Jonas' dystre selvhjælpstråd

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

Re: Jonas' dystre selvhjælpstråd

#161 Indlæg af eini » 12 jul 2018 15:13

Okay, jeg er kommet frem til at den bedste mulighed er at tale til min vens intellekt og gendrive konspirationsteorierne med saglig argumentation. Men jeg har brug for hjælp. For hvordan kan man mest nøgternt og bedst underbygget argumentere for at Illuminati ikke styrer verden?
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#162 Indlæg af Jonas » 12 jul 2018 15:25

Det kan man ikke, så det kan du lige så godt glemme. Den paranoide hjerne tror ikke på tilfældigheder, så det er et endnu dårligere råd, end jeg ville kunne give. Få det bedste ud af det. Det er svært at rådgive dig, fordi skaden allerede er sket. Du har brudt den første og vigtigste regel, som alle mænd kender, nemlig don't stick your dick in crazy. Det er det, som hitlers ikke-råd dækker over, selvom det kunne være hilarious at lægge gummifirben fra Fætter BR på steder, hvor han ville finde dem. Mit bedste bud er, at du skal se at komme ud af den relation så hurtigt som muligt. Der kommer ikke noget godt ud af det.
»Jeg har aldrig krænket nogen«

mbj

#163 Indlæg af mbj » 12 jul 2018 17:26

Eini:

Har arbejdet en del med paranoid skizofrene mennesker, og har selv et nært familiemedlem som har døjet med paranoide vrangforestillinger i mange år.
Du kan ikke rationelt argumentere i mod disse forestillinger. Jeg har selv gjort det i flere år, og det hjalp på ingen måde. Hvis du kan mærke små åbninger til at han måske godt ved at det ikke helt passer, kan man godt prøve at "fange" ham i det, men generelt skal du lytte til ham, tage i mod (i det omfang du kan og ikke helt mister dig selv, altså....pas godt på dig selv i det her) hans paranoide forestillinger som mange kan have brug for at komme af med. Det kan være utroligt tungt at være i sig selv med sådanne forestillinger (sådan virker det i hvert fald udefra set med den erfaring jeg har), og derfor hjælper det ham at han kan læsse af på dig. Nogle gange skal man bare "være der", og ikke så meget andet. Det betyder ofte mere end folk umiddelbart tror.

Hvis det virkelig bunder i kærlighed, så vil nye gode relationer kunne gøre en del, så hvis du kan skabe noget netværk/fællesskab udover din egen indsats, så vil det selvfølgelig være godt. Har ikke læst alle indlæg, men lyder ikke lige til at han har nogen sygedomsindsigt, men hvis han når til den erkendelse, kan der være forskellige forløb man kan prøve. Nogle kan man få bevilliget via psykiater i psykiatrien, eller også kan han jo også prøve selv at finde noget som han betaler for, hvilket selvfølgelig ikke er billigt.

Brugeravatar
eini
Geografisk sted: ønskeøen

#164 Indlæg af eini » 12 jul 2018 20:39

Tak, mbj! Gode råd. Beroligende at du taler med den erfaring. Jeg synes det er fint, hvis det kan være en aflæsning for ham, det er kun tvivlen ved hvorvidt jeg egentlig hjælper ham eller gør sagen værre, der har naget mig. Jeg har ikke noget imod at høre på det i sig selv. Og at det har værdi bare at være der, ja, selvfølgelig. Det vil jeg tage med mig.
"Hvis musikken afspejler tiden vi lever i, må det eddermamen være trist at være ung i dag. For det lyder som om man sidder som en mumie inde på sit børneværelse og der står en ude på gangen og råber ind til dig, ikke et party råb, men i en tone der er lige så trist som dit eget liv."

mbj

#165 Indlæg af mbj » 12 jul 2018 22:14

Men altså, der forgår også en del debat i miljøet hvorvidt man skal anerkende vrangforestillinger eller prøve at udfordre disse. Som med så meget andet er det jo ikke altid sort/hvidt, og jeg tror bestemt også det er godt at prøve at dreje samtalen mod positive ting, og man skal jo huske på at folk med psykisk sygedom har lige så forskellig personlighed som "almindelige" mennesker i samfundet, så nogle kan man bedre dreje samtalen over på mere positive ting, helt simpelt som: "skal vi ikke prøve at snakke om noget der ikke er så dystert? Jeg er lige kommet, og vil gerne høre noget om....." Det virker på nogle, andre bliver sure over man ikke tager det seriøst at hele Danmark er korrupt og dommedag er lige om hjørnet.

I bogen "relation før metode" er der flere gode betragtninger, og det her citat kan jeg meget godt lide, som understreger vigtigheden af "bare" at være sammen med ham:
"Et menneske kan ikke leve uden relationer. Men mennesker med psykiske problemer oplever relationer til virkelige og levende mennesker som alt for skræmmende og risikofyldte. Den som tvinges til at isolere sig fra andre for at beskytte sig selv, forsøger dog ofte at udvikle sine egne, indre fantasiskabte relationsverdener. Hvis isoleringen øges og en ægte kontakt med andre mennesker reduceres, begynder det uvirkelige, fantasiskabte, i stigende grad at blive oplevet som virkeligt, samtidig med at virkeligheden for en underordnet betydning. Når man undersøger det nærmere, vil man opdage, at det meget ofte sådan en psykose udvikles. Et eller andet undervejs i denne "karriere" begynder personens liv at blive domineret af det psykotiske referencesystem. I mangel af faktiske og trygge relationer allierer man sig med det uvirkelige, psykotiske relationer".

Besvar