Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
kulsoen

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#131 Indlæg af kulsoen » 17 apr 2019 18:27

Jeg har kun en altan, så kan ikke rigtig dyrke andet en krydderurter. Men jeg laver ofte bønnespirer, det er super nemt. Prøver at spire fennikelfrø også for første gang. Grønne linser har jeg også prøvet, men de er ikke lige så lækre som mungbønner. Jeg bruger bare en glasbeholder og sørger for at de ikke sopper i vand mellem skylninger. Hvad kan man ellers spire uden at købe en spireboks?

Brugeravatar
kenk
Geografisk sted: Århus

#132 Indlæg af kenk » 18 apr 2019 07:50

Det er ikke helt det samme, men lidt i samme boldgade: Mikrogrønt. Det kan du prøve at lave.

Ærteskud, solsikkeskud og radiser er de mest populære "microgreens", men i princippet kan man lave alt muligt.

Jeg synes, det er lidt sjovere og lidt mere lækkert end spirer. Og man kan (/nærmest skal) lave det inden for.

Brugeravatar
kulsoen

#133 Indlæg af kulsoen » 18 apr 2019 09:11

Jeg har overvejet at lave den slags også, men fordelen ved mungspirer er jo at man kan købe 1 kilo bønner hos grønthandleren for peanuts, mikrogrønt lader til at være en del dyrere. Hvis du har erfaringer med det, så må du gerne tippe mig da! Ærteskud har jeg overvejet at dyrke, men det er lidt svært at finde ud af hvilke ærter man skal bruge. Alle de der steder, der sælger frø til spiring/mikrogrønt, har jo alle mulige holdninger til hvad man ikke skal bruge. Sikker for at de kan sælge deres egne frø. Jeg er meget intra i ærteskud, da alle jo ved, at de er det lækreste i verden.

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#134 Indlæg af Jonas » 18 apr 2019 10:57

Jeg bruger bare tørrede økologiske ærter fra supermarkedet. Det fungerer fint. Solsikke er lidt mere bøvlet med større tendens til mug. Det hjælper at vande det nedefra, når de først har fået fat.

Generelt synes jeg, man skal lave microgreens i ret store mængder med rimelig faste rutiner, før det er besværet værd. Og før for guds skyld en logbog.
HIL ANTIFA

Brugeravatar
kulsoen

#135 Indlæg af kulsoen » 18 apr 2019 12:08

Tak! Hvad er din fremgangsmåde med ærteskud?

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#136 Indlæg af Jonas » 18 apr 2019 13:53

Jeg lægger ærterne i blød i 24 timer. Lunkent vand, gerne med lidt brintoverilt i, som virker steriliserende og forhindrer mug. Jeg gider virkelig ikke gider have mug i min mad, uanset hvor meget det 'bare' er nede ved jordoverfladen. Så hælder jeg vandet fra, skyller eventuelt ærterne eventuelt lidt.

Jeg laver helst nogle bakker af gangen, og jeg plejer lige at fjerne de største stykker uomsat materiale mulden, hvis den ikke er helt fin. Mulden skal være fugtig, ikke våd. Man tjekker det ved at klemme mulden i hånden. Kommer der mere end en dråbe eller to ud, er den for våd. Jeg pakker mulden lidt, men ikke for hårdt, og jeg ved egentlig ikke, hvad der er bedst at gøre. Efterfølgende fordeler jeg ærterne i et jævnt lag oven på mulden ‒ de må gerne berøre hinanden, men ikke overlappe.

Så stabler jeg bakkerne og stiller dem ind i et skab eller lignende. Stil gerne en tom bakke med noget tung i på den øverste bakke ærter, så dén også bliver komprimeret. Og så venter jeg. 3-4-5 dage indtil ærterne begynder at løfte bakkerne (det er virkelig magisk, når det sker), og så tager jeg dem ud i lyset, pifter dem med en bestøver når de mangler vand og høster dem, når jeg synes, de ser gode ud.

Det er lidt besværligt, så jeg synes ikke, det er værd at gøre for en enkelt bakke, men det er lidt op til én selv. Fire eller otte bakker om ugen er et sweet spot. De skal nok blive spist.

Jeg bruger sådan en lille narkomanvægt til at veje mine frø. Det gør det nemmere at sjusse sig lidt frem og optimere sit udbytte.

Der er en million videoer på YouTube, men ovenstående er min fremgangsmåde.
HIL ANTIFA

Brugeravatar
kulsoen

#137 Indlæg af kulsoen » 18 apr 2019 19:26

Fedt! Tak! Hvilke slags bakker bruger du?

Besvar