Meningen med livet

Næsten alt
besked
Forfatter
Brugeravatar
yesoffense

Meningen med livet

#1 Indlæg af yesoffense » 08 sep 2018 20:52

Meningen med livet, er spørgsmålet. Mange har stillet gennem tiden. Her er den:

HVAD ER MENINGEN MED LIVET?

MENINGEN MED LIVET, ER LIVET.

Hvis man barbere alle subjektive tolkninger væk, vil dette være svaret (rent objektivt).
Hvis man nu skal være en smule subjektiv, så er dette også essensen i de fleste religiøse overbevisninger.

Kigger man lidt nærmere på forståelsen af dette. Må den være, at meningen med at være til. Altså livet. Må være livet selv. Da livet, som et tidsbegreb dækker over hvad der er foretaget i den periode, kaldet livet.

Hvis man derpå ser mennesker, som et individ med frie valg. Må det jo unægteligt siges. At meningen med livet er hvad du gør den til. Med andre ord. De handlinger/valg du gør i løbet af dit liv, er din mening med livet.

Alt dette er selvfølgelig set ud fra et individs perspektiv. Da livet ikke kan benyttes til at beskrive en forklaring for en fællesbetegnelse. Spørsmålet er ganske enkelt for komplekst til at kunne ‘presses’ ned over alt liv som en helhed. Man er nød til at taget udgangspunkt i individet.

Skulle man, bare sådan ‘for sjov’ rent logisk, hypotetisk og objektivt. Forsøge sig med at svare på dette spørgsmål ud fra et gennerelt perspektiv. Vil det ganske enkelt se således ud: Hvad er meningen med livet? Meningen med livet er relativt. Altså alt og intet på en og samme tid. En enkel betegnelse for dette vil være: ingen/intet
Det vil altså sige, at ud fra er gennerelt, logisk perspektiv. Vil der ikke være nogen mening med livet.

Er ganske klar over at dette måske ikke er ‘din holdning’ til dette spørgsmål. Men det er heller ikke en subjektiv holdning jeg har forsøgt at finde frem til. Men et logisk, objektivt svar.
Holdninger har vi alle, forhåbentligt med en vis variation. :wink:
Great minds think HEHE
... O.K.,like, the way I feel about the Rolling Stones is the way my kids are going to feel about Nine Inch Nails, so I shouldn't really torment my mom anymore, huh?

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Meningen med livet

#2 Indlæg af Fisker Thomas » 08 sep 2018 21:19

Ved ikke / 42 /hehe.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Lang
Geografisk sted: Kallipolis

#3 Indlæg af Lang » 08 sep 2018 21:20

Bedsteforældre dør, forældre dør, børn dør og længe det sker i den rækkefælge er alt som det skal være men eller enig men håber, at nogle af boardets anti-natalister vil udfordre den og hævde at livet som sådan var en fejltagelse og en dårlig ide.

Alle indløg i denne tråd iøvrigt bør iøvrigt høres med den her som soundtrack
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Brugeravatar
La Mouche
Spotify: 113192036
Kontakt:

#4 Indlæg af La Mouche » 08 sep 2018 21:59

Min kæreste har siddet og set den der DR serie "Meningen Med Livet"... umiddelbart synes jeg ikke at landets klogeste kultur-hoveder når frem til noget jeg kan bruge til det vilde, men har også kun fulgt det med et halvt øje.

Link til udsendelser:

https://www.dr.dk/tv/se/meningen-med-li ... ting-28-28

Brugeravatar
hitler
Geografisk sted: nazist

#5 Indlæg af hitler » 09 sep 2018 10:03

yesoffense skrev:
08 sep 2018 20:52
Meningen med livet, er spørgsmålet. Mange har stillet gennem tiden. Her er den:

HVAD ER MENINGEN MED LIVET?

MENINGEN MED LIVET, ER LIVET.

Hvis man barbere alle subjektive tolkninger væk, vil dette være svaret (rent objektivt).
Hvis man nu skal være en smule subjektiv, så er dette også essensen i de fleste religiøse overbevisninger.

Kigger man lidt nærmere på forståelsen af dette. Må den være, at meningen med at være til. Altså livet. Må være livet selv. Da livet, som et tidsbegreb dækker over hvad der er foretaget i den periode, kaldet livet.

