vi rejser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: vi rejser

#1471 Indlæg af leapfrog » 07 jan 2019 23:31

lille sur pige skrev:
04 jan 2019 16:43
jeg flyver til istanbul om to uger, og har så ti dage til at på en eller anden måde få mig møvet til tuzla, hvor jeg flyver hjem fra. og jeg har lidt glemt at få planlagt andet. fx hvilke stop jeg skal tage undervejs. efter at have kigget lidt på kortet og på busruterne er min håbløse rejseplan som følger:

18.: ankommer til istanbul. 19.+20.; hænger ud i istanbul. tager natbus til sofia. 21.: er træt, men det går nok. kigger på sofia. tager natbus til skopje samme aften. 22. ankommer alt for tidligt til skopje, tager eftermiddagsbus til pristina (og sover hele vejen). 23.: hænger lidt ud i pristina, kigger på bill clinton-statuen. tager natbus til podgorica. 24.: kommer til podgorica alt for tidligt. prøver at overleve. tager toget til priboj og derfra bus til sarajevo. 25.: sover. spiser. drikker for meget kaffe. 26.: mostar? ellers bare mere sove, spise, kaffe i sarajevo. 27.: bus til tuzla. hjem. sove. 28.: møde pinligt sent på arbejde, gå tidligt.

jeg bilder mig ind, at det er ladesiggørligt. hvem behøver nattesøvn, jeg er ung endnu etc. men jeg er modtagelig for (helst ikke endnu mere urealistiske) forslag til rejseplan, ting at se, spise, høre på, steder at sove etc. (jeg har ikke kørekort og har ikke planlagt at være specielt social p.g.a. det mildt talt pressede program. så jeg er afhængig af steder man kan komme til med bus/tog og er mest til steder, hvor man ikke behøver snakke for meget med værterne -> ingen couchsurfing eller lignende i denne omgang, med mindre i har nogle sygt gode kontakter.)

jeg har været i pristina og sarajevo før og vil ret gerne tilbage dertil. jeg har også været i beograd og novi sad og har ikke noget behov for at komme dertil i denne omgang.

hov. og er der nogen der ved, om det stadig er noget bøvl ift. kosovo/serbien og grænseovergang? altså som i at man skal være lidt opmærksom på, at man ikke rejser ind i serbien via kosovo. eller. ja. i ved. det er syv år siden jeg var der sidst, og der var de ret strikse med det.

nåmenaltså. hjælp. gerne. påforhåndtak.
har taget toget fra sofia til istanbul engang. det var vist mørkt, men det fungerede fint. kan også se de har en flot rute fra thessaloniki til skopje: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

så slipper du for sofia og kan - hvis forholdene tillader det - futte videre til pristina.

pine

#1472 Indlæg af pine » 09 jan 2019 13:12

Spørger lige igen. Toronto; er der noget værd at se, lave, spise, drikke eller er det bare en røvsyg by?

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#1473 Indlæg af Rock Action » 09 jan 2019 15:08

Jeg oplevede den som ung og hip - på godt og ondt - da jeg var der 1,5 dag for et par år siden. Tror der er mest joy og vibe omkring Queen Street/Spadina Avenue krydset og Augusta Avenue (Kensington Market district) virker ret unik, men der er sikkert også fede områder lidt længere ude. Dejlig by at drikke sig fuld i, og jeg tror at du kan finde fantastik Kinesisk mad der, også, men det nåede jeg ikke. Umiddelbart en by der nok ikke er lysår væk fra København sådan rent demografisk. I modsætning til mange Nordamerikanske byer er det også et sted, du bare kan vade rundt i, og downtown er ikke heeeeeelt så sjælløs, som man ofte oplever det.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: På stenene

#1474 Indlæg af Enola Gay » 10 jan 2019 09:36

Dugfriske anbefalinger til Bukarest? Fire storslåede dage i maj. Skal selvfølgelig have en guidebog, men der må være nogen af jer, der har været der.
Nietzsche in the sheets, Schopenhauer in the streets.

Brugeravatar
Frcaheal

#1475 Indlæg af Frcaheal » 10 jan 2019 10:38

Enola Gay skrev:
10 jan 2019 09:36
Dugfriske anbefalinger til Bukarest? Fire storslåede dage i maj. Skal selvfølgelig have en guidebog, men der må være nogen af jer, der har været der.
Jeg var der sidste forår. Det er selvfølgelig fedt at se Ceausescus hus. Udefra ligner det ikke noget særligt, men det er vildt indeni; de kunne godt lide guld, og der er en del etager under jorden.

Ellers er det jo lækkert bare at sidde og pimpe vin. De er begyndt at producere nogle ganske hæderlige vine i Rumænien i de seneste år. De friske og unge hvide er de bedste. Prince Stirbey - Tamaioasa Romanesca er en personlig favorit. Abel's Wine Bar på Strada Nicolae Tonitza 10 har et ganske godt udvalg, og på et bestemt tidspunkt ud på eftermiddagen kommer solen frem og rammer de 3-4 små borde, de har stående udenfor. Der kan man passende sidde og dele en flaske Liliac rosé. Dejligt tør, lys og let vin.

Jeg læste Mihail Sebastian - For Two Thousand Years, som foregår i Bukarest, mens jeg var der. Det er hermed anbefalet, at alle andre gør det samme. Ellers kan man vel snuppe En antisemits erindringer med. Jeg genkendte i hvert fald en bestemt park fra Bukarest, da jeg læste bogen, og blev straks i erindringen katapulteret tilbage til en bænk i den rumænske forårssol.

Lad være med at gå ind ad muren omme på bagsiden af parlamentspaladset ved parkeringspladserne. Der er ikke noget derinde, og man kan kun komme ud samme sted igen. Medmindre man kan lide at vade frem og tilbage og se ingenting selvfølgelig.
God hvid jul til alle(!)

Brugeravatar
Enola Gay

#1476 Indlæg af Enola Gay » 10 jan 2019 11:21

Tak! Skal selvfølgelig se Casa Poporului -- et af mine tidligste medieminder fra barndommen er en dokumentar, min far havde optaget på VHS og formanet mig, at jeg under ingen omstændigheder måtte se, hvad jeg naturligvis gjorde ved første lejlighed (hjem fra skole tidligt, rullegardinerne i stuen trukket ned), hvor man ser svært grynede optagelser, med store hjemmevideotidsstempler i hjørnet, af Ceauşescu-parrets livløse, VHS-grå kroppe liggende på et betongulv i en pøl af blod (eller også hang de fra et træ? Det er pudsigt, hvordan den slags minder har det med at mutere sig og antage nye former).

Men det lyder også godt med vin på torvet!

EDIT: Er stødt på Mihail Sebastian i Skyggebiblioteket, men har aldrig læst ham, så den skal bestilles. Tak for anbefaling!

Brugeravatar
Frcaheal

#1477 Indlæg af Frcaheal » 10 jan 2019 12:50

Det var så lidt. Jeg har også set det klip med Ceausescuernes henrettelse. Det ligger på tuben.

Et tredje sted et besøge er kommunisternes gamle hovedkvarter på Calea Victoriei. Det er der, Ceausescu i det her klip står og holder tale for at mildne gemytterne, efter optøjerne er startet i Timisoara:

Som det kan ses på klippet, går det dog helt galt, og de ender med at måtte flygte derfra i helikopter. De bliver jo pågrebet efterfølgende, og så er vi fremme ved det andet klip, hvor de bliver skudt, og altså dermed ikke hængt.
God hvid jul til alle(!)

Brugeravatar
Enola Gay

#1478 Indlæg af Enola Gay » 10 jan 2019 13:07

Frcaheal skrev:
10 jan 2019 12:50
Det var så lidt. Jeg har også set det klip med Ceausescuernes henrettelse. Det ligger på tuben.

Et tredje sted et besøge er kommunisternes gamle hovedkvarter på Calea Victoriei. Det er der, Ceausescu i det her klip står og holder tale for at mildne gemytterne, efter optøjerne er startet i Timisoara:

Som det kan ses på klippet, går det dog helt galt, og de ender med at måtte flygte derfra i helikopter. De bliver jo pågrebet efterfølgende, og så er vi fremme ved det andet klip, hvor de bliver skudt, og altså dermed ikke hængt.
Tak for link! Det skal jeg lige se. Så er det jo nok det oprindelige billede jeg husker, som er korrekt. Men det er mærkeligt, hvordan den slags lever videre i hukommelsen.

Brugeravatar
EHG
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

#1479 Indlæg af EHG » 10 jan 2019 21:53

Jeg er endt med nogle dage i Helsingborg. Wikitravel kalder det "Sveriges kulinariske hovedstad". :ugeek:
Kender nogen noget? Restauranter, pladebutikker, seværdigheder, gode bydele eller natur i nærheden?

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#1480 Indlæg af Langley » 10 jan 2019 21:58

Virkelig kedelig by. Kan kun bruges til at tage videre til Kullen som kun er 30 min væk i bil.
We're off to the land of hot middle-aged women.

Besvar