Råd og viden om forstærkere og anlæg

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Re: Råd og viden om forstærkere og anlæg

#101 Indlæg af Jallan » 16 aug 2019 11:20

gigantic skrev:
16 aug 2019 11:16
Jallan skrev:
15 aug 2019 08:49
Jeg mener ikke så meget, at den står skarpt, men jeg synes typisk at MP3er mister mest kvalitet i diskanten. Nu er komprimeringen blevet en del bedre, så det er ikke helt så slemt som det var forhen, men det handler meget om at sådan noget som bækkener fx kan komme til at lyde rædselsfuldt, og det tænker jeg står meget tydeligt frem, når signalet bliver skubbet så meget. Men ok, hvis du ikke har oplevet problemer er der jo ikke problemer. Men er da lidt crazy at have et anlæg med en brugtpris på +20k og så høre MP3'er, som du siger.
Gigantic skrev:Jeg har overvejet, at køre et digitalt signal ud via USB og så ind i et eller andet D/A-konvertering.
Hvad er kilden her? Det er vel svært at få en ordentlig kilde i en bil med mindre du bruger CD. Skulle Spotify ikke lancere noget FLAC halløj inden længe?
Ift. det første så oplever jeg nok nærmere, at anlægget får det bedste ud af mp3'erne mere end at man forstærker elendigheden så at sige. Men man mangler da noget dynamik i numre med mere krævende passager. Det gør man da. Det var nyprisen, der var 20+, men stadig crazzy, og jeg har da også gjort op med mig selv, at hvis jeg alene gjorde det for at forbedre lyden, og ikke fordi det var sjovt at designe, opstøve og bygge, så var det på ingen måde pengene værd. Så skidt lød standardanlægget heller ikke. Så det er en kombination af glæden ved projektet og glæden ved lyden.
Kilden i mit tænkte eksempel ville være Tidal eller downloadede flac. Ellers er man selvsagt ligevidt med Spotify. Lyder fedt med god kvalitet fra Spotify. Det er fandme på tide.
:drinkingcheers:
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#102 Indlæg af gigantic » 16 aug 2019 11:20

Kinky Robot skrev:
16 aug 2019 11:17
Ingen Cerwin Vega kasser :shock: ?!
Cerwin Vega har jo også i bilstereo et stolt ry, men som for hjemmestereo er det mest for spil-højt-anlæg, hvor mit sigte mere er god lyd. Men de der Strokers fra 90'erne var hjernedøde.
Jeg husker, hvordan jeg fik ommøbleret mine indvolde i en Renault 19 med to 15" Strokers omkring '98.
eini skrev:
26 jun 2019 10:34
God lol og klar tænkning er forudsætningen for et godt liv.

Brugeravatar
Kinky Robot
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

#103 Indlæg af Kinky Robot » 16 aug 2019 11:26

gigantic skrev:
16 aug 2019 11:20
Kinky Robot skrev:
Cerwin Vega har jo også i bilstereo et stolt ry, men som for hjemmestereo er det mest for spil-højt-anlæg, hvor mit sigte mere er god lyd. Men de der Strokers fra 90'erne var hjernedøde.
Jeg husker, hvordan jeg fik ommøbleret mine indvolde i en Renault 19 med to 15" Strokers omkring '98.
Troede faktisk kun det handlede om power og db når det kom til bilstereo. Der kan man bare se. Den Renault må virkelig have været bumpin' dengang. Har du ikke nogle billeder af den?
Enola Gay skrev:
17 dec 2018 12:32
Kontorprutteren er overmennesket, der sætter sin egen værdigmæssige dagsorden.

