Jonas' dystre selvhjælpstråd

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Jonas' dystre selvhjælpstråd

#151 Indlæg af Fisker Thomas » 10 jul 2018 22:25

Jeg er jo typen, der lister lige så stille af og så må leve med anfaldene af dårlig samvittighed engang imellem. Så nu ved vi alle, hvad jeg havde gjort under krigen.

Til gengæld er det ikke det helt rigtige at gøre. Jeg tror, en vis kontakt til en vis form for normalitet er det rigtige at gøre. Og jeg tror ikke, at det er en god idé at tale efter munden. Jeg tror, det er bedre at modsige på en afslappet måde. Men hvis man først er der, er der ret langt til noget som helst, også GOATs campingvogn. Måske er det bedst at tale om andre emner?
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#152 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:28

Pete Rock skrev:
10 jul 2018 22:23
Kan du ikke bare tale med ham om det, bekræfte ham i de geniale ting og forsigtigt udfordre de paranoide ting?
Jeg prøver at gøre det første, altså fokusere på at bekræfte ham i de geniale ting, men jeg tør endnu ikke udfordre de paranoide ting. Jeg ved ikke hvordan jeg skal bære mig ad med det. Lige pludselig kan han jo vende sig mod mig også. Men det er så min karaktersvaghed, jeg tror egentlig godt det kan lade sig gøre at modsige på en afslappet måde, hvis man ikke grundlæggende er bange.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#153 Indlæg af Fisker Thomas » 10 jul 2018 22:54

Jeg ved faktisk virkelig ikke, hvad man gør i sådan en situation. Men gruer da for, når den opstår.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
eini

#154 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:57

Hmm. Jeg ville i hvert fald ønske at nogen var grebet ind, dengang jeg gik fra forstanden og viklede mig ind i vrangforestillinger. Men når jeg tænker over det, ved jeg jo godt, at det ikke havde hjulpet. Jeg havde jo bare tænkt at dem der advarede mig, ikke forstod mig. Medmindre det blev gjort helt kærligt og tydeligt af nogen helt tæt på, nogen jeg stolede uforbeholdent på. Så havde jeg lyttet. Men det er ikke den relation jeg har til min ven, desværre. Problemet er jo nok, at der ikke rigtig er nogen tæt på.
Det er jo en infantil tilstand egentlig, en grænsesøgende tilstand. Uanset om den er farverigt psykotisk eller ej. Hvor går grænsen for min virkelighed. Man vil jo gerne vide det. Man vil jo gerne have at nogen KAN sige stop så man tror på det.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
eini

#155 Indlæg af eini » 10 jul 2018 22:58

Hmm. Jeg ville i hvert fald ønske at nogen var grebet ind, dengang jeg gik fra forstanden og viklede mig ind i vrangforestillinger. Men når jeg tænker over det, ved jeg jo godt, at det ikke havde hjulpet. Jeg havde jo bare tænkt at dem der advarede mig, ikke forstod mig. Medmindre det blev gjort helt kærligt og tydeligt af nogen helt tæt på, nogen jeg stolede uforbeholdent på. Så havde jeg lyttet. Men det er ikke den relation jeg har til min ven, desværre. Problemet er jo nok, at der ikke rigtig er nogen der er tæt nok på.
Det er jo en infantil tilstand egentlig, en grænsesøgende tilstand. Uanset om den er farverigt psykotisk eller ej. Hvor går grænsen for min virkelighed. Man vil jo gerne vide det. Man vil jo gerne have at nogen KAN sige stop så man tror på det.

Brugeravatar
Piverenseren
Geografisk sted: Ved siden af mig selv

#156 Indlæg af Piverenseren » 10 jul 2018 23:50

Kan du ikke ”bare” ( :? ) reducere logikkens find-fem-fejl og fremelske empatien og din følelsesmæssige forståelse for volapykken i din vens downward spiral?

Hvis jeg troede på bedring * ville jeg, håber jeg da, forsøge bare at være der for min ven og lytte og sige forskellige varianter af ‘ingen kommentarer’ og se tiden an så længe som mine smalle skuldre ville kunne bære.

Altså omfavne sin ven uden at skulle be- eller afkræfte evt. irrationaliteter.

