hvad er der i fjernsynet-tråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: hvad er der i fjernsynet-tråden

#1021 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 sep 2018 07:34

Ja, helt enig, og jeg synes i det hele taget ikke, det var noget specielt godt essay. Man kan også sige, at et essay, der slutter sådan her:
"I mellemtiden breder politikerleden sig over ligegyldige politiske diskussioner, som ikke adresserer de problemer, vi står over for. Hvor er de statsmænd og -kvinder, der kan samle frem for at splitte? Hvor er den fortælling, der kan genskabe troen på sammenhængskraft i vore samfund og overbevise almindelige mennesker om, at fremtiden har noget at byde på? Hvor er de demokratiske ledere, der kan få alle til at tro på, at vore børn får det bedre, end vi selv har haft det, og at de kommer til at bo i frie og åbne samfund?"
per definition aldrig er særlig godt.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#1022 Indlæg af leapfrog » 16 sep 2018 14:16

secondtoughestintheinfant skrev:
15 sep 2018 07:34
Ja, helt enig, og jeg synes i det hele taget ikke, det var noget specielt godt essay. Man kan også sige, at et essay, der slutter sådan her:
"I mellemtiden breder politikerleden sig over ligegyldige politiske diskussioner, som ikke adresserer de problemer, vi står over for. Hvor er de statsmænd og -kvinder, der kan samle frem for at splitte? Hvor er den fortælling, der kan genskabe troen på sammenhængskraft i vore samfund og overbevise almindelige mennesker om, at fremtiden har noget at byde på? Hvor er de demokratiske ledere, der kan få alle til at tro på, at vore børn får det bedre, end vi selv har haft det, og at de kommer til at bo i frie og åbne samfund?"
per definition aldrig er særlig godt.
Ja, både det seneste og forrige essay virker som bestillingsarbejde og afslutningen du citerer fra ligner også et redaktionelt ønske om nogle afsluttende pragmatiske perspektiver i teksten. Jeg kom i øvrigt til at tænke på, at Montricepigerne burde have en sæson mere her i foråret 2019, så man kan se hvad de egentlige konsekvenser er og få fulgt op på det en af ægtemændene siger: "der er jo job nok". Hvis de fik/får 20.000 efter skat, som det bliver sagt på et tidspunkt i forhold til de 5000 man får i Polen, så forstår man måske godt de er kede af at miste deres arbejde og venter med at finde noget nyt (en rengøringstjans vil nok ikke give mere end 13000-14000). Ubbe er både dybt elskelig og dybt uinteressant. Hun er meget langt fra den misere alle de andre står i, fordi de ikke har opkvalificeret deres jobprofil i årtier. Det egentlig interessante i den dokumentarserie er jo om den generation af vellønnede er i stand til at se den globaliserede virkelighed i øjnene, når de konfronteres med den. Selve afviklingen af Oticonfabrikken er i sig selv ikke andet end antropologisk underholdende. Dokumentaren siger i mine øjne ikke noget strukturelt interessant om globaliseringskonsekvenserne.

Brugeravatar

#1023 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 sep 2018 14:49

Man ser vel ikke den slags dokumentarer for det strukturelle, men for human interest-vinklen. Det, der griber mig ved den, er, at den - saerligt med de mange interioers og eksterioers fra de forskellige smaa villavejshjem - viser globaliseringens konsekvenser for et ganske saerligt dansk/skandinavisk koncept: Fuldkommen ufaglaerte (med lige knap en folkeskoleeksamen), der kan leve et materielt set mere end fyldestgoerende liv med et (set i europaeisk kontekst) meget velloennet job. Det er jo en af globaliseringens tydeligste konsekvenser i et land som Danmark: Engang var der gode jobs til ufaglaerte danskere, i dag forsvinder de, og man skal have papir paa alt muligt, foer man kan soege selv de mest rudimentaere jobs. Og dem, der kommer til DK fra eksempelvis oesteuropa for at faa de jobs, der kraever kort eller ingen uddannelse, de kommer ofte med en helt anden arbejdsmoral fra en helt anden type virkelighed, og i DK tjener de mere, end de nogensinde kunne forestille sig at tjene i hjemlandet. Og omvendt ender de jobs, der bliver flyttet ud til eksempelvis Polen, med at kraeve en fjerdedel loenudbetaling ift, hvad de ville have kraevet i DK. Og derimellem ligger saa alle mulige spoergsmaal om loentryk osv. Globaliseringen manifesterer sig jo virkelig som et decideret kultursammenstoed for et land som Danmark, hvor den enkelte i aartier generelt set ikke har skullet forholde sig til arbejdsmarkedet som en dog eat dog-verden med konkurrenter, der i stand til at underbyde radikalt paa samtlige parametre. Og hvor konkurrenter fra eksempelvis oesteuropaeiske lande ofte har vaeret noedt til at oparbejde en helt anden form for arbejdsmoral, omstillingsparathed og villighed til at skrue komfort og materiel vinding ned til et absolut minimum. Det bliver spaendende at se, hvordan Danmark paa sigt undgaar at ende i en situation, der minder om eksempelvis det tyske arbejdsmarked. Spoergsmaalene angaar baade, hvad der skal ske med dem, der ingen uddannelse har, og hvordan vi faar uddannet folk mere hensigtsmaessigt, saa de i hoejere grad opfylder arbejdsmarkedets behov. Behov som saa i parentes bemaerket sagtens kan aendre sig voldsomt, allerede inden folk er faerdige med deres uddanelse.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
leapfrog

