TV-Serier

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: TV-Serier

#6151 Indlæg af foxtrot » 04 jan 2019 23:32

Enola Gay skrev:
13 nov 2018 14:45
:roll:
opiumsnegl skrev:
10 nov 2018 16:44
synes godt nok Babylon-Berlin virker helt, gennemført forfærdelig. Jeg havde eller store forventninger til, at det skulle være Tyskland som kunne lave det store drama til at samle middelklassen foran tv'et, men det håber jeg satme ikke bliver tilfældet. Skrev den her hurtige dom til min kæreste:

1) Den har ingen karakterer. Kun funktioner. Alle karakterer bliver introduceret for at konfliktoptrappe eller plotafvikle.
1b) Derfor er karaktererne sindssygt flade og endimensionelle.
1c) Selvom den centrale detektivduo pga pkt 1 og 1b i forvejen er ringe, er de desuden også et ripoff af en anden irriterende detektivduo: dem fra sæson 1 af True Detective.
2) Den er grim ad helvedes til. Det er tydeligt at de har rigtig mange penge, men ikke rigtig vidst hvordan de skulle bruge dem. Som når drengene fra mediefag c (ikke engang filmskolen!) fik nogle dyre kameraer. Alt ser ekstremt glat og ukarismatisk ud. Den lignede nærmest et opkog af samtlige seer-succeser fra netflix.
2b) et stort problem ved den her glatte, ukarismatiske, digitale æstetik er, at den centrale kvindelige karakter er prioriteret bare skal se helt vild lækker og ren ud (som en hip og hygiejnisk 2018-version af Bonham Carter) - og det giver ingen mening eftersom hun kommer fra den for vilde underklasse. Det bidrager i helt ekstrem grad til at gøre hende endimensionel og utroværdig der midt i alt skidtet og lortet fra den tyske underklasse.
3) Den virker til at ville lave en eller anden virkelig kedelig parallel mellem 2018 og slutningen af Weimar-Tyskland.

Til gengæld er jeg også helt vild med The Haunting of Hill House, og anbefaler den til Lang som par-serie. Udover at den har høj hold-i-hånd-faktor så er den virkelig god til at bruge gysevirkemidler til at lave en familiekrønike med stærkt individualiserede familiemedlemmer.
Jeg synes, den fungerer godt som spændingsserie og tidsbillede på Weimarekstase/panik. Produktionen er flot og glat, der er skudt nogle midler i det, og det fungerer. Detektiverne, synes jeg, ikke minder om TD overhovedet, hverken som karaktermodeller eller i dynamikken mellem dem. De kan ikke udstå hinanden. Den ene er opiumsudknaldet skyttegravsveteran med katolsk baggrund, og den anden er en magtliderlig preusser, der prutter højlydt i forsamlinger for at vise dominans.

Den kvindelige hovedperson minder mig helt vildt meget om det her Gerda Wegener portrætmaleri:

Billede

Til gengæld synes jeg Hauting of Hill House var et gigantisk spild af tid.
Jeg er 100 procent på team Enola her. Babylon Berlin er da fuldstændig forrygende.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: På stenene

#6152 Indlæg af Enola Gay » 08 jan 2019 09:19

Det sidste dobbeltafsnit var præget af fjottetheder, men ellers er jeg fortsat utroligt begejstret over den serie. Det var virkelig en mavepuster at erfare, at sæson to -- som jeg regnede med DR ville sende inden længe -- allerede var splejset ind i afsnittene på DR (deraf længden). Sæson tre er mig bekendt ikke engang under optagelse endnu. Vi holder fingrene krydset for preussisk effektivitet!
Nietzsche in the sheets, Schopenhauer in the streets.

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#6153 Indlæg af eini » 08 jan 2019 09:41

Jeg så ti minutter af første afsnit af Babylon Berlin, og fandt det fuldkommen rædselsfuldt, så rædselsfuldt at jeg skal have penge for at se videre.

Til gengæld vil jeg gerne aflevere en KonHol: Første afsnit af Sæson 3 af Bedrag er absolut hæderligt. Overraskende stilsikker instruktion af Søren Balle. Langsom opbygning, klaustrofobisk stemning, alle scener er ladet med et potentielt sammenbrud, meget elegant. Også overbevisende skuespil fra Thomas Hwan og Esben Smed. Replikkerne er desværre stadig helt ad helvede til. Hvis de havde haft nogle ordentlige episodeforfattere (noget der tilsyneladende ikke findes i #DRDrama), ville det være decideret godt.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#6154 Indlæg af Fisker Thomas » 08 jan 2019 09:48

Er for Babylon Berlin, selvom en del af indvendingerne er rimelige nok. Så snart de er uden for Berlin, er der godt nok mørke cgi-skyer, der ikke skammer sig over deres ophav. Der er mange belejlige sammentræf i manuskriptskrivningen, og folk er lidt for lidt snavsede (også utroligt, at de ikke er mere smadrede af at ryge mere, end de gjorde i Jul i højhuset). Men selvom jagten på plottwists også er lidt forudsigelig (man havde godt set afslutningen komme, ikke sandt?), så fungerer den alligevel vældig godt, fordi det er så dragende, og fordi man bare vil have mere, flere plottwists, flere overraskelser, mere sjov dialog, flere hemmeligheder. Er solgt.