* Hvis jeg ikke troede på bedring ville jeg være i farezonen for at være en dårlig ven.
Og seer Du Daarlighed fiern og nær,
Saa buk.
Om alting galt og forstyrret er,
Saa buk.
Hvad bryder Du Dig om Folk og Riger?
Drik Punsch, vær doven, og fjas med Piger,
Og tie, buk atter,
Hold Munden, buk atter,
Og tie!

Brugeravatar
Antimatter

#157 Indlæg af Antimatter » 11 jul 2018 09:28

Hvad med en indlæggelse på psyk.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#158 Indlæg af Rock Action » 11 jul 2018 10:33

jeg tænker lidt, at det jo, som du siger, er udledt af en eller anden følelsesmæssig overbelastning; så måske du kunne pejle dig ind på, om det er noget konkret afhjælpeligt, der stresser hans system, som du har mulighed for at hjælpe ham med? Det kan jo være svært, at betale sine regninger, hvis man ved, at Opus Dei kigger med så snart, man logger på nem id. Det kunne du måske hjælpe med. Der er vel en 'root cause' et sted, og om det er, at korthuset er væltet som følge af hverdagens uoverskuelighed eller en type eksistentiel krise, eller om der ligger et dybere traume til grund (vel oftest en kombi), er nok ikke så nemt at finde frem til. Men du kan jo satse på, at det første er tilfældet, og så kan praktisk hjælp og empati vel kun være en godt. Hvis det når til et punkt, hvor du frygter, at han kan gøre skade på sig selv eller helt forlader den #rationelleverden, så skal du måske overveje selv at træde tilbage og overveje om en anden type myndighed ikke skal træde til? Har han ikke noget familie? Pas nu også på, at du ikke ender med at gøre vold på dig selv i redningsforsøget eller at redningsforsøget bliver en afleder for egen følelsesmæssig overbelastning. Det sidste siger jeg ikke for at være irriterende internet 101 psykoanalytisk, men mest fordi, jeg tror, jeg selv kunne have en tendens til at håndtere en situation sådan, og det nok ikke hjælper hverken den ene eller den anden.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
hitler
Geografisk sted: nazist

#159 Indlæg af hitler » 11 jul 2018 10:51

Du skal jo bare accelerere vanviddet. Klart den eneste løsning.
J Spaceman skrev:Jeg kan virkelig godt lide Stairway To Heaven.
Køb min bog her!

Brugeravatar
eini

#160 Indlæg af eini » 11 jul 2018 12:33

Rock Action skrev:
11 jul 2018 10:33
jeg tænker lidt, at det jo, som du siger, er udledt af en eller anden følelsesmæssig overbelastning; så måske du kunne pejle dig ind på, om det er noget konkret afhjælpeligt, der stresser hans system, som du har mulighed for at hjælpe ham med? Det kan jo være svært, at betale sine regninger, hvis man ved, at Opus Dei kigger med så snart, man logger på nem id. Det kunne du måske hjælpe med. Der er vel en 'root cause' et sted, og om det er, at korthuset er væltet som følge af hverdagens uoverskuelighed eller en type eksistentiel krise, eller om der ligger et dybere traume til grund (vel oftest en kombi), er nok ikke så nemt at finde frem til. Men du kan jo satse på, at det første er tilfældet, og så kan praktisk hjælp og empati vel kun være en godt. Hvis det når til et punkt, hvor du frygter, at han kan gøre skade på sig selv eller helt forlader den #rationelleverden, så skal du måske overveje selv at træde tilbage og overveje om en anden type myndighed ikke skal træde til? Har han ikke noget familie? Pas nu også på, at du ikke ender med at gøre vold på dig selv i redningsforsøget eller at redningsforsøget bliver en afleder for egen følelsesmæssig overbelastning. Det sidste siger jeg ikke for at være irriterende internet 101 psykoanalytisk, men mest fordi, jeg tror, jeg selv kunne have en tendens til at håndtere en situation sådan, og det nok ikke hjælper hverken den ene eller den anden.

Jeg er ret sikker på, at det er udløst af ulykkelig kærlighed, eftersom objektet for forsmåelsen er en genkommende del af hele forestillingen som en eller anden frelserfigur. Og hvad stiller man op med det? Ulykkelig kærlighed er jo nærmest det eneste man ikke kan stille noget op overfor. Jeg forstår godt behovet for at skabe en fantasiverden til at kanalisere smerten over i. Men ja, du har nok også ret i det sidste...

Besvar