Hvis man derpå ser mennesker, som et individ med frie valg. Må det jo unægteligt siges. At meningen med livet er hvad du gør den til. Med andre ord. De handlinger/valg du gør i løbet af dit liv, er din mening med livet.

Alt dette er selvfølgelig set ud fra et individs perspektiv. Da livet ikke kan benyttes til at beskrive en forklaring for en fællesbetegnelse. Spørsmålet er ganske enkelt for komplekst til at kunne ‘presses’ ned over alt liv som en helhed. Man er nød til at taget udgangspunkt i individet.

Skulle man, bare sådan ‘for sjov’ rent logisk, hypotetisk og objektivt. Forsøge sig med at svare på dette spørgsmål ud fra et gennerelt perspektiv. Vil det ganske enkelt se således ud: Hvad er meningen med livet? Meningen med livet er relativt. Altså alt og intet på en og samme tid. En enkel betegnelse for dette vil være: ingen/intet
Det vil altså sige, at ud fra er gennerelt, logisk perspektiv. Vil der ikke være nogen mening med livet.

Er ganske klar over at dette måske ikke er ‘din holdning’ til dette spørgsmål. Men det er heller ikke en subjektiv holdning jeg har forsøgt at finde frem til. Men et logisk, objektivt svar.
Holdninger har vi alle, forhåbentligt med en vis variation. :wink:
Jeg er egentlig ikke helt sikker på om du prøver at skabe debat, eller prøver at belære, anyhow det virker som om du er ved at falde i ultra-relativisme fælden eller "Nietzsche" fælden. Hvis du gerne vil se på nogen, som er meget filosofisk anlagt der har brugt meget tid på at forklare hvorfor denne tilgang er forkert så skal du kigge på Ken Wilber. Jeg kan fortælle dig, han er ved at vinde indpas på danske universiteter, fordi han faktisk har noget rimelig fornuftigt at bidrage med.

Det mest bekymrende med det du har kastet dig ud i, er at meningsløshed er meget usundt for mennesker, det tærrer på ens helbred og muligvis også på ens sociale omgangskreds også vil mange mene det ikke passer, og der er gode argumenter for det ikke passer. Jeg vil ikke gå ind i det hele, fordi det tager en krig, du må selv give dig i kast med Ken Wilber hvis du gerne have udfordreret dit livssyn og måske blive lidt gladere. Den bedste bog du kan finde er nok "sex, ecology and sprituality" lad vær med at blive narret af, at han snakker om spiritualitet, det er med en akademisk tilgang.

Jeg kan komme med et kort argument imod din tilgang her dog, de fleste ultra-relativister har den tilgang at "der er ingen mening, der er ingen sandhed, der er intet der er absolut, alle værdier er lige gode". Problemet er den påstand falder "sammen om sig selv". At sige at der ikke findes en absolut mening nogensinde, er jo en absolut mening! Så selvom man synes man frasiger sig religion, og alt muligt andet så er ens udgangspunkt selv meget religiøst anlagt, fordi man er så stålfast og sikker på der ikke er nogen mening. Den absolutisme man vil af med, henfalder man selv til
J Spaceman skrev:Jeg kan virkelig godt lide Stairway To Heaven.
Køb min bog her!

Brugeravatar
Enola Gay
Geografisk sted: Internetistan

#6 Indlæg af Enola Gay » 09 sep 2018 11:31

Jeg tror, jeg har haft tendens til at falde i den relatvivismefælde, Hitler nævner. Men Nietzsches relativisme er vel (som jeg forstår den) en positiv een af slagsen. Altså i alle mennesker ligger en slumrende gud, som er klar til at vågne og konstituere sit eget værdisystem. Den idé, kan jeg godt lide. At individet indeholder en eller anden form for kosmologi, der adskiller sig fra alle andre individers -- en form for personlig mening med det hele. Det er selvfølgelig lidt naivt, fordi konflikten mellem individuelle værdisystemer aldrig ender i en verden befolket af harmoniske, oplyste individer, men i barbari og folkemord.

Jeg tror, den løsning, jeg abonnerer på handler om så vidt muligt at lade være med at tænke over mening. Jeg ser mening som en art sublimering af mønstergenkendelse -- det fremmeste redskab bevidstheden har til rådighed på tværs af arter. Fordi vores hjerner er instillet til at se årsagskæder i alt -- fra at tænde for blusset og vente på, at vandet koger, til at leve et dydigt liv og levelle op i paradis -- ophøjes det til metafysik. Måske er mening en helt forkert måde at anskue mening på. Måske er universet et dråbe vand, som hænger fra en kats knurhår, og måske giver det mere mening, end vi har begrebsapparat og fatteevne til at forstå.

