvt så meget obskur musik som flere svingere herinde, men stadig fremturer at han har den bedste smag. som jeg kender ham og har læst hans tidligere poster, er han meget lydhør over for nye musikalske input. men det skal ikke komme i vejen for dit udmærkede debatoplæg - bare lige for at klarificere.

men da jeg nu ikke kan erklære mig uenig med dig, så vil jeg prøve at trække den lidt længere ud, for hvad sker der så for de personer, der netop har kasseret store mængder information før den pågældende information ytres? bliver den person så forblændet af sin egen viden, at det netop sætter begrænsninger for den "gode smag". at yderligere information kasseres pga. egen sans for ufejlbarlighed inden for netop dette emne? dvs at den erfarne går glip af lige så meget som den uvidende, bare på forskellige præmisser?

flere af de personer herinde, som har den højeste stjerne udi musikviden er sjovt nok ofte også de, der bliver mest "anklaget" direkte eller indirekte for at være nogle elitære snobber. er der en sammenhæng eller er det helt tilfældigt? korrumperer erfaringen?

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#4 Indlæg af Utah » 08 feb 2006 16:46

Jeg er den eneste herinde, der har alle Slobberbone pladerne, ergo har jeg den bedste smag. Alle, der lytter til Animal Collective har en dårlig smag. Accepter nederlaget og kom videre

Brugeravatar
Denner

#5 Indlæg af Denner » 08 feb 2006 16:57

Det er en god tråd det her. Det handler vel også om at kunne se en kvalitet i et givet værk, og hvis man så også kan påpege disse kvaliteter må det også være tilstrækkeligt. Vi har været inde hvad god og dårlig smag er i adskillige tråde, bølgerne er gået højt, for alle herinde går jo op i disse ting med liv og sjæl, men vi er ikke nået nærmere svaret på spørgsmålet om hvorvidt der kan opstilles kvalitative normer for kunst.
Vi er alle vore egne anmeldere, og har alle fordomme om hvad dårlig smag kunne være, og mener også at lige netop vores smag er i orden (det er vi nødt til at mene for ellers ville vi jo bare gå efter en vedtaget norm for god smag). Det er stridens æble i alle diskussioner om kunst, og for så vidt også mad, stil, skønhed, kort sagt alt hvad der har med nogen form for nydelse at gøre. Det er næsten lige så kontroversielt som religion og politik. Næsten.

Brugeravatar
Jess Franco
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

#6 Indlæg af Jess Franco » 08 feb 2006 17:09

Hvor blir babe ruth af, så kan jeg udøve hånepligt om hans børnefilm?

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#7 Indlæg af Utah » 08 feb 2006 17:11

Jess Franco skrev:Hvor blir babe ruth af, så kan jeg udøve hånepligt om hans børnefilm?
Hvornår begynder du at høre Slobberbone? Du vil med garanti blive helt tosset med det

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#8 Indlæg af stilhed » 08 feb 2006 17:15

hassefar skrev:...
jeg tror, dit indlæg må skilles fra ekkovoids, i og med at der, i hvert fald i et vist omfang, er tale om to forskellige 'forhold': eet til sig selv og eet til andre. uden at have fordøjet særlig megen musik, kan man jo sagtens have store oplevelser med musikken alligevel. det fornægter ekkovoid sådan set heller ikke: min oplevelse af et givent stykke musik som værende f.eks. "enestående" (skønt det helt objektivt måske ikke er det), kan nemt være sand. for mig. det er først, når jeg forsøger på at projektere min oplevelse over på andre, at ekkovoids teori for alvor giver mening. jeg tror, at vi med dit indlæg, i overvejende grad, er tilbage ved den enkeltes oplevelse. her er det sikkert rigtigt, at "erfaringen korrumperer", og at ens opmærksomhed skal deles ud på så mange plader (var det ikke jonas, der engang sammenlignede det med at have flere kærester, der skulle deles om ens kærlighed eller sådan noget?), at det meget vel kan være, at der sker en relativisering/udvanding af den oprindelige glæde ved at høre musik. tiden spiller utvivlsomt også en faktor; alene det, at fordøjelsen af musikken accelereres, medfører måske en eller anden form for fremmedgørelse. men intet af det har vel betydning for kvaliteten af de musikalske råd, man er istand til at give andre? erfaringsgrundlaget og ens musikalske horisont lider vel ikke under, at man har mistet evnen til for alvor at knytte sig til et givent stykke musik? jeg har selv tabt tråden iblandt alle de biord. alas, sådan kan det gå.
Senest rettet af stilhed 08 feb 2006 17:21, rettet i alt 1 gang.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
Jess Franco
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

#9 Indlæg af Jess Franco » 08 feb 2006 17:16

Utah skrev:
Jess Franco skrev:Hvor blir babe ruth af, så kan jeg udøve hånepligt om hans børnefilm?
Hvornår begynder du at høre Slobberbone? Du vil med garanti blive helt tosset med det
Tjekkede referencerne til bandet på allmusic.com for noget tid siden og mente ikke det var noget, men allmusic.com fatter tit intet af ny musik. Kan du forklare bandet? Du ved jeg ikke bryder mig om Wilco, My Morning Jacket og lign., der må gerne være en paddehattesky af testosteron i musikken.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#10 Indlæg af stilhed » 08 feb 2006 17:34

denner skrev:spørgsmålet om hvorvidt der kan opstilles kvalitative normer for kunst.
det er vel, strengt taget, heller ikke det spørgsmål, ekkovoid stiller. han spørger snarere, om der kan opstilles kvalitative betragtninger i forhold til smag, i betydningen kvaliteten af handlingen at videregive den mængde information, der ophobes, når man lytter til musik.
denner skrev:Vi [...]mener også at lige netop vores smag er i orden (det er vi nødt til at mene for ellers ville vi jo bare gå efter en vedtaget norm for god smag).
men hvis alles smag, og råd, har lige stor værdi, hvordan orienterer vi os så? er der ikke nogen herinde, hvis anbefalinger du tillægger en særligt stor betydning? og på hvilken baggrund gør du i så fald dét? selvfølgelig er vores smag mest i orden i forhold til os selv, alt andet ville jo være skizofrent, men er det ensbetydende med, den også er det i forhold til andre?
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Besvar