vi rejser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
hitler
Geografisk sted: nazist

Re: vi rejser

#1431 Indlæg af hitler » 29 aug 2018 07:02

Lyder også bare kanon

Tak!
J Spaceman skrev:Jeg kan virkelig godt lide Stairway To Heaven.
Køb min bog her!

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#1432 Indlæg af Jallan » 29 aug 2018 09:50

Jonas skrev:
25 aug 2018 21:11
snacker prosties
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
'I for unge til ironi' :lol:

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#1433 Indlæg af Tonic Satan » 27 sep 2018 16:03

Turen går lidt dage til Toscana. Pisa, lidt vingård i landskabet og Firenze fordelt over 5 dage. Hvad skal man fokusere på ud over at æde og høvle? Og er der noget specifikt, man skal æde og høvle, som de ikke lige har alle vegne/Supermercato? Jeg har kigget på billeder af en bistecca alla Fiorentina cirka 2000 gange nu. Den skal ned.
Antimatter skrev:
En eller anden nobody kaldte det Jørgen de Mylius time.

Brugeravatar
Lang
Geografisk sted: Kallipolis

#1434 Indlæg af Lang » 04 okt 2018 09:23

Jeg gad godt køre bilen om bord på den der færge der sejler til Island fra Hirtshals og så køre rundt deroppe i en 3-4 uger med masser af medbragt mad og telt.
Kan man egentlig overnatte rimelig billigt nogen steder og er hele øen overendt nu om dage eller er det mest de store sights hvor der er intenst? Var der i ´94 men der var ikke et øje nogen steder.
Her doorbell plays a bar of Stephen Foster
Her sister never left and look what it cost her

Brugeravatar
Oxymoron

#1435 Indlæg af Oxymoron » 11 okt 2018 20:15

To uger til Iran henover jul og nytår. Hvem har været der for nylig? Vi forestiller os, at vi bare skal ud i ørkenen med det samme.

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#1436 Indlæg af Two-Headed Boy » 11 okt 2018 20:20

Jeg var 3 uger i Iran sommeren 2017. Spørg endelig løs.

Brugeravatar
Oxymoron

#1437 Indlæg af Oxymoron » 12 okt 2018 13:00

Vi har stort set ingen andre planer end at komme så meget rundt, som vi kan. Vi gider ikke det der med at sidde 14 dage det samme sted, så vi skal ud og køre noget tog, måske tomle, prøve at købe en knallert, og så ellers bare rundt og se, hvad der sker. Vi tænker Tabriz, Mashhad, den kurdiske del, Kerman og Qeshm, men det er helt sikkert også for meget. Hvor var du henne? Hvad skal man opleve? Fik du købt et tæppe med hjem? Hvor mange smukke damer, fik du set?

Brugeravatar
Two-Headed Boy

#1438 Indlæg af Two-Headed Boy » 12 okt 2018 13:53

Oxymoron skrev:
12 okt 2018 13:00
Vi har stort set ingen andre planer end at komme så meget rundt, som vi kan. Vi gider ikke det der med at sidde 14 dage det samme sted, så vi skal ud og køre noget tog, måske tomle, prøve at købe en knallert, og så ellers bare rundt og se, hvad der sker. Vi tænker Tabriz, Mashhad, den kurdiske del, Kerman og Qeshm, men det er helt sikkert også for meget. Hvor var du henne? Hvad skal man opleve? Fik du købt et tæppe med hjem? Hvor mange smukke damer, fik du set?
Iran er udentvivl i top 3 over mine rejseoplevelser hvad angår mennesker og overall #autentisk stemning, hvilket I givetvis vil opleve i langt højere grad end jeg selv gjorde, fordi I ser ud til at have blik på de mindre turistede områder. Isfahan, Shiraz og Yazd er slet ikke noget? Hvis man vil se vild islamisk arkitektur er de helt klart musts, men jeg kan godt forstå hvis I hellere vil den mere eventyrlystne rute.

Jeg valgte en klassisk turistrute med et par dage i Teheran, så videre med bus til Kashan, Isfahan, Shiraz, Yazd, og så nord på med natbus til Tabriz, for til sidst at vende tilbage til Teheran med nattog. Så det er umiddelbart ikke mange inside tips jeg kan give til de steder I gerne vil til, men det skulle være den helt rigtige årstid at tage ud i ørkenen og sydpå.