Jeg prøver at omgå spørgsmålet ved at undre mig over ting og prøve at opleve så meget, som mit sanseapparat og min bevidsthed tillader mig. Hvis jeg skal tale om personlig mening, tror jeg den ligger der. Den rene efaring, det rene indtryk og accept af, at jeg ikke ved noget, aldrig har vidst noget, og aldrig kommer til at vide noget. Det gør med andre ord ikke livserfaringen mindre fattig eller fascinernde, at jeg ikke forstår den. Tillad mig at (være røvirriterende) citere Edvard Munch-Petersens digt Prosa:
Edvard Munch-Petersen skrev:jeg synes, de fleste er kloge
ikke saa glade, men kloge og betænksomme

jeg søger en ven
han skal gaa med mig i haanden
og han skal sige:
jeg ved heller ingenting -- fortstaar ingenting,
uden at her er smukt lige her -- og der ligger
et væltet træ derhenne --
jeg kender ikke til "hvorfor" -- ved ikke, hvad
noget er, uden at det er morsomt eller
kedeligt --
og han skal sige: jeg synes, der er meget smukt
og grimt i verden --
meget andet skal han ikke gøre

saadan skal vi gaa
med hinanden i haanden,
mens vi forsøger at se glade ud,
mens vi viser hinanden det morsomme, grimme,
kedelige
og skønne i verden
At det så åbenbart gav mening for at ham at forlade familien for at tage på selvmordsmission i Spanien under borgerkrigen, kan man studse lidt over...
Nr. 112

Brugeravatar
eini

#7 Indlæg af eini » 09 sep 2018 11:43

Jeg er slet ikke gammel nok til at finde rundt i alle de lag af ironi. Men jeg kan godt lide Enola Gays indlæg.

Brugeravatar
yesoffense

#8 Indlæg af yesoffense » 09 sep 2018 12:01

@hitler

Vil starte med at sige tak for tippet.
Og må da også sige at
Ken Wilburn
youtu.be/H4jcxxJ_0ok
Har en meget karismatisk-pædagogisk måde at forklarer netop dette på.

Hvis jeg skulle bruge et af hans termer. Ville jeg nok mene at jeg er, på det pluralistiske-spirituel-intelligens niveau. Men det er jo en subjektiv konklusion.

Hvad angår relativitet. Så har du helt ret. Begrebet relativitet, forklarer netop, matematisk og filosofisk. At der ikke findes noget absolut. Hvorfor termet ej heller selv kan være absolut. Hvilket igen er en relativ konstruktion. Som understreger validiteten af dette.
Altså at intet er sandt eller falsk. Men begge dele på en og samme tid. Ja, man kan for nu at bruge Ken Wilburns tilgang. Kalde den relative tilgang for det kvante-spirituelle-intelligens niveau.

Hvad angår det oprindelige debat emne. Meningen med livet. Til det siger Ken Wilburn. At der ikke findes nogen objektiv/kollektiv/social mening. Men netop en subjektiv mening, altså. At hvert enkelt individ skaber sit eget liv. Ligegyldigt hvilket spirituelt-intelligens niveau det er på.
Han siger også, at religion eller tro, hvilket kan være hvad som helst (igen en relativ tolkning). Har denne til formål at skabe en form for socialt sammenhold.

Kan desuden ikke se hvordan meningsløsheden. Altså at der ikke findes nogen absolut mening med livet. Skulle have en negativ effekt. Det er jo netop denne ‘meningsløshed’ som giver ‘drivet’ til at skabe en mening. Altså ‘fylde livet op’ med meningsfuldt indhold. So to speak.

Men igen. Mange tak for tippet. Og tak for at sparke debatten igang, på et intellektuel niveau.
Great minds think HEHE
... O.K.,like, the way I feel about the Rolling Stones is the way my kids are going to feel about Nine Inch Nails, so I shouldn't really torment my mom anymore, huh?

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#9 Indlæg af Jonas » 09 sep 2018 12:10

Dansk Hitler Forum

Brugeravatar
yesoffense

#10 Indlæg af yesoffense » 09 sep 2018 12:12

Billede
Great minds think HEHE

Besvar