Bedste danske mainstream kunstner

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

Bedste danske mainstream kunstner

#1 Indlæg af Jallan » 26 aug 2018 13:17

Som følge af Secondtoughest og min diskussion om Mew/Kashmir tror jeg, at det måske kunne være grineren nok at diskutere bedste danske mainstream band/kunstner. Det vil nok kræve at man hører nogle plader af tvivlsom kvalitet, men til gengæld er der vel ikke sådan helt vildt meget at vælge mellem. Lad os se om vi ikke kan finde 8 kandidater vi i udgangspunktet sætter op mod hinanden i et langsommere, mere gennemdiskuteret zen-format end den hektiske #KONGECUP. Vi skal virkelig #tænke over, hvilket band der er det bedste, og hvorfor. Lad os nu huske på, at vi er på svingninger og glædes over at vi igen har foraet.

Der må være nogle kriterier. Jeg kan ikke helt forklare hvad jeg mener med mainstream kunstner, så derfor bliver det lidt famlende, og der skal ikke være regler uden undtagelser. Jeg tænker at et band kan være kandidat hvis det opfylder så mange af nedenstående som muligt (opdateres løbende med nye kriterier, når folk poster dem, og hvis ikke kommer ordet 'mange' i sammenhængen bare til at fremstå dumt, og det er fint nok):

---INDSKUDT VEJLEDENDE GRUNDREGEL---

Hvis du er i tvivl om en kunstner passer ind, så spørg dig selv: Kunne jeg se denne kunstner i aftenshowet? Men spørgs også dig selv, er kunstneren virkelig en œuvre-kunstner? Altså er det en kunstner eller er det ren lol.

---SLUT---

1: Har haft radiospilletid
1.2: Som alternativ til radiospilletid, international succes på succes måden ($$$) (Efterklang ikke Puce Mary).
2: Har udgivet nok til at man kan tale om en diskografi/et œuvre. Har et band udgivet blot én enkelt plade synes jeg ikke det kan komme i betragtning med mindre man kan komme med virkelig vægtige argumenter for hvorfor.

Det er klart, at præmissen for diskussionen er, at der medtages nogle kandidater som ikke for alvor må regnes som seriøse potentielle vindere. Eksempelvis vil diskussionen føles absurd uden et band som Kashmir, men det er samtidig stort set umuligt at forestille sig at de skulle "vinde". Derfor: Husk nu på, det er processen der er den fede, ikke resultatet. Derfor: Forlad venligst ikke foraet, hvis lige den mainstream kunstner du bedst kan lide ikke bliver kåret som fedest.

Hvis man nominerer nogen til diskussion, så synes jeg man skylder lige at skrive et par ord om hvorfor.

Oplagte kandidater:
Mew
Kashmir

Gasolin - Alternativt Kim Larsen? Kunne også være Kim Larsen, herunder Gasolin. Helst ikke begge. Behøver vel ikke nogen forklaring.
Anne Linnet - Så mange hits både i eget navn og bag knapperne. Uden tvivl en af de bedste pop-sangskrivere i DK nogensinde, og så har hun vel nærmest egenhændigt defineret lyden af dansk radio i flere omgange.
Psyched Up Janis - Vel det mest cool danske 90'er band eller hvad? Måske også det af trioen Dizzy, Kashmir, Psyched up Janis, der den dag i dag er ældet bedst? Jeg ved det ikke, lad os finde ud af det...
Dizzy Mizz Lizzy - Vi kan vel ikke for alvor have diskussionen uden at komme forbi Dizzy Mizz Lizzy. Selvom jeg føler mig ekstremt overbevist, at det er virkelig dårligt, er det også noget der siger mig, at man ligesom lige bør genbesøge de riffs for endegyldigt at fælde #dommen.
Malk De Koijn - De har vel fået ok med radiospilletid, og været super definerende for dansk hip-hop. Samtidig synes jeg også medlemmerne i andre konstellationer er blevet så tilpas mainstream, at man godt kan tage Malk De Koijn med.
Suspekt - Jeg ved ikke rigtig noget om Suspekt, men det føles temmelig forkert at have diskussionen uden at have dem med.

Måske?
Efterklang - Må vel nærmest være den mest artsy musik eksportvare DK er lykkedes med? Er i tvivl om de alligevel er lidt for cool og undergrund til at være med, men blev det ikke ret ballonagtigt til sidst?
Sort Sol - Svært nok, fordi der vel er rimelig bred enighed om at de blev lort, da de blev mainstream. Det vil føles forkert at diskutere dem på baggrund af deres første plader, men ligeså forkert at isolere dem til deres mainstream ting med mindre man insisterer på at de simpelthen blev et andet band, da medlemmerne blev udskiftet.

Min mavefornemmelse siger mig at Ice Age ikke passer ind, selvom de vel egentlig lever op til de krav jeg har opsat. Måske er det forkert?