#1024 Indlæg af leapfrog » 16 sep 2018 21:06

16 sep 2018 14:49
Man ser vel ikke den slags dokumentarer for det strukturelle, men for human interest-vinklen. Det, der griber mig ved den, er, at den - saerligt med de mange interioers og eksterioers fra de forskellige smaa villavejshjem - viser globaliseringens konsekvenser for et ganske saerligt dansk/skandinavisk koncept: Fuldkommen ufaglaerte (med lige knap en folkeskoleeksamen), der kan leve et materielt set mere end fyldestgoerende liv med et (set i europaeisk kontekst) meget velloennet job. Det er jo en af globaliseringens tydeligste konsekvenser i et land som Danmark: Engang var der gode jobs til ufaglaerte danskere, i dag forsvinder de, og man skal have papir paa alt muligt, foer man kan soege selv de mest rudimentaere jobs. Og dem, der kommer til DK fra eksempelvis oesteuropa for at faa de jobs, der kraever kort eller ingen uddannelse, de kommer ofte med en helt anden arbejdsmoral fra en helt anden type virkelighed, og i DK tjener de mere, end de nogensinde kunne forestille sig at tjene i hjemlandet. Og omvendt ender de jobs, der bliver flyttet ud til eksempelvis Polen, med at kraeve en fjerdedel loenudbetaling ift, hvad de ville have kraevet i DK. Og derimellem ligger saa alle mulige spoergsmaal om loentryk osv. Globaliseringen manifesterer sig jo virkelig som et decideret kultursammenstoed for et land som Danmark, hvor den enkelte i aartier generelt set ikke har skullet forholde sig til arbejdsmarkedet som en dog eat dog-verden med konkurrenter, der i stand til at underbyde radikalt paa samtlige parametre. Og hvor konkurrenter fra eksempelvis oesteuropaeiske lande ofte har vaeret noedt til at oparbejde en helt anden form for arbejdsmoral, omstillingsparathed og villighed til at skrue komfort og materiel vinding ned til et absolut minimum. Det bliver spaendende at se, hvordan Danmark paa sigt undgaar at ende i en situation, der minder om eksempelvis det tyske arbejdsmarked. Spoergsmaalene angaar baade, hvad der skal ske med dem, der ingen uddannelse har, og hvordan vi faar uddannet folk mere hensigtsmaessigt, saa de i hoejere grad opfylder arbejdsmarkedets behov. Behov som saa i parentes bemaerket sagtens kan aendre sig voldsomt, allerede inden folk er faerdige med deres uddanelse.
I min verden er god dokumentarisme netop i stand til at kunne benytte en human interest-vinkel til at beskrive nogle strukturelle forhold. Det niveau forsøger Montricepigernes kamp ikke at nå og det kan da på sin vis forsvares, fordi det tv-antropologiske indhold er så stærkt, men jeg savner godt nok nogle nuancer om og perspektiver til den globaliseringstrussel og det farlige arbejdsmarked der tales om. Netop montricetjansen er velsagtens noget af det mindst nedslidende og mest vellønnede ufaglærte arbejde man kan have i dag. Der er masser af såkaldt gode ufaglærte jobs til danskere i dag, men de gider bare - som man kan læse i den der DR-artikel jeg linkede til ovenfor - ikke have dem. Generationerne efter montricepigerne er forvænte og nægter at indgå i stigmatiserende samlebånds- eller rutinearbejde i industrien og landbruget. Så er der fagområder, særligt byggebranchen, hvor der rigtig nok foregår løntryk og hvor arbejdsgiverne utvivlsomt spekulerer i at ansatte udenlandsk arbejdskraft. Hagemann må næsten vide en masse om det her. Jeg savnede bare nuancer og dybde og i det hele taget at fortællingen blev fulgt til dørs. Jeg håber, at der kommer en sæson mere, når fabrikken for alvor er lukket ned.

