Jonas' dystre selvhjælpstråd

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

Re: Jonas' dystre selvhjælpstråd

#141 Indlæg af gigantic » 13 jun 2018 07:40

Jeg overvejer lige nu at udskrive forrige side og ramme den ind. Den er alt, hvad jeg elsker ved Svingninger.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#142 Indlæg af Fisker Thomas » 13 jun 2018 15:14

Kommatering med startkomma ("grammatisk komma") er i mine øjne at foretrække. Grunden er, at uden startkomma ("nyt komma") er lige så grammatisk som med startkomma; uden startkomma skal man bare også være opmærksom på, om sætningerne er led- eller helsætninger ("bi- og hovedsætninger" - tak for den nye navngivning, DSN. Den giver vildt meget mening, når man også definerer helsætning som hele sætningen fra punktum til punktum. Altid smart at fjerne begrebskonsistens), men med startkomma skal man bare sætte komma mellem sætninger. For mig at se giver det bedre mening, fordi man tydeligere kan se, hvilke led i et udsagn der hører sammen. Det kan man ikke altid uden startkomma, hvor man så kan sidde med trappediagrammet og se efter side- og underordning sætningerne imellem. At det skulle kræve mindre grammatisk analyse at skrive uden startkomma, er noget vås.

Det er betegnende, at det mest er undervisere på Danskstudiet og Dansk Sprognævn og meget professionelle sprogbrugere, der kommaterer uden startkomma. Det er nemlig sværere (og ligesom med startkomma gør de færreste det perfekt (jeg er et af de få mennesker i Danmark, der er i stand til næsten perfekt kommatering med startkomma)) og kræver mere grammatisk analyse. Undervisere på Danskstudiet har et nærmet religiøst forhold til det, også hvis de i øvrigt ikke går meget op i korrekt retskrivning. Det skyldes formentlig, at så er man progressiv i deres øjne, men det er lidt lol, at de ikke selv kan se det. Hvis man gerne vil have et mere smidigt kommasystem, duer det ikke at indføre mere grammatisk analyse for at kunne sætte kommaet korrekt. Så skulle man indføre en art pausekomma, men det kommer ikke til at ske de næste par år.

Hvorom alting er, er det næppe ret mange, der lægger voldsomt meget mærke til det, med mindre det obstruerer læsningen. De, der skriver mails om fejl i kommaer, har formentlig heller ikke selv helt fejlfri kommatering. Og hvor mange herinde har fx lagt mærke til, at WA's korrekturlæsere ofte tillader komma efter tunge forfelter, selvom der ikke er ny sætning? Det har jeg, men jeg er nok ret alene.

Det gik fint for mig på universitetet, selvom jeg først lærte korrekt kommatering lidt senere. Så tag det roligt.

Menes der "flere bisætninger [ledsætninger] inden for samme [ét] komma", eini? Mest fordi motivationen også kan læses som et ønske om at kunne sætte kommaer rundt om ledsætninger, men det gør man jo i forvejen, hvis man bruger startkomma.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
kulsoen

#143 Indlæg af kulsoen » 14 jun 2018 16:24

Hitler, hvis man nu er ved at være reelt overbevist om, at programmering er vejen frem, hvilke basale færdigheder og basal viden er det så godt at have, inden man melder sig til nogle af de der "lær at programmere gratis" -kulter på internettet? Er det realistisk at lære for folk, der ikke har nogen techskills overhovedet? Mit niveau er: må google hvad ctrl alt delete er på en Mac, RAM er et band. På plussiden har jeg to brødre, der begge er hårde til det lårt, den ene prof, så dem kan jeg self. trække på ift råd og vejledning, men det ville være lækkert ikke at komme til dem, eller gå ind i et læringsforløb, som en totalt blank techtåbe, der udfordrer folks tålmodighed urimeligt meget.

Brugeravatar
hitler
Geografisk sted: nazist

#144 Indlæg af hitler » 14 jun 2018 17:59

Det kræver nok bare, at du gider sidde og læse og lære. Hvis du grundlæggende ikke synes, det er spændende, bør du nok droppe det. Programmering handler jo stort set om at google sig til alt.

Men hvis du gennemfører et kursus, hjælper jeg dig gerne videre bagefter.
J Spaceman skrev:Jeg kan virkelig godt lide Stairway To Heaven.
Køb min bog her!

Brugeravatar
gigantic
Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#145 Indlæg af gigantic » 15 jun 2018 07:26

kulsoen skrev:
14 jun 2018 16:24
Hitler, hvis man nu er ved at være reelt overbevist om, at programmering er vejen frem, hvilke basale færdigheder og basal viden er det så godt at have, inden man melder sig til nogle af de der "lær at programmere gratis" -kulter på internettet? Er det realistisk at lære for folk, der ikke har nogen techskills overhovedet? Mit niveau er: må google hvad ctrl alt delete er på en Mac, RAM er et band. På plussiden har jeg to brødre, der begge er hårde til det lårt, den ene prof, så dem kan jeg self. trække på ift råd og vejledning, men det ville være lækkert ikke at komme til dem, eller gå ind i et læringsforløb, som en totalt blank techtåbe, der udfordrer folks tålmodighed urimeligt meget.
Hvis man er sådan lidt en mongol til det som mig, så er det bedst at have noget, du gerne vil lave og så finde ud af, hvordan du laver det (Google). Det bliver man jo aldrig til hitler af, men hvis du som mig bare vil have noget forståelse for, hvad fanden det går ud på og lære lidt om syntaksen i det hele, så kan man komme ok fra start med de der Codeacademy, og hvad de ellers hedder. Mit bedste råd, som en der ikke er nogen form for ekspert, er, at du bare skal komme i gang.

Brugeravatar
eini

#146 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:10

Kære Jonas,

Hvad gør man, hvis man har en dejlig og højt begavet ven, der har isoleret sig fra resten af verden fordi han har paranoide vrangforestillinger (sådan noget med aliens og dommedag) som andre ikke forstår, og man jo faktisk godt kan se meningen med galskaben på den måde at forestillingerne udtrykker følelser som i sig selv er reelle, og man i øvrigt ikke ønsker at svigte sin ven og afskære ham yderligere fra sin omverden? Er det etisk forsvarligt at tale ham efter munden? Er det bedre at forsøge at korrigere vennens virkelighedsopfattelse men risikere at miste ham helt? Kan man tillade sig at sygeliggøre ham mod hans vilje? Hvordan kan jeg egentlig være sikker på at han ikke har ret i at det engelske kongehus er reptilians og Elon Musk er antikrist? Og hvordan kan jeg evt. bedst bevise det for ham at de ikke er?

Med venlig hilsen,
Den fortvivlede
Senest rettet af eini 10 jul 2018 22:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#147 Indlæg af Fisker Thomas » 10 jul 2018 22:15

Jeg kan komme i tanke om flere personer, jeg med sindsro ville kunne stille det spørgsmål. Jonas er ikke én af dem.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
eini

#148 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:16

Hvad ville Fiskeren gøre i den situation?

Brugeravatar
eini

#149 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:19

Det komplicerer sagen at der ind imellem youtube-vanviddet også udspys deciderede geniale betragtninger.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#150 Indlæg af Pete Rock » 10 jul 2018 22:23

Kan du ikke bare tale med ham om det, bekræfte ham i de geniale ting og forsigtigt udfordre de paranoide ting?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar