Dumme Journalister-tråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

Re: Dumme Journalister-tråden

#681 Indlæg af Langley » 15 maj 2018 23:33

I fremtiden har bærer vi alle sådan et prismærke på os, så en vis inflation må forventes.
We're off to the land of hot middle-aged women.

O. J. Sampson
Geografisk sted: Rødovre Centrum

#682 Indlæg af O. J. Sampson » 18 maj 2018 16:16

Når man taler om net worth:
http://www.espn.com/nba/story/_/id/2346 ... mates-that

Den hører faktisk ikke hjemme i denne tråd, da det er en god artikel. Jeg er især vild med kommentarer fra Jeff Green og denne utroligt woke kommentar i kommentarfeltet:

This story was pushed by Cavs to counter the narrative of disfunctionality.

Brugeravatar
Kong Louie

#683 Indlæg af Kong Louie » 26 maj 2018 09:10

Apropos Format og netmedier osv., så følger jeg "Atlas Obscura" på face. Det er slet ikke tosset, historierne er korte og helt enkelt skrevet, men det altid temmelig fede vinkler og fund de graver frem.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#684 Indlæg af eini » 13 okt 2018 11:48

TW: Zetland.

Hvis ikke før, så ved man at den er gal her:
Kunstnermyten er lige så gammel som kunsten selv. Det er idéen om en særligt begavet person, et lysende geni, der skiller sig ud fra almindelige dødelige i kraft af sit medfødte talent. En heroisk figur, der har evnen til at fortolke virkeligheden på ny og skabe unikke, inspirerende værker. Billeder og fortællinger, som vi andre kan spejle os i, få nye erkendelser fra og måske forstå os selv lidt bedre.

Den myte er en uomgængelig del af selve det, der tiltrækker os ved kunst.

Fra de 40.000 år gamle hulemalerier i Altamira-grotten i Spanien til Leonardo da Vincis Mona Lisa og van Goghs intense landskaber har bevidstheden om, at ét særligt menneske har skabt dette og dermed rakt en hånd gennem tiden, døden og forgængeligheden, kildret os. Det har gjort kunstneren til en skikkelse med en aura af noget guddommeligt og vækket vores beundring og fascination.
Her løber retorikken af med hende. Det er jo ikke rigtigt. Kunstnermyten er en relativt ny opfindelse. Derfor er den stadig interessant. Men artiklen lykkes, sådan som den godt nok også præsenterer sig, på trods, fordi den er mere mislykket end den selv er klar over. Skribenten er selv så indviklet i forestillingen om det enestående menneske at hun ikke engang har gjort basal research for sine påstande.

Det kræver altså meget af læserens evne til tekstlæsning at få noget kvalificeret ud af artiklen. Og således er den en god eksponent for sin tid.

Der er altså noget grundkomisk ved at den kulturelle idé om det enestående menneske også er det der undergraver en kultur hvor det enkelte menneske kan have en troværdig autoritet. Fordi alle går rundt og tror at de er genier og derfor ikke føler behov for at gøre sig umage.

Det er på den måde også påfaldende hvordan skribenten i sin reportage vælger at lægge vægt på at skildre kunstnerens utrættelige kommanderen rundt med folk. Schnabels høje krav til arbejdsmoral bliver gjort til et billede på narcissisme. Hun kan altså ikke skelne mellem myte og arbejde.
“Lang aften, hva’,” siger jeg til Werner, da han passerer mig.

"Det er normalt,” svarer han med et halvt smil og et skuldertræk.

Imens tisser Louise Kugelbergs hund på gulvet.
Det er morsomt skrevet, men det afslører også at skribenten identificerer sig mere med hundens end med kunstnerens arbejdsetik.

Samtidig taler hun højtideligt selvsmagende om sit eget blik for hvordan verden hænger sammen:
Jeg har for længst opgivet at afbryde Julian Schnabel med flere spørgsmål. Det er tydeligt, at det ikke er det, han er her for, uanset hvilke planer nogle troede, de havde for ham.
Men det, indser jeg, gør ingenting. Jeg var interesseret i at forstå, hvordan en myte fungerer. Og der er intet, der ville kunne besvare mine spørgsmål om kunstnerens særlige aura og om den dynamik, der opstår omkring en myte, som alle køber ind i, bedre end det, vi har oplevet de seneste par timer. Og som ser ud til at fortsætte nogen tid endnu.
Hun repræsenterer worst of both worlds. Den narcissistiske oppustethed uden den arbejdsmæssige grundighed og nysgerrighed som det kræver at fylde den ud.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
fabriz

#685 Indlæg af fabriz » 24 okt 2018 20:57

Kan vi få omdøbt det her til Tråden hvor vi hader Ditte Giese.

Jeg har ikke købt to-go kaffe i en måned
Jeg har lige regnet ud, at fordi jeg er stoppet med at købe to go-kaffe fra kaffebarer, når jeg går på arbejde, har jeg i gennemsnit sparet 40 kroner om dagen. Det er 200 kroner om ugen, 800 kroner om måneden og svimlende 9.600 kroner om året!

Okay, jeg har selvfølgelig også ferie og sygedage som alle andre, men så lad os sige, at jeg sparer 7.000 kroner om året på ikke at købe to go-kaffe ude i verden. Det er jo en ferie eller en skræddersyet vinterfrakke eller en kærestemiddag med vinmenu på Noma.

(...)
En af mine bekendte fortalte for nylig, at han kun drikker kaffe, hvis han kan blive i kaffebaren længe nok til at drikke den der. Det synes jeg er en ret god tommelfingerregel, som jeg forsøger at kopiere nu: Kun at drikke kaffe af porcelæn, der skal vaskes op bagefter.

(...)
Når man ser en amerikansk film eller tv-serie, er det slående, hvordan folk altid går rundt med en to go-kaffe i hånden, selv når de er på kontoret. Jeg sidder altid og tænker: Hvorfor køber de dog kaffe med hen på deres arbejde? Har de ikke kaffe på kontoret? Men okay, jeg arbejdede selv indtil for nyligt på en arbejdsplads, hvor kaffen var nærmest udrikkelig, deraf mit eskalerende kaffebudget.

(...)
Efterhånden som store byer over hele kloden bliver oversvømmet med kaffebarer på hvert et hjørne, så må det jo være op til os forbrugere lige at overveje en ekstra gang, om ikke vi kan vente med vores koffein-shot, til vi er nået frem til destinationen

Man kunne jo få den tanke, at Tittie Giese havde bare en lille selvironisk rem af huden og tog lidt gas på den kreative klasse og polplusserne, men ak - hun reklamerer for sin storslåede klumme på instagram, hvor den kommenteres med: "Haha, du er vist ved at løbe tør for emner??"

Det får Ditte til at svare:
Har du læst klummen? - at skrive er mit fag, mit arbejde, mit kald. Jeg har tænkt mig at skrive resten af mit liv. (...) Jeg vil foreslå at du begynder at følge en mandlig sportsjournalist med fodbold som speciale. Der er sikkert mere variation i emnevalget.
:lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll:

Brugeravatar
Ali Pilfinger

#686 Indlæg af Ali Pilfinger » 24 okt 2018 21:08

Urimeligt kedelige citater du der hiver frem fra en journalist hvis fag, arbejde og kald er at skrive. Men bortset fra det har hun jo ret: To go-kaffe er ultradumt. Og lidt af en indrømmelse at hun åbenbart har købt og gået og drukket den dumhed i årevis.

Og en disclaimer hvis nogen i dag tilfældigvis har set mig med en to go-kaffe på Østerbro: Det er den første jeg har gået med måske nogensinde, jeg fik den gratis, og jeg følte mit stadig dum.

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#687 Indlæg af Langley » 24 okt 2018 21:25

Det er ihvertfald det kedeligste jeg nogensinde har læst.

Ali Pilfinger er på den anden side det sjoveste jeg har ihvertfald har læst hele dagen, så på den måde kom der vel noget godt ud af det.
We're off to the land of hot middle-aged women.

Brugeravatar
nap nap.

#688 Indlæg af nap nap. » 25 okt 2018 12:04

Slap af. Det er dejligt at drikke en papkop kaffe, mens man går en tur.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Besvar