Let There be House!

NP, lister, sortering, generel musiksnak osv.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Let There be House!

#51 Indlæg af Ungfugl » 21 jul 2018 17:14

Satme et tripperen nummer, Sleezy D har brygget sammen her. Elsker det :mrgreen:

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#52 Indlæg af Langley » 23 jul 2018 11:58

Måske du også vil synes om denne acidhouse basker

Brugeravatar
Ungfugl

#53 Indlæg af Ungfugl » 10 nov 2018 13:57

Ovre i den helt flødeagtige ende af genren, men det her Jethro Heston nummer rammer mig seriøst de helt rigtige(og frække!) steder:

Brugeravatar
Ungfugl

#54 Indlæg af Ungfugl » 21 dec 2018 14:57

Det er jo godt nok også en perfekt Chicago house-pastice, Hercules and Love Affair-nummer rammer på 'My House'

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Geografisk sted: Rygerstuen

#55 Indlæg af Hr. Oberheim » 22 jan 2019 11:29

kulsoen skrev:
02 okt 2016 11:15
Tak Hansen og Lang. Det der kan jeg godt digge. Det nummer Lang postede minder mig om nogle ting på prodigys første, som jeg virkelig virkelig elsker haha!
..
Og elsker disco, så vil prøve at lytte med det for øje. Mit primære problem med house har nok altid været, at det jeg har fået foreslået at lytte til, virker så sygt monotont og glat på en rigtig rigtig kedelig måde. Måske har jeg kun hørt nyere house. ..
Ved ikke om dine spørgsmål stadig er aktuelle, men ja, House og Rave har en del elementer/udtryk tilfælles.

Intensitet:
House < Acid House (fx Phutures 'Acid tracks') < (Acid) Rave/Hardcore (fx Prodigys 'We Gonna Rock') og (Acid) Tech House (fx Acid Warriors 'Acid Bite') .

The Prodigy (Rave/Hardcore) har sjældent et klassisk jammet acid-spor (Roland 303 bassline med kontinuerlige moduleringer af filteret), de har i stedet hurtige programmerede stabs + en gennemgående distortet og hårdere lyd. Acid House og House har netop den varmere lyd, som nævnt tidligere i tråden.

Da jeg begynde at gå på det lokale disco i 90'erne var hus-DJ'en kæmpe House-fan, herunder den poppede af slagsen fra Kenneth Bagers meget kommercielt succesfulde COMA Records. Det var langt overvejene godt at danse til, kan jeg huske, ligesom electro'en og den tidlige Tech-House.

Jeg må dog også indrømme at jeg blev træt af lyden, og ikke mindst de til tider stærkt amatøristiske produktioner/vokalister der kom fra Chicago. Det monotone du nævner var givetvis et stilistisk valg - men, det var altså givetvis ofte også en konsekvens af manglende instrumentelle/sangskrivermæssige evner/ambitioner, ærligt talt, men hvis man havde det nye gear og forstod scenen kunne man nå langt alligevel.. Ikke mindst den noget søgende vokalstil (ofte langt fra tonen) blev enerverende for mig.

Når det er sagt, så kan jeg nu om dage stadig værdsætte den gamle House, for den varme lyd og afslappede attitude, hvor groovet er alfa omega og tingene tager den tid de tager (eller blot høres i brudstykker i et DJ set). Men generelt er Acid House og Rave mere pågående, hookorienterede og musikalsk legende, efter min mening.

Et par House-tracks der vist ikke er blevet nævnt endnu, som rykker lidt i danseskoene:

Petra & Co - Just Let Go (Dub)

Uptempo klassiker af Maurice, der godt nok hedder "This Is Acid", men da det ikke indeholder en acid-linje vil jeg altså alligevel nøjes med at betegne det som House. :o Iflg lyrikken handler Acid dog om "a special groove", så Maurice er nok ikke enig :lol: Hvad med jer andre?

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Geografisk sted: Rygerstuen

#56 Indlæg af Hr. Oberheim » 22 jan 2019 11:53

Special mention til M/A/R/R/S' Pump Up The Volume der endda blev spillet på MTV, 'alle' kender den, men alligevel. Vokal-samplet er i øvrigt fra Eric B. & Rakim, hip-hoppens indflydelse fornemmes, og så sent som i '98 lavede Jungle Brothers en Hip-House banger.

Brugeravatar
Ungfugl

#57 Indlæg af Ungfugl » 01 mar 2019 15:19

Der er jo også Århus-gruppen Regelbau, der laver nogle dejlige house-ting nu til dags. Hittet:

Brugeravatar
kulsoen

#58 Indlæg af kulsoen » 01 apr 2019 05:52

Tror sgu jeg har fundet noget house på egen hånd! DAYUM!

Og tak for svar, Oberheim. Fede nok numre, omend jeg finder Maurice en anelse døllet pga vokalen ("vokalen"? Han lumrer den jo bare). Petra & Co lyder ok kogt til tider, så fedt tip!

Besvar