Hvad med fx Sanne Salomonsen? Intuitivt tænker jeg ikke det giver mening, fordi hendes største hits er skrevet af Anne Linnet, og så er det vel Anne Linnet der skal have æren eller hvad? Hvad med Thomas Helmig? Kæmpestor jo, men kan han være kandidat på nogen måde? Hvad med Laidback? Konge hits, men vel ikke rigtig det man tænker på som et band med en œuvre Lad os bare komme igang. Kliché? Tænker ikke der er nok œuvre der, men hvad?

Foreløbig bruttoliste:

Mew
Kashmir
Gasolin
Anne Linnet
Dizzy Mizz Lizzy
Suspekt
L.O.C
TV2
Sebastian
C.V. Jørgensen
Lars H.U.G og Kliché
Loveshop
Shubidua
Nikolaj Nørlund
D.A.D
Gnags
Saybia + Søren Huss
Alphabeat
Povl Dissing
Nephew
Magtens Korridorer
Trentemøller
Gnags
Volbeat
Thomas Helmig
The Floor Is Mada of Lava
Jokeren + Den Gale Pose
Senest rettet af Jallan 29 aug 2018 13:44, rettet i alt 7 gange.
'I for unge til ironi' :lol:

Brugeravatar
Antimatter

Re: Bedste danske mainstream kunstner

#2 Indlæg af Antimatter » 26 aug 2018 13:23

Du glemte Ibens, Ray Dee Oh, Tøsedrengene, Laban. Vi går all in nu.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Antimatter

#3 Indlæg af Antimatter » 26 aug 2018 13:27

Cut 'N' Move.

Billede
Senest rettet af Antimatter 26 aug 2018 13:29, rettet i alt 1 gang.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Jallan

#4 Indlæg af Jallan » 26 aug 2018 13:28

Du glemte at læse tråden? Er meningen at andre skal nominere kunstnere til diskussion OG SKRIVE LIDT OM HVORFOR!!!!!

:lol:

Klassisk 'b det der.

Er de bands du har nævnt ikke ekstremt hit-orienterede, og meget lidt œuvre orienterede? Det er min første indskydelse, men uddyb gerne, hvorfor det er en fejlantagelse.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#5 Indlæg af andreassyr » 26 aug 2018 13:52

TV2 - jeg forestiller mig at de samlet set må være i top-10 over bedst sælgende danske bands. På kvalitetssiden må man også sige at de scorer højt + nogle nørdede bonuspoint for at have varmet op (under navnet Taurus) første gang Kraftwerk spillede i DK. Og selvfølgelig fordi Steffen Brandt var med i Kliché i en kort periode. Kliché tænker jeg for øvrigt har lavet for få plader til at være med, eller hvad?

Der er vel også andre gamle koryfæer der retfærdigvis bør nævnes, jeg tænker Sebastian, Savage Rose, den slags.

EDIT: Hov, du skrev det samme om Klichë som jeg, havde bare ikke læst dit indlæg til ende. Jeg synes ikke de kvalificerer sig - er også i tvivl om hvorvidt Militskvinder rent faktisk føles som folkeeje for manden på gaden.
Spot On

Brugeravatar
Jallan

#6 Indlæg af Jallan » 26 aug 2018 14:28

TV2 bør vi helt sikkert tage med i betragtning. Sebastian, jeg ved ikke... Er han ikke sådan lidt for gimmick-agtig eller hvad? C.V. Jørgensen til gengæld skal jo uden tvivl med.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#7 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 26 aug 2018 15:00

Lars HUG skal selvfølgelig med, muligvis sammen med Kliche. Kysser himlen farvel og City Slang er uden tvivl to af de bedste danske plader, og der er også suveræne ting på Kopy og Blidt over dig. Og tilføjer man Kliche til dem, så har man et af #danskrocks allerstørste #oeuvre. "Hvor går vi hen" kandidat til bedste dansksprogede sang ever.

Min egen favorit må et eller andet sted være Anne Linnet ud fra den betragtning, at Jeg er jo lige her er den den eneste danske plade, der kunne komme i nærheden af min all time top 50.

Hvad med Nørlund? Særligt hvis man medtager Rhonda Harris. Love Shop skal vel også i betragtning. "En nat bliver det sommer" er desuden også GOAT-kandidat for enkeltnumre. Gangway kunne man også se på.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
eini

#8 Indlæg af eini » 26 aug 2018 15:19

Må Mercyful Fate være med? Måske må de ikke, alene af den grund at de jo så ville lukke tråden.

Brugeravatar
eini

#9 Indlæg af eini » 26 aug 2018 15:22

Jeg genhørte lige 'Enter' med Swan Lee for et par dage siden. Det var en okay oplevelse, men der går nok endnu 17 år, før jeg sætter den på igen.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: Stanford University

#10 Indlæg af Pete Rock » 26 aug 2018 15:27

Hvad med at lave en liste over tråde som Merciful Fate ville lukke?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar