LN 2018: Boghvedekorn

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: LN 2018: Boghvedekorn

#811 Indlæg af andreassyr » 25 dec 2018 21:16

Og her troede jeg at Mann var sådan noget som alle både havde læst og kunne lide i en grad hvir det var omsonst at blive ved med at diskutere. Buddenbrooks er ikke så ærefrygtindgydende som de andre nævnte, udover at det vel er noget af det tætteste man kommer på en perfekt roman. Yndlingsscene: den hvor spidsborgeren som alle tror har haft en affære bliver fundet død i sin hemmelige lejlighed med et lille smil på læberne og en halvspist flødeskumskage i hånden.
Spot On

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#812 Indlæg af Fisker Thomas » 30 dec 2018 16:32

Jeg har da egentlig også læst Døden i Venedig, men den har åbenbart gjort så stort et indtryk, at jeg glemte alt om den.

Ej, jeg kan egentlig godt lide Mann, men jeg tror bare, mit hjerte ligger et andet sted. Må give en ny chance.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#813 Indlæg af yossarian » 30 dec 2018 17:26

Enola Gay skrev:
19 dec 2018 11:22
Jeg har læst en masse ting over den sidste måneds tid, jeg har glemt igen, men Buddenbrooks af Thomas Mann stikker ud -- sikkert til dels fordi den er så lang. Hvis man skal læse #denstorelitteratur, vil jeg da anbefale den.

Slægtskrøniken følger fire generationer af den nordtyske købmandsslægt Buddenbrooks og udpensler de store brydninger i det 19. århundrede uden egentlig at være en decideret historisk roman -- karaktererne passer lidt sig selv, gifter sig på kryds og tværs, bekymrer sig om ting som medgift, skilsmisser, konkurserklæringer, social deroute og herrecoiffure, mens revolutioner og krige voldælter samfundet ude på den anden side af klunkegardinerne.
Jeg var lidt skuffet, men faktisk fordi Enolas beskrivelse er meget præcist. I anslaget til romanen antydes det, at den vil fortælle noget om Tysklands (eller noget) historie med slægten som prisme, men det gør den derefter overhovedet ikke, den holder sig stramt til slægten. Det er sådan set fint nok, men lidt noget andet end forventet.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
shaken

#814 Indlæg af shaken » 30 dec 2018 19:06

Jeg har læst en del i år, men mest gamle værker, som man tit har hørt nævnt, men aldrig fået læst. Jeg vil ikke gennemgå dem alle her, men vil fremhæve Frankenstein, da den gjorde mest indtryk på mig. Havde ikke troet ’monstret’ ville fylde så meget og udvikle sig, som han gjorde. Alle de tanker han gjorde sig i det lille skur om familien i huset; man følte virkelig med ham. Det føles godt at få udfyldt de huller i litteraturhistorien, som man troede man kendte og nok burde have læst for mange år siden, men endnu bedre, når man så bliver overrasket over at finde noget, som et overfladisk resumé ikke evner at formidle.

I øvrigt var der en kronik i Politiken forleden, der handlede om Thomas Mann. Læs Thomas Mann og forstå nutiden-ish. Beklager, hvis det er et turn off. Ville nok kaste mig ud i Trolddomsbjerget, hvis det var mig. Min daværende kæreste var i gang med den, da jeg var vandrede rundt i Schweiz og i den anledning tog jeg en edelweiss med hjem til ham.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#815 Indlæg af Langley » 30 dec 2018 21:55

Jeg tør ikke læse det fordi min svigerfar har skrevet en afhandling, der hedder "Kritisk erkendelse og mystifikation i Thomas Manns tidlige forfatterskab - en historisk-materialistisk undersøgelse". Det ville blive et alt for stort emne til julefrokosten.

Jeg har kun læst 'Frankenstein' som meget ung og har var jeg møgskuffet fordi jeg elskede Bram Stockers 'Dracula' og 'Frankenstein' er jo noget helt, helt andet. Men jeg knuselskede dengang - og i dag - James Whales to film samt Ken Russels mere-sjældne-end-kønne 'Gothic' om romanens tilblivelse.

Jeg har læst to julegaver, "Slaveriets Historie" af Dick Harrison og 'De Udvandrede" af W.G. Sebald. Den første er fint overblik, planke fra til en opgave, etc men denne meget produktive svenske Harrison fra Lunds Uni bygger lidt for meget på beretninger og mangler en samlende tese og nogen tematiske overvejelser om hvad slaveriet har gjort ved vores Historie og dets natur, men den har mange gode fakta om hvordan institutionen udvikler sig i samspil med politiske, sociale og økonomiske forandreinger, som gør den til lystig læsning.

'De Udvandrede" af W.G. Sebald er den 3. bedste Sebald med 'Saturns Ringe' og 'Austerlitz' som nr 1 og 2.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#816 Indlæg af Fisker Thomas » 31 dec 2018 00:29

Jo mere jeg tænker over det med Mann, jo mere irriterer min skepsis mig. Er den ikke bare et udslag af min barnagtige kanonskepsis? Hvorfor ikke nyde Mann i stedet? Måske skal jeg i 2018 få taget mig sammen og læse noget fra øverste hylde i stedet for de mindre, mere lavsindede ånder, jeg altid beskæftiger mig med. Og er jeg selv en mindre, lavsindet ånd som følge af kanonskepsissen (eller er kanonskepsissen eller måske snarere angsten i virkeligheden et udslag af min lavsindede, mindrebemidlede ånd)?

Nuvel, jeg har i stedet læst Roland Topors Head-to-Toe Portait of Suzanne, en lavsindet bog, der både minder om og er radikalt anderledes fra hovedværket The Tenant (ja, Topor er franskmand, men jeg kan ikke fransk). Hovedpersone er lige så isoleret som, hvis ikke mere end Trelkovsky fra The Tenant: Alene i en fremmed by (forældrenes), hvor ingen kan hans sprog, og han således ikke kan kommunikere med nogen; fed i en grad, så det vækker de flestes foragt og får dem til at se ham som moralsk forkastelige; kærlighedsløs og med en omskiftelig vilje og et vanvittigt sind har han det ikke nemt. En kvinde prakker ham et par sko på, der er flere numre for små, og et sår opstår i hans fod. Han får en dulmende, ekstasefremkaldende salve, som en kvinde smører ind ved at stikke en finger ind i fodens sårhul. Ud af foden opstår/genopstår Suzanne, den eneste kvinde, han nogensinde har elsket, og som tilnærmelsesvis har elsket tilbage. Men denne fodkvinde er en manipulerende djævel, der tvinger vor helt ud i allehånde farefremkaldende situationer (mulig homoseksualitet, en måske forstilt forelskelse i en sygeplejerske med et grotesk modermærke, angreb på samme sygeplejerske osv.). Fremragende bizar lille kvalmebog fra Atlas Press.

Rasmus Nikolajsens hvad skal vi med al den skønhe klinger rent og smukt stort set hele vejen igennem. Hvorfor Iceage skal bringes ind i langdigtet mod slut, forstår jeg dog ikke. Det virker som en sær æstetisk fejl (sikkert med vilje) i et ellers tidløst langdigt.