Ser nogen i øvrigt Riverdale? Nogenlunde okay i første sæson, men er da godt nok blevet decideret rædselsfuld i anden.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#6155 Indlæg af kenk » 08 jan 2019 10:11

eini skrev:
08 jan 2019 09:41
Til gengæld vil jeg gerne aflevere en KonHol: Første afsnit af Sæson 3 af Bedrag er absolut hæderligt. Overraskende stilsikker instruktion af Søren Balle. Langsom opbygning, klaustrofobisk stemning, alle scener er ladet med et potentielt sammenbrud, meget elegant. Også overbevisende skuespil fra Thomas Hwan og Esben Smed. Replikkerne er desværre stadig helt ad helvede til. Hvis de havde haft nogle ordentlige episodeforfattere (noget der tilsyneladende ikke findes i #DRDrama), ville det være decideret godt.
Lige nøjagtig dét, med en hovedforfatter på en serie, og så en række episodeforfattere... Det har tit undret mig.

Jeppe Gjervig Gram er hovedforfatter på 'Bedrag', og så er der en række forskellige episodeforfattere også. Først og fremmest -- hvad er bevæggrundene for at man laver sådan en konstruktion in the first place? Hvorfor skriver Jeppe ikke "bare" det hele? Både den store historie, og de enkelte afsnit og det afsnits replikker? Og hvordan fungerer det egentlig i praksis med en konstruktion, hvor der både er en hovedforfatter og nogle episodeforfattere? Præsenterer Jeppe forfatterne for historien, og hvordan dén skal bevæge sig fra et A til et B i pågældende afsnit, både ift. fremdriften af historien og karakterernes udvikling?

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#6156 Indlæg af eini » 08 jan 2019 10:30

Det er meget et spørgsmål om praktik og produktionstid.

Typisk fungerer det sådan her på DR:

Hovedforfatter + episodeforfattere + nogle gange ekstra udviklingskonsulenter outliner den overordnede sæsonbue og hvad der skal ske i de enkelte afsnit (sådan i relativt udførlig stikordsform), det er også i denne proces at tonen og tematikken og de gennemgående udtryk og fascinationspunkter bliver skabt mellem dem der har siddet i det rum og sludret i ugevis. Hovedforfatteren er selvfølgelig den der tager de endelige beslutninger i den proces.

Derpå fordeles afsnittene mellem episodeforfatterne. Sådan kan EpisodeforfatterX arbejde på Afsnit 2 mens EpisodeforfatterY arbejder på Afsnit 3. Det er tradition for at hovedforfatteren skriver det første og sidste afsnit i en sæson. Men ellers er hovedforfatterens rolle at skrive sidste gennemskrivning (draft) på alle afsnit, for ligesom at sikre den gennemgående tone.

Og så tjener de alle sammen kassen.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
Mr Hands

#6157 Indlæg af Mr Hands » 14 jan 2019 09:35

Escape At Dannemora, på HBO

Fed fed fængselsflugt serie. Frit efter en flugt der fandt sted i 2015.

Benicio del Toro og Patricia Arquette er kæææææmpe chefer, og bærer nærmest hele lortet, hvis det ikke var for de fede folk i birollerne.
Ben Stiller har af en eller anden grund instrueret det hele.

7 afsnit og så er det slut.

Brugeravatar
makrel
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

#6158 Indlæg af makrel » 14 jan 2019 12:39

Fisker Thomas skrev:
08 jan 2019 09:48
Er for Babylon Berlin, selvom en del af indvendingerne er rimelige nok. Så snart de er uden for Berlin, er der godt nok mørke cgi-skyer, der ikke skammer sig over deres ophav. Der er mange belejlige sammentræf i manuskriptskrivningen, og folk er lidt for lidt snavsede (også utroligt, at de ikke er mere smadrede af at ryge mere, end de gjorde i Jul i højhuset). Men selvom jagten på plottwists også er lidt forudsigelig (man havde godt set afslutningen komme, ikke sandt?), så fungerer den alligevel vældig godt, fordi det er så dragende, og fordi man bare vil have mere, flere plottwists, flere overraskelser, mere sjov dialog, flere hemmeligheder. Er solgt.
Rørende enig. Vi fik den slugt på en uges tid herhjemme og under de sidste 2 (4 afsnit reelt, men DRTV har slået afsnit sammen, hvilket irriterer mig lidt) af sæson to, var intenst nervepirrende, men som du siger, også til at gennemskue. Det gør bare ikke så meget, når det fungerer så godt det andet.

---

True Detective starter i dag på sæson 3. Jeg er på en måde ved godt mod.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#6159 Indlæg af Ali Pilfinger » 15 jan 2019 20:25

Jeg ser Black Mirror, som det ikke tidligere er faldet mig ind at se. Jeg kom til at se første afsnit i sæson 4 til en start, hvilket var lovende som et første afsnit i en første sæson, som jeg altså troede, det var. Siden har jeg set det forfra, og her midt i anden sæson er jeg ret what's the deal. Fikse idéer, men også meget folkeskolens udvidede afgangsprøve-danskstil-materiale. Overser jeg noget?

Brugeravatar
Piverenseren
Geografisk sted: Ved siden af mig selv

#6160 Indlæg af Piverenseren » 15 jan 2019 21:04

Ali Pilfinger skrev:
15 jan 2019 20:25
Fikse idéer, men også meget folkeskolens udvidede afgangsprøve-danskstil-materiale. Overser jeg noget?
Nej, men jeg tror også, at filmmediet kun meget sjældent bevæger sig over det niveau du skitserer der. :mrgreen:
Og seer Du Daarlighed fiern og nær,
Saa buk.
Om alting galt og forstyrret er,
Saa buk.
Hvad bryder Du Dig om Folk og Riger?
Drik Punsch, vær doven, og fjas med Piger,
Og tie, buk atter,
Hold Munden, buk atter,
Og tie!

Besvar