Brugeravatar

#1025 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 sep 2018 21:23

Den artikel, du linkede til, handler da ikke om ufaglærte jobs? Den handler da netop om, at der ikke bliver uddannet danskere til de sektorer, hvor der mangler arbejdskraft. Så kommer der i stedet en rumæner, der er uddannet svejser osv. Artiklen slutter med at nævne, at der kommer til at mangle 30.000 faglærte i 2025.

At der skulle være masser af gode ufaglærte jobs, som danskerne ikke gider have, det aner jeg intet om, men jeg kunne godt tænke mig at læse noget om det. Men det var ikke det, dit link handlede om, tværtimod.

Brugeravatar
leapfrog

#1026 Indlæg af leapfrog » 16 sep 2018 21:57

16 sep 2018 21:23
Den artikel, du linkede til, handler da ikke om ufaglærte jobs? Den handler da netop om, at der ikke bliver uddannet danskere til de sektorer, hvor der mangler arbejdskraft. Så kommer der i stedet en rumæner, der er uddannet svejser osv. Artiklen slutter med at nævne, at der kommer til at mangle 30.000 faglærte i 2025.

At der skulle være masser af gode ufaglærte jobs, som danskerne ikke gider have, det aner jeg intet om, men jeg kunne godt tænke mig at læse noget om det. Men det var ikke det, dit link handlede om, tværtimod.
Helt sikkert. Burde have linket til noget andet i den sammenhæng. Som sagt er der en højkonjunktur lige nu og derfor skorter det ikke på den slags udmeldinger. Få søgninger førte til flere mere eller mindre relevante ledetråde og konkrete udmeldinger fra folk som burde kende til antallet af ufaglærte jobs (som man må tage for givet, at danske ufaglærte og faglærte for den sags skyld ikke vil have):

https://www.ugebreveta4.dk/rekordmange- ... 21286.aspx
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/landb ... ufaglaerte
https://www.altinget.dk/kommunal/artike ... jobindsats
https://www.dr.dk/nyheder/penge/vikarer ... jdspladser

Sidstnævnte er om vikararbejde, hvilket også som oftest er ufaglært arbejde, og uden at have gravet i historiske kilder, så tør jeg godt spå om at det nok også var en prøveperiode som førte til fastansættelse i gamle dage. Men som sagt er løntryk og lignende også med til at skræmme dansk arbejdskraft væk. Jobmarkedet på globaliserede vilkår er virkelig et morads og meget mere komplekst end jeg synes Montricepigernes kamp viser.

Brugeravatar

#1027 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 sep 2018 22:50

Tak, jeg vil tjekke linksne. Det er som sagt ikke fordi, jeg ikke tror på det, du skriver, jeg ved bare ikke selv noget om det.

Brugeravatar
leapfrog

#1028 Indlæg af leapfrog » 16 sep 2018 23:01

16 sep 2018 22:50
Tak, jeg vil tjekke linksne. Det er som sagt ikke fordi, jeg ikke tror på det, du skriver, jeg ved bare ikke selv noget om det.
De giver ikke noget grundigt overblik, men peger dog på at antallet af ufaglærte jobs er i vækst og at særligt landbruget ikke kan tiltrække dansk arbejdskraft. Nogle gange får jeg lyst til at sætte mig ind i arbejdsmarkedsanalyser- og tal, men det virker ekstremt uoverskueligt. Mine indtryk er primært baseret på anekdotiske samtaler med ufaglærte. Særligt indvandrere. Talte med en pakistaner i S-toget forleden som laver is i Paradis Is. Han sover i ismejeriet i Lyngby sammen med sin bror og forsøger at få sig en fast tjans efter de næste tre måneders midlertidige opholdstilladelse, selvom han plejer at lave pizza i Portugal. Han har store drømme om at flytte til England og er meget glad for danske elefantøl.

Brugeravatar

#1029 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 sep 2018 23:10

I forlængelse af din pakistaner her er det vel også relevant at pointere, at danskeres eventuelle modvilje mod at søge bredt og tage rudimentære ufaglærte jobs i diverse sektorer vel blot er den ene side af sagen. Den anden side af sagen er, hvor lavt vi ønsker at sætte barren ift. hvilken type jobs og arbejdsforhold, vi synes ufaglærte bør acceptere. En pizzabagende, europatrottende pakistaner med provisorisk opholdtilladelse er jo - eller, har i hvert fald hidtil været - i et lidt andet game end en dansk statsborger med kort eller ingen uddannelse. Dermed ikke sagt, at forholdene bare er noget, det danske arbejdsmarked selv kan fastlægge, det er jo altsammen spundet ind i globaliseringen.

Besvar