Jeg læste for nylig Leapfrogs artikel i WA om skovdriften og hvordan brænde ikke er CO2-neutralt (det er egentlig vildt, at man er lykkedes med at bilde det ind). Gad vide, hvordan den afdøde Fiskerfar havde set på den artikel? Han var nemlig skovejer. I dag er min mor skovejer, mens jeg selv vel nærmest er skovarving. En del af træet flises og brændes. Ville gerne spørge Leapfrog, om der mon er forskel i regnskabet på flis og træpiller og på danskproduceret flis/træpiller vs. udenlandsk? Skoven drives vel traditionelt i det omfang, den overhovedet drives. I ferien læste jeg så Peter Wohllebens Træernes hemmelige liv, et af de forrige års overraskende bestseller (mit eksemplar var 6. oplag). Det er glædeligt, at sådan en bog kan sælge så meget, og den bragte overraskende viden til torvs om træernes kommunikation og trælivet sådan generelt. Alligevel irriteredes jeg også over de mange antropomorfiseringer af træerne. Det er sikkert i den bedste mening, jeg kan godt lide bogens helhjertede forsvar for længere trælevetider og noget andet end den produktionsskov, jeg selv en dag får på halsen (i det omfang den overhovedet bruges sådan), men jeg synes ikke, den ikke særligt spændende sproglige stil i øvrigt kan bære al den antropomorfisering. (Og nogle steder går den for vidt: At bøge hjælper hinanden i grupper giver fin mening inden for evolutionsteorien; hvorfor skal det gøres til noget omsorgsfuld). Ikke desto mindre en bog, jeg endte med at have stor fornøjelse af, selvom den har sine svagheder. Jeg har besluttet mig for at lære at kende forskel på træer.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Brugeravatar
Langley
Geografisk sted: Kallipolis

#817 Indlæg af Langley » 31 dec 2018 11:15

Vild nok at Fisker senior er skovdyrker. Det er er sjovt folkefærd. Meget forskellige - nogen er godsejersønner og har en forestilling om, at det gode liv er at spadsere gennem skoven/træmarkerne som står ranke og runke som Von Langen lærte Frederik den 6 kunsten, andre har bare arvet en eller anden lille lods som de har bare fordi og ingen skal fortælle dem noget om skov, andre igen elsker at fælde træer med store maskiner og tjene penge på det og andre igen vil bare have et lille stykke land at gå på jagt i. Gad god at Sebald havde skrevet noget mere skove når nu han skrev så meget om sildefiskeri og silkeorme. Mere naturbeskrivelserne som haven i de første historie i 'De Udvandrede'

Mht til antropomorfiseringer er de mest irriterende fordi der er så let og plat og træer må naturligvis opleve verden meget meget forskelligt fordi tid må være helt anderledes for en plante. Brian Aldiss har skrevet en sjov historie der hedder "De Mørke Lysår" hvor vi har POW med en slags plantevæsner som lever meget meget længe og som tænker helt anderledes. Sådan nogen fantasifulde greb kunne meget naturformidling godt bruge lidt mere af.

Det er den her der er den bedste træspotter bog til Danmark. Du kan få den til under 200 i alm boghandel.
https://shop.verdensskove.org/boeger/traeer-og-buske

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#818 Indlæg af Fisker Thomas » 31 dec 2018 12:14

Langley skrev:
31 dec 2018 11:15
Vild nok at Fisker senior er skovdyrker. Det er er sjovt folkefærd. Meget forskellige - nogen er godsejersønner og har en forestilling om, at det gode liv er at spadsere gennem skoven/træmarkerne som står ranke og runke som Von Langen lærte Frederik den 6 kunsten, andre har bare arvet en eller anden lille lods som de har bare fordi og ingen skal fortælle dem noget om skov, andre igen elsker at fælde træer med store maskiner og tjene penge på det og andre igen vil bare have et lille stykke land at gå på jagt i. Gad god at Sebald havde skrevet noget mere skove når nu han skrev så meget om sildefiskeri og silkeorme. Mere naturbeskrivelserne som haven i de første historie i 'De Udvandrede'

Altså, i dag er han mest død, før det var han mest menneske- og hestemassør, før det biavler og lærer og pladeselskabsmand og sådan. Men skoven er pga. et fritidslandbrug lidt uden for Grindsted, som blev købt dagen før vi indtrådte i EF (uden bagtanker med datoen) og blev drevet forpagtet og fritidslandbrug. Men jorden er noget elendigt sand, så siden startnullerne har der været skovrejsning via en Hedeselskabsstøtteordning og noget EU-værk. Det mest korrekte havde nok i stedet være at tilbageføre det til hede, men sådan er støtteordninger jo ikke altid indrettet. Det er lige rækker, ammetræer, der skal fældes og med tiden skal der løvskov i stedet, sikkert på snorlige rækker, men det er alligevel ikke hold så grundigt, så i mit stille sind håber jeg da på noget støtte til uberørt skov/halvuberørt skov, når moden skifter i støttesystemet, når min søster og jeg en dag ejer det. Skovejerfaderen påstod mest at være interesseret i forretningen, eller var i hvert fald optaget af det, inklusive dyre monstermaskiner (han brugte aldrig penge på sig selv, havde ikke fået nye briller i 20 år, men i en kemorus røg der en lille million til en fælde/udkøringsmaskine et af de sidste år. Det var ham vel undt), men jeg havde ham mistænkt for egentlig bare gerne at ville plante træer og at gå rundt i skoven og plante nye.

Jagten forpagtes ud til jægere, der virker skideligeglade med, om de skyder noget. Forleden holdt de jagt og havde kun skudt en sneppe og var i godt humør på trods af det magre udbytte - de skyder ikke hjortene, med mindre de er sikre. Og de holder ikke jagt hele tiden, sådan som andre gør. Så de er generelt flinke og meget lidt psycho, især sammenlignet med andre jægere, man har har mødt.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#819 Indlæg af leapfrog » 31 dec 2018 13:09

Fisker Thomas skrev:
31 dec 2018 00:29

Jeg læste for nylig Leapfrogs artikel i WA om skovdriften og hvordan brænde ikke er CO2-neutralt (det er egentlig vildt, at man er lykkedes med at bilde det ind). Gad vide, hvordan den afdøde Fiskerfar havde set på den artikel? Han var nemlig skovejer. I dag er min mor skovejer, mens jeg selv vel nærmest er skovarving. En del af træet flises og brændes. Ville gerne spørge Leapfrog, om der mon er forskel i regnskabet på flis og træpiller og på danskproduceret flis/træpiller vs. udenlandsk? Skoven drives vel traditionelt i det omfang, den overhovedet drives.

Det er der selvfølgelig. Jeg har ikke tid til at finde cirkatal frem, men fragt plus produktion af træpiller i udlandet (ofte på unødvendigt meget fossil brændstof) er selvfølgelig den største synder, mens din mors træer formentlig flises til værket i Grindsted med det herlige navn Dupont: https://www.jv.dk/billund/DuPont-kommer ... el/2538835 Det ville dog være mere energieffektivt, hvis flisen røg i et af DK's CHP-kraftværk: https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... in_Denmark I det hele taget kan det godt give mening, at resttræ indgår som fast biomasse i energimikset, men det virker til at have taget totalt overhånd i dag og ligner decideret rovdrift mange steder.

Yde Frostholms Træmuseet er dybt sympatisk. Kombinationen af Pessoa-sentimental og citerende rejseprosa, bytræers naturhistorie og homoseksuelle træf i europæiske storbyer er allerede nu virkelig fornøjelig. I enkelte afsnit mangler jeg en redaktørs kniv, men alt i alt er det virkelig noget af det bedste af sin slags på dansk i disse år.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#820 Indlæg af Fisker Thomas » 31 dec 2018 13:13

Ja, jeg forestiller mig - på trods af åbenlyse økonomiske interesser i noget andet - at det giver bedst mening som et begrænset supplement i perioder. Det må være en indsats fra skovlobbyen, der har båret frugt, efter det er blevet umuligt at sælge brænde til private med brændeovn pga. jord til luft-anlæg o.l. og vel også efter brændeafgiftsforskrækkelsen nogle år tilbage.

Besvar