Bazaren i Tabriz er imponerende, og det var også i Tabriz at jeg fik de bedste måltider. Yazd synes jeg virkelig I skal overveje, selvom det nok er den mest turistede af "ørkenbyerne" (Yazd, Kerman osv). Der skulle også ligge nogle vilde gamle karavane-stops mellem Yazd og Kerman, som jeg desværre ikke selv nåede.

Mashhad og den kurdiske del tror jeg er væsentlig sværere i forhold til sprog og turisme generelt. Men det kan lade sig gøre, for jeg mødte flere rejsende der tog dertil - fælles for dem var dog at de alle kunne en eller anden grad af farsi. Men det kan sikkert også lade sig gøre uden.

Tog og bus fungerer fantastisk og kører for det meste til tiden, så det kan I fint regne med. Men jeg tror I skal overveje at booke togbilletter hjemmefra, og evt. tjekke om der er nogle Shia-højtider der clasher med jeres tur - der er rigt om transportbilletter i de perioder.

Ellers vil jeg henvise til dette rejsenetværk på fb: https://www.facebook.com/groups/384559085213841/

Når I lander i Teheran skal I tage til Kojeen Hostel https://seeyouiniran.org/hostel-in-tehr ... u-in-iran/. Masser af unge, hippe og snaksalige iranere arbejder her, og kommer her også for bare at snakke med vestlige. Og hvis man er heldig bliver man inviteret til private fester der både har alkohol og opium, hvis man tør.

Teheran i sig selv synes jeg ikke har vildt meget at byde på, men hvis I alligevel skal have et måltid her skal I tage til Café Tehroon et par gader væk fra Kojeen. Skide godt sted hvor der stort set kun kommer iranere. Artist Park er også et fedt sted at hænge ud og glo på iranske hipsters og moderne kunst.

Uanset hvad I gør, får I en vilderen tur, og en overdådig velkomst af helt fremmede iranere. Deres overdrevne venlighed kan godt være for meget, men jeg vil foreslå jer bare at omfavne det, og se hvor det tager jer hen. Det er halvdelen af Iran-oplevelsen.

I kan også overveje couchsurfing. Det er teknisk set ulovligt, men jeg havde ingen problemer med det.

Og ja, kvinderne er de smukkeste i Mellemøsten, efterfulgt af Israel.

Jeg havde et stramt budget og dermed ikke råd til et tæppe, men det er på min to-do list når jeg en gang skal tilbage.

Beklager at jeg ikke kan hjælpe så meget med de steder I gerne vil til, men du må endelig spørge hvis du har nogle generelle spørgsmål.

Brugeravatar
Hagemann
Geografisk sted: 2500

#1439 Indlæg af Hagemann » 13 okt 2018 11:29

Iran er det vildeste. Bare kom afsted. For helvede jeg gad godt til Tabriz og Kerman. Fyre opium med gutterne lyder da for svedigt. Afsted med jer. Turistturen er god, for selvom det er klassiskeren er det stadig fuckin Iran. Yazd og ørkenen er det vildeste. Mange lækre damer dernede. Top1 land med top top1 mennesker.
lolmao.

Brugeravatar
Oxymoron

#1440 Indlæg af Oxymoron » 13 okt 2018 17:40

Two-Headed Boy skrev:
12 okt 2018 13:53
Alle mulige fede råd og trixx
Det lyder helt fantastisk. Men jo, selvfølgelig er de store attraktioner også noget, vi tænker på, men nu ville jeg lige nævne steder udover dem. Vi skal jo desværre kun være der to uger, så vi ender ikke med at besøge halvdelen af stederne alligevel, men det er altid godt at have flere idéer!

At det skulle være sværere i Mashhad og den kurdiske del, fordi de ikke snakker meget andet end farsi gør det kun mere spændende. Jeg kan ikke ét ord farsi, men jeg regner med lige at hive den røde dansk-farsi-ordbog med i baglommen, så det går nok, hvis vi ender derude.

Tak for links! Især det hostel lyder helt fantastisk, og det er præcis, hvad vi leder efter. Drømmen er jo faktisk at ryge opium med sine nye iranske venner, så det er fedt! Mange tak.

Men ja, det bliver helt sikkert en kongetur, og jeg overvejer stærkt, fra nu af og indtil vi tager afsted, ikke at læse mere om landet, og så bare se, hvor vi ender henne, men det tror jeg ikke, min kammerat er så klar på. Så efterlader jeg ham bare i lufthavnen, mojn.

Besvar