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#104 Indlæg af gigantic » 16 aug 2019 12:00

Kinky Robot skrev:
16 aug 2019 11:26
gigantic skrev:
16 aug 2019 11:20
Kinky Robot skrev:
Troede faktisk kun det handlede om power og db når det kom til bilstereo. Der kan man bare se. Den Renault må virkelig have været bumpin' dengang. Har du ikke nogle billeder af den?
Det var ikke min. Jeg kan dog finde et par af min Fiat 127 med en 10" i hver fordør og en 15" i bagagerummet. Dén handlede om power og dB (138 dB to be exact).
Oprindeligt var bilstereo en sammensat sport, hvor du fik point for lydkvalitet, lydtryk og installation (altså hvor sikre og endnu mere, hvor lækre løsninger, du havde lavet). Så kørte folk med et hav af subwoofere for at kunne tage point hjem i lydtryk også. Man havde så en eq-indstilling til lydkvalitet, og en anden til lydtryk. Nogle kørte med to eq, hvor de så skiftede mellem dem med en knap. Allerede i løbet af halvfemserne delte det sig mere op i enten det ene eller det andet. Jeg synes, der er godt håndværk og sjove idéer i begge dele, men de hader som oftest hinanden ret intenst. Jeg er mest til lydkvalitet.
eini skrev:

Brugeravatar
gigantic

#105 Indlæg af gigantic » 16 aug 2019 12:10

LOCK UP YOUR DAUGHTERS!

Billede
Billede
Billede
Billede
Frontsystemet bestod af to slagtede Jamo hjemmehøjttalere, hvor 10"erne var monteret i døren. Horndiskanterne fastgjort med strips under instrumentbrættet. Under bagsædet lå en 4-kanals Phoenix Gold QX4150 med cirka 55 watt til hver side foran, og så omkring 150 til en 15" Rockford Fosgate Punch RFP-1415 i bagagerummet. Det kabinet kunne lige nøjagtigt lirkes ind, og det var rent held, for det var ikke testet først. Og så fyldte det så hele bagagerummet. Det var i øvrigt bygget ud af de to slagtede stuehøjttalere.
Som sagt 138 dB med fuld smæk på og grønt lys i forlygterne 8)
eini skrev:

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#106 Indlæg af Jensth » 16 aug 2019 14:04

Hold da kæææft. :lol:
Den fylde, der udfylder svingningernes varighed, er væk.

Brugeravatar
dave
Geografisk sted: Hvidovre

#107 Indlæg af dave » 19 aug 2019 09:56

Junior er startet i skole og vi har opdateret hans værelse i den forbindelse. Øverst på faderens liste over nødvendige elementer var et anlæg, så nu står der et sæt B&W DM 220i højttalere, en Sony STR-AV220A reciever og en Pioneer PD-S703 CD-afspiller på den unge mands værelse. Samlet pris: 400,-

Det blev indviet med Nirvanas Nevermind.

Forhåbentlig kan vi komme transportable bluetooth-højttalere i forkøbet på den måde. Fandme om knægten skal lytte til musik på sådan noget lort.
Abepingvin FK - Når 'ok' er mere end rigeligt.

Brugeravatar
Morten
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

#108 Indlæg af Morten » 19 aug 2019 12:39

dave skrev:
19 aug 2019 09:56
Junior er startet i skole og vi har opdateret hans værelse i den forbindelse. Øverst på faderens liste over nødvendige elementer var et anlæg, så nu står der et sæt B&W DM 220i højttalere, en Sony STR-AV220A reciever og en Pioneer PD-S703 CD-afspiller på den unge mands værelse. Samlet pris: 400,-

Det blev indviet med Nirvanas Nevermind.

Forhåbentlig kan vi komme transportable bluetooth-højttalere i forkøbet på den måde. Fandme om knægten skal lytte til musik på sådan noget lort.
Tror lige du skal bygge ovenstående ind i en bil så...
Simplify

Brugeravatar
dave
Geografisk sted: Hvidovre

#109 Indlæg af dave » 19 aug 2019 13:07

Han må få værelse ude i bilen ...
Abepingvin FK - Når 'ok' er mere end rigeligt